[VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

[VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:41

Kijk mee in het leven van twee 20-plussers en hun mens die probeert het voor hen zo leuk mogelijk te maken.

De onderwerpen
Co = [***] | New Forest | Ruin | Bouwjaar 1996
Bo = [***] | Appaloosa-iets | Ruin | Bouwjaar 1993

Afbeelding

Korte Geschiedenis
[***] is een aantal jaar mijn verzorgpony geweest voordat ik hem in 2009 kocht. Ik heb altijd met hem buiten gereden, zo lang mogelijk de bossen in was onze hobby. Af en toe een uitspatting naar het gewone werk, longeren & dressuur rijden, maar dit was nooit zo’n groot succes. Hij heeft een speciaal karakter, na al die jaren heb ik nog steeds het idee dat ik maar de helft van hem begrijp en blijft hij mij verrassen. Maar toch denk ik dat we steeds stappen vooruit en naar elkaar toe blijven maken.


[***] heb ik voor het eerst gezien op de manège waar ik vroeger reed (nog voor mijn tijd met [***]) waar hij tijdelijk voor de paardenkampen kwam en niet meer is weggegaan, totdat hij in 2010 blind wordt aan 1 oog. De manège besloot hem weg te doen, dit wilden ze al langer omdat hij nogal onberekenbaar kon zijn maar het blind worden was de druppel omdat hij hierdoor nog eens zo erg reageerde op dingen. Via via via (oa Bokt!) komt hij eind 2011 bij mij terecht. In 2013 is ineens het zicht in zijn andere oog ook weg, letterlijk van de ene dag op de andere, niks meer aan te doen. Sindsdien gaat hij als blind paard door het leven, maar hij redt zich prima.


Doelen
Een groot doel voor mezelf is werken met mijn pony’s op een zo positief mogelijke manier. Dit lijkt op dit moment prima te gaan door middel van clickertraining, maar niet zomaar het standaard “kunstje = click” maar rekening houdend met de emoties die op dat moment een rol spelen. Een paard kan maar leren als deze ontspannen en op zijn/haar gemak is, dus daar streven we naar en van daaruit werken we toe naar alles wat nog mogelijk is.
Handvaten en ondersteuning krijg ik via Connection Training ( http://www.connectiontraining.com ) waar een heel aantal mensen bij elkaar zijn die erg veel kennen van clickertraining en ook de wetenschap rond de emoties in dieren. Geen stap voor stap methode, want ieder dier is anders, maar genoeg informatie om zelf je weg te vinden.

Pony-specifieke doelen
[***] … Wat zou het leuk zijn als hij eens echt plezier gaat krijgen in het werken. We hebben al heel wat stappen vooruit gezet, waar ik hem vroeger met longeerlijn/zweep/leadrope/stick/noem maar op amper een ronde in draf kreeg (en met een blik waar je U tegen zegt) gaat hij nu vrijwillig in draf en begint zelfs de galop af en toe te lukken. Doel is nu dit uit te bouwen zodat we op deze manier wat kunnen werken aan zijn lichaam en soepelheid, voor zover dit nog kan.

[***] .. Ontzettend lief dier, vol vertrouwen en vind alles prima. Voor hem heb ik als grote doel om hem wat meer zelfstandig te krijgen, hij is nogal een jaszakpony en dat is prima op momenten dat er iets gebeurd en hij steun nodig heeft, maar op andere momenten mag hij best wat zelfstandiger worden en moet hij niet constant op mijn hielen lopen. Dus daar wil ik wat meer tijd in steken om dat te leren en dan zien we wel wat al dan niet mogelijk is.


Trektocht
Een enorme liefde van mij is de natuur, vroeger vooral al rijdend, tegenwoordig steeds vaker al wandelen en dat is eigenlijk ook wel leuk. Een grote droom is al jaren een trektocht, maarja, met een oudere pony met toch wel wat lichamelijke- en gezondheidsklachten is dat niet vanzelfsprekend. Dus tot op heden is het er nog niet van gekomen, maar de droom blijft wel. Sinds een paar maanden ben ik meer aan het wandelen met allebei (apart, haha) en wil ik dit heel graag uitbouwen. Met [***] echt richting de lange afstanden (20 km) en hopelijk eens die trektocht. Met [***] is het doel niet zo groot, met hem wil ik kijken hoe ver we kunnen geraken en eens ergens anders naartoe dan het plaatselijk veld langs onze stal. Misschien niet zo vanzelfsprekend met een blind paard, maar stap voor stap moet dat zeker wel haalbaar zijn.


Doel van dit topic
Wat wil ik met dit topic? Een plek om onze vorderingen bij te houden, kijken hoe we naar onze doelen toewerken, welke leuke wandelingen we kunnen maken en feedback krijgen wanneer we ergens tegenaan lopen, zowel op gezondheidsgebied als op trainingsgebied. Dus hopelijk vind jij het leuk om het leven van deze 2 positieve oudjes te volgen :)

AfbeeldingAfbeelding


initium
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-02-18

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:44

Wat een leuke pony's! Je doelen zijn ook heel leuk.

Ik vroeg me alleen wel af wat je precies bedoelt met 'de helft begrijpen' van Cobe.

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:48

Ik ga jullie volgen. Tips heb ik zo gauw niet maar ik zie graag 2 positieve oudjes en hoewel het positieve jonkie nog niet in beeld is geweest, weet ik dat die een grote rol speelt in het geheel. :D

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:32

initium schreef:
Wat een leuke pony's! Je doelen zijn ook heel leuk.

Ik vroeg me alleen wel af wat je precies bedoelt met 'de helft begrijpen' van [***].


Daar bedoel ik mee dat zijn handleiding in het Chinees is en mijn Chinees niet zo goed :+ Elke keer als ik denk "nu weet ik hoe hij in deze situatie gaat reageren" doet hij toch weer wat anders...



@ Maflinger_S : het positieve jonkie? Dat is toch niet op mij neem ik aan want ik ben nog een stuk ouder dan zij :')

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:51

Eh, ja? Met het positieve jonkie bedoelde ik jou inderdaad ...

Leeftijd is niet meer dan een getal toch?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Anoniem

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:39

Haha ja, ze zeggen het. De Bechterew heeft er in ieder geval ook geen rekening mee gehouden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:21

27/02/2018

Vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken en met [***] een wandeling gaan maken :brr: Iets van -2°C, voelt als -15°C? Wat had ik een spijt op het einde, met de wind tegen. Maar in het bos was het eigenlijk best ok, lekker wat zon en geen wind, daarvan werden we wel vrolijk. Heerlijk ook die tegenstelling in [***]'s reacties tussen het bosgedeelte en het laatste stuk, aan hem zag je hoe ik mij voelde _O-

Maar toch 6 kilometer gedaan
Afbeelding

En het had wel wat zo onderweg
Afbeelding

Afbeelding

Had oorspronkelijk het idee om met [***] ook een kleine veldwandeling te doen, maar na de ervaring met [***] had ik daar eigenlijk geen zin meer in :o en heb ik mij maar even beziggehouden met nutteloze dingen, ijs uit de drinkbakken halen enzo :+ [***] wel nog even geborsteld dus hij heeft zijn 5 minuten aandacht wel gehad.

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:50

Het was vandaag heerlijk weer. Gisteren en eergisteren was het kouder doordat er meer wind stond (hier aan de kust dan toch). Ik wandel momenteel ook veel, zowel met eigen geblesseerd ponybeest als met verzorgpony die ik eerst nog wat beter wil leren kennen voordat ik erop ga, alsook alleen, in de duinen. Heerlijk, met goede kleding aan.

Met Cobe 20 km per dag willen gaan wandelen? Dat moet te doen zijn: 10 km, lunch, 10 km, lekker slapen en de volgende dag gezond weer op. Morgen "moet" je dus met Boke aan de wandel, da's wel zo eerlijk.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:08

Leuk, een topic over jullie avonturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:08

Morgen "moet" ik vooral werken :+ Dus [***] zal even een dag moeten wachten. Hoop donderdag wel een rondje te kunnen doen met hem :j

En moet haalbaar zijn toch, die 20 km? Vooral aan de snelheid die we momenteel wandelen, doen we er maar 5u over _O-


Dank je Visitor!
Hoop dat er nog veel avonturen komen, heb ik tenminste wat te vertellen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:55

Omdat ik vandaag niet kan gaan en dus niks nieuws te melden heb wil ik even een momentje tonen waar ik onwijs trots op ben. Je moet je voorstellen dat dit mij nog nooit gelukt is, ik heb het in het verleden wel een aantal keer geprobeerd (op de NH/Parelli-manier zeg maar) maar er kwam nooit iets leuks van. Als hij al probeerde dan hield hij het na 2x wel voor bekeken dus echt iets opbouwen gaat op die manier niet.

Vorige week was ik bezig in de longeerpiste en wilde ik eens wat anders dan het "gewoon rondjes lopen", had geen balken in de buurt maar wel de hindernisblokken. Daar kan je ook een sprong mee maken, en zo begonnen we met 4 blokken naast elkaar en eindigden we met dit:

Afbeelding

Het werd al donker dus de kwaliteit is niet het beste maar hopelijk kunnen we het nog eens herhalen in de toekomst.

En het filmpje, waar hij om het compleet te maken maar even de hoekpion ook springt, hij misrekende zich een beetje :')



Het doet toch wel goede dingen, die Connection Training :D


Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:23

Supercool!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:44

Dank je :D Vind het vooral fijn dat zo'n dingen wel mogelijk zijn als je het op de juist manier vraagt. Veel geprobeerd in het verleden maar het lukte nooit, en nu ging het zowat vanzelf :Y)

Omdat ik hem gewoon mooi vind, even Bo ITP tijdens onze laatste wandeling <3

Afbeelding

Vandaag nog een nachtdienst doen maar hopelijk is het in het weekend een beetje leuk weer en kunnen we wat leuke wandelingen doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:08

Dit weekend gelukkig weer tijd gehad voor de pony's, en wat een fijn weertje was het! Ondanks de sneeuw was het een stuk aangenamer om buiten te vertoeven dan de week ervoor, dus we hebben er even maximaal van geprofiteerd.

Dit is van ons weekend:

Met [***], even terug opwarmen na de koude en aantal dagen stilstaan, weet nooit goed of hij stijf gaat zijn of niet maar tot nu toe nog niks gemerkt dus dat is wel fijn. Best wel gek ergens want ben de supplementen aan het afbouwen en hij krijgt een pak minder dan ervoor (magnesium is al volledig weg, monnikspeper ook en vitamine E krijgt hij nog maar 1 schepje ipv 4 en dat is nu ook bijna op) en ik merk helemaal niks aan hem. Ben wel blij natuurlijk, maar het is toch vreemd, want zijn bloedwaarden zeggen andere dingen ...

Afbeelding

Met [***], eens kijken onder de brug en zelfs stukje verder door, is mooi daar maar ik had teveel schrik om verder te gaan :')

Afbeelding

Afbeelding

En gisteren met [***] wat meer afstand..

Afbeelding

Kwamen we onderweg tegen, wat een massief ding was dat zeg! Is ook meteen een zwak puntje van [***], omgezaagde bomen of boomstronken weet hij nooit wat hij daarvan moet denken, dus hij had het weer moeilijk maar na even wat tijd erin gestoken te hebben was hij overtuigd dat het ding hem niet ging opeten ;)

Afbeelding


Tot nu toe sinds begin van dit jaar al 115 km gewandeld met mijn mannen! We gaan voor meer, veel meer 8-)

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:13

Inderdaad lekker gewandeld zo te zien.

Dat van die omgezaagde bomen, boomstronken, boomwortels en houten bankjes ken ik. Paarden weten zeker dat dat paardetende trollen zijn. Gelukkig hebben ze altijd al gegeten als wij er langs komen...

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:43

Volgens mij denkt [***] eerder dat er tijgers achter zitten ofzo, je weet maar nooit hier in het land :Y)


Maandag had ik de rollen eens omgedraaid en met [***] een lange wandeling gedaan. In plaats van standaard het veld langs de stal te doen eens de straat overgestoken. Daar heb je veel meer mogelijkheden, maar het is ook wel spannender daar. Of dat dacht ik toch, want voor [***] is het blijkbaar allemaal hetzelfde :')

Hij ging super mee, voor de zekerheid ben ik even een veld overgestoken ipv meteen langs de straat te gaan, hoewel dat ook niet vanzelfsprekend was want met die krakende bladeren onder je voeten en die stoppels de tegen je benen slaan ... Maar het maakte hem allemaal niet uit. Op het einde wel langs de straat teruggegaan en ook daar totaal geen problemen. Toppaard is het ook <3

Hij was het wel duidelijk niet gewend zo'n afstand, normaal is het zo'n 2.5 of 3 km die we doen en nu hebben we ruim 7 km gedaan! Na 4 km begon hij echt wel in te kakken en zag hij er gewoon moe uit, zal toch ook wel mentaal dingen met hem doen zo'n wandeling. Daarna deed hij niks anders dan suffen in de paddock en op de poetsplaats :(:) Maar hij zal er toch wel van genoten hebben.

Hij was echt moe :z

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:27

Ik denk dat de wandeling met Boke mentaal heel inspannend was, zo ver moeten lopen zonder zicht, op gehoor en gevoel, valt niet mee. Allemaal nieuwe indrukken die je moet verwerken. Lichamelijk moet zelfs een relatief ongetraind paard wel 7 km kunnen lopen, daar zijn ze tenslotte voor gemaakt.

Gaaf trouwens, dat Boke gewoon vol vertrouwen met je mee loopt. Jullie zijn echt goed bezig. Misschien moet je voor je trektocht een wandelmaatje zoeken, zodat jullie allebei een pony aan de hand mee kunnen nemen?
Edit: hoewel, met die twee eigenheimers van jou wordt dat nog een hele klus ...

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:07

Is zeker zo, denk dat het meer een mentaal probleem was dan fysiek :j Hoewel hij natuurlijk wel oude knoken heeft en de voorbije jaren niet zoveel heeft gedaan... dus is een beetje aftasten wat nog kan.

[***] is echt geweldig :j Liep onderweg ook te denken dat hij eigenlijk een fijnere trektochtpony is dan [***]. Veel volgzamer, veel meer vertrouwen, minder vaak schrikken, ... Maar er zijn ook nadelen natuurlijk, je moet veel meer elke stap in de gaten houden, zeker bij ongelijke grond. En het is natuurlijk niet makkelijk om met hem ergens te overnachten ofzo (hoewel dat met [***] ook de nodige uitdagingen meebrengt).

Met allebei samen zal een heel avontuur worden denk ik, zelfs met hulp _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 11:02

Momenteel is het een beetje rustig hier .. heb veel moeten werken de voorbije week en had voor gisteren grote plannen, maar onderweg naar de pony's heb ik mijn voet bezeerd en dat voelde toch niet zo fijn om kilometers mee te gaan wandelen, dus heb ze maar even in de piste laten rollen en wandelen (of in [***]'s geval rennen & bokken :? ) en daarna een goede poetsbeurt geven, want dat was nodig .. de lente komt eraan! :):)

[***] was echt leuk om bezig te zien, hij was aan het spelen in de piste en dat is heel gek om te zien want dat ben ik niet van hem gewend. Normaal rolt hij en scharrelt dan wat rond, of schrikt eens en gaat dan aan de ren om daarna weer niks te doen. Maar nu was het echt draven, galopperen, bokken, mij uitdagen, het leek net een normaal paard! En wat mij ook opviel was dat zijn bokken enorm soepel leken, is heel raar om uit te leggen maar het zag er echt goed uit, lekker bokken ipv van die gespannen bewegingen die op een bok zouden moeten lijken.

Heb uiteraard geen beeldmateriaal, voor een keer vond ik het niet nodig om mijn camera neer te zetten want we gingen toch niks doen :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:07

Vandaag toch weer gaan wandelen, het was echt té mooi weer om er niks mee te doen (15°C, zon, niet teveel wind, wat moet een mens nog meer!). Jammer genoeg was het voor [***] té mooi weer, die had ineens weer enorm last van zijn hooikoorts -O- Een extra pilletje gegeven en stukken gingen heel goed maar sommige stukken ook helemaal niet. Regelmatig getwijfeld of we niet terug moesten gaan maar dan ging het weer goed en uiteindelijk toch maar de ronde gedaan die ik in gedachte had. Weet alleen niet of [***] er zo van genoten heeft ...

Afbeelding

Af en toe had hij eens een moment :+

Afbeelding

En we hebben geoefend met bepakking, want uiteindelijk is het wel de bedoeling dat hij iets gaat bijdragen tijdens de wandelingen 8-)

Afbeelding


Bij terugkomst nog even mezelf een schop onder mijn kont gegeven en last minute nog een half uur met [***] gegaan, had meer pijn dan verwacht maar vond het toch zonde om weer niks te doen met hem. En gelukkig maar, want wat heb ik genoten van die 30 minuten. Het is zo'n geweldig lief en vrolijk paard <3 Heb ook nog wat leuke foto's, die ga ik de komende dagen posten ;)

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:26

Mooi dat je toch met beide eigenheimers bent gaan wandelen. Het weer was inderdaad te mooi om niets met een paard (of 2) te doen.

Hier ook een lekkere middag met paarden doorgebracht: eerst mijn echtgenoot die sinds een jaar weer rijdt "les" gegeven op zijn leasehaflinger, daarna mijn rooie verzorgpony gelongeerd en daarna met eigen mafje een half uurtje langs de weg wezen grazen, nou ja, zij graast, ik hou het touwtje vast.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:37

Wat een leuk topic! Ik kan mij jou nog herinneren van HPS en ook nog heel goed hoe vervelend Cobe was. Ik meen dat buiten rijden ook niet altijd vanzelfsprekend geweest is toch? Jullie zijn altijd bij mij blijven hangen omdat ik zelf ook een paard heb met een Chinese handleiding, elk hoofdstuk een ander dialect :').

We saw brilliance when the world was asleep

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:52

Klein tipje voor je bepakking: zorg voor een gelijkmatig gewicht aan beide zijdes. hoe gelijkmatiger je verdeelt, hoe beter je bepakking blijft liggen en ja, 500gr verschil kan te veel zijn.

Voor de rest geef ik je alleen het advies, ga het vooral wel doen maar een kleine waarschuwing is wel op z'n plaats: het is maar een klein beetje verslavend......

:D :D
Geniet ervan!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:22

@ YellowLeaf : hij is nog steeds vervelend hoor .. maar je raakt er aan gewoon :+ Het (buiten)rijden gaat nog altijd met ups en downs dus voorlopig doen we het maar niet meer, ook omdat mijn eigen lichaam niet zo goed met die downs om kan.

@ ikke : bedankt! De bepakking is nog een groot punt :j Vandaag voor het eerst geprobeerd om te kijken hoe het zou gaan met de singel en tas enzo en of ik kwijt zou kunnen wat ik kwijt zou willen. Maar moet er zeker naar kijken naar langere wandelingen toe. Wil nog een 2e flessenhouder zodat ik die aan de andere kant kan hangen en dan gewoon gelijkmatig drinken :P En dan verder moet ik nog kijken, heb op dat gebied totaal geen ervaring maar dat komt wel.

Ik vind het wandelen op zich nu al verslavend, laat staan als we echt gaan trekken :D
Zit wel nog een beetje met de (on)gezondheid van ponybeest maar de tijd zal het leren.

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:03

Wanneer je een paar keer oefent met je bepakking, krijg je heel snel door wat wel en niet werkt.

Er zijn wel enkele basisregels, zoals ruggegraad vrij houden en gelijkmatig bepakken maar daarna wordt het al vrij snel een individuele aangelegenheid, afhankelijk van de manier waarop je kiest te reizen.

Ik zie sommige ervaren reizigers reizen op manieren die ik absoluut niet zou kiezen, maar die blijkens hun verslagen wel goed gaan. Daar zijn niet zoveel (of dus juist heel veel) waarheden in.
Daarom is het ook leerzaam om te lezen wat je doet, waar je tegenaan loopt en welke oplossingen je kiest.
Deel dus vooral die leermomenten, zodat anderen er ook weer van kunnen leren en ideeën op doen.

Zo knipte een kennis de pijpen van een regenbroek af; naaide onderkant dicht en maakte aan de bovenkant een zoom waar een (schoen)veter doorheen paste om de boel dicht te maken. Dat werkte voor geen meter en kwam ze op het idee om die bovenkant eerst door een stalen ring te halen, om te slaan en dan die bovenkant om zichzelf dichtknopen met een losse veter. Vervolgens hang je de tas aan die ring aan je zadel :)*

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Antgillya, Jet, sorayamagic2, Vagabondo en 15 bezoekers