Aankomen en niet kunnen afvallen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Aankomen en niet kunnen afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 17:14

He iedereen!

3 jaar geleden werd mijn leven op zijn kop gezet. Ik ben in onderling overleg moeten stoppen met mijn baan omdat ik het niet meer aankon. Verder gekeken naar nieuw werk, dit lukte niet erg, en door diverse andere omstandigheden waaronder zware ziekte van mijn moeder in een depressie beland. Cymbalta gekregen en ging erg goed. Voelde me weer top. Paar weken later vond ik werk op Brussels Airport maar 3 weken later gebeurde de aanslag. Ik was er toen maar zat in de A Pier dus heb er niets van gezien. Ik was echter niruw dus kreeg, erg begrijpelijk, mijn ontslag.

Verder gezocht en ondertussen beginnen te daten met de man waar ik nu mee samenwoon en verloofd ben. Hij maakt me zo gelukkig, ik voelde me geweldig en ben afgekickt van de Cymbalta.

Nog geen jaar later sloeg het noodlot toe, door alle stress en financiƫle zorgen, de angst om mijn paard kwijt te geraken daardoor. Het werd me teveel en ik zonk weer weg in een depressie.
Woonde nu in NL en hier zijn ze van het goewkope spul dus na een tijdje oxazepam duloxetine meegekregen maar dat verdroeg ik niet. Nu op Sertraline.

Echter, naar mijn gevoel ben ik toen stilletjes beginnen bijkomen. Ik ging van 60 naar bijna 75 in een jaar tijd. Mijn kleding past niet meer, vetrollen flubberen overal, vreselijk. Ik durf amper nog op de weegschaal te gaan staan.
Eindelijk vond ik werk! Weer een poging gedaan ervan af te komen maar helaas, als ik het nog maar een uurtje later inneem dan ben ik kotsmisselijk.

Langdurig thuiszitten is niet bevorderlijk voor het gewicht dus had gehoopt met terug te werken dat er wat af zou gaan, maar er komt zelfs nog meer bij...

Ondertussen zijn ook B12 en schildklier aan de lage kant. Met zeer veel gezeur proefbehandeling gestart voor de schildklier omdat ik in slaap viel waar ik stond maar dat gaat met ups en downs.

Overdreven veel eten doe ik niet. Verspreid over de werkdag 4 boterhammen, warm avondeten wat meestal bestaat uit aardappeltjes, groentjes en een stukje vlees en 's avonds nog een koek omdat ik snel misselijk word en iets klein eten is het enige dat werkt.
Wegens hart/spierziekte kan en mag ik weinig sporten maar ik rij wel 4-5x per week mijn paard, en niet wat rondlummelen maar echt goed werken. Ben erna zelf doodop. In het weekend doen we regelmatig wandelingen van 2-4u. Het is dus ook niet dat ik helemaal niets doe.
Mijn conditie is het laatste jaar wel extreem gezakt, halfuurtje stofzuigen en ik ben kapot en kletsnat van het zweet, dit zou aan mijn ziekte Marfan kunnen liggen maar dat weet ik dus niet. Dokter vind het niet echt interessant.

Ik weet stilaan niet meer wat te doen, ik zie mezelf gewoon vervetten en ik lijk het niet te kunnen stoppen :(. Waar zou dit door kunnen komen en wat zijn dingen die ik nog eens kan proberen?

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Aankomen en niet kunnen afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:43

Ik dacht al direct aan schildklier.
Waar dus gelukkig ook naar gekeken is.
Je krijgt daar nu medicijnen voor begrijp ik?
Het duurt een tijdje voordat je goed bent ingesteld en het duurt nog langer voordat je ook wat merkt.
Ik zou dat nog even afwachten.
Heel veel sterkte en beterschap.
Als het door je schildklier komt en je hebt de juiste dosering en je lichaam is hersteld , gaat er weer een wereld voor je open. Echt waar !

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Aankomen en niet kunnen afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:33

Heb je een idee waarom je misselijk wordt?
(Voor veel mensen geldt dat hun maag niet zuur genoeg is.)

's Avonds koek eten maakt dat je snel aankomt - en sowieso ben ik van de school dat je als mens 2 of 3x op een dag moet eten, niet telkens kleine beetjes.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Aankomen en niet kunnen afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:43

Hoe groot ben je?

Want als je groot bent,is 75kg nu niet abnormaal en kan het ook gewoon zijn,doordat je leven meer op de rit zit,je net een normaler gewicht krijgt ipv extreem licht.
Maar dat hangt ook van je lengte af natuurlijk.

Vanaf een bepaalde leeftijd is het ook 'normaal' dat je makkelijker wat bijkomt.

Ik was bv tot halfweg de 20 ook een pannelat waar niets aankwam en eens halfweg de 20 begonnen er uit zichzelf wat kilo's aan te plakken.
Was ook helemaal niet erg of dramatisch,ik was gewoon meer 'normaal' geworden ipv mager zonder te kunnen aankomen.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Aankomen en niet kunnen afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:47

slik je nu nog sertraline? Sertraline heeft invloed op gewicht en bloedsuikers en dus ook op je insulinegevoeligheid.
Dit soort situaties zijn complex genoeg om een verwijzing naar een diƫtist te vragen om de boel eens goed te laten bekijken.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 13:50

Mirim: klopt, nu proefperiode gekregen van 2.5mg levothyroxine. Nadat ik een behandeling eiste. Ik hoop dat het snel effectief wordt, nu gaat het et ups en downs, gisteren opnieuw weggevallen.

Janneke2, dat weten we helaas niet. Ik heb al onderzoeken gehad, ook een gastroscopie maar ze vinden helemaal niks. Dus is het wellicht psychisch maar buitenom de medische problemen ben ik nu superblij. Ik heb een leuke baan, de beste vriend die ik me kan wensen, geweldige huisdieren en een topmerrie waar ik een uitstekende band mee heb.
Enige dat ze wel opmerkten was dat ik een erg kleine maaginhoud heb. Krijg ook maar maximum 3/4e binnen van wat een doorsnee persoon eet.

Tengeltje11: ik ben 1m67. Ik was vroeger ook een panlat van 50kg, met 60kg vond ik mezelf prima maar nu flubberen de vetrollen zo erg dat ze zelfs irritant aanvoelen als ik zit.

Secricible: helaas wel, ik wil er graag vanaf maar dat lukt nog niet. Dat zal ik zeker eens met de dokter bespreken!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:52

Citaat:
Janneke2, dat weten we helaas niet. Ik heb al onderzoeken gehad, ook een gastroscopie maar ze vinden helemaal niks. Dus is het wellicht psychisch maar buitenom de medische problemen ben ik nu superblij. Ik heb een leuke baan, de beste vriend die ik me kan wensen, geweldige huisdieren en een topmerrie waar ik een uitstekende band mee heb.
Enige dat ze wel opmerkten was dat ik een erg kleine maaginhoud heb. Krijg ook maar maximum 3/4e binnen van wat een doorsnee persoon eet.


Dat van dat psychische dus maar niet te serieus nemen...!
Huis ('tuin', voor de volledigheid) en keukenproefje: schenk een glas melk in en een borrelglaasje met 1 of 2 slokken azijn. (Liefst echte, pure appelazijn zonder mayonaise of andere toestanden.)
Zodra je je misselijk voelt: begin met 1 slok azijn.
Doet dit gemeen zeer: acuut blussen met de melk, denkbaar heb je een wondje in je maag. (De zogeheten maagzweer.)
Lucht het op: neem na plm 5 minuten nog een slokje azijn.
Gaat de misselijkheid over, dan is je maag niet zuur genoeg.

Zowel bij pijn bij azijn als bij opluchting: eieren eten kan helpen om gastrine aan te maken.
Gastrine verzorgt zowel het eigenlijke maagzuur als de beschermende slijmlaag.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Aankomen en niet kunnen afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 19:03

Bedankt voor de tip! Ik ga het zeker eens proberen. Ik heb het eens opgezocht en dit zou wel kunnen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:27

2,5 mg levothyroxine. Hoe komen ze op die dosering? :o? Los van het feit dat gaan slikken zonder controle of het iets doet met waardes zinloos is is de dosering ook vermoed ik veel en veel te laag. Ik slik ander merk en zit nu rond 45 mg maar weet dat deze veel lager gedoseerd worden dan de meer gangbare merken.

En b12 laag wat zijn de waardes van zowel schildklier als b12?