Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:28

Sowieso bizar dat er zoveel tekort is en ik (door overschot) al aan mijn derde baan bezig ben in 4 jaar -O-

Nu wel een hele interessante baan overigens. Gaaf ook wat jij doet Goof! School coaches zijn van wezenlijk belang, helemaal bij mij op school :j

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:16

Ik ben eerste jaars en heb al een baan aangeboden voor als ik een tussenjaar wil nemen van mijn studie.. dus als ik na 2 jaar denk, Hm eerst een jaar werken, heb ik al een baan... bizar eigenlijk

Sheran

Berichten: 17236
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:41

Ik geef ook les in een tekortvak, maar bij de populaire scholen is het toch nog wel lastig om een plekje te krijgen :)

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:18

Dit is mijn eerste jaar als docent en ik maak soms echt fouten dat ik achteraf denk, goh was echt niet slim. :') Hadden jullie dat in je eerste jaar ook? Echt van die onervarenheidsfoutjes? Zo had ik een opdracht bedacht voor mijn derdejaars vmbo leerlingen om hun A) te helpen met leesvaardigheid B) had ik daar een cijfer aangekoppeld om hun cijfer wat op te halen omdat ze zo slecht scoorde voor leestoetsen. Nu heb ik nog 1 andere collega die dit vak geeft ( kleine school ) en heb ik dom genoeg niet met haar overlegd, maar gewoon gedaan in mijn enthousiasme. Nu geeft zij geen les aan regulier klas 3 dus het is niet zo dat zij die opdracht nu ineens ook moet geven aan klas 3, dat is dan weer een geluk. Nu zitten we dus te bakkeleien wat we met dit cijfer gaan doen. Zucht. Alleen omdat ik niet even goed had nagedacht van te voren :')

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:31

Ik merk ook wel dat ik foutjes maak waarvan ik denk niet slim.

Zoals de briefjes terug geven voor de ouderavond maar zelf niet opschrijven welke ouder je wanneer hebt uitgenodigd. Gelukkig zat het nog wel ergens ver in m’n geheugen maar was wel even een oepsss, lekker slim momentje.

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:02

De baankansen lopen dus ver uiteen!

Dit is mijn 2e jaar en ik merk ook nog steeds dat ik sommige dingen niet handig doe. En ook dat dingen bij sommige klassen echt briljant werken, terwijl ze je in een andere groep zitten aan te kijken alsof je gek bent geworden :')
Ik merk wel dat het nu echt "mijn" klasje is. Vorig jaar had ik allemaal verschillende groepen. Voordeel is dat je veel leerlingen kent, maar ik heb nu wel meer een band met ze. Voor mij is het dus jammer dat de leerkracht die ik vervang terug kom, al ben ik heel blij voor haar dat ze terug kan keren in zo'n fijne groep.

Hier gaat donderdag het rapport mee en de week erna oudergesprekken. Dat vind ik altijd wel spannend. Ik voel me nog zo'n broekie dan als ik die ouders ga uitleggen hoe het met hun kind gaat op school. Merk dat ik daarin echt nog weinig ervaring heb. Weinig vlieguren, haha.

Sheran

Berichten: 17236
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:31

Vinden jullie het ook zo lastig om weer te beginnen na de vakantie? Ben echt nog lang niet opgeladen of uitgerust... En meteen word je weer overspoeld door mails over dingen die je moet doen, vergaderingen, leerlingen die je in de gaten moet houden, herkansingen etc. Sinds wel echt jammer dat je gewoon geen tijd meer hebt om tijd in je lessen te steken.

Anoniem

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:50

Ik heb er al weer 2 weken op zitten na de carnavalsvakantie ;0

Ik maak me niet zo druk om alles wat er om de lessen heen gebeurt. Lesgeven heeft prioriteit en de randzaken er omheen die pas ik daarbij aan. Niet andersom. Jammer dan als sommige dingen dan i de knel komen.

Sheran

Berichten: 17236
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:52

Betekent dat dan ook dat je verplichte vergaderingen afzegt? Ik werk officieel 3 dagen maar moet vaak vaker op school komen voor andere verplichte zaken.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:59

Ik werk ook maar 3 dagen en dat zijn nou net die drie dagen dat er nooit vergaderingen zijn. Bij ons is dat vast op dinsdag dus daar ben ik nooit bij. Of ze moeten het echt verplicht stellen maar dat mag volgens mij niet.

Sheran

Berichten: 17236
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:47

Hm bij ons verplichten ze het wel helaas, enige uitzondering is als je een andere baan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:16

Sheran schreef:
Betekent dat dan ook dat je verplichte vergaderingen afzegt? Ik werk officieel 3 dagen maar moet vaak vaker op school komen voor andere verplichte zaken.


De vergadering zit bij ons op dinsdagmiddag na de lessen. Op zich kan ik dan altijd wel maar als er echt wat belangrijkers is dan moet ik soms weleens afzeggen.

Bij ons zijn ze verplicht maar als ze op je vrije dag vallen dan heb je keuze. Snap goed dat je daar dan niet steeds zin in hebt om om 1545 naar school te komen.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:17

Terugkomen op je vrije dagen.. vind dat echt een rotbijkomstigheid van het onderwijs. Volgens mij mogen scholen je 3 keer per jaar terug laten komen op je vrije dag. De taken als een rapportbespreking zijn gefaciliteerd in je jaartaak namelijk. Echter mag je best meer op je strepen staan. Dat doen sommige collega's van mij ook en zij schrijven gewoon 'Ik ben er niet bij, want ik werk niet op donderdag. Hieronder tref je mijn input voor de vergadering.' Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd gewoon braaf ga, maar dit jaar heb ik het wel voor het eerst bijgehouden en ik zit nu al op 8 keer. :O

Anoniem

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:19

Dat wordt hier ook gedaan. Bij de laatste rapportvergadering in juli ben je verplicht maar de andere kun je afmelden als je dan vrij bent. Je moet dan wel per leerling je punten aangeven die je opgevallen zijn.

Sheran

Berichten: 17236
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:21

3 keer per jaar maar?

Bij ons zeggen ze dat je bv rapportvergaderingen gewoon altijd aanwezig moet zijn, ook al is het je vrije dag. Alleen bij ander werk mag je idd de punten aanleveren. Maar deze alleen al zijn dit jaar op 6 van mijn vrije dagen gevallen. En dan nog de verlichte binscholingsdagen, sectievergaderingen en dimmen na schooltijd waar je ook nog bij moet zijn.

Anoniem

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:22

Soms kun je er gewoon niet bij zijn. Als je bijvoorbeeld kinderen hebt.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:27

Ik ben wel altijd bij leerlingbesprekingen en rapportvergaderingen maar de rest van die teamvergaderingen niet.

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:40

Dat lijkt me inderdaad erg lastig, terugkomen op vrije dagen. Ik heb 2 banen, werk 6 dagen in de week (allebei 3 dagen), dus ik geef inderdaad regelmatig aan dat ik er niet bij ben vanwege mijn andere werk.

Hier zijn het de komende week rapportgesprekken. Ik hoef maar 2 dagen, dus valt mee. Ik vind het wel spannend, heb er weinig ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:44

Stelt niets voor hoor die rapportgesprekken.

Zorgen dat je je papieren op orde hebt liggen en weet wat je met de ouders wilt bespreken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-18 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:48

Mocht je dat lastig blijven vinden, dan is het boek "De kracht van klagende ouders" wel een aanrader.

Toen ik nog 3 dagen werkte, waren de vergaderingen ook altijd op één van mijn vrije dagen. En ik merkte dat ik telkens wel dingetjes miste die besproken werden dus ik heb toen besloten om toch maar bij zoveel mogelijk vergaderingen aanwezig te zijn. Nu scheelt het dat het voor mij maar een klein stukje fietsen is en dat ik geen kinderen heb dus dat was voor mij een kleine moeite.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:05

vec schreef:
Soms kun je er gewoon niet bij zijn. Als je bijvoorbeeld kinderen hebt.

Op de school waar ik werk, geldt dit niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:09

dejavu schreef:
vec schreef:
Soms kun je er gewoon niet bij zijn. Als je bijvoorbeeld kinderen hebt.

Op de school waar ik werk, geldt dit niet hoor.


Hoe moet je dat dan regelen? Als ik op woensdagmiddag vergadering heb dan hebben ze helaas pech. Is mijn vrije middag met de kinderen.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:00

Ik heb geluk dat er op mijn vrije dag bijna niks valt, heb nog nooit op school hoeven zijn op mijn vrije dag :+

Helaas te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt :(

Imaginaerum
Berichten: 3684
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:12

Hier ook frustratie dat alle vergaderingen op donderdagmiddag worden gepland terwijl ik werk op dinsdag en woensdag.
Ik heb aangekaart bij mijn teamleider dat ik mezelf verantwoordelijk voel om bij de vergaderingen te zijn, maar dat het voor mij niet haalbaar is om steeds te komen opdraven op de dagen dat ik niet werk, maar wel twee fulltime studies doe en een dochtertje van twee heb. Gelukkig werd daar heel begripvol op gereageerd, ik mag naar eigen inzicht bepalen waar ik wel en niet bij ben. :)

Wat jammer dat je contract niet wordt verlengd, Aleeneh. Hebben ze daar een reden voor?
Mijn gesprek is nog niet geweest omdat ik ziek was, maar ik heb al wel het lesbezoek gehad van de teamleider en die was er heel positief over. Nog even spannend dus.. :)

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:25

Bij ons is de vaste vergadermiddag op dinsdag en niemand mag die dag vrij hebben, alleen bij hoge uitzondering als het bijvoorbeeld echt niet wil met de kinderen of als je voor je studie ergens moet zijn.
Was ook gewoon een voorwaarde bij mijn sollicitatiegesprek dat ik altijd dinsdag aanwezig ben.

Daarnaast snap ik wel dat je stress kunt krijgen van alle randzaken, zoals magister bijwerken, contact met ouders, lesplannen.
Wat mij erg helpt is om elke dag tot half vijf op school te werken.
De laatste les is om kwart over drie en dan heb ik nog een dik uur om randzaken te organiseren. Soms langer als ik eerder vrij ben.
Hierdoor hoef ik thuis niets meer te doen, ja soms nog eens een lesje voorbereiden maar dat is maximaal één uur in de week dat ik thuis werk.