Geen verlenging, ook geen ontslagbrief

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33030
Geregistreerd: 28-12-05

Geen verlenging, ook geen ontslagbrief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 15:04

Allereerst, deze vraag heb ik ook uitstaan bij mijn rechtsbijstandverzekering, maar wellicht hebben jullie nog suggesties.

Ik zit in een gekke situatie.

In augustus 2016 heb ik bij bedrijf X twee maanden via een uitzendcontract gewerkt. Dit bedrijf heeft mij vervolgens een contract voor een jaar aangeboden. Contract 2 dus. Vervolgens is bedrijf X in overgenomen door bedrijf Z. Bedrijf Z heeft mondeling aangegeven tijdelijke contracten niet te verlengen. In januari volgende een brief met daarin alleen 'over tijdelijke contracten wordt schriftelijk contact opgenomen met de betrokkenen'. [edit] Ik heb daarna nog een contract gehad van 1 oktober tot 31 maart.

Mijn contract loopt 31 maart af. Die brief heb ik nooit ontvangen. Nu vraag ik mij af:
- Is de mondelinge opzegging van hun kant rechtsgeldig?
- Het communiceren van geen verlenging moet toch een maand van tevoren?
- Wat zijn mijn rechten/plichten?

Dus tijdlijn
aug 2016 -sep 2016 uitzendcontract, exact dezelfde werkzaamheden als later bij bedrijven X en Z.
okt 2016 - sep 2017 contract 1
okt 2017 - maart 2018 contract 2
--> keten?
Laatst bijgewerkt door Winged op 02-03-18 15:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:08

Je contract eindigt dan toch automatisch op de datum die in je contract staat?

Edit: In principe mogen zij dat zelfs nog op de dag van je laatste werkdag laten weten.
Laatst bijgewerkt door Kaitlyn op 02-03-18 15:09, in het totaal 2 keer bewerkt

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:08

Kaitlyn schreef:
Je contract eindigt dan toch automatisch op de datum die in je contract staat?



Dat idd..

Winged

Berichten: 33030
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 15:09


SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:09

Kaitlyn schreef:
Je contract eindigt dan toch automatisch op de datum die in je contract staat? In principe mogen zij dat zelfs nog op de dag van je laatste werkdag laten weten?



Ja, punt is dus dat er contact met haar opgenomen zou worden wat niet gebeurd is, zoals ik het begrijp..

Je moet tegenwoordig overal zelf achteraan... -O-

mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:11

Als ze je niet op tijd opzeggen, wordt het contract stilzwijgend verlengd.

Winged

Berichten: 33030
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 15:11

Nee, even teruglezen.

Ik heb dus 3 tijdelijke contracten... Op de site van de rijksoverheid staat het volgende;
'Uw tijdelijke contract wordt automatisch vast na meer dan 3 opvolgende tijdelijke contracten. Tijdelijke contracten zijn opvolgend als er 6 maanden of minder tussen zit.'

Had ik dan wel of geen brief moeten krijgen? Heb ik dan nu automatisch een vast contract? Of heb ik recht op een vergoeding? En wanneer is het op tijd?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:11

Persoonlijk denk ik dat je pas vanaf het nieuwe bedrijf moet gaan tellen. Lijkt me echt weer zo'n officieel papierwerkpuntje dat ze 'misbruiken'. Als ze niet officieel gecommuniceerd hebben dat het niet verlengd wordt, gaat het volgens mij dan stilzwijgend door.
Helaas kom je dan vaak in een situatie dat je het moet afdwingen, je werksituatie zodanig verzuurd dat je uiteindelijk toch weggaat. 'k zou zelf al aan het solliciteren zijn in jouw situatie.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:12

Edit.
Grapje, over nuttige info heen gelezen. :o
Laatst bijgewerkt door Azmay op 02-03-18 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33030
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 15:12

Kaitlyn schreef:
Je contract eindigt dan toch automatisch op de datum die in je contract staat?

Edit: In principe mogen zij dat zelfs nog op de dag van je laatste werkdag laten weten.

Citaat:
Opzegtermijn voor werknemers
Voor u geldt een opzegtermijn van 1 maand, tenzij in de cao of arbeidsovereenkomst een andere opzegtermijn staat. U zegt voor het einde van de kalendermaand op als er geen andere schriftelijke afspraak is.


Via werk.nl.

Hmm.. Benieuwd wat mijn rechtsbijstand gaat zeggen...

Winged

Berichten: 33030
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 15:13

Hoppit schreef:
Persoonlijk denk ik dat je pas vanaf het nieuwe bedrijf moet gaan tellen. Lijkt me echt weer zo'n officieel papierwerkpuntje dat ze 'misbruiken'. Als ze niet officieel gecommuniceerd hebben dat het niet verlengd wordt, gaat het volgens mij dan stilzwijgend door.
Helaas kom je dan vaak in een situatie dat je het moet afdwingen, je werksituatie zodanig verzuurd dat je uiteindelijk toch weggaat. 'k zou zelf al aan het solliciteren zijn in jouw situatie.

Nee, ze hebben alles overgenomen. Dat heeft de OR namelijk bedongen. Het gaat dus echt om het 3de contract.

Uiteraard ben ik al lang aan het solliciteren.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:14

SweetVanille schreef:
Kaitlyn schreef:
Je contract eindigt dan toch automatisch op de datum die in je contract staat? In principe mogen zij dat zelfs nog op de dag van je laatste werkdag laten weten?



Ja, punt is dus dat er contact met haar opgenomen zou worden wat niet gebeurd is, zoals ik het begrijp..

Je moet tegenwoordig overal zelf achteraan... -O-


Ze hebben het toch ook al laten weten?


Winged schreef:
Kaitlyn schreef:
Je contract eindigt dan toch automatisch op de datum die in je contract staat?

Edit: In principe mogen zij dat zelfs nog op de dag van je laatste werkdag laten weten.

Citaat:
Opzegtermijn voor werknemers
Voor u geldt een opzegtermijn van 1 maand, tenzij in de cao of arbeidsovereenkomst een andere opzegtermijn staat. U zegt voor het einde van de kalendermaand op als er geen andere schriftelijke afspraak is.


Via werk.nl.

Hmm.. Benieuwd wat mijn rechtsbijstand gaat zeggen...


Ja dat gaat dus over een lopend contract. Als jij een jaarcontract hebt, en met 8 maanden weg wilt moet je die opzegtermijn aanhouden.
Als jij een jaarcontract hebt en op de laatste dag laat jij weten dat je morgen niet meer terug komt, kan dat dus ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:15

Wat zegt het bedrijf zelf hierover? Ben je al met deze vraag bij hun geweest?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:16

Weet je zeker dat je eerste contract via het uitzendbureau wel meegerekend mag worden? En volgens mij heb je alleen recht op vergoeding als je ontslagen wordt wat in jouw situatie niet het geval is.

Winged

Berichten: 33030
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 15:17

Lianne schreef:
Wat zegt het bedrijf zelf hierover? Ben je al met deze vraag bij hun geweest?

Heb ik inderdaad gedaan. Die zijn ermee bezig. Verder kom je er ook niet met ze uit. Inmiddels weet ik wel (reorganisatie) dat er al bij verschillende collega's een vuil spelletje is gespeeld, dus ik ben er wat huiverig voor.

Winged

Berichten: 33030
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 15:18

Weidebloem schreef:
Weet je zeker dat je eerste contract via het uitzendbureau wel meegerekend mag worden? En volgens mij heb je alleen recht op vergoeding als je ontslagen wordt wat in jouw situatie niet het geval is.

Omdat het hetzelfde werk is bij hetzelfde bedrijf mag dat - als ik de rechtsbijstand op internet mag geloven - wel.

Maar ik merk hier al heel veel ruis :+ Heel benieuwd wat mijn rechtsbijstand erover kan zeggen in ieder geval.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:19

Als je contract afloopt hoeven ze deze niet op te zeggen lijkt me.

Winged

Berichten: 33030
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 15:20

Qerty schreef:
Als je contract afloopt hoeven ze deze niet op te zeggen lijkt me.

Ze hebben dus in januari aangegeven zelf schriftelijk erop terug te komen. Misschien een belangrijk detail.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:21

mirm schreef:
Als ze je niet op tijd opzeggen, wordt het contract stilzwijgend verlengd.

Dit inderdaad. Zo is het bij ons in het bedrijf ook. Als iemand via het uitzendbureau bij ons werkt en dan niet op tijd schriftelijk te horen krijgt dat het contract niet verlengd wordt, dan wordt het contract stilzwijgend verlengd of zelfs (na 3x dacht ik) omgezet in een vast contract.

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:25

Qerty schreef:
Als je contract afloopt hoeven ze deze niet op te zeggen lijkt me.


Als het een contract van 6 maanden of langer is wel. ;) Dat is de aanzegplicht, hierbij moet je minimaal een maand van te voren aangeven of je een contract verlengd of niet en dit moet schriftelijk gebeuren.

Winged

Berichten: 33030
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 15:27

MyWishMax schreef:
Qerty schreef:
Als je contract afloopt hoeven ze deze niet op te zeggen lijkt me.


Als het een contract van 6 maanden of langer is wel. ;) Dat is de aanzegplicht, hierbij moet je minimaal een maand van te voren aangeven of je een contract verlengd of niet en dit moet schriftelijk gebeuren.

Ja, en dat is dus het irritante waar ik wat mee puzzel. Het is namelijk 2-12-6 maanden. Dus dat laatste contract met die 6 maanden...

Dus in dat opzicht zijn ze dus te laat.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:29

Het is toch 6 maanden plus 1 dag wanneer het aangezegd moet worden?
6 maanden niet?

Citaat:
Hoewel de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege kan eindigen, moet de werkgever wel een maand voor het einde van het contract schriftelijk aangeven of hij de arbeidsovereenkomst voortzet. Dat geldt voor ieder contract voor bepaalde tijd dat tenminste zes maanden (dus 6 maanden en 1 dag)


https://www.arbeidsrechter.nl/wwz-arbei ... rechtswege

horzel
Berichten: 160
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:30

Ze zijn wettelijk verplicht jou 1 maand van te voren op te zeggen (er vanuit gaande dat jouw opzegtermijn ook 1 maand is), net zoals jij die verplichting ook hebt als je zou willen stoppen. Als dit niet gebeurd is dat wordt je contract inderdaad stilzwijgend verengt. De uren van het uitzendbureau moeten ook meegeteld worden inderdaad. En je hebt recht op een transitievergoeding als ze jouw contract stoppen, hoef je niet voor ontslagen te zijn.. Wel een dienstverband langer dan een x aantal jaren, volgens mij 2.
Desalniettemin houden veel werkgevers zich hier niet aan helaas.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:31

Sinds 2015 geldt de aanzegplicht bij tijdelijke contracten langer dan 6 maanden. De werkgever moet uiterlijk een maand van te voren schriftelijk laten weten wat er met je contract gebeurt. Wordt er toch niet verlengd, dan moet de werkgever een maand doorbetalen, of naar rato van de datum van te laat aanzeggen. Wat wel of niet als schriftelijke aanzegging geldt is voer voor procedures...

Al bij al werk je niet meer dan 24 maanden en ook niet meer dan 3 contracten. Als ze niets doen loopt je contract van rechtswege af en zijn ze je waarschijnlijk wel de aanzegvergoeding, maar geen transitievergoeding schuldig. Onder voorbehoud - ik heb de contracten verder niet gezien. Ik ben wel benieuwd wat je rechtsbijstand ervan vindt.

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:35

Ja, alleen betekent het niet meteen dat je ook een vast contract kan krijgen. Wel dat je een aanzegvergoeding kan krijgen, maar daar kan de rechtsbijstand je beter bij helpen.

Bruintje, in de wet staat dat het niet geldt bij een periode korter dan 6 maanden. Maar daarom kan ze beter wachten op de rechtsbijstand. Die hebben als het goed is alle stukken of kunnen die krijgen.
Prrrr; Even voor mezelf, een contract langer dan 6 maanden of 6 maanden en langer?