Onrustig door Prascend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Onrustig door Prascend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 12:12

Fijn dat je even de moeite neemt om dit te lezen +:)+ Het is misschien wat ver gezocht maar je weet maar nooit...

In oktober vorig jaar is via bloedonderzoek vastgesteld dat mijn bijna 28 jarige merrie Cushing heeft. Ze heeft de typische lange vacht en komt in het voorjaar maar moeilijk door de verharing heen. Ze heeft niet die vochtophoping boven de ogen en was ook niet down o.i.d. Toch kwam er een forse verhoging uit de bloedwaarden, 195 daar waar de norm tussen de 0 en 11 of 12 ligt.

Maar goed, na diagnose begonnen met Prascend, 1x daags 1 tablet. Daarbij gaf de dierenarts aan dat opnieuw de waarden laten meten op z'n vroegst zin heeft een jaar na aanvang van starten met de medicatie omdat de waarden zo hoog waren.

Maar nu vind ik mijn merrie de laatste maand opvallend onrustig. Het is altijd een loperig paard geweest maar is nu toch een dame op leeftijd die er de laatste jaren redelijk relaxed bij heeft gestaan. Wel attent en bij bijzondere dingen op en neer gaan rennen, maar niet constant en zonder aanleiding.

Nu is ze dus de laatste maand ineens heel onrustig in de paddock, veel op en neer rennen en dat ook zo een uur volhouden. Omgeving, voer, maatje zijn niet veranderd, alleen dus dat ze sinds eind oktober vorig jaar Prascend krijgt.

Iemand een idee?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-03-18 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Prascent in Prascend veranderd.


Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Onrustig door Prascent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:17


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

dioni

Berichten: 817
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Onrustig door Prascent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:20

Mijn shet wordt hysterisch van 1/2 tablet en staat daarom op 1/4 sinds 3 jaar. Hij is 2x getest en staat goed ingesteld.

Misschien eerst een poosje een halve geven?

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:20

Hier hetzelfde.
Nu 1,5 jaar op de Prascend en het lijkt de laatste 4 maanden alleen maar erger te worden.
Snel in de stress, alles in de gaten houden. Tijdens het eten loopt ze wel 10x naar haar staldeur om alles rondom haar te checken. Als een malloot in en uit de stal lopen (ze kan hier zelf in en uit lopen). Dwars door het draad gaan bij kleine veranderingen. Niet meer weg kunnen bij haar maatje, als zij aan de ene kant van het draad staat en pony aan andere kant en ze kunnen elkaar nog aanraken gaat madam al dwars door het draad.
Geen geduld meer hebben, alles duurt in haar ogen te lang. Het knuffelige wat ze altijd had is verdwenen, heeft er geen rust voor. In de wei ook weinig rust, alleen maar heen en weer aan het rennen langs het draad. Dan weer een uur wel rust en dan is het weer onrustig.
Hier is verder ook niks veranderd rondom voer oid.
Kan er ook niet zo goed de vinger op leggen wat nou precies die reactie geeft. Bestandsdeel wat in Prascend misschien?
Laatst bijgewerkt door Yanaa op 02-03-18 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:21

Brainless schreef:
https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html
Je kunt beter veel rustiger opbouwen ipv gelijk de volle dosis te geven.
Dan zijn er veel minder bijwerkingen voor je paard.

Hier is het rustig opgebouwd tot 1 tablet.
Bleek na testen terug te kunnen op 1/2 tablet, en sindsdien is het alleen maar erger geworden.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 12:47

Brainless schreef:
https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html
Je kunt beter veel rustiger opbouwen ipv gelijk de volle dosis te geven.
Dan zijn er veel minder bijwerkingen voor je paard.

Als ik dit zo lees wel maar ondertussen staat ze er al zo'n 4 maanden op dus dan valt er niet meer zoveel op te bouwen?

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 12:48

dioni schreef:
Mijn shet wordt hysterisch van 1/2 tablet en staat daarom op 1/4 sinds 3 jaar. Hij is 2x getest en staat goed ingesteld.

Misschien eerst een poosje een halve geven?

Dat is inderdaad een optie.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 12:52

Yanaa schreef:
Hier hetzelfde.
Nu 1,5 jaar op de Prascend en het lijkt de laatste 4 maanden alleen maar erger te worden.
Snel in de stress, alles in de gaten houden. Tijdens het eten loopt ze wel 10x naar haar staldeur om alles rondom haar te checken. Als een malloot in en uit de stal lopen (ze kan hier zelf in en uit lopen). Dwars door het draad gaan bij kleine veranderingen. Niet meer weg kunnen bij haar maatje, als zij aan de ene kant van het draad staat en pony aan andere kant en ze kunnen elkaar nog aanraken gaat madam al dwars door het draad.
Geen geduld meer hebben, alles duurt in haar ogen te lang. Het knuffelige wat ze altijd had is verdwenen, heeft er geen rust voor. In de wei ook weinig rust, alleen maar heen en weer aan het rennen langs het draad. Dan weer een uur wel rust en dan is het weer onrustig.
Hier is verder ook niks veranderd rondom voer oid.
Kan er ook niet zo goed de vinger op leggen wat nou precies die reactie geeft. Bestandsdeel wat in Prascend misschien?

Als ik de overige reacties tot nu toe lees dan is dat dus misschien inderdaad een verklaring. Dat ongeduldige wat jij beschrijft zie ik bij mijn merrie ook. En steeds van die aanloopje nemen richting het lint nemen rond de tijd dat we haar binnen halen. Alsof ze uit wil breken. Dit heeft ze voorheen nooit gedaan.


Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 12:53

Yanaa schreef:
Brainless schreef:
https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html
Je kunt beter veel rustiger opbouwen ipv gelijk de volle dosis te geven.
Dan zijn er veel minder bijwerkingen voor je paard.

Hier is het rustig opgebouwd tot 1 tablet.
Bleek na testen terug te kunnen op 1/2 tablet, en sindsdien is het alleen maar erger geworden.

Dus als ik het goed begrijp is jouw paard juist onrustiger geworden toen je de dosering minderde?

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:07

Kymalin schreef:
Dus als ik het goed begrijp is jouw paard juist onrustiger geworden toen je de dosering minderde?

Klopt.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Onrustig door Prascent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 13:16

Maar heb je dan ook geprobeerd wat er gebeurd als je de dosering weer aanpast? Want dit gedrag heeft denk.ik ook zijn weerslag op de kwaliteit van jullie omgang?

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:40

Kymalin schreef:
Maar heb je dan ook geprobeerd wat er gebeurd als je de dosering weer aanpast? Want dit gedrag heeft denk.ik ook zijn weerslag op de kwaliteit van jullie omgang?

Nee, wil ook niet meer terug naar 1 tablet. Mijn merrie heeft van Prascend erge last van de bijwerking diarree. Toen ze op 1 tablet stond was het continu zo dun als water, met als gevolg dat de voedingsstoffen niet lang genoeg in haar lichaam waren om opgenomen te worden. Vorig jaar met de winter kon ik haar, ondanks allerlei voeding en supplementen, niet op gewicht houden. Ze is toen zo extreem afgevallen en daarbij een hoop tekorten rondom vitamines en spul, waardoor ik vorig jaar dacht dat het einde verhaal was. Wil dat echt niet meer mee hoeven te maken.
Het heeft een behoorlijke weerslag gehad, kan er nu beter mee om gaan. Ben gaan zoeken naar alternatieven om wel met haar om te kunnen gaan.
Sinds de herfst rijd ik al niet meer op haar, misschien straks van de lente wel weer in zoverre dit gaat. Hebben een vermoeden van artrose in het voorbeen, dus in de lente wil ik haar oppakken in zoverre het nog gaat. Ook al houdt het in dat we alleen nog stap ritjes doen of alleen nog wandelen. Pas me aan in alles wat zij wel fijn vind. Weidegang betekend dus de opening van de wei open houden, zodat ze kan gaan en staan waar ze wilt. Hierdoor heeft ze wat meer rust terug gekregen. Maatje haal ik niet weg bij haar, ook niet met alleen maar een lint er tussen. Poetsen doe ik alleen als zij zelf de rust er voor heeft en als ze die heeft dan is het uitgebreid met haar bezig zijn. Het knuffelige is vervangen door massage's geven, heb een cursus gevolgd om haar ontspannende massage's te kunnen geven. Hier geniet ze dan wel weer volop van en kan ze ook zo een uur rustig staan dutten. Vanuit daar krijg ik dan ook meer voor elkaar. Ze is bijv blind aan 1 kant door een ongeluk, en dat oog moet vaak schoon gemaakt worden. Eerst was het vechten om even haar oog schoon te maken. Nu begin ik met de massage aan haar hoofd en vanuit daar kan ik rustig met alle tijd haar oog schoon maken en is het gelijk even een knuffel moment.
En zelf rustig blijven en geduld hebben, is niet altijd makkelijk maar werkt wel.
Ik moet ook zelf niks geen stress of druk gedrag naar haar toe uiten. Laatst liep het met mijn werk zo uit, dat ik snel naar huis moest voor de smid die kwam. Dat merkt ze gelijk en dan is het drama! Ze wordt dan haast onvoorspelbaar in haar gedrag.

Moet wel zeggen dat dit gedrag precies zo was toen ze jonger was, maar dan als ze op verkeerde voeding stond. Iets teveel suikers oid in de voeding en ze was onhandelbaar. Heb nog steeds respect voor de pensionstalling waar ik toen stond in die tijd, de eigenaren daar hebben geregeld de grond van dichtbij gezien door haar drukke en lastige gedrag.
Ze is eigenlijk altijd wel wat gevoelig geweest voor spanningen en prikkels. Trailer betekende concours of op pad.. dit vond ze altijd geweldig leuk.. maar dan werd ze zo enthousiast dat ze weer druk werd en zo spanning creëerde.

Het is allemaal heel dubbel bij haar helaas. Haha.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Onrustig door Prascent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 14:31

Hmmmm ik zie zowel grote verschillen als overeenkomsten in onze paarden. Die van mij is heel gevoelig op hooi. Het hoeft maar iets te rijk te zijn of ze gaat ook meteen flink aan de diarree en hooi in plastic baaltjes verdraagt ze al helemaal niet. Ze heeft de afgelopen maanden geen last van diarree gehad dus dat bijverschijnsel heeft ze niet op prascent. En toen ze jong was, was ze eigenlijk alleen heel heftig als ze haver kreeg of niet dagelijks naar buiten kon. Bij dat laatste werd ze ook onvoorspelbaar en stond ze zo op de achterbenen en met de voorbenen naar je te maaien en kwam ze recht op je af met longeren. Verder altijd stress geuit door heel rennering te worden en veel spanning op te bouwen. Ook staart knijpen. Maar onder normale omstandigheden eigenlijk altijd heel relaxed in de wei en met binnen en buiten zetten. En met name dat laatste is nu totaal anders. Ik zit er nu toch over te denken om de dosering te halveren om te kijken of dat iets uitmaakt. Ook omdat alhoewel haar waarden fors waren ze los van de vacht weinig klachten had.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:42

Herken het idd. Onder de goede omstandigheden zijn ze heel normaal en relaxed. Denk dat ze dan toch gevoeliger zijn op de bestandsdelen van de Prascend.
Hier was het ook weinig symptomen.. begon met wat kale plekken in de vacht.. dachten eerst aan schimmel oid. Was het niet en was ook ineens verdwenen. Toen kreeg ze een allergische reactie op vliegensteken, heel haar lichaam onder de bulten. Het was dat de DA zei van hmm zo kort op elkaar reacties op iets, laat haar eens testen op PPID voor de zekerheid. Enige wat mij opviel was dat ze wat moeilijker door haar vacht wisselingen heen kwam, maar dacht och joh het is een oudje dus dat gaat wat moeilijker. Laten testen voor de zekerheid en ze kwam er met behoorlijke waarden uit. Ik was anders nooit op het idee van PPID bij haar gekomen.
Je kan het altijd proberen om het te halveren.. zou dan wel over een tijdje weer een test laten doen of de dosering wel juist is dan.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Onrustig door Prascent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 14:51

Hoe oud is die van jou? En heb je wel eens overwogen om helemaal met Prascent te stoppen? In de link van Brainless staan wat alternatieven. Ik zit gewoon hardop te denken hoor. Met name vanuit de gedachte van dat die van mij toch al de jongste niet meer is en ik toch ook wel hecht aan een stukje kwaliteit van leven. Als je dan de hele dag gestressed bent dan wordt het er voor zo'n dier ook niet gezelliger op. Die van mij is trouwens nog wel goed op gewicht.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:19

Die van mij is 27.
Ben er wel over aan het nadenken geweest om er toch mee te stoppen, vooral omdat ik bij haar amper symptomen voor de tijd gezien heb. En sinds ze aan de Prascend zit is het gedoe.. eerst die diarree en nu dat gedrag.
Wil me er wel in gaan verdiepen hoe en wat allemaal verder, maar daar ga ik pas mee bezig als ik mijn pony weer goed heb. Druk genoeg met alles rondom de hoefbevangenheid van hem nu. :\

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Onrustig door Prascent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 15:40

Dat kan ik me voorstellen.... mijn andere paard is jaren geleden ook hoefbevangen geweest. Gelukkig is ie daar goed door gekomen en heeft hij het nooit weer gehad. Heb zelfs daarna nog L2 met hem gestart. Als je tips wilt dan kun je me pben anders vliegt dit topic zo uit de bocht.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:52

Ik geef al 5 jaar prascend aan mijn merrie ( nu 22j ) en het leek er in het begin ook op of ik het jonge spul van 4 jaar oud terug had :+
Is ook altijd een rillerig paardje geweest. Had / heeft niet veel nodig om van de wap te geraken.

Prascend werkt in op het dopaminesysteem, dus denk dat het ene paard er gevoeliger voor is dan het andere.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 15:59

Pandora2 schreef:
Ik geef al 5 jaar prascend aan mijn merrie ( nu 22j ) en het leek er in het begin ook op of ik het jonge spul van 4 jaar oud terug had :+
Is ook altijd een rillerig paardje geweest. Had / heeft niet veel nodig om van de wap te geraken.

Prascend werkt in op het dopaminesysteem, dus denk dat het ene paard er gevoeliger voor is dan het andere.

Oké en je gebruikt het nu 5 jaar zeg je. Is dat gedrag dan ook weer verminderd of is dat nog steeds zo?

Martje70
Berichten: 161
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:04

Ik was begonnen met een kwart prascend, maar herkende mijn paard niet meer terug. Hij was totaal van de wereld. Stond alleen maar te staan en als hij ergens op reageerde, dan was dat met angst. Ik ben toen gestopt met de prascend en heb een voedingsdeskundige om hulp gevraagd. Ik voer nu verschillende vitamines en mineralen bij en heb mijn paard weer terug.
Laatst bijgewerkt door Martje70 op 02-03-18 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Be proud of who you are

The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not "Eureka!" (I found it!) but "That's funny ..." (Isaac Asimov)

Sanniej_

Berichten: 4898
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:05

Geen ervaring met prascent maar wel een shet lopen die vermoedelijk cushing heeft en het heel goed doet op een aangepaste kruidenmix van horsecomplete.nl
Misschien een alternatief voor je? Je kan altijd contact opnemen met de eigenaresse van Horsecomplete en je situatie bespreken.

Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik houd je. :)
Caitlynn houden van is ook weten wanneer je los moet laten..

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:06

Denk dan idd toch dat het ook deels het type paard is waar dit blijkbaar bij voor komt als ze aan de Prascend zitten.

Ben ook wel benieuwd of dit gedrag na 5 jaar dan nog zo is of dat het toch weer afgezwakt is.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:08

Martje70 schreef:
Ik was begonnen met een kwart prascend, maar herkende mijn paard niet meer terug. Hij was totaal van de wereld. Stond alleen maar te staan en als hij ergens op reageerde, dan was dat met angst. Ik ben toen gestopt met de prascend en heb een voedingsdeskundige om hulp gevraagd. Ik voer nu verschillende vitamines en mineralen bij en heb mijn paard weer terug.

Heb je, toen je gestopt bent met de Prascend, de symptomen van de PPID weer terug gekregen of zijn deze door de vitamines en mineralen ook verdwenen/stabiel?

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Martje70
Berichten: 161
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:09

Die zijn verdwenen. Hij heeft nog wel lang haar, maar in de winter heeft hij dat al zijn hele leven. Het haar ziet er wel beter uit. Wat minder lang en minder oranje gloed.

Verder had hij gelukkig niet zó veel last van symptomen.
Laatst bijgewerkt door Martje70 op 02-03-18 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Be proud of who you are

The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not "Eureka!" (I found it!) but "That's funny ..." (Isaac Asimov)

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:11

Martje70 schreef:
Die zijn verdwenen. Hij heeft nog wel lang haar, maar in de winter heeft hij dat al zijn hele leven.

Mag ik vragen welke vitamines en mineralen ze jou aangeraden hebben/die je nu voert?

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, ComscoreBot, Kim_S, UnderIlse en 26 bezoekers