Waterleidingen bevroren, wat te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Waterleidingen bevroren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:53

Help! Wij hebben een huisje vlak bij de polder, losstaand en nu is de waterleiding bevroren. -O- We hebben al gebeld met het waterbedrijf maar die zeggen dat we moeten afwachten. Maar intussen zitten we wel met dieren die graag vers water willen hebben.

Uiteraard ben ik zo stom geweest om niet van tevoren een paar flessen water standaard in huis te hebben. We gaan zo wel even langs de winkel om wat te halen. Maarja, het zou fijn zijn als we ook konden douchen en de wc doortrekken :')

Iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen?


Winged

Berichten: 33000
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Waterleidingen bevroren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:56


Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:59

Hier momenteel hetzelfde probleem bij twee van de drie huizen op het terrein. In mijn huis is hier gelukkig nog water, dus hier tappen we alle water vandaan.

Kan je niet bij de buren een emmer water halen voor de dieren of heb je behoorlijk meer dan een emmer daarvoor nodig? :p

Ik ga gelijk ook even die stappen van de website volgen!

TrouwCompleet.nl
Voor het huren van trouw- en galajurken, Passen voor de Fun, kinderfeestjes, en nog veel meer!

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Waterleidingen bevroren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:16

Een warmte bron bij plaatsen. En vooral 's nachts aanhouden! Dit hadden jullie kunnen voorkomen. Weerberichten zijn er niet voor niets.

Ik heb jaren in een houten huisje gewoond en elke winter (toen vroor het meer dan nu) had ik de douche slang net onder de wc bril en die stroomde zachtjes on te voorkomen dat de leiding bevroor. Nu woon ik al jaren in een oud huisje zonder spouwmuur en heb in de badkamer een petroleumkachel aan staan 's nachts om bevroren waterleidingen te voorkomen. Alle waterleidingen liggen hier dicht bij elkaar, dus vandaar daar een kachel.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)


Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Waterleidingen bevroren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:20

Hier ook een deel bevroren. Keuken en toiletten. Ik woon hier. U tien jaar en heb ditnog nooit eerder gehad. Nu maarafwachten en bopen dat die harde ijswind gaat liggen

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Waterleidingen bevroren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:32

Hou de soldeerbout maar vast bij de hand - bevroren waterleidingen scheuren vaker wel dan niet. Haal voor je gaat ontdooien de waterdruk er maar vanaf, anders heb je met een beetje pech opeens méér stromend water dan je lief is :D

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:36

Volgende keer idd de leiding niet dicht zetten, maar zachtjes laten lopen. Kennis van mij had een woon boot en de strenge winters zorgde ook voor deze problemen. Door de kraam zachtjes te laten lopen bleven de leidingen open.

Zou nu idd ook oppassen met het open barsten, wat Ibbel ook aangeeft.

Op stal hebben we hier een rondpomp systeem met warmwater, dus nooit bevroren leidingen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Waterleidingen bevroren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:43

Hoofdwaterkraan uitzetten! Want als je scheurtje hebt krijg je bij dooien een waterballet dat zijn weerga neit kent!
Verder stoken, dus kachel flink warm.. en hopen dat dat genoeg is om alles te ontdooien.

Als je dan geen lekkage ziet, denkt te zien (Vergeet je kruipruimtes niet, achter schotten etc.), voorzichtig als je thuis bent hoofdkraan weer open.

Het oud huis, hier was het vannacht (CV hield er mee op en ik ben niet in de nacht de bijvulslang uit de schuur gaanhalen, druk was te laag) was het 1 graad in huis, brrrrrrrrrrrrrrrrrr. Uiteraard vanochtend wel gedaan en snel boel opgestookt heb nu ook kachels aanstaan die ik normaal altijd uit heb om het ontdooid te houden.
Geeft geen garantie.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Anoniem

Re: Waterleidingen bevroren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:53

Bedankt voor de tips! Hoofdkraan is nu dicht. En ga ook even alle stappen volgen uit de link!

En een opmerking als: dit had je makkelijk kunnen voorkomen als je het weerbericht had gevolgd zijn natuurlijk een beetje dom he......het heeft hier wel eens harder gevroren en toen niks aan de hand....

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Waterleidingen bevroren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:12

Komt denk ik voor groot deel door de wind hoor, bij mij in huis is het wel eens koud zonder kachel, maar niet zo koud! Brrrr. blij dat het problem inderdaad alleen was dat de druk wat laag was.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waterleidingen bevroren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:15

zo'n domme opmerkingen zijn dat nu heus niet.

iedereen weet dat wind veel verder raaks qua koude dan enkel koude zonder wind.
als je het weerbericht volgt en ze voorspellen vrieskou en gure,snijdende wind,dan neem je gewoon je voorzorgsmaatregelen.

nu kan je weinig doen lijkt me,het zal wachten op dooi zijn en waarschijnlijk leidingen herstellen,want eens bevroren,zijn ze meestal ook gesprongen en kapot.

hier ligt buiten bv alles al een week af + overal water afgelaten.
binnen ook de kamers die niet gebruikt worden,chauffage op minimum gezet,zodat de leidingen niet kunnen bevriezen,kelder extra geisoleerd zodat de pomp en leidingen daar niet te koud krijgen,....

beter een keer te veel zonder dat het echt nodig is/was,dan zonder water komen te zitten....

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:15

Wijnhebben sinds gisteravond een elektrische kachel in de garage aan staan. Daar hangt onze cv, en de temperatuur kwam daar akelig dicht bij het nulpunt in de buurt.

Hopelijk valt de schade dalijk mee ts als de boel weer ontdooit

Steppe

Berichten: 2796
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:38

We zijn het ook niet meer gewend dat het en koud is en zo hard waait.

Maar idd niet denken vorige keer ging het ook goed maar van de zomer zorgen dat je de waterleidingen isoleert waar nodig en op sommige punten is het handig een warmte lint aan te leggen tegen de waterleiding zodat je de stekker in het stopcontact kan doen als het streng vriest.
En zorgen dat je kieren ed even afschermt tegen de wind.

Wij wonen ook in een oud huis met de achterkant pal op het oosten en niks dan open polderland waar de oostenwind vandaan komt.
22 jaar geleden woonde we hier net en we hadden wel CV laten aanleggen (vorige bewoners hadden alleen gashaard beneden en straalkachel in badkamer) alleen hadden we nog geen HR glas maar gewoon enkel dun glas en het waren schuiframen. Nou dat hebben we gevoeld hoor de wind voelde je gewoon in de huiskamer brrr. Op de slaapkamer aan de achterzijde van het huis waren we vergeten de verwarming iets open te zetten en toen ik een paar schoenen uit de kast haalde zag ik dat de cv leiding was gesprongen en er ijs uitkwam.
Dit meteen laten verhelpen voordat het zou ontdooien.
Dus nu de verwarming heel klein beetje open zodat deze leiding niet meer kan bevriezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:05

Sjolvir schreef:
Komt denk ik voor groot deel door de wind hoor, bij mij in huis is het wel eens koud zonder kachel, maar niet zo koud! Brrrr. blij dat het problem inderdaad alleen was dat de druk wat laag was.


Ja ik mocht een loodgieter langs laten komen van de huiseigenaar. En die is net geweest. De hoofdtoevoer ligt net onder de tegels bij de voordeur, hier zit al een aantal dagen de wind recht op, dus dat is wel bevriezing van de hoofdtoevoer. Waterbedrijf zei dat dat niet kon omdat er nog druk op de leiding zat. Nouja het is dus even afwachten tot die wind gaat liggen en het wat warmer wordt. Het is -1 hier nu. En dan met die ijskoude wind erop......

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waterleidingen bevroren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:06

en kan je geen extra vuurtje zetten bij de voordeur?
zo gaat de leiding ontdooien en kan je zien of er iets kapot is/hersteld worden en heb je terug water.

met zo'n vuurtje ontdooit alles behoorlijk snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:07

manonutjuh schreef:
Wijnhebben sinds gisteravond een elektrische kachel in de garage aan staan. Daar hangt onze cv, en de temperatuur kwam daar akelig dicht bij het nulpunt in de buurt.

Hopelijk valt de schade dalijk mee ts als de boel weer ontdooit



ooh brrr, gelukkig hebben je de elektrische kachel aan kunnen zetten daar. Hier is het even afwachten volgens de loodgieter. wind er direct op en dan nog eens koude in grond. De hoofdtoevoer is dus bevroren. Hopelijk op wat warmer weer boven nul de komende dagen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:08

tengeltje11 schreef:
en kan je geen extra vuurtje zetten bij de voordeur?
zo gaat de leiding ontdooien en kan je zien of er iets kapot is/hersteld worden en heb je terug water.

met zo'n vuurtje ontdooit alles behoorlijk snel.



Het probleem is dat we net aan het renoveren zijn aan de buitengevel, nieuwe ramen en deuren, en dit is nog niet afgewerkt. dus er blijft flink wind op staan en tochten. De warmte vervliegt gelijk die erop komt. -O-

Sodeletuut

Berichten: 21299
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:10

Hier vanochtend ook geen water.
Zojuist is er een bedrijf geweest en die heeft een gas brander op de leidingen gezet en hij doet het nu weer! Nu de leidingen ingepakt met wollen dekens tegen de koude wind.

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Waterleidingen bevroren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:14

Wij moeten bij ons huis in de badkamer met de kruiwagens en een kleine slang vanuit de douche water vullen om naar de overkant van de straat naar de paarden te brengen :+ We hebben met een fohn de slang moeten ontdooien :')

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:21

Lianne schreef:
tengeltje11 schreef:
en kan je geen extra vuurtje zetten bij de voordeur?
zo gaat de leiding ontdooien en kan je zien of er iets kapot is/hersteld worden en heb je terug water.

met zo'n vuurtje ontdooit alles behoorlijk snel.



Het probleem is dat we net aan het renoveren zijn aan de buitengevel, nieuwe ramen en deuren, en dit is nog niet afgewerkt. dus er blijft flink wind op staan en tochten. De warmte vervliegt gelijk die erop komt. -O-



maar toch,met een vuurtje,recht op die tegel gericht,gok ik echt dat het vlug ontdooit zal zijn,en dan lichtjes een kraan ergens laten openstaan en probleem opgelost.

als je het laat,kan het verder bevriezen en enkel erger worden.

of bv een half uurtje met een goeie haardroger op die tegel zitten ofzo,is het proberen waard...?

Daantjuh88

Berichten: 1729
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:23

Wij wonen in een huis van 1913 en we hebben de verwarming nu continu op 22 graden staan, anders kunnen we het niet warm houden! In huis is alles nog goed, op deel zijn sinds gisteravond alle leidingen bevroren..... dus mogen we nu met emmertjes de paarden water geven! Hopelijk is het snel voorbij.

Afgelopen weekend hadden we het nog over een warmtelint voor de leidingen, hoor ons nog zeggen... Bij ons is de boel nog nooit bevroren op stal, 5 paarden geven wel aardig wat warmte af... :')

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waterleidingen bevroren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:28

wij hebben hier bv gekeken voor een warmtesysteem rond de leidingen,maar omdat een groot deel van de waterleiding onder de grond ligt,is dat allemaal geen optie....
dus er blijft hier geen andere optie dan alles afsluiten en aflaten van zodra het wat gaan vriezen.

zolang het nog enkel 's nachts is en -2,-3 max(zonder snijdende wind),blijft alles ok,ook hier genoeg paarden die genoeg drinken om het water ook wat in circulatie te houden,maar vooral de wind kan bv heel makkelijk de waterbakken doen bevriezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:14

tengeltje11 schreef:
Lianne schreef:
[quote"tengeltje11"]
en kan je geen extra vuurtje zetten bij de voordeur?
zo gaat de leiding ontdooien en kan je zien of er iets kapot is/hersteld worden en heb je terug water.

met zo'n vuurtje ontdooit alles behoorlijk snel.



Het probleem is dat we net aan het renoveren zijn aan de buitengevel, nieuwe ramen en deuren, en dit is nog niet afgewerkt. dus er blijft flink wind op staan en tochten. De warmte vervliegt gelijk die erop komt. -O-



maar toch,met een vuurtje,recht op die tegel gericht,gok ik echt dat het vlug ontdooit zal zijn,en dan lichtjes een kraan ergens laten openstaan en probleem opgelost.

als je het laat,kan het verder bevriezen en enkel erger worden.

of bv een half uurtje met een goeie haardroger op die tegel zitten ofzo,is het proberen waard...?[/quote]

Ik heb je raad opgevolgd (ik kan soms vrij dwars zijn haha), en ik heb weer stromend water! duizend maal dank! Nu kunnen we de paarden weer drinken geven en de rest van de veestapel :D Hebben het uiteraard wel bijgevuld want het was nog niet geheel op, maar het begon toch aardig leeg te raken die 1000liter vat! -O-

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier nog een winnaar, waterleiding bevroren aan voorkant huis bij het toilet... #%$!#$%@%$@ , deed het vanochtend nog, maar tussendoor is de CV weer in storing geweest (vannacht ook), die weer aan de praat gekregen, maar met wind op de voorkant van mijn oude huisje was dat to much... helaas.
Nu de CV op 27 staan, oef.. alle radiatoren vol open... en onder de grond bij de wc een electisch kacheltje neergegooid, rotte is dat daar net een afgesloten betonnen bak zit en daar is het nu bevroren.

En ik dacht nog de ventilatie gaten zitten wel goed verstopt, had expers de blaadjes er niet uitgevist en er plantenbakken opstaan, maar was niet voldoende. Nu daar oude kranten en Tshirts in plastic nog bij gestopt.. En hoop op dooi... snel... Zit nog niet lang bevroren, dus zou ook redelijk vlot moeten kunnen ontdooien.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:30

Ik kom er net achter dat mijn vriezer is ontdooit. En dat met deze temperaturen. waarschijnlijk omgevingstemperatuur te koud waardoor de vriezer niet meer aan slaat. Door het kacheltje is jet nu wel 3 graden in de garage en is de boel gaan ontdooien.

Gelukkig heb je weer water TS!

Balen Sjolvir, hopelijk ontdooit het snel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, ComscoreBot en 94 bezoekers