Bijvoeren in Oostvaardersplassen kan boete opleveren

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13900
Geregistreerd: 20-04-16

Bijvoeren in Oostvaardersplassen kan boete opleveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 23:09

RTL Nieuws
Welzijn

Afbeelding
Een van de Konikpaarden van de Oostvaardersplassen. Foto door Malou Vogel.

Wie zonder toestemming van de provincie Flevoland de grote grazers van de Oostvaardersplassen bijvoert, kan weleens duur uit zijn. Zowel de provincie als Staatsbosbeheer heeft namelijk aangegeven op de wet Natuurbescherming te zullen handhaven.

Beide organisaties begrijpen dat de situatie in het natuurgebied vragen en onrust oproept. Toch willen ze niet dat er wordt ingegrepen: de natuurlijke processen zijn leidend. Wel is het beheer zo ingericht dat dieren die de winter niet gaan overleven worden afgeschoten. Dit doet Staatsbosbeheer om te voorkomen dat het beest onnodig lijdt.

Het bijvoeren van de dieren is om meerdere redenen geen goede oplossing en zal dan ook bestraft worden als het zonder toestemming gebeurt, zegt de provincie Flevoland. Het voer bereikt de zwakste dieren in de kudde niet, omdat zij het laagst in de rangorde staan. Bovendien kunnen de dieren door het extra voer vruchtbaar worden in een periode dat het helemaal niet gunstig voor ze is.

Gerelateerd artikel: [VN] Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:11

Aanstaande zondag 4 maart om 12 uur wordt er gedemonstreerd op locatie en we hopen op zoveel mogelijk aanwezigen!

Kan dit er nog bij in het artikel?

Erg jammer ook dat alleen het standpunt van Staatsbosbeheer toegelicht wordt... Dit is een mooie tegenhanger:

https://femalevision.nl/nederland-is-er ... ssen-heet/

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:15

Ik kan geen nieuwsbericht of Facebook of wat dan ook openen of het gaat hierover. Ik heb er maar 1 woord voor: verschrikkelijk! Ik hoop dat we in NL met z'n allen daar massaal heen gaan en alle hekken doorknippen, als Staatsbosbeheer wild wil, dan kun je het krijgen.. dit kan gewoon echt niet langer.. :(


Ps het argument over dat bijvoeren de zwakste niet bereikt is larie, als je genoeg geeft en het goed verdeeld krijgt ieder dier.. ook het voortijdig krijgen van veulens/kalfjes valt met de vroege "zomers" van de afgelopen jaren ook reuze mee..
maar alsnog (want dan kunnen ze zich inderdaad het komende jaar weer voortplanten (wat hétgene is waar sbb iets aan zou moeten doen!!!) en blijft het probleem de winter daarop ontstaan. Ik zeg allemaal de heggenschaar, knijptangen e.d. meenemen! Dat dreigen met de wetgeving kan overigens niet gehandhaafd worden bij massale aantallen mensen.

Mocht je niet van dit soort praktijken wensen overweeg dan eens om komend voorjaar (als de nieuwsstorm" overgewaaid is) een middel wat de geboortestroom kan beperken, vele malen effectiever als je het mij vraagt!
Laatst bijgewerkt door Zidore op 28-02-18 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Bijvoeren in Oostvaardersplassen kan boete opleveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:22

Goed verhaal van die man bij rtl live, eindelijk iemand die het verhaal duidelijk begrijpbaar uitlegt

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:23

De organisatoren van demonstratie melden met klem dat hekken openknippen NIET de bedoeling is.
Scharen thuis laten, wel hooi meenemen!

Fantastisch dat sociale media er bol van staan... :D

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Bijvoeren in Oostvaardersplassen kan boete opleveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:24

Hooi, kan nogal rijk zijn, is stro geen beter veilig voer?

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:29

Wijslander schreef:
De organisatoren van demonstratie melden met klem dat hekken openknippen NIET de bedoeling is.
Scharen thuis laten, wel hooi meenemen!

Fantastisch dat sociale media er bol van staan... :D

Hooi voeren is slechts een tijdelijke oplossing bij zulke aantallen dieren.. waarop ze alsnog boetes kunnen gaan uitdelen als je dit met regelmaat gaat doen. (Bedenk maar eens hoeveel hooi we onze paarden in de winter moeten bijvoerEn!!)

Beter is het bedenken van een toekomstgerichte oplossing dan deze noodgreep. En zelf ben ik van mening dat als je toch iets gaat doen, doe het dan goed en knip op verschillende plekken die omheining kapot. Moeilijker te traceren, maar zeer zeker een probleem voor sbb. Hopelijk opent dat dan wel ogen.

Voeren onder het oog van camera/media roept alleen maar boetes/arrestaties op en daar help je die dieren niet mee. Eigenlijk is eerst voeren en daarna loslaten het beste hihi! Eigenlijk is het zo dieptriest dat dit in ons kleine landje gebeurd.. ik snap zo'n organisatie echt niet!

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:35

Oproepen om er massaal heen te gaan en de hekken te slopen vind ik nogal ongepast.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:44

Dieren stelselmatig blijven uithongeren vind ík nogal ongepast, vergeet niet dat dit al jaren een discussiepunt is en er niets maar dan ook niets gedaan wordt!

Bovendien roep ik niets op, ik zeg wat ik het mooiste zou vinden als een organisatie als sbb mensen zo tot wanhoop drijft, zij dreigen namelijk met hun macht terwijl wij moeten toekijken hoe deze arme dieren langzaam sterven.. hoe ongepast is dat trouwens??

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Bijvoeren in Oostvaardersplassen kan boete opleveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:47

Er staan gewoon teveel beesten op een postzegel die dat niet aan kan. Ga je nu bijvoeren overleven meer dieren, staan er volgende jaren nog meer te verhongeren. Hele gebied is een ramp en wordt slecht beheerd en de dieren betalen (zoals altijd) de prijs weer eens.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Anoniem

Re: Bijvoeren in Oostvaardersplassen kan boete opleveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:27

Voeren die beesten en wel direkt
En daarna geen grote grazers meer in dat gebied of een gereguleerde kudde van bijv een veehouder voor het vlees

Ik snap niet dat dit al jaren een discussie is
Dit is geen natuur, niemand wil dit

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bijvoeren in Oostvaardersplassen kan boete opleveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:47

Echt hè, ik woon in een land dat zich diep mag schamen over hoe ze met dieren omgaan.
Maar met dit is Nederland een bijzonder goede tweede. En dat voor een land wat zoveel commentaar heeft op stierengevechten, uitgemergelde jachthonden en de vele zwerfdieren. Top dat een nederlandse overheidsinstelling even laat zien hoe het óók niet moet. Petje af, hoor. :roll:

En geweldig dat, net zoals hier in Spanje, de burgers opstaan en protesteren tegen hun overheid die gewoon niet inzien dat dergelijke praktijken bij wet verboden moeten zijn en niet mogen gebeuren anno 2018.

senna21

Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:50

Ik hoop van harte dat iedereen zijn verstand blijft gebruiken.
Met hekken doorknippen maak je de situatie voor de dieren alleen maar erger, zeker op de langere termijn.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

lailapri

Berichten: 22098
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:58

Hekken kapot knippen is vandalisme, ik wil er niets mee te maken hebben... ik zal dan ook niet demonstreren.

Maar als een gewone burger een mager paard heeft komen ze kijken en met pech boete, inbeslagname, etc. En dit mag gewoon?

Nu bijvoeren en zorgen voor je dieren. Voorjaar jonge mannelijke dieren en slechte dieren slachten/afschieten en jaarlijks in najaar sellecteren. Maar daar hebben de dieren nu in de vrieskou nu alles kaal is al niets meer aan...

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:58

Nieuwsredactie schreef:
RTL Nieuws
Welzijn

[ [url=m/eRiynb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een van de Konikpaarden van de Oostvaardersplassen. Foto door Malou Vogel.

Wie zonder toestemming van de provincie Flevoland de grote grazers van de Oostvaardersplassen bijvoert, kan weleens duur uit zijn. Zowel de provincie als Staatsbosbeheer heeft namelijk aangegeven op de wet Natuurbescherming te zullen handhaven.

Hier vind je de Wet Natuurbescherming.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0037552/2017-09-01

Artikel 3.32
1 Het is verboden in het wild levende edelherten, damherten, reeën of wilde zwijnen en dieren van de soorten, genoemd in artikel 3.20, tweede lid, bij te voeren.

Maar in 3.20, tweede lid staat
2 Wild als bedoeld in het eerste lid zijn in het wild levende dieren van de volgende soorten:
a. fazant (Phasianus colchicus);
b. wilde eend (Anas platyrhynchos);
c. houtduif (Columba palumbus);
d. haas (Lepus Europaeus);
e. konijn (Oryctolagus cuniculus).

Dus tja... daar lijkt inderdaad een gat in de wet te zitten.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 01:10

[***] schreef:
Voeren die beesten en wel direkt
En daarna geen grote grazers meer in dat gebied of een gereguleerde kudde van bijv een veehouder voor het vlees

Ik snap niet dat dit al jaren een discussie is
Dit is geen natuur, niemand wil dit

_/-\o_

Helemaal mee eens! Nu direct een einde maken aan het onnodig (honger) lijden en voor ingang van volgende winter alle grote grazers uit dit ongeschikte natuurgebied halen.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 01:22


noordje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Bijvoeren in Oostvaardersplassen kan boete opleveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 06:27

Nederland op z'n smalst. Hier hebben ze het er ook al over hoe slecht de situatie is voor de dieren.
En dat noemen ze natuur?!?
Hier in Noorwegen wordt zelfs opgeroepen het wild bij te voeren vanwege de strenge winter en vele sneeuw. En die lopen gewoon vrij rond en niet op een postzegelstukje.
Triest ;(

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 06:55

lailapri schreef:
Hekken kapot knippen is vandalisme, ik wil er niets mee te maken hebben... ik zal dan ook niet demonstreren.

Maar als een gewone burger een mager paard heeft komen ze kijken en met pech boete, inbeslagname, etc. En dit mag gewoon?

Nu bijvoeren en zorgen voor je dieren. Voorjaar jonge mannelijke dieren en slechte dieren slachten/afschieten en jaarlijks in najaar sellecteren. Maar daar hebben de dieren nu in de vrieskou nu alles kaal is al niets meer aan...


Hekken doorknippen gaat zondag NIET gebeuren dus kom gerust naar de demonstratie, we hebben zoveel mogelijk mensen nodig om de aandacht op te eisen!

Livawi
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 07:19

Mag ik vragen of jullie doorhebben wat dit allemaal doet met de mensen die daar werken?

Die mensen kunnen er namelijk weinig aan doen aangezien het van hogeraf komen maar ze worden wel persoonlijk aangevallen.

Denk sowieso dat er weinig mensen met goed verstand hier iets over te zeggen hebben aangezien je met bijvoeren en hekken doorknippen niks bereikt.

Ik zou idd zeggen hou je dan bezig met een oplossing te bedenken voor lange termijn zonder te veel stress bij de paarden op te leveren.

Bijvoeren van hooi op verschillende plekken is trouwens ook redelijk onrealistisch als je het mij vraagt. Want zelfs dan hou je de gevechten en kunnen de zwakkere het niet altijd bereiken aangezien er daar gelukkig al meer dan 1000 paarden rond lopen en dan moet de rest ook nog bijgevoerd gaan worden.

Zou als ik jullie was wel even heel goed na gaan denken wat het met de medewerkers in de oostvaardersplassen doet en wat het met jullie zou doen als je daar zou werken. Want die mensen zijn nu gewoon machteloos en kunnen weinig veranderen aan de situatie nu.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41341
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 07:37

Lisavwijk schreef:
Mag ik vragen of jullie doorhebben wat dit allemaal doet met de mensen die daar werken?

Die mensen kunnen er namelijk weinig aan doen aangezien het van hogeraf komen maar ze worden wel persoonlijk aangevallen.

Denk sowieso dat er weinig mensen met goed verstand hier iets over te zeggen hebben aangezien je met bijvoeren en hekken doorknippen niks bereikt.

Ik zou idd zeggen hou je dan bezig met een oplossing te bedenken voor lange termijn zonder te veel stress bij de paarden op te leveren.

Bijvoeren van hooi op verschillende plekken is trouwens ook redelijk onrealistisch als je het mij vraagt. Want zelfs dan hou je de gevechten en kunnen de zwakkere het niet altijd bereiken aangezien er daar gelukkig al meer dan 1000 paarden rond lopen en dan moet de rest ook nog bijgevoerd gaan worden.

Zou als ik jullie was wel even heel goed na gaan denken wat het met de medewerkers in de oostvaardersplassen doet en wat het met jullie zou doen als je daar zou werken. Want die mensen zijn nu gewoon machteloos en kunnen weinig veranderen aan de situatie nu.
Las zojuist een ooggetuigenverslag incl. foto's en de kudde stond gewoon rustig te eten.

Nog even over de mensen die er werken, akkoord gaan met het uitvoeren van een beleid is een keuze :).

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 07:40

Lisavwijk schreef:
Mag ik vragen of jullie doorhebben wat dit allemaal doet met de mensen die daar werken?

Die mensen kunnen er namelijk weinig aan doen aangezien het van hogeraf komen maar ze worden wel persoonlijk aangevallen.

Denk sowieso dat er weinig mensen met goed verstand hier iets over te zeggen hebben aangezien je met bijvoeren en hekken doorknippen niks bereikt.

Ik zou idd zeggen hou je dan bezig met een oplossing te bedenken voor lange termijn zonder te veel stress bij de paarden op te leveren.

Bijvoeren van hooi op verschillende plekken is trouwens ook redelijk onrealistisch als je het mij vraagt. Want zelfs dan hou je de gevechten en kunnen de zwakkere het niet altijd bereiken aangezien er daar gelukkig al meer dan 1000 paarden rond lopen en dan moet de rest ook nog bijgevoerd gaan worden.

Zou als ik jullie was wel even heel goed na gaan denken wat het met de medewerkers in de oostvaardersplassen doet en wat het met jullie zou doen als je daar zou werken. Want die mensen zijn nu gewoon machteloos en kunnen weinig veranderen aan de situatie nu.


Ik zou me doodschamen als ik daar moest werken. Zou blij zijn met de akties die ervoor kunnen zorgen dat mijn werk beter kan worden - een beter beheer en dus diervriendelijker.


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 07:41

Die mensen kunnen ook heel goed protesteren tegen het beleid van hun bazen. Het zijn volwassen mensen met verstand, een hart en zij kunnen ook staken tegen dierenleed. Als ze dat massaal zouden doen wordt de rest ook eerder "wakker" uit deze fantasie over "dit is de natuur" ... Met een hekje er om...

Dat er straks een groter probleem zou ontstaan als er nu bijgevoerd wordt is een dom argument. Het is al jarenlang een probleem en bewezen dat hun oplossing veel dierenleed veroorzaakt met onnodig en onacceptabel veel sterfte. Er zijn andere oplossingen mogelijk dan in de winter het te veel aan dieren uit laten hongeren.

Het aantal dieren kan drastisch naar beneden. Verplaatsen, aan geboortebeperking doen op diervriendelijke wijze, alle dieren gaan chippen en oormerken die je wel wilt houden en selecteren in najaar welke weg moeten en welke je wilt behouden en bijvoeren indien nodig.

Ik zag een stuk over de afname van biodiversiteit in het gebied. De natuur gaat er stuk door overbegrazing. Houdt de kuddes klein. Of verplaats iets grotere kuddes zodat het in de winter niet stuk gegeten wordt.

Maar hooi nu weghalen en mensen beboeten... En allerlei domme rotsmoezen richting publiek... Staats Bosbeheer en de diverse overheden inclusief dierenpolitie en politieke partijen mogen zich rot schamen...

Ecologische hoofdstructuur met corridor naar de Veluwe ging niet door. Maar ook dat is uiteindelijk uitstel van executie want alles binnen hekken heeft een max aan draagkracht.

En binnen hekken uit hongeren is dierenmishandeling. Niks natuurlijke aan.

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 07:43

Lisavwijk schreef:
Zou als ik jullie was wel even heel goed na gaan denken wat het met de medewerkers in de oostvaardersplassen doet en wat het met jullie zou doen als je daar zou werken. Want die mensen zijn nu gewoon machteloos en kunnen weinig veranderen aan de situatie nu.


Geen medelijden mee. Vinden ze hun werk zo rot dan kunnen ze een andere baan gaan zoeken. De dieren staan daar te verhongeren achter een hek en kunnen geen kant op. Wie is er machtelozer?

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Bijvoeren in Oostvaardersplassen kan boete opleveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 08:10

Er was laatst een topic van een Bokker over een kudde paarden op een eiland bij Amerika. Die hadden ook geen onbeperkte oppervlakte maar werd klein gehouden door geboortebeperking. Ieder jaar werd geslecteerd welk paard wel een veulen mocht krijgen. Paarden zagen er top uit.

Misschien moet Nederland daar eens een voorbeeld aan nemen, het kan dus wel.. maar niet als je steeds maar meer beesten krijgt..

Ik ben er 1x met de trein langs gereden. Dat was genoeg om te weten dat ik het nooit voor de lol ga bezoeken. Arme beesten ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Eulogy, Kaatastrof, Lizz, lovefi, MallyBelly, mingming, Silenna, Supertje, wiifke en 16 bezoekers