Robotjockeys in 2025

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Robotjockeys in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-18 18:05

*Bokt.nl / Horse & Hound
Rensport / Innovatie

Afbeelding
Foto: James Wood /Flickr


Betbright heeft een verslag naar buiten gebracht waaruit blijkt dat robotjockeys in de nabije toekomst racepaarden zouden kunnen rijden. Ze gaven Dr. Ian Pearson opdracht om te kijken naar de rol die technologie in de toekomst gaat hebben bij het racen.

Dr. Pearson voorspelde dat robotjockeys in 2025 realiteit kunnen worden. Horse & Hound wilde vooral weten hoe een robot geprogrammeerd kan worden om de passen van het paard te beoordelen en om te zien of het paard kan stoppen wanneer het niet goed voelt.

BetBright wil een prototype creëren van 's werelds eerste robotjockey, welke onthuld zal worden bij het Cheltenham Festival. "Kunstmatige intelligentie is momenteel al ver ontwikkeld en er zijn robots die steeds dichter bij de vaardigheden van de beste motorracers komen. Natuurlijk is de band tussen paard en jockey wel anders dan de connectie met een motor", vertelt de voorzitter van BetBright, tevens eigenaar van renpaard Rich Ricci. "Het is fascinerend om de evolutie van KI en robots te zien en te kijken of het uiteindelijk mogelijk is om te concurreren met de emotionele connectie die jockey en paard met elkaar hebben."

Hoewel het voorstel met een korreltje zout genomen moet worden, zijn er al wel KI robots in de sport aanwezig. Zo zijn er dit jaar bij de Winterspelen in PyeongChang robots te zien die een kort slalomparcours afleggen. Een robotmotorrijder haalde dit jaar een snelheid van 200 kilometer per uur op een racecircuit vorig jaar september, maar kwam hiermee niet in de buurt van de rondetijd van Valentino Rossi.

"Ontwikkelingen in de technologie betekenen dat er meer mogelijkheden komen om dergelijke techniek te introduceren. Dit kan de sport zeker ten goede komen, denk maar aan de VAR (Video Assisted Referee)", zegt Dr. Pearson. "Het is zeker mogelijk, de vraag is of het door de fans geaccepteerd gaat worden."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:17

en het volgende; robotpaarden? Die kan je programmeren om zonder jockey te racen............wat een lol! -O- :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:34

ElCid schreef:
en het volgende; robotpaarden? Die kan je programmeren om zonder jockey te racen............wat een lol! -O- :o
Lijkt me in ieder geval een stuk veiliger voor de paarden dan wanneer ze door een robot over de baan gestuurd worden. :o Als ik (mede-)eigenaar zou zijn van een renpaard, zou er echt geen haar op mijn hoofd zijn die eraan denkt om een robot erop te laten racen. Ski's en een motor doen in principe altijd wat je wilt, maar ik zie een robot nog niet zo snel anticiperen om de antics van sommige volbloeden, of op de character en voorkeuren van het dier, helemaal niet in de beginfase van dit soort projecten.

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Robotjockeys in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:37

Op kamelen racen al een heel wat jaartjes robots rond, waarom niet op paarden :))

josien_m_
Berichten: 2402
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:15

Omdat het misbruik van dieren is? Ook voor de kamelen uiteraard! (als het waar is)
Misschien kan een robot nog wel met kunstmatige intelligentie communiceren, ik zie een paard nog geen robot aanvoelen...

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Robotjockeys in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:14

Had het fijner nieuws gevonden inderdaad als er robotpaarden zouden zijn uitgevonden. Stuk diervriendelijker.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:23



Met kamelen wordt het inderdaad al gedaan. Er is natuurlijk ook wel wat voor te zeggen, het gewicht is wel lager natuurlijk.

Monique1963 schreef:
Had het fijner nieuws gevonden inderdaad als er robotpaarden zouden zijn uitgevonden. Stuk diervriendelijker.

Haha die bestaat ook al (soort van)

Evocative

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-07-17

Re: Robotjockeys in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:29

Ongelofelijk dit. Over 15 jaar is de mens helemaal niet meer nodig, we hebben toch overal robots voor...

Cum tacent, clamant.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:00

josien_m_ schreef:
Omdat het misbruik van dieren is? Ook voor de kamelen uiteraard! (als het waar is)
Misschien kan een robot nog wel met kunstmatige intelligentie communiceren, ik zie een paard nog geen robot aanvoelen...

Uiteindelijk maakt het toch helemaal niet uit wie of wat erop zit. Waar het om draait is alleen maar wiens inzet het meest wordt beloond. Inzet bij de bookmakers welteverstaan. Zolang die robots makkelijker/goedkoper te manipuleren zijn door een gokchinees dan dat menselijke sporters dat zijn, lijken ze een goede kans te maken.

Schoentje, kerstmuts en [o]

josien_m_
Berichten: 2402
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:58

Ja misschien draait het om geld, daar hoef ik me niet aan aan te passen! Ik blijf het dieronrespectvol vinden en protesteer daartegen!
Ik weet zeker dat het voor het dier wel uitmaakt, wie op zijn rug zit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Robotjockeys in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:04

Ik vraag me af of je het nog wel een sport moet noemen zodra je met dit soort flauwekul begint. :)
Ik zie er echt nul voordeel van in eigenlijk.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 06:35

Piekosjj schreef:
Op kamelen racen al een heel wat jaartjes robots rond, waarom niet op paarden :))


Ik hou wel van kamelen, je weet, een kameel is een paard ontworpen bij een komitee... :')

Evocative

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:55

Kidde schreef:
[ Video ]

Met kamelen wordt het inderdaad al gedaan. Er is natuurlijk ook wel wat voor te zeggen, het gewicht is wel lager natuurlijk.

Monique1963 schreef:
Had het fijner nieuws gevonden inderdaad als er robotpaarden zouden zijn uitgevonden. Stuk diervriendelijker.

Haha die bestaat ook al (soort van)
[ Video ]


Ik heb het niet zo op de robotisering maar ik wil daar toch ooit wel op rijden :+

Cum tacent, clamant.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, Ballard_L, Belle_Siem, DemiSisa, Hiraeth, Mariett, meggiemeg, nienke555, rien10, Selina, sterregoud, Supertje, Thjalfy, weslyjune, Wopkebrok en 79 bezoekers