Help twijfel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dor1987

Berichten: 158
Geregistreerd: 24-04-12

Help twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-18 20:35

Hallo allemaal

Zouden jullie mij willen helpen.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een paardje nu kwam ik een leuke tinker tegen die zou in april 3 jaar worden en meet nu 153 ik weet niet hoe groot de ouders zijn maar hoe groot zou die ongeveer zijn als die uitgegroeid is. Ik twijfel heel erg of ik er wel op kan gaan rijden als ze is beleerd ik ben zelf 185 en ben een beetje zwaarder dan gemiddeld zeg maar niet extreem natuurlijk dan zou ik het niet doen natuurlijk. Zou ik misschien foto's mogen zien van jullie op jullie tinks.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties wel graag leuke reacties en geen commentaar

Sorry voor de schrijf fouten want ik heb dislectie


dor1987

Berichten: 158
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Help twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 15:28

Niemand die een foto wil delen of de schofthoogte van zijn tink van toen die 3 was en nu

Sorry voor de schrijf fouten want ik heb dislectie

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:43

Meer dan een paar centimeter komt er bij de meeste rassen niet bij, maar paarden kunnen ook nog breder en dieper worden. Die omvang van hun lichaam en de zwaarte van de botten in de benen zijn belangrijke factoren in hoe sterk een paard is. Veel meer dan de hoogte. Want een paard van 1.65m die gewoon op hele hoge benen staat, maar bij wijze van spreke maar 300 kilo weegt, is niet goede gewichtsdrager, helemaal niet als die ook nog een lage rug zou hebben bv, als een pony van hetzelfde gewicht dat op korte dikke beentjes staat en een korte rug heeft.
Daarbij kan een diep en rond paard veel meer ruiterbeen " nemen" (je komt er dan niet onder vandaan) dan een ondiep smal paard (dan zit een lange ruiter met de voeten bij de voorknieën...)
Dus het is niet handig om je blind te staren op een schofthoogte.

Het is ook niet handig om te denken dat een paard "er wel ingroeit" als je nu al te groot/zwaar denkt te zijn, want er is geen enkele garantie en lijn in groei. Dat kan heel grillig verlopen en is niet voor alle paarden gelijk, ook niet van hetzelfde ras, omdat voeding en beweging net zo´n belangrijke rol spelen als genetica.

In elk geval doe je er goed aan, vooral als je zwaar bent, om een paard door te laten groeien tot zijn 5de-6de jaar voordat je het gaat belasten, om schade te voorkomen.

Als je nu al wilt rijden, zou ik dan dus niet voor zo´n jonkie gaan...

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Evocative

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:58

Lusitana schreef:
Meer dan een paar centimeter komt er bij de meeste rassen niet bij, maar paarden kunnen ook nog breder en dieper worden. Die omvang van hun lichaam en de zwaarte van de botten in de benen zijn belangrijke factoren in hoe sterk een paard is. Veel meer dan de hoogte. Want een paard van 1.65m die gewoon op hele hoge benen staat, maar bij wijze van spreke maar 300 kilo weegt, is niet goede gewichtsdrager, helemaal niet als die ook nog een lage rug zou hebben bv, als een pony van hetzelfde gewicht dat op korte dikke beentjes staat en een korte rug heeft.
Daarbij kan een diep en rond paard veel meer ruiterbeen " nemen" (je komt er dan niet onder vandaan) dan een ondiep smal paard (dan zit een lange ruiter met de voeten bij de voorknieën...)
Dus het is niet handig om je blind te staren op een schofthoogte.

Het is ook niet handig om te denken dat een paard "er wel ingroeit" als je nu al te groot/zwaar denkt te zijn, want er is geen enkele garantie en lijn in groei. Dat kan heel grillig verlopen en is niet voor alle paarden gelijk, ook niet van hetzelfde ras, omdat voeding en beweging net zo´n belangrijke rol spelen als genetica.

In elk geval doe je er goed aan, vooral als je zwaar bent, om een paard door te laten groeien tot zijn 5de-6de jaar voordat je het gaat belasten, om schade te voorkomen.

Als je nu al wilt rijden, zou ik dan dus niet voor zo´n jonkie gaan...


Daar sluit ik me bij aan. Ook vind ik niet dat je hier moet afgaan op de plaatjes van andere bokkers. Ieder paard is anders. Wel kan je inderdaad een beetje vergelijken, maar ik zou een instructrice/kenner meenemen. Wij kunnen niet door het beeldscherm zien of jij en het paard een goede combinatie (lengte en gewicht enz) zijn.

Cum tacent, clamant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:13

dor1987 schreef:
Niemand die een foto wil delen of de schofthoogte van zijn tink van toen die 3 was en nu


Mijn merrie was op 4,5 1.45 en heeft er tot haar 8 jaar nog 3 centimeter bij gedaan. Ze is nu dus 1.48 :) Verder hangt het niet enkel af van de lengte. Als jij al wat zwaarder bent moet je kijken of de rug lang en sterk genoeg is om er een 18 inch op te krijgen. Als de rug te kort is gaat het al niet. Hoe zwaar is ze gebouwd? Want je kunt een mooie zware tinker hebben, maar ook een sportief type.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Help twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 02:46

Mijn merrie was 1.50 in juli en nu 1.56, nog steeds/alweer overbouwd. Ze wordt in april 5 jaar en is in NL geboren. Het verschilt echt gewoon heel erg per paard. Maar 1.53 is een mooie maat, zwaart waarschijnlijk nog lekker uit, dus als de ruglengte acceptabel is voor een passend zadel, zou ik het aandurven.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Help twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 08:33

Ze hebben onderzoeken gedaan. Ideaal draaggewicht voor een paard is 10 tot 15 procent van zijn lichaamsgewicht. Stel dat je tinker 500 kilo gaat wegen zou dit dus 50-75 kilo zijn. Iets zwaarder kunnen ze voor 1 keertje wel aan, maar zeker niet aan te raden als dagelijks ruitergewicht. Ook idd letten op de ruglengte, jij hebt waarsch. 18 inch nodig en daar moet de rug wel voldoende lang voor zijn. Mijn mening? Zoek een iets oudere en grotere tinker. Wij hebben een leuke van 162 op stal staan, zoiets zou ideaal zijn

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 08:36

Lusitana schreef:
In elk geval doe je er goed aan, vooral als je zwaar bent, om een paard door te laten groeien tot zijn 5de-6de jaar voordat je het gaat belasten, om schade te voorkomen.

Als je nu al wilt rijden, zou ik dan dus niet voor zo´n jonkie gaan...

Heel erg mee eens!
Er is al zoveel onderzoek gedaan waaruit blijkt dat 3 jaar eigenlijk echt heel jong is om al onder het zadel te beleren. Er is reeds bewezen dat met 6 jaar de groeischijven pas gesloten zijn.
Tel daar een grotere, zwaardere ruiter bij op, dan lijkt het me niet verstandig om het diertje al zo jong zodanig te belasten.
Je zou kunnen overwegen om het dier nog een jaartje op de wei te zetten en hopen dat het ook nog wat groter en breder wordt. En daarna eerst voorzichtig en rustig aan(!) te laten door rijden door een lichter persoon met ervaring die het dier niet in de weg zit.
Maar wil je dat? Of zoek je een paard wat al uitgegroeid is en waarvan je zeker weet dat je er op past?

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Help twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:03

Het mooie is dat lichaamsgewicht geen vast gegeven is.
Dus als je nu te zwaar bent, maar je vind rijden echt leuk, dan heb je een prachtige motivatie om een gezond gewicht te bereiken.
Dan weet je zeker dat je je paard niet beschadigt en heb je bovendien meer plezier in het rijden!

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:39

Caily schreef:
Mijn merrie was 1.50 in juli en nu 1.56, nog steeds/alweer overbouwd. Ze wordt in april 5 jaar en is in NL geboren. Het verschilt echt gewoon heel erg per paard. Maar 1.53 is een mooie maat, zwaart waarschijnlijk nog lekker uit, dus als de ruglengte acceptabel is voor een passend zadel, zou ik het aandurven.


Mijn Tinker weegt 561 kilo en is goed op gewicht. Echter is een 17,5 inch zadel al lang voor haar...

Verder eens met bovenstaande.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:03

Mijne was op 3 jaar 1.41 en nu met 13 is hij 1.51. Hij is dus nog flink gegroeid en ook 2x zo breed geworden als toen hij 3 was. Er heeft het laatst iemand van 1.84m op mijn paard van 1.51m gestapt. Kunt mij een pb sturen voor foto ( aangezien ik geen foto van iemand anders openbaar ga zetten)

Brandon :+:

dioni

Berichten: 822
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:10

Mijn tinkermerrie is nu 9 en ongeveer 1.55. Tis best een tank. Ik ben zelf 1.65 en niet de slankste en dat kan prima.

Dit is zonder zadel met alleen een touwtje om de nek.
Afbeelding

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Help twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:22

Afbeelding
mijn tinker is nu 4.5jr en op 154 gemeten..

cp112

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Help twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:55

Nuahdu hengst met 3 jaar 1.49.

Met 5 jaar 1.57.



Carrera met 3 jaar 1.52
Nu 5 jaar 1.58

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

cp112

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Help twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:57

Paard 1.57.ik ben 1.72

Afbeelding
Afbeelding

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:01

Is die Tinker in Nederland geboren en getogen?

Die van mij kwam uit Engeland met 2,5 jaar en had het daar natuurlijk wat schraal gehad.

Hij begon met 1.57 en werd 1.67m. Maar dat is denk ik wel uitzonderlijk.

Heb er nu een van 1.42m. en ben zelf 1.75. Pas er goed op ondanks mijn lange stelten mag alleen niet meer rijden dus ze loopt alleen nog voor de wagen.

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:10

Mijn man op zijn 4.5 jarige tinker van 1.52 hoog.. Kan prima..
Maar gewicht diet er idd ook zeker toe.. :j

Afbeelding

<3 Sneakers <3

robbie88

Berichten: 2081
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 09:23

Rij met 170 cm een tinker van 155 5 jaar. , Wel een sportief type.
heb zelf nog een kruising staan, die is stuk groter 163 bij 4 jaar, zoiets zou ook ideaal kunnen zijn...
Mijn man misstaat er ook niet op ( 183 en de nodige kilo.s)Afbeelding

Afbeelding

Cranio sacraal therapeut
Tante rikie : dressur L1 springen 120 +13 cross L +1
Siem : L1+1
Vinted kast : https://www.vinted.nl/member/37950822-marjon1982518

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Help twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 09:31

Ik heb volgens mij een tinker van 1.40 ofzo geen idee nognniet gemeten en is 5 jaar. Ik ben 1.73.Afbeelding

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: voet en 100 bezoekers