Nu toch een deken kopen deze week? Help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Nu toch een deken kopen deze week? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 09:42

Hoi allemaaaal

Nu word het toch wel erg koud deze week.
Ik twijfel om toch een deken te kopen, maar als ik dat zou doen weet ik ook niet echt welke. Wat is jullie mening?

Feitjes:
Ik heb een paint x tinker van 12 jaar.
Hij is niet geschoren
Hij molt alle dekens en gooit ze af binnen enkele uren.
Er is een schuilplek (inloop stal met daarvoor een afdak)
Hij heeft in de winter eigenlijk nooit een deken op, maar daar had hij eerst een beter stal. Hij is nu verhuist.
Ik geef hem savonds zoveel mogelijk hooi. Maar smorgens helaas niet de mogelijkheid dit ook te doen.


Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:44

Mits je paard gezond is en toegang heeft tot ruwvoer kan hij lekker zonder deken buiten blijven
Zeker omdat je met een deken hun natuurlijke isolatie weg haalt

Dus zorgen dat hij 24/7 toegang heeft tot ruwvoer en uit de wind kan staan mocht hij dit willen

Hoezo kan je Smorgens geen hooi geven?

Daarbij sloopt hij de deken toch dus is het nutteloos

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

rien10
Berichten: 14396
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Nu toch een deken kopen deze week? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:46

Geeft hij aan een deken nodig te hebben?
Vacht omhoog. Vermageren. Altijd binnenstaan, achterin de schuilstal?

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 09:52

Gentlegiant schreef:
Mits je paard gezond is en toegang heeft tot ruwvoer kan hij lekker zonder deken buiten blijven
Zeker omdat je met een deken hun natuurlijke isolatie weg haalt

Dus zorgen dat hij 24/7 toegang heeft tot ruwvoer en uit de wind kan staan mocht hij dit willen

Hoezo kan je Smorgens geen hooi geven?

Daarbij sloopt hij de deken toch dus is het nutteloos


Omdat hij op een behoorlijke afstand staat, en ik smorgens helaas niet over de beschikking ben van een auto. En om 8.00 al moet werken, dus met de trein.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 09:54

rien10 schreef:
Geeft hij aan een deken nodig te hebben?
Vacht omhoog. Vermageren. Altijd binnenstaan, achterin de schuilstal?


Hij staat vrijwel altijd binnen omdat hij daar zijn hooi krijgt.
Vermagerd totaal niet, hij heeft een goed laagje vet.


rien10
Berichten: 14396
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:55

Lijkt mij zo niet iets om je zorgen over te maken. Of om een deken voor te kopen. Maar ja, ik zit hier achter mijn PC he, ik kan hem niet zien.

Ik zou hem zoveel hooi geven dat hij dat net wel/net niet opkrijgt tot de volgende voerbeurt. Zoals in onbeperkt hooi voeren.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 26-02-18 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:55

Gewoon genoeg ruwvoer geven en dan red hij zich wel.
Zeker als hij gewend is zonder deken te staan.

Hoezo kan je sochtends geen ruwvoer geven?
En hoeveel krijgt hij savonds?
Je kunt hem ook onbeperkt geven, dan geef je savonds gewoon zoveel dat hij nog heeft liggen als je weer komt (Ik zou het dan wel in een bak of hooinetten ofzo doen anders heb je kans dat je veel weg kan gooien)

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 09:56

nancyyy6 schreef:
Gewoon genoeg ruwvoer geven en dan red hij zich wel.
Zeker als hij gewend is zonder deken te staan.

Hoezo kan je sochtends geen ruwvoer geven?
En hoeveel krijgt hij savonds?
Je kunt hem ook onbeperkt geven, dan geef je savonds gewoon zoveel dat hij nog heeft liggen als je weer komt (Ik zou het dan wel in een bak of hooinetten ofzo doen anders heb je kans dat je veel weg kan gooien)


Ja hebben sinds gisteren 2 nieuwe bakken. Maar verschild nogal of deze de volgende avond leeg zijn.
Soms wel soms niet

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Nu toch een deken kopen deze week? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:08

Als ze soms wel leeg zijn soms niet kun je er grofweg vanuit gaan dat hij zn 20uur met hooi staat is mijn ervaring

Hoe doe je het eigenlijk met water?
Zoals je het omschrijft zou ik hem lekker zo laten staan hoor :)

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 10:10

Gentlegiant schreef:
Als ze soms wel leeg zijn soms niet kun je er grofweg vanuit gaan dat hij zn 20uur met hooi staat is mijn ervaring

Hoe doe je het eigenlijk met water?
Zoals je het omschrijft zou ik hem lekker zo laten staan hoor :)


We hebben een grote bak, daar haalt de stal eigenaar smorgens het ijs uit. Maar helaas geeft hij vrijwel nooit hooi. Omdat de stal helemaal achterin staat.
Savonds geef ik een volle bak water.

Elisa2

Berichten: 36654
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nu toch een deken kopen deze week? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:25

Gewoon s"avonds wat extra hooi geven, geen deken kopen..een paard kan zichzelf goed warm houden met wintervacht en genoeg ruwvoer.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Nu toch een deken kopen deze week? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:54

Dan moet je 's avonds gewoon veel meer hooi geven. Mijn paarden hebben hun vacht nu echt compleet uit staan, dus meer isoleren kunnen ze niet, alle extra warmte moet nu van binnen komen. Waar ze normaal alleen maar hooi uit slowfeeders krijgen geef ik er nu ook los hooi bij. Stoken maar met die kachel!

koeien op de weg...

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 14:56

GDG schreef:
Dan moet je 's avonds gewoon veel meer hooi geven. Mijn paarden hebben hun vacht nu echt compleet uit staan, dus meer isoleren kunnen ze niet, alle extra warmte moet nu van binnen komen. Waar ze normaal alleen maar hooi uit slowfeeders krijgen geef ik er nu ook los hooi bij. Stoken maar met die kachel!


Ik maak geen gebruik van een slowfeeder. Is er nog wat anders dat ik extra bij kan voeren anders deze tijd eventueel?

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Nu toch een deken kopen deze week? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:00

Het wordt volgende week alweer 10 graden, maak je niet druk joh. Ze zijn hiervoor gemaakt. Beetje extra ruwvoer en er is niks aan de hand.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 15:03

_Reneee schreef:
Het wordt volgende week alweer 10 graden, maak je niet druk joh. Ze zijn hiervoor gemaakt. Beetje extra ruwvoer en er is niks aan de hand.


Ja, dat is waar. En hij is gelukkig ook nog niet echt aan het verharen net als ik van veel mensen hoor met ponys die al veel haar verloren zijn

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:29

white_flame schreef:
GDG schreef:
Dan moet je 's avonds gewoon veel meer hooi geven. Mijn paarden hebben hun vacht nu echt compleet uit staan, dus meer isoleren kunnen ze niet, alle extra warmte moet nu van binnen komen. Waar ze normaal alleen maar hooi uit slowfeeders krijgen geef ik er nu ook los hooi bij. Stoken maar met die kachel!


Ik maak geen gebruik van een slowfeeder. Is er nog wat anders dat ik extra bij kan voeren anders deze tijd eventueel?

Iets anders lijkt me niet nodig. Maar waarom niet gewoon meer hooi geven 's avonds dan?

koeien op de weg...

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 15:32

GDG schreef:
Iets anders lijkt me niet nodig. Maar waarom niet gewoon meer hooi geven 's avonds dan?


Ze krijgen ong 2/3 pak met 2 paardjes? Hoeveel zal ik dan moeten geven?

Svadilfari1

Berichten: 697
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Nu toch een deken kopen deze week? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:38


Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Koper

Berichten: 30087
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:46

Wat extra hooi er bij geven zou ik sowieso doen. Die van mij eten nu ook al meer.

Mijn paardjes staan allebei onder de dekens. Beide ongeschoren 24/7 buiten, ik heb een IJslander en een shetlandpony. Mijn shet is een koukleum, die staat nu onder 100 grams. Mijn IJslander nu onder een regendeken met fleecevoering, daar heeft hij nét genoeg aan. Deze deken draagt hij voornamelijk ivm de wind. Het is een deken van stevige stof, die de wind wat tegenhoudt. Vanavond krijgt hij er een deken onder nog.

Ik dacht ook jarenlang dat mijn paard wel goed tegen de kou kon. Dit jaar heeft hij (voornamelijk ivm de vele wind) merendeel onder een deken gestaan en ik merk nu dat hij beter loopt. Hij heeft wat last van de triceps en deltaspieren en voorgaande jaren liep hij niet helemaal goed in de winter. Nu met deken merk ik het verschil, dus voortaan houden we het maar zo. Maar dat is dus zo'n dingetje waar je de link pas van legt als je iets verandert en je paard mee verandert.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Nu toch een deken kopen deze week? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:02

2/3de pak is dat een klein pakje? Max 20 kilo? En dat is al zwaar voor een klein pakje
Begrijpelijk dat ze er niet lang mee doen 5/7 kilo per paard per dag is echt te weinig

Ik voer 10 tot 15 kilo per dag per paard en met deze kou eten ze meer dus krijgen ze ook meer mijn bakken zijn altijd vol
Ik geef maar een keer per dag hooi meer is niet nodig en ga n keer of 5 kijken of de bakken ontdooit zijn

2 paarden staan wel onder de dekens (zijn geschoren) de ander staat zonder en is een enorme teddy

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 17:15

Gentlegiant schreef:
2/3de pak is dat een klein pakje? Max 20 kilo? En dat is al zwaar voor een klein pakje
Begrijpelijk dat ze er niet lang mee doen 5/7 kilo per paard per dag is echt te weinig

Ik voer 10 tot 15 kilo per dag per paard en met deze kou eten ze meer dus krijgen ze ook meer mijn bakken zijn altijd vol
Ik geef maar een keer per dag hooi meer is niet nodig en ga n keer of 5 kijken of de bakken ontdooit zijn

2 paarden staan wel onder de dekens (zijn geschoren) de ander staat zonder en is een enorme teddy


Nee grote pakken, maar ik zal meer hooi bij voeren

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nu toch een deken kopen deze week? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:23

Zou geen deken op doen. Als je paard gewend is zonder deken buiten te staan kan hij hier ook wel tegen. Wel zou ik extr toevoer geven. Ik merk dat mijn paarden met dit koude weer wel echt aanzienlijk meer eten.

When was the last time you did something for the first time?

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Nu toch een deken kopen deze week? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:45

Hoe groot zijn grote pakken dan? 2/3de van een groot pak zn 300/350kilo eten ze never nooit niet op in 24 uur
Een midibaal zn 150/200kilo daar 2/3de van eten ze ook niet op in 24uur

Het is toch handig te weten hoeveel kilo jou balen zijn en hoeveel kilo je werkelijk voert vaak vergis je je daar gruwelijk in zoals ik en schrok van de werkelijkheid toen ik het hooi ging wegen hoeveel ze wel niet aten :+
Niet dat ik minder ben gaan voeren in tegendeel maar zo kon ik wel ongeveer na meerdere malen wegen weten waar mijn paarden behoefte aan hadden

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 18:08

Gentlegiant schreef:
Hoe groot zijn grote pakken dan? 2/3de van een groot pak zn 300/350kilo eten ze never nooit niet op in 24 uur
Een midibaal zn 150/200kilo daar 2/3de van eten ze ook niet op in 24uur

Het is toch handig te weten hoeveel kilo jou balen zijn en hoeveel kilo je werkelijk voert vaak vergis je je daar gruwelijk in zoals ik en schrok van de werkelijkheid toen ik het hooi ging wegen hoeveel ze wel niet aten :+
Niet dat ik minder ben gaan voeren in tegendeel maar zo kon ik wel ongeveer na meerdere malen wegen weten waar mijn paarden behoefte aan hadden


phoe geen idee hoegroot de pakken zijn.
Ik denk dat ik ze gewoon nu bij de grote baal laat zodat ze die gewoon kunnen eten dat is een 350 kilo vgm
Maar wij hebben ook 2 maten pakken

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:15

Misschien een hele fijne keus idd ik doe dit ook in de zomer alleen in de winter maken ze er zn modderbende van en trappen ze alles in de grond dus voer het in slowfeeders en met echt koud weer ook los in bakken zonder net eromheen

Hier doen ze net zolang met een baal als dat ik los hooi voer alleen trappen ze dan nog wat in de grond denk als ik nu n baal in de wei zet dat ze minimaal de helft in de modder trappen :+
Weet niet hoe droog het bij jou is?
Heb je eventueel bakken? Een plak van mijn 350 kilo balen is tussen de 10/15 kilo Maargoed dat wilt niks zeggen ligt aan hoe droog je hooi is
Met een plak per paard per dag doen ze ongeveer 20 uur ik voer 3 plakken per 2 paarden zodat ze altijd wat hebben in grote ibc bakken door de helft en heb van die kunstof kuubkisten in beide passen makkelijk 3 plakken dus voldoende voor 24uur voor 2 paarden
Maak het overigens niet los maar gooi het zo als plakken erin

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers