Middel tegen leverbot samen met moxiditine ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nancy01
Berichten: 158
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Middel tegen leverbot samen met moxiditine ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 15:34

Na lang aandringen en vooral zelf veel doorlezen op internet, lijkt mijn pony een leverbotinfectie te hebben.
Hij is vrij lusteloos, eet nauwelijks ( buiten wat gras en hooi ) en heeft sterk verhoogde leverwaarden.
Hij stat momenteel ook op koortsremmer en antibiotica omdat hij redelijk wat koorts maaket.
Ik heb uiteindelijk mijn dierenarts na lang aandringen toch kunnen overtuigen om toch een kuur tegen leverbot op te starten.

zijn er hier nog mensen die ooit met een leverbotinfectie hebben gezeten bij hun paard/pony?
Ik heb hem pas 4 dagen gelden al ontwormd met Equest omdat hij volgens haar een zware wormbesmetting had maar er zijn amper bloedwormpjes afgekomen in de mest ( het meeste dat ik ongeveer vond in zijn mest waren een 20-tal!

Op aandringen van mij wil ze nu toch nog een extra kuur tegen leverbot geven, bovenop de Equest. Wordt dit niet te zwaar voor mijn pony?

Ik wil hem natuurlijk goed erdoor krijgen want zoals hij er nu staat is het een hoopje zieligheid, hij is vermagerd, eet nauwelijks en heeft nog koortsopstoten tot 38,5 graden ondanks de koortsremmeer/onstekingsremmer

Kan aub iemand mij wat raad geven??
Graag aub ook ervaringen met leverbot en welke symptomen jullie zagen en eventuele bloedwaarden. Mijn pony heeft dus ook sterk verhoogde leverwaarden in de Gamma sectie

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:51

je kan bij het Woud ook laten testen op leverbot door beetje mest op te sturen. Hoe betrouwbaar deze test is kan ik je niet vertellen. Voor meer info zou je henzelf kunnen bellen.

Een keer leverbotinfectie meegemaakt op de pensionstal waar ik destijds stond. Daar werden ook schapen geweid en hadden we een hele natte zomer. Goede omstandigheden voor leverbot dus. Twee paarden waren echt futloos en bleken een besmetting te hebben, andere paarden hebben we toen uit voorzorg ook meteen ontwormd. Ze knapten daarna vrij snel weer op. Weet niet meer hoe de DA destijds heeft opgemaakt dat het om leverbot ging, zou kunnen dat het via bloedonderzoek naar voren is gekomen.

_E_

Berichten: 381
Geregistreerd: 18-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:39

Nancy01 schreef:
Na lang aandringen en vooral zelf veel doorlezen op internet, lijkt mijn pony een leverbotinfectie te hebben.
Hij is vrij lusteloos, eet nauwelijks ( buiten wat gras en hooi ) en heeft sterk verhoogde leverwaarden.
Hij stat momenteel ook op koortsremmer en antibiotica omdat hij redelijk wat koorts maaket.
Ik heb uiteindelijk mijn dierenarts na lang aandringen toch kunnen overtuigen om toch een kuur tegen leverbot op te starten.

zijn er hier nog mensen die ooit met een leverbotinfectie hebben gezeten bij hun paard/pony?
Ik heb hem pas 4 dagen gelden al ontwormd met Equest omdat hij volgens haar een zware wormbesmetting had maar er zijn amper bloedwormpjes afgekomen in de mest ( het meeste dat ik ongeveer vond in zijn mest waren een 20-tal!

Op aandringen van mij wil ze nu toch nog een extra kuur tegen leverbot geven, bovenop de Equest. Wordt dit niet te zwaar voor mijn pony?

Ik wil hem natuurlijk goed erdoor krijgen want zoals hij er nu staat is het een hoopje zieligheid, hij is vermagerd, eet nauwelijks en heeft nog koortsopstoten tot 38,5 graden ondanks de koortsremmeer/onstekingsremmer

Kan aub iemand mij wat raad geven??
Graag aub ook ervaringen met leverbot en welke symptomen jullie zagen en eventuele bloedwaarden. Mijn pony heeft dus ook sterk verhoogde leverwaarden in de Gamma sectie


Leverbot zou kunnen, maar ik zou toch ook niet te makkelijk denken over de bloedworm! Als die eruit komen na t ontwormen spelen die dus zeker wel een rol, bloedworm kan echt veel schade aanrichten met zelfs de dood tot gevolg! En je verschijnselen passen er exact bij.

Veertje2

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-04-15

Re: Middel tegen leverbot samen met moxiditine ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:02

Ik kom net van een vervelende virus af bij mijn pony met de zelfde syptomen, zijn Gamma GT waarden waren dan ook verhoogd 71 mag uiterst 27 maar je heb uitschieters richting de 1000. Dierenarts heeft alles getest betreft zijn bloed, ijzerwaarde waren goed hier kan ook een verhoogde waarde vandaan komen maar ook dit was het niet. Hij gaf mij een middel voor leverbot maar wel met de opmerking, dat leverbot nog steeds niet bewezen is dat het een negatief effect heeft voor paarden, en dat de speciale mesttest ook niet 100% betrouwbaar is. Als ze niks vinden betekent het niet dat ze er ook niet zijn. Leverworpjes zijn lastig te vinden. Zijn verhogingen en koorts pieken van 40 graden en meer zijn nu over die waren al minder voordat ik het middel heb gegeven tegen leverbot. Nu over 3 maanden opnieuw bloed prikken om te kijken of zijn waardes minder zijn geworden. Hij had dan wel geen bloedwormen.

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Middel tegen leverbot samen met moxiditine ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:24

Idd zoals hierboven gezegd passen de symptomen ook bij een bloedwormnesmetting...hier een aantal jaren geleden ook een leverbot besmetting gehad. Omdat de leverbot nauwelijks wordt uitgescheiden via de mest bij paarden is deze heel moeilijk te vinden. Mijn paardje was lusteloos, dronk veel en werd mager. Eten deed ze goed, veel zelfs. Bij haar werd er bij mestonderzoek toevallig een leverbot ei gevonden. Dierenarts had mest meegenomen en bloed afgenomen. Haar leverwaarden waren ook flink verhoogd Sowieso de GGT maar ook nog een andere maar zou ik even op moeten zoeken LDH denk ik. Aan de hand hiervan en het feit dat wij in een gebied zitten waar zeer veel leverbot voorkomt 2x behandeld met 3 weken ertussen mt fasinex. Pony knapte heel snel op. Wel het hele koppel destijds behandeld. Lopen op dezelfde wei, die hadden geen symptomen. Koorts heeft ze nooit gehad.

Nancy01
Berichten: 158
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Re: Middel tegen leverbot samen met moxiditine ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 10:40

Bedankt allemaal voor jullie reactie!!!

Weten jullie misschien hoeveel jullie van het middel tegen leverbot hebben gegeven?
Ga er nu gelijk achteraan en als mijn reguliere dierenarts het niet wil geven ga ik naar een praktijksgenoot want die geloofde wel dat de verhoogde leverwaarden een indicatie konden zijn van leverbot!

kassindra
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:56

Een vriendin heeft ook een paard met leverbot gehad vua bloedtest Achtergekomen, heeft een soort melk meegekregen in grote spuit gelijk gegeven en twee weken later de tweede paard is enorm opgeknapt echt een medicijn voir paarden is er nog niet nu iets gehad waar een schaap op staat als je wilt kan ik hetwel is vragen

Veertje2

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-04-15

Re: Middel tegen leverbot samen met moxiditine ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:10

Ik had 3 spuiten 1 van 100 ml en 2 van 60 ml deze moest ik in 1x geven. Van een melk achtig absoluut niet lekker goedje. Het is meer een koeienmiddel volgens mij