Fries bevriest met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Angelic1990
Berichten: 67
Geregistreerd: 13-11-17

Fries bevriest met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 19:17

Hoi!

Ik train sinds kort een Fries bij ons op stal en loop tegen van alles aan met haar.. Nu gaat het werken aan de hand steeds beter en blijft ze beter in beweging, maar met longeren verzet ze geen milimeter.
Ze valt ontzettend op haar voorhand, dus we zijn afgelopen tijd vooral bezig geweest met in balans staan, besef kweken dat er achterbenen zijn..

Iemand handige tips hoe ik haar aan de longeerlijn aan het bewegen krijg?
Ze is best wel onzeker en gaat dus in bevries-stand zodra ik haar weg wil sturen op de cirkel..

We hebben overigens een instructrice, maar die is op dit moment in het buitenland.

Alvast bedankt!


Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Re: Fries bevriest met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:19

Volgende week treed de dooi in. ;-)

Er staan heel veel artikelen online, maar het blijft per paard en persoon toch even uitvogelen wat werkt.
Met bit, zonder bit, heb je alles al zo'n beetje geprobeerd wat er over te vinden is?
Heel veel succes.

Give me back the time, you can keep the memories

I fell for a Fell <3

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Fries bevriest met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:22

Eerst rustig met haar meelopen en gaandeweg steeds een stapje verder bij haar weg gaan ? Net zo vaak totdat ze er vertrouwen in krijgt

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:24

Er kunnen heel veel redenen zijn waarom het paard op de voorhand valt of 'bevriest'. In een aantal gevallen kan het zelfs iets lichamelijks zijn, zoals ik zelf ooit met een Fries heb meegemaakt. De informatie is ietwat te weinig om er echt gericht op te antwoorden. Wat is de leeftijd van het paard? Longeer je binnen of buiten? Is het paard pas verhuisd? Wat is de geschiedenis van dit paard? Is het lichamelijk al nagekeken? Ben je zelf duidelijk genoeg? Heb je onbewust een verkeerde lichaamshouding/taal? En zo zijn er nog heel veel vragen die gesteld kunnen worden.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Fries bevriest met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:29

Snapt ze je hulpen wel als je haar los longeert? Dus zonder lijn, je begrijpen is het belangrijkste voor goed longeren.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Angelic1990
Berichten: 67
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 19:50

Shenavallie schreef:
Er kunnen heel veel redenen zijn waarom het paard op de voorhand valt of 'bevriest'. In een aantal gevallen kan het zelfs iets lichamelijks zijn, zoals ik zelf ooit met een Fries heb meegemaakt. De informatie is ietwat te weinig om er echt gericht op te antwoorden. Wat is de leeftijd van het paard? Longeer je binnen of buiten? Is het paard pas verhuisd? Wat is de geschiedenis van dit paard? Is het lichamelijk al nagekeken? Ben je zelf duidelijk genoeg? Heb je onbewust een verkeerde lichaamshouding/taal? En zo zijn er nog heel veel vragen die gesteld kunnen worden.


Ze is 9, we hebben tot nu toe nog niet gelongeerd dus, alleen een poging tot.. Werken nu binnen. Ze is ongeveer een half jaar geleden verhuisd. Staat onder behandeling van een chiropractor en cranio-sacraal therapeute.
Ik heb zelf het idee dat ze het niet goed begrijpt en onzeker wordt, daardoor stil gaat staan. Zo ging het met werken aan de hand ook, nu kennen we elkaar wat beter en begint ze langzaam vertrouwen in mij en haarzelf te krijgen.
Naar mijn idee ben ik wel duidelijk, maar kan natuurlijk zijn dat mijn manier niet duidelijk is voor haar!


Los doet ze hetzelfde, zowel bij mij als bij haar eigenaresse. Zodra ze ‘zelf’ moet lopen gaat ze op slot..

Heb het alleen met kaptoom geprobeerd, niet met bit.. Zou dit echt verschil kunnen maken? Zolang ze niet in beweging komt..

Furst
Berichten: 412
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Fries bevriest met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:15

Ik zou alles rustig aan doen met haar. Meestappen zoals iemand anders al boven mij zei :) Desnoods een andere instructrice?

Volg mijn paardenleven op Instagram of Youtube !


MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Fries bevriest met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:50

Meestappen klopt wel, met z'n tweeën werken is dan handig.
Het heeft vooral met grondwerk te maken, ze moet leren dat als je op afstand bent jij haar nog steeds kan besturen.
Van parelli zijn daar wel fimpjes over te vinden op YouTube.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Fries bevriest met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:52

Kun je niet een keer iemand laten filmen als je haar probeert te longeren? Dat maakt tips geven ook makkelijker :)

Bellaroy

Berichten: 37
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: In het mooie Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:02

Ik lees even mee, paardje bij ons heeft hetzelfde probleem.

Leuke fotoshoot boeken? pb me voor meer info

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:11

Bevriest ze meteen, of doet ze nog wel een enkele pas? In dat geval zou ik vanaf met haar meelopen naar een stap van haar af gaan en echt maar 1 of 2 passen vragen van haar. Dan halthouden en belonen alsof ze Valegro himself is!
In het verleden met een fries gewerkt na een niet zo charmante inrijd-poging. Deze merrie raakte in paniek bij longeren, en bevroor zogauw er een ruiter op ging zitten. Met enkele passen vragen en heel veel geduld toch goed gekomen.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker