6ribben en 1 long

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 16:34

Masseur is wel een goede, kennis heeft opleidingen daarvoor gedaan en eigen bedrijfje zal hem al eens inlichten :)

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:11

Pas op met masseren, zolang je ribben nog niet goed aan elkaar zitten oefen je daar al snel veel te veel druk op uit. Je wil toch ook niet dat je het "aan-elkaar-groei-proces" gaat remmen.

Pijn moet je doorheen, rust houden, niet overbelasten en voldoende pijnstillers blijven slikken.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:29

rayoow schreef:
Borsten doen heel erg pijn als ik wil opzitten. En tepel erg gevoelig als mn shirt er langs komt. mocht je daar tips voor hebben graag!

Ik lees je topic nu pas en weet niet of je hier nog last van hebt. Ik heb een borstreconstructie gehad en ook ontzettend veel last van een hypergevoelige tepel. Kreeg van mijn fysio de tip om een zoogcompres in m'n bh te stoppen. En dat hielp inderdaad erg goed.
Beterschap!

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 17:37

Alvaron schreef:
rayoow schreef:
Borsten doen heel erg pijn als ik wil opzitten. En tepel erg gevoelig als mn shirt er langs komt. mocht je daar tips voor hebben graag!

Ik lees je topic nu pas en weet niet of je hier nog last van hebt. Ik heb een borstreconstructie gehad en ook ontzettend veel last van een hypergevoelige tepel. Kreeg van mijn fysio de tip om een zoogcompres in m'n bh te stoppen. En dat hielp inderdaad erg goed.
Beterschap!


Ik kan helaas geen BH of iets dergelijks aan,draag nu alleen losse xl tshirts ipv M ;,) anders teveel druk op mijn ribben en spieren.

Massage wacht ik idd mee tot mijn ribben goed zijn, maar voor daarna wel een goed idee voor de spieren

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:49

O ja, daar had ik even niet bij stilgestaan. Maar logisch inderdaad.
Zou je iets van een nauwsluitend elastisch hemdje aan kunnen of geeft dat ook teveel druk? Ik heb van die dunne, super elastische hemdje van de AH. Die zitten niet strak, maar sluiten wel aan en rekken in alle richtingen mee. Die zoogcompressen hebben een plakstripje dus dan zou je 'm in het hemdje kunnen plakken? Het geeft een beetje bescherming tegen schuren van kleding.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 18:37

Hempje wil ik idd straks na het douchen eens proberen :)

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:47

Je kan het laten tapen door een fysio, niet je tepel Maar je ribben. Dat geeft steun en daardoor minder pijn.
Zoogcompres lijkt mij een goed idee, kan je ook voorzichtig vast maken aan je borst met papieren pleister, zoals leukopor.
Veel sterkte en beterschap in ieder geval!!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:54

Heb je zware borsten? Je hoeft hier geen antwoord op te geven hoor hier in het openbaar, maar realiseer je wel dat dat gewicht aan je borstkas hangt. Zeker als je meer zit en staan dan dat je ligt, wat je de eerste tijd vooral hebt gedaan. Dit kan ook een reden voor je spierpijn zijn.
Als dit het geval is kan een bh wel helpen, zolang het niet teveel druk geeft op je breuken en iemand anders hem bij je aandoet om vreemde bewegingen te voorkomen.

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:17

Ik ben nu heel hard aan het twijfelen geweest iets te sturen. Maar wens jou ten eerste heel veel beterschap en rust.

Zelf heb ik een half jaar terug mijn borstbeen zwaar gekneusd en ene rib gebroken. Ook dankzij mijn paard.
Dit heeft ongeveer 6 weken gekost met rust om weer wat te kunnen doen. Ook ik had veel pijn. En dat over elkaar schuif idee.

Op dit moment zit ik ook al 5 weken op de bank. Ik heb een ongeluk op het werk gehad met een paard. Omver gelopen en KO gegaan. Maar door die klap ook weer last van mijn borstbeen en rib.

Dus het zal wel altijd een gevoelige of zwakke plek zijn. Maar het zal met rust zeker goed komen. En je zal er uiteindelijk geen last meer van hebben.

Bij deze nogmaals veel sterkte gewenst. En hopen dat de pijn snel weg is.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:27

superlotje schreef:
Heb je zware borsten? Je hoeft hier geen antwoord op te geven hoor hier in het openbaar, maar realiseer je wel dat dat gewicht aan je borstkas hangt. Zeker als je meer zit en staan dan dat je ligt, wat je de eerste tijd vooral hebt gedaan. Dit kan ook een reden voor je spierpijn zijn.
Als dit het geval is kan een bh wel helpen, zolang het niet teveel druk geeft op je breuken en iemand anders hem bij je aandoet om vreemde bewegingen te voorkomen.

https://www.zalando.nl/puma-iconic-race ... o-j11.html
En anders zo'n stoffen ding als bovenstaande. Ik draag deze altijd op mijn vrije dagen om toch nog iets steun te geven, maar het is een hele losse en zachte elastische band, dus lekker comfortabel.
Bij de Action heb je deze dingen ook, daar noemen ze het sport-bh's. :Y)

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 20:59

topsylover schreef:
superlotje schreef:
Heb je zware borsten? Je hoeft hier geen antwoord op te geven hoor hier in het openbaar, maar realiseer je wel dat dat gewicht aan je borstkas hangt. Zeker als je meer zit en staan dan dat je ligt, wat je de eerste tijd vooral hebt gedaan. Dit kan ook een reden voor je spierpijn zijn.
Als dit het geval is kan een bh wel helpen, zolang het niet teveel druk geeft op je breuken en iemand anders hem bij je aandoet om vreemde bewegingen te voorkomen.

https://www.zalando.nl/puma-iconic-race ... o-j11.html
En anders zo'n stoffen ding als bovenstaande. Ik draag deze altijd op mijn vrije dagen om toch nog iets steun te geven, maar het is een hele losse en zachte elastische band, dus lekker comfortabel.
Bij de Action heb je deze dingen ook, daar noemen ze het sport-bh's. :Y)


Sinds de val wel 2x zo zwaar zo dik is 1 nu.
Heb zo'n elastische "sportbh" liggen, kan ik idd ook eens proberen :)
Normale bh gaay helaas nog niet.

Morgen komt de huisarts langs aan huis om de spieren eens te bekijken en eventueel nieuwe pijnstillers voor te schrijven.
Toen zal ik eens voorleggen, kan zelf namelijk nergens heen dus zal dan al iemand moeten zoeken die aan huis komt.

Mijn zusje deed washandjes in de vriezer ipv zoogcompressen toen ze de borst gaf, zal dat eens proberen :)

Anoniem

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:12

Hoe gaat het rayoow? :)

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 11:08

Gaat redelijk goed :)
In de ochtend nog erg stijf maat toch al veel minder pijn.
Gister zelfs mee geweest naar schiphol om ons nieuwe hond op te halen.
En ik kan s'avonds de pony zelf binnen zetten.
Doe natuurlijk nog wel rustig aan maar probeer hier en daar toch iets kleins te doen.

Maandag weer op controle in het ziekenhuis.

Anoniem

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:46

Wat fijn dat je zelf weer wat dingetjes kunt!
Succes bij de controle vandaag :)

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 00:05

Heb vandaag controle gehad!!
Long is "goed" zit nog iets vocht of littekenweefsel maar kan geen kwaad!!
Binnen maar week foto's van mijn ribben,
Hoorde wel dat herstel langer dan 6 a 8 week duur omdat het geen nette breuk als dit is: -- maar is meer als dit: -_ .. heb dus net een operatie vermeden. Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel :') breuken zitten ook echt in mijn linkerzijde.

Pijn is goed te doen met nieuwe pijnstillens. Hoewel ik vanmiddag in de lach schoot door mijn neefje van bijna 1 en toen verging ik wel even van de pijn. Maar dat overleef ik wel vooral als je m dan weer ziet lachen <3

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 22:27

Ondertussen een paar week verder
Pijn is veel minder maar nog wel aanwezig, slik nog wel 3x per dag ibrobruphen en savond voor het slapen een tramadol anders kom ik mijn bed niet uit.
Spieren ect zijn ook nog steeds dik.

Kan al weer wat dingen zelf maar bukken ect mag en kan nog niet. Net als tillen of iets anders waar kracht voor nodig is.

Slaap nog half zittend. 1x plat geprobeerd maar rolde in mijn slaap op mijn zijkant en werd wakker met tranen in mijnnogen, kon die dag ook niks meer.

Ik zet nu sochtends zelf de pony buiten!! :)
Is gelukkig ook alleen deur open doen en brokjes in zijn bak _O-
Maar ben al blij dat mijn mama dat niet meer hoeft te doen met haar allergieën voor paarden, hooi en stro.

Verder zijn er ineens met spoed nog 2 tanden uit mijn mond getrokken. Had spontaan een hele erge ontsteking waar die vandaag komt geen idee. Die stoel lag niet fijn en tand arts was niet voorzichtig.

Autorijden doe ik kleine stukjes(10 minuten) naar de winkel dat ik niet telkens hoef te bellen wie mee kan. Mama tilt dan alles _O-

21ste weer foto van de ribben. Hoop dat het dan een stuk beter is!!

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:15

Fijn dat het al wat beter gaat! En je klaplong is helemaal genezen neem ik aan? En dan die tanden er nog bij, nou ja dan heb je ook alles gehad. Dat ze die er dan uit trekken, dat is wel heftig. Krijg je dan stifttanden of zo?

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 00:07

Die klaplons was in orde, nog iets vocht of littekenweefsel maar kan geen kwaad.
Krijg waarschijnlijk implantaten voor die 2 tanden, eigelijk kiezen dus niemand ziet het gelukkig.
Snap de ontsteking ook niet zo snel gezien ik telkens ibrobruphen slik wat een ontstekingsremmer is.

Hopelijk hierna alle pech voor 2018 al gehad rijtje worde al lang.
Gekneusde kaak met kerst
Hersenschudding vlak daarna en toen dit...

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 02:03

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat je herstel lang duurt hoor.
Ik had al veel sneller minder last.
Wellicht heb jij de boel wat gecompliceerder gebroken
Maar hou het wel in de gaten, als je het niet vertrouwd vraag dan een second opinion aan

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 04:22

Jeetje TS, allemaal niet niks zeg... Doe rustig aan en forceer jezelf niet. Petje af voor je positieve instelling!

GQMMS
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-05-07

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 08:49

Wat vervelend, beterschap!

Ik ken het helaas, 10 gebroken ribben en allemaal zo -_ gebroken, klaplong, gescheurde long en middenrifbreuk [en alle complicatie die je als gevolg maar kan krijgen]

Ik vind dat je 'best snel' vooruit gaat, maar snap helemaal dat het niet snel genoeg gaat. Dat vond ik toen ook haha
Probeer echt je rust te pakken, dat heb ik destijds te weinig gedaan (ben echt een doorloper), maar ik heb echt een 'terugval' gehad waardoor ik bijna jaar uit de running ben geweest.
Sterkte !

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 10:54

daantjuhhh schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat je herstel lang duurt hoor.
Ik had al veel sneller minder last.
Wellicht heb jij de boel wat gecompliceerder gebroken
Maar hou het wel in de gaten, als je het niet vertrouwd vraag dan een second opinion aan


Op controle bleek idd dat ze wat raar gebroken waren. Zou gemiddeld 10 week duren voor dat de ribben weer aan elkaar zitten

GQMMS, ik moet idd net iets rustiger doen en opletten wat wel en niet kan.
Vind het alleen zonlastug om niks te doen terwijl ik mijn moeder alles zie doen

GQMMS
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:29

rayoow schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat je herstel lang duurt hoor.
Ik had al veel sneller minder last.
Wellicht heb jij de boel wat gecompliceerder gebroken
Maar hou het wel in de gaten, als je het niet vertrouwd vraag dan een second opinion aan


Op controle bleek idd dat ze wat raar gebroken waren. Zou gemiddeld 10 week duren voor dat de ribben weer aan elkaar zitten

GQMMS, ik moet idd net iets rustiger doen en opletten wat wel en niet kan.
Vind het alleen zonlastug om niks te doen terwijl ik mijn moeder alles zie doen


Snap ik; dat had ik ook, hoewel ik 3 wkn ziekenhuis heb gelegen. 1,5 week ic. Ik kon echt niks in t begin uit bed gaan was al teveel.

Maar de rust heeft je lijf echt nodig anders houdt je er echt langer last van. Goed tussendoor je rust pakken

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 13:07

GQMMS, hoelang is het nu geleden dat jij je ribben had gebroken? Nog veel last van?
En hoe kwam dat als ik vragen mag?

Kan gelukkig wel zelf weer uit bed als ik niet plat lig maar iets overeind. Plat liggen probeer ik smiddags af en toe als er hulp is om weer rechtop te komen.
Denk dat dat ook zo lastig is omdat de ribben precies in mijn zij zijn gebroken

Probeer nu elke middag even een Mij uurtje te doen. Lekker op de bank dutten _O-

GQMMS
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-05-07

Re: 6ribben en 1 long

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:09

Goed dat je middageditie doet, rust is echt belangrijk.

Ik ben met paard tegen de bakrand aangeklapt. Ik viel net bovenop de bakrand met mijn rug en vervolgens paard bovenop mij.
Ik heb mijn ribben dan ook 'in de rug' gebroken, op het dikste gedeelte, wat niet zo vaak voorkomt. Aan beide kanten 5 ribben en alle ribben waren 'trapbreuk'. Wat betekent dat ze uit elkaar en onder elkaar lagen. Rechts een klaplong en links waren mijn ribben door de long heen geprikt, waardoor hij van boven tot onder was gescheurd als het ware. En middenrifbreuk.

Het is nu 6 jaar geleden en ik heb er nog dagelijks 'last' van. Ik kan niet alles meer en moet dagen goed plannen omdat ik snel moe wordt. (Ene long minder inhoudt, ribben hebben een andere vorm aangenomen, waardoor lichaam meer moeite moet doen om alles rechtop te houden/meer energie verdoet.
Maar dit vind ik helemaal niet erg en mag absoluut niet klagen. De doktoren hadden namelijk al 'afscheid' van mij genomen en hadden niet verwacht dat ik dit zou overleven.
Ik kan gelukkig nog steeds rijden, al kan dit niet meer zo intensief als vroeger (reed er 10 per dag). Maar het heeft lang geduurd voor ik echt weer kon paardrijden.


Daarom beem je rust, dat heb ik in her begin te weinig gedaan en ik heb daar echt last van grhad, waardoor echt herstellen nog langer duurde