HELP: Stro eter leidt tot vieze stal!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LifeOfMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-09-17
Woonplaats: Tilburg

HELP: Stro eter leidt tot vieze stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 15:09

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over het schoon houden van de stal. Mijn paard eet de bovenlaag van schoon stro op, waardoor ik 's avonds een stal aan tref met alleen maar vies stro dat al doorweekt is door urine. Ik heb al een tijdje geprobeerd om het wat vieze stro (niet dat al doorweekt is met urine) te mengen met schoon stro. Dit is z'n twee weken goed gegaan, maar op de een of andere manier is de bovenlaag van het schone stro alsnog weg 's avonds.

Een stalgenoot wees mij op "eucalyptus" dat ik dan over het stro moet spuiten. Op internet lees ik verschillende meningen over of het goed is voor je paard of niet. Daarnaast staat er ook dat paarden het lekker vinden, dus dan is het in mijn situatie niet handig.

Kortom mijn vraag is hebben jullie ideetjes hoe je je stal voor het oog en voor je paard schoon kan houden met een stro eter? En zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met "eucalyptus" dan hoor ik hun mening ook graag.

Alvast super bedankt!


SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: HELP: Stro eter leidt tot vieze stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:13

De enige manier die ik kan bedenken is van bodembedekking veranderen...

Hier op stal staan er ook een paar van die strovreters, dus ik lees even mee :)


Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: HELP: Stro eter leidt tot vieze stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:17

Wij hebben een onderlaag van vlas en een bovenlaag van stro. Werkt erg goed! Kunnen ze lekker knabbelen en het vlas vangt de viezigheid op :)

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

LifeOfMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-09-17
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 15:20

Saar88 schreef:
Wij hebben een onderlaag van vlas en een bovenlaag van stro. Werkt erg goed! Kunnen ze lekker knabbelen en het vlas vangt de viezigheid op :)


Vul je de onderlaag van vlas steeds aan of gooi je er eenmalig vlas in de stal?

mooneyJarig

Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:23

Heeft je paard voldoende beschikking over hooi? Stro vreten gebeurt bijna alleen als ze lange tijd zonder ander ruwvoer moeten staan. Om dan het stro ook onaantrekkelijk te maken is natuurlijk symptoom bestrijding, stap 1 is wat mij betreft altijd zorgen dat ze wat anders hebben om te knabbelen.

Heb je aan die voorwaarde voldaan is het meestal het handigste om over te stappen op een andere bodembedekking.


060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:24

Heeft hij genoeg ruwvoer? Komt hij genoeg buiten? Ik heb geen ervaring met wat je zei, maar wel met eerder genoemde vragen als je dat veranderd dat het al enorm scheelt

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:24

Ik heb ook een onderlaag (vlas of koolzaadstro) er in en daarover een laag stro.

Vul ongeveer in 3 weken, 1 baal bij.

Stal bestaat uit 3 lagen: onderop een laag vlas die is opgepot, haal ik er 2x per jaar uit.

Daarop een tussenlaag van mest en stro die los ligt en vies is, die haal ik er dagelijks uit, dan de natte plek ongeveer 1x per 10 dagen uit en dan strooi ik dus op +/- halve baal.

Daarop een bovenlaag van los stro, elke dag een verse pluk er bij voor de knabbel.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:27

Heeft je paard de beschikking over "onbeperkt" ruwvoer? Te weinig ruwvoer kan een reden zijn dat hij dit doet. Gooi ook eens wat wilgentakken erbij, vinden ze ook lekker om op te knabbelen.

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:28

Zorgen dat de onderlaag dikker is. Zou het persoonlijk niet erg vinden dat ie stro eet

Als hij daarnaast maar voldoende ruwvoer krijgt.
Stro eten is een mooie bezigheid en stimuleerd de maag en darmen.. alleen zit er weinig voedingswaarde in. Maar ik zou er niet wakker van liggen.

Mama van mijn lieve meisjes

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:30

Te weinig ruwvoer hoeft geen rede te zijn voor stro eten...Mijn paard eet eerst het stro uit z'n net voor hij aan zijn hooi begint. Staat daarom dus ook op vlas.
Elke dag de natte plekken en drollen eruit en weer een beetje eroverheen.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:33

Saar88 schreef:
Wij hebben een onderlaag van vlas en een bovenlaag van stro. Werkt erg goed! Kunnen ze lekker knabbelen en het vlas vangt de viezigheid op :)


Wij ook! Werkt top.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

LifeOfMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-09-17
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 15:34

Het is een haflinger dus die krijgt geen onbepertk hooi. Hij wordt al dik als hij er naar kijkt . Maar hij krijgt wel voldoende. Hij krijgt het ook in hayplay ballen zodat hij er langer over doet, maar toch eet hij nog het schone stro weg.

Het probleem voor mij is ook niet echt dat hij stro eet. Maar meer het feit dat ik hem dan in een vieze stal zie liggen. En een te natte stal is ook niet goed voor de hoeven.

Een andere bodembedekking ga ik even na vragen op stal want dat zal denk ik al een hoop schelen!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:34

Hier op vlas en onder de voerbak gooi ik een plak stro, bij behoefte kunnen ze dat eten.
Zo blijven ze tenminste wel droog staan :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:34

Maabelx schreef:
Saar88 schreef:
Wij hebben een onderlaag van vlas en een bovenlaag van stro. Werkt erg goed! Kunnen ze lekker knabbelen en het vlas vangt de viezigheid op :)


Vul je de onderlaag van vlas steeds aan of gooi je er eenmalig vlas in de stal?


Wij gooien gewoon een baal vlas in de stal, dan een beetje stro om te knabbelen (heeft ook gewoon hooi tot beschikking) en dan maken we een soort bodem van vlas, 1 keer per week een halve baal vlas erbij en dagelijks de hopen drollen eruit halen en eventueel ook 1 keer per week als het heel goor is, alles eruit.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:37

Ik zou eerst kijken of hij voldoende hooi krijgt. Als ze niet voldoende ruwvoer krijgen gaan ze zelf wel op zoek.
Beetje stro eten is ook helemaal niet verkeerd als extra'tje hoor.

Andere bodem bedekking zou ik pas doen als je zeker weet dat onvoldoende ruwvoer het probleem niet is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Princesj

Berichten: 4546
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:40

Je kunt azijn sprayen over je schone stro. Dat is niet schadelijk voor je paard, wel even wachten natuurlijk tot het goed neergeslagen is op het stro.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:40

Maabelx schreef:
Het is een haflinger dus die krijgt geen onbepertk hooi. Hij wordt al dik als hij er naar kijkt . Maar hij krijgt wel voldoende. Hij krijgt het ook in hayplay ballen zodat hij er langer over doet, maar toch eet hij nog het schone stro weg.

Het probleem voor mij is ook niet echt dat hij stro eet. Maar meer het feit dat ik hem dan in een vieze stal zie liggen. En een te natte stal is ook niet goed voor de hoeven.

Een andere bodembedekking ga ik even na vragen op stal want dat zal denk ik al een hoop schelen!

Hoeveel komt hij buiten? Aangezien hij zelfs dik wordt van hooi?
Normaal als ze voldoende beweging krijgen en het is echt hooi (geen voordroog, kuil oid) zou dat niet heel erg moeten aanzetten?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:52

Maabelx schreef:
Het is een haflinger dus die krijgt geen onbepertk hooi. Hij wordt al dik als hij er naar kijkt . Maar hij krijgt wel voldoende. Hij krijgt het ook in hayplay ballen zodat hij er langer over doet, maar toch eet hij nog het schone stro weg.

Voldoende zegt niet zoveel. Hoeveel uur staat je paard op stal en hoeveel uur heeft hij dan de beschikking over hooi?

koeien op de weg...

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:55

Anders het hooi mengen met het stro als het je niet uit maakt en hij het lekker vind. Onbeperkt hoeft niet heel veel te zijn maar wel continu, dat kan idd dmv slowfeeders

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:00

Vaak bestaat dit soort problemen niet uit 'alleen' de bodembedekking.

Ik had hier ook een gigantisch stro eter. Ondertussen een aantal keer verhuisd waar de faciliteiten voor mijn paard ook veranderd zijn en ik het verloop/gevolg ondertussen begrijp. Onlangs met hem verhuisd naar een stalling waar hij ook op stro kwam te staan en heb mijn hartje vastgehouden de eerste dagen.

Bij mij was dit een stukje rust wat op stal mistte. Stro kan plat worden gelopen als het zich dan vermengt met ontlasting krijg je vieze drab en een hele smerige stal zonder mooie toplaag. Heel veel onrust op stal resulteerde bij mij op een heel smerige stal door de rondjes die mijn paard in zijn stal liep.

Daarnaast hoe mee weidegang hoe minder ze in stal bezig zijn, hoe schoner je stal. Maar inderdaad ook, hoe vaak bied je ruwvoer aan. Hoe meer porties verspreid over de dag hoe minder snel ze aan de bodembedekker gaan :)

LifeOfMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-09-17
Woonplaats: Tilburg

Re: HELP: Stro eter leidt tot vieze stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 16:04

Hij staat sochtends 3/4 uur buiten en in de middag vaak nog een 1/2 uurtjes en savonds als ik er ben staan hij als ik de stal mest buiten en dan ben ik ook bezig met trainen met hem.

Hij krijgt 3x per dag hooi. En sochtends en smiddags in de hayplay ballen en savonds gewoon van de grond.

Maar als ik savonds er ben is de stal vies en als ik een keer in de middag ben ligt er vaakn nog een laag stro.

Ik begin nu wel te twijfelen over het hooi. Ik denk dat hij wel voldoende krijgt, maar dat het meer verdeeld zou moeten worden over de dag..

Hoe kan ik meten of hij echt voldoende hooi krijgt?

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: HELP: Stro eter leidt tot vieze stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:08

Ik zou gewoon meer geven en in de gaten houden of hij aan komt... zo lang dat die niet aankomt gaat er niet te veel in.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

LifeOfMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-09-17
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 16:10

c_alsemgeest schreef:
Ik zou gewoon meer geven en in de gaten houden of hij aan komt... zo lang dat die niet aankomt gaat er niet te veel in.


Dat ga ik liever niet doen, omdat hij op dit moment aan de dikke kant is. Ik ben ook bezig om hem te laten af te vallen.. :(

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: HELP: Stro eter leidt tot vieze stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:13

Je zou kunnen proberen hem hooi te geven uit een slowfeeder. Weet je precies wat er aan hoeveelheid hooi in gaat. Daarnaast zijn ze wat langer bezig en komt hij misschien wat minder aan het stro.

LifeOfMe
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-09-17
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 16:14

A_nouk schreef:
Je zou kunnen proberen hem hooi te geven uit een slowfeeder. Weet je precies wat er aan hoeveelheid hooi in gaat. Daarnaast zijn ze wat langer bezig en komt hij misschien wat minder aan het stro.


Hij krijgt sochtends en smiddags via hapyplay ballen hooi. Dat zijn slowfeeders :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers