Volgtopics: Wat verwacht je (niet) ?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Volgtopics: Wat verwacht je (niet) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:04

Ik ben me ervan bewust dat het een moeilijk onderwerp is, sommigen vinden ze leuk, anderen zien ze liever verdwijnen. Toch ben ik eens benieuwd hoe het algemene idee erover is. Wat je verwacht je van zo'n topic? En wat zeker niet? Wat maakt dat zo'n topic een succes wordt, waarom lees/volg je iets graag?

Denk aan dingen als:
- moet het een bepaald onderwerp zijn?
- moet het over speciale paarden gaan?
- of juist niet over de paarden op zich zelf maar iets anders (een reis bv., een verbouwing, ... )
- wil je graag dagelijks updates of juist liever niet?
- veel foto's/filmpjes of niet?
- etc. etc.

Alles wat je graag in zo'n topic ziet wat maakt dat je het wil volgen mag je hier benoemen. En uiteraard ook de dingen die je juist doen afhaken.


Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Volgtopics: Wat verwacht je (niet) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:05

Waar ik echt van afhaak, is topics waarbij je eens per 2/3 weken een berichtje krijgt met : we hebben een buitenrit gemaakt, .... deed het super goed! Er moet wel wat actie zijn, leuke fotootjes (liever geen filmpjes), etc. Het is leuk om echt vooruitgang te kunnen zien, dus weten wat het doel is van deze persoon met zijn dier.
Volgtopics hoeven naar mijn mening niet altijd over dieren te gaan, van die verhuis-/verbouwtopics zijn ook erg leuk om te volgen.

Dakota F12+1 / L1+4

Lumi

Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Volgtopics: Wat verwacht je (niet) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:14

Regelmatige updates zijn denk ik het belangrijkst. En bij updates horen ook foto's, is toch aantrekkelijker dan een zinnetje tekst. Of het moet een lang stuk tekst zijn die ook grammaticaal klopt.


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Anoniem

Re: Volgtopics: Wat verwacht je (niet) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:26

Dank jullie beiden.
Ik ben even aan het kijken of het wat zou kunnen zijn omdat ik graag een soort van dagboek bij zou houden over mijn pony's. Nu doe ik dit al soort van op een andere site, maar dat is in het Engels en gaat op zich wel goed maar moet ik mij altijd even voor zetten zeg maar, even snel een update plaatsen gaat daar niet zo.

Maar heb dus geen idee of er überhaupt iets van interesse zou zijn, en om het nu alleen voor mezelf op internet te zetten, dan kan ik het net zo goed in Word doen ;) Beetje interactie zou wel leuk zijn, zeker met "gelijkgestemden". Ook het feit dat het wat oudere dieren zijn waar ik geen grote spectaculaire dingen mee doe maakt het misschien saai. We zijn vooral bezig met grondwerk/vrijheidsdressuur en (lange) wandelingen.

Ik kan zelf heel erg genieten van de natuur en foto's daarvan (in combinatie met paard) maar dat zal vast niet voor iedereen zo zijn, dus of zo'n topic (afgewisseld met grondwerk) een beetje gaat trekken...

mvdende

Berichten: 5645
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Volgtopics: Wat verwacht je (niet) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:57

Waar ik me heel erg aan irriteer, is dat er een volgtopic geopend wordt, er een paar weken regelmatig gepost word en vervolgens de ts nooit meer iets van zich laat horen. Ik ben vaak echt oprecht geïnteresseerd als ik een volgtopic volg, en vind het bloed irritant als er zonder reden geen updates meer komen. Wil je stoppen met een topic of weet je dat je de komende tijd weinig tijd hebt, plaats dan ff een post met " ik wil stoppen dus dit is de laatste post" of " ik heb weinig tijd, reken voorlopig niet op updates" dat maakt duidelijk dat er weinig leven in het topic blijft en voorkomt zinnen zoals "ts, ik ben benieuwd hoe het gaat"

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Volgtopics: Wat verwacht je (niet) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:07

Voor mij is het belangrijk dat er een duidelijke kop-staart aan een volgtopic zit. Mooi voorbeeld zijn topics over wondgenezing bijvoorbeeld, waarbij je een mooi verloop ziet van een bepaald proces. Rijtechnisch vind ik zulke topics ook meest interessant, waarbij er dus een duidelijk probleem of doel is waar aan gewerkt wordt. Liefst met een TS die eea op een goede manier kan verwoorden/beschrijven.

Topics zonder enig doel en met updates over een nieuw dekje of een buitenritje doen mij niet zoveel.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:42

Bedankt voor de aanvullingen.
Hoe vaak zou er moeten gepost worden om interessant te zijn/blijven? Dagelijks is niet nodig, toch? Een aantal keer per week? Soms eens wat dagen achter elkaar en dan weer even niet?

Een doel heb ik wel :j Meerdere zelfs. Maar of dat interessant genoeg is is de vraag natuurlijk, iets als Grandprix starten zit er niet bij ;)

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Volgtopics: Wat verwacht je (niet) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:56

Wat Mars schrijft, daar ben ik het heel erg mee eens. Er moet op lange termijn flinke vordering in een topic zitten. Bijvoorbeeld een projectpaard die steeds beter in zijn vel gaat zitten en/of rijtechnisch vooruit gaat.

Verder goed taalgebruik en een makkelijk leesbare tekst.
Ik vind updates met foto's en/of filmpjes altijd leuk. Het liefst foto's, maar als de filmpjes meerwaarde hebben en niet te lang zijn, kijk ik die ook wel eens.

Updates moeten ook meerwaarde hebben. Updaten om het updaten heeft niemand iets aan. Liever bijvoorbeeld eens per maand een leuk verslag dan elke dag "pony X heeft vandaag lekker gerold!".

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:00

Wat ik zelf merk is dat een volgtopic altijd vrij actief begint, veel mensen die wel geïnteresseerd zijn en uiteindelijk blijven er misschien 3 mensen over die daadwerkelijk je topic nog volgen en reageren. Voor mijn gevoel update ik enkel voor mezelf nog :+ Maakt verder niet uit, want dan kan ik het later altijd makkelijk terug kijken.

Uiteraard is het wel leuker als een topic echt actiever is, maar ik ben er nog niet achter wat mensen nou echt aanspoort om ook te reageren in plaats van enkel 'kijken'.

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:33

Ik heb zelf geen volg topic, maar wel 2 word bestanden over wat ik gedaan heb. Ieder jaar een nieuw bestand. Zijn nogal wat pagina's. Enorm leuk om het zelf terug te kunnen lezen en soms leer ik er later ook weer van, omdat ik dingen terug kan koppelen. Nog handig ook! :j
Zou niet weten of mensen interesse hebben in wat ik allemaal doe, leer etc. Zovaak gebeuren er geen bijzondere dingen. Maar kan mij voorstellen dat mensen het wel interresant vinden van hoe en wat we elkaar dingen leren.
En nu met zijn pssm gaat het ook weer snel goed. Af en toe een dagje minder, maar goed, dat hebben we allemaal wel eens. Zou ook niet weten of het interresant is. Zeker als het alleen maar goed gaat. Voor ik ga beleren zijn we al gauw weer een jaar verder en in de tussentijd is het vooral wandelen, fietsen, longeren aanleren, erachter lopen leren en waarschijnlijk nog wel een paar dingen.

En zoals anderen zeggen, iedere dag een bericht met alleen 'ik heb vandaag gewandeld en het ging super!' is ook zo.. Saai. Dan heb ik liever 1 keer in de zoveel tijd een update met 'veel' leuke info om te lezen. Hoe het wandelen ging, waarheen, hoelang.. Verzin het. :D

Ik lees vaak ook topics 1 keer in de zoveel tijd, maar reageer vrijwel nooit. Geen idee waarom ik niet reageer. Zit zelf wel eens na te denken aan een volg topic, maarja.. De vraag of mensen je (blijven) volgen? Want als niemand dat doet kan het net zo goed in word, zoals ik nu al vanaf het begin doe. En wat nou over 3 jaar bijvoorbeeld. Ik hoef geen hoog dressuur te rijden bijvoorbeeld. Dus wanneer het rijden goed gaat, vraag ik mij af of er nog interessante/bijzondere dingen gaan gebeuren voor de 'volgers'.

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:48

Ik heb een volgtopic lopen over mijn pony Lotje. De reden van het volgtopic is vanwege dat er zo veel meeleefden bij het originele topic. Bovendien speelde bokt de hoofdrol bij het terugkrijgen van mijn pony. Veel bokkers wilden graag het proces van Lotje verder volgen.

Ik post voornamelijk in het weekend als we iets leuks hebben gedaan. En met iets leuks is het meestal gewoon een buitenrit of een mooie wandeling. Velen zullen het misschien saai vinden. Maar de mensen die ons al vanaf het begin volgden, voordat het lot van Lotje bepaald werd, zien denk ik wel in waarom het zo speciaal is als Lotje en ik weer een mooie rit beleefd hebben. Het is namelijk niet meer zo vanzelfsprekend als bij combinaties waarvan het paard 12 jaar oud is.

Soms post ik iets waarvan ik denk dat het erg speciaal is en reageert er vervolgens niemand. Maar meestal zijn het wel dezelfde bokkers die toch wel een leuke reactie geven. Soms wanneer er iets 'echt speciaals' aan de hand is, zoals de afgelopen twee weken toen Lotje in de Penny verscheen, was mijn topic wat levendiger.

Het zal echt verschillen per topic. Als ik hier zo de reacties lees, dan zou mijn topic oninteressant moeten zijn. Maar aangezien Lotje toch het hart van velen heeft bereikt, is het toch nog een goed verlopend topic. Hoe lang het zal blijven weet ik niet. Want vanaf nu zal 'het verhaal' gaan afzakken aangezien de Penny al in de winkel ligt en er voorlopig niks op de agenda staat. Er zullen wel altijd de vaste volgers zijn die geïnteresseerd blijven. Maar er zullen ook vast wel veel afhaken vanwege de eentonigheid. Het is dan misschien jammer. Maar voor mij zijn alle momenten nog erg speciaal, vooral omdat ik mijn pony echt kwijt ben geweest en nu een tweede kans heb.

Ik zou zeggen, open je topic. Pas dan zul je zien wat volgers graag willen zien!

tinker_sally

Berichten: 1456
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:12

Toevallig ben ik een paar maanden terug een volgtopic gestart.
Maar dit was puur voor mezelf omdat ik uit een diep dal kom met paardlief en op een rijtje wilde zetten wat we allemaal al gedaan hebben. En ik later makkelijk terug kan kijken naar die berichten.
Momenteel is ons verhaal bij en up date ik het met een aantal dagen tegelijk in een berichtje.

Ik merk wel dat toen ik in het begin nog reacties erop kreeg dat toch een leuk gevoel gaf.
Nu zijn er al langere tijd geen reacties op gekomen en houdt ik het bij voor mezelf. Maar soms zou een reactie erop toch leuk zijn :o

Maar daarentegen ben ik zelf ook weer een stille volger van meerdere topics.

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

Captain

Berichten: 21336
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:20

Ghostattack schreef:
Wat ik zelf merk is dat een volgtopic altijd vrij actief begint, veel mensen die wel geïnteresseerd zijn en uiteindelijk blijven er misschien 3 mensen over die daadwerkelijk je topic nog volgen en reageren. Voor mijn gevoel update ik enkel voor mezelf nog :+ Maakt verder niet uit, want dan kan ik het later altijd makkelijk terug kijken.

Uiteraard is het wel leuker als een topic echt actiever is, maar ik ben er nog niet achter wat mensen nou echt aanspoort om ook te reageren in plaats van enkel 'kijken'.


Ja helemaal eens!! Een volgtopic bijhouden kost best wat tijd en meestal krijg je maar 2/3 reacties.. jammer is dat. :+ Ik vond dat een hele tijd best lastig en ben toen even ook gestopt maar aan de andere kant houd ik het ook voor mijzelf bij en vind ik het ook leuk om regelmatig even terug te kijken. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:51

Ghostattack schreef:
Wat ik zelf merk is dat een volgtopic altijd vrij actief begint, veel mensen die wel geïnteresseerd zijn en uiteindelijk blijven er misschien 3 mensen over die daadwerkelijk je topic nog volgen en reageren. Voor mijn gevoel update ik enkel voor mezelf nog :+ Maakt verder niet uit, want dan kan ik het later altijd makkelijk terug kijken.

Uiteraard is het wel leuker als een topic echt actiever is, maar ik ben er nog niet achter wat mensen nou echt aanspoort om ook te reageren in plaats van enkel 'kijken'.

Vooropgesteld dat ik meer een lezer dan een reageerder ben, moet een volgtopic voor mij ofwel een duidelijk (en realistisch) doel hebben ofwel een speciale case zijn wil ik het überhaupt volgen. Het inrijden of van B naar L1 rijden van het gemiddelde paard is echt niet zo interessant dat er een volgtopic over gemaakt moet worden, ook al denkt de eigenaar dat ze aan een magnum opus bezig zijn. Eens in de paar maanden een fototopic met vorderingen vind ik dan veel leuker om te zien dan 'vandaag les gehad. Ging niet zo goed, maar oké, volgende keer beter.' Voor de eigenaar misschien leuk, voor een buitenstaander zijn dat non-achievements en normale dingen waar iedere paardeneigenaar vroeg of laat tegenaan loopt.

Conversely vind ik een topic als 'van tweejarige naar GP -- gaat het ons lukken?' ook niet boeiend, want er is m.i. daar geen sprake van een realistischdoel (althans, voor de scope van zo'n topic). Wil ik een topic langs de lijnen 'van x naar GP' aanklikken, dan moet het dier voor mij toch wel minstens in het Z lopen en al duidelijk laten zien dat het de potentie heeft, samen met de berijder. Verder eens met Mars wat dit betreft. :j

Ik denk dat dat ook een beetje samen hangt met de social mediacultuur van tegenwoordig: mensen zetten de kleinste non-achievements op internet en verwachten daarvoor ladingen likes en complimenten, en zijn vervolgens teleurgesteld als die uitblijven. 's Avonds koken is geen achievement waar je 20.000 likes voor zou moeten krijgen, en een paard een wasbeurt geven is dat evenmin.

Anoniem

Re: Volgtopics: Wat verwacht je (niet) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:25

Bedankt nog allemaal. De enige manier om het te weten zal proberen zijn maar moet er nog even over denken, weet nog niet of ik er de tijd wil & kan insteken om misschien tegen mezelf bezig te zijn ;)

Weet gewoon niet of een topic over oudere paarden die (hopelijk) genieten van het leven en wandelingen en grondwerk doen speciaal genoeg is. Misschien dat het leuk is om te volgen hoe oudere paarden het doen, of hoe je een oud paard nog dingen leert, hoe een blind paard met dingen omgaat en wat je nog kan bereiken. Langs de andere kant heb ik steeds het idee dat ik gewoon HTK-paarden heb en hier dingen mee doe die de helft van de wereld met zijn/haar paard doet, dus of het nu echt wat is ... :+

Leo

Berichten: 50038
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:47

Interessant topic dit :j gister uitgebreid gelezen maar nog niet gereageerd.

Ik ben zelf 'eigenaar' van ik denk een van de langer lopende volg-topics, nu 2,5 jaar. Nooit bedoeld als volg-topic, volgens mij bestond het toen nog niet eens :+ en ook nooit verwacht dat ik 2,5 jaar later nog steeds updates zou plaatsen. Nu betreft het wel een case en een flink proces, maar ik merk ook dat de updates en de reacties mindet frequent worden. Dagelijkse dingen zijn indwrdaad niet interessant om te updaten en ik heb het liefst beeldmateriaal om mee te updaten. Ik krijg nog steeds waardevolle reacties in het topic en per PB, dus ik heb zeker veel gehad aan mijn topic en daarom blijf ik het ook doen. Maar ongetwijfeld zal het uiteindelijk een zachte dood sterven als het project geen project meer is en we hopelijk gewoon ontspannen samen door de duinen cruisen. :D

Zelf volg ik een aantal topics, waarbij ik speciale cases het meest leuk vind om te volgen. Steek ik zelf wat van op en wie weet kan ik nog wat zinnigs bijdragen. Maar meestal volg ik stil. Ik volg één topic omdat ik het gewoon een ontzettend leuk volg-topic vind. Geen bijzondere case, maar ook dat kan verfrissend zijn. :D en dat is dan vooral de manier van vertellen door de TS. :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Volgtopics: Wat verwacht je (niet) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:12

Voor mij moet een volg topic educatieve waarde hebben. Dus of bv een wond die geneest, of een trainingsproces. Maar een oud paard die een beetje loopt te grazen en af en toe een wandeling maakt... Dat is dan weer veel minder interessant.
Updates moeten regelmatig en voldoende groot zijn. "We gaan de goeie kant op" daar kan ik niets mee, dan wil ik een foto of een verhaal waarom men de goede kant op denkt te gaan.

en inderdaad, een volgtopic moet ook ergens naar toe gaan. Dat er niet na 4 updates ergens midden in het verhaal afgehaakt wordt. Ik volgde er eentje waar nu al ruim een jaar niet geupdate is, en dat is echt mega irritant...

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:06

Komt toch steeds weer terug dat je toch iets moet te vertellen hebben, al dan niet iets medisch of een trainingsprobleem ofzo ... Doet mij wel twijfelen, heb op zich wel wat bijzonders (een blind paard) en heb nog diverse doelen, naast dat ik probeer om zo goed mogelijk voor 2 20+-paarden te zorgen. Maarja, of dat het volgen waard is ... :+

Zou ergens ook wel fijn zijn om alles te kunnen bundelen op 1 plaats, in plaats van steeds een topic te moeten openen van diverse kleinere problemen. Maarja, als er niemand meekijkt/denkt heb je daar ook niks aan :')

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Volgtopics: Wat verwacht je (niet) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:10

Naja, er is geen wet die je verbied een "oninteressant" volgtopic te maken. Alleen heb je dan minder volgers ;) .

Maar er is nu bv een casus van een Fries die ik volg. Topic is begin februari geopend, en de update was toen van de zomer. Ik ben heel benieuwd hoe het paard opknapt, maar de TS geeft te weinig tijd voor grotere updates. Dan vraag ik me wel een beetje af waarom je een volgtopic opent, terwijl je dus nog met terugwerkende kracht updates moet plaatsen (hele zomer en het najaar moet nog).
Dan haak ik dus een beetje af, want het duurt veel te lang. En ik krijg steeds meldingen van het topic, maar het is nooit de TS, dus dan ontstip ik op een gegeven moment.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:12

Haha neen, dat is waar .. heb natuurlijk het recht om mijn geheel eigen, oninteressant, volgtopic 8-) Maar of ik daar de tijd in wil steken ben ik nog niet over uit :P

Dat is sowieso wel spijtig, zeker als het met terugwerkende kracht is zou je wel verwachten dat iemand tijd heeft om regelmatig wat te plaatsen. Bij topics in het heden is dat niet altijd het geval want vaak bestaat er ook nog iets als werk en verplicht ander leven enzo .. Maar als zo'n topic in het verleden al niet goed loopt is dat wel jammer :j


eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Volgtopics: Wat verwacht je (niet) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:14

Ik volg er nog een paar, maar daar gebeurd gewoon helemaal niets :P . TS mag het zelf weten natuurlijk, maar het is wel jammer. Vaak updaten de mensen dan wel op facebook, maar ik ga niet iedereen bevrienden daarvoor. Dan krijg ik ook alle niet update gerelateerde ellende op mijn tijdlijn :P .

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Leo

Berichten: 50038
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:14

Dat lijkt me idd ook jammer, ik plaats ook wel eens een wat langere update over meer tijd. Maar scheelt dat ik ook direct bij het begin begonnen ben. :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Amazonbot, Antgillya, Otti1977 en 17 bezoekers