Chihuahua pup bijt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Chihuahua pup bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 09:35

Goedemorgen, ik zit met een probleempje en groot en deels met mijn eigen onzekerheid.
Ik ben een moeder van 4 kids (jongste 1,5 oudste 15)
Wij hebben sinds een week een chihuahua pup van 12 weken nu, ze was eerst een week van een vriendin van mij maar dat ging daar niet omdat haar dochtertje de pup geen rust gaf. Ze wist dat ik al heel lang een chihuahua wilde dus heeft ze mij gebeld. Hoefde er natuurlijk niet lang over na te denken.

De eerste paar dagen was ze heel rustig, en toen was ik daar weer ongerust over want was bang dat ze niet genoeg at en dronk. Maar dat is nou helemaal voorbij hahah.
Nu dus het probleem, ze bijt heel veel en ongeveer 99% van de keren is het speels. Maar het is ook zo dat wanneer ze naar me toe komt en ik later haar even snuffelen aan mijn hand en ik geef dr dan een ai over dr bolletje dat ze gelijk weer begint te happen. Ik stop dan met aaien en negeer haar dan. Met spelen precies zo, zodra ze mij begint te bijten zeg ik luid auw en zet haar op de grond met een speeltje.
Het is wel 1 x gebeurd dat ze gromde toen mijn oudste dochter haar uit de bench wou halen(ja dat is onze fout, gaat ook niet meer gebeuren)
Nu dus het probleem ik ben extreem bang dat het later een valse hond word, ik ben opeens zo extreem onzeker geworden door het bijten. Ik zat zelfs gister te denken van waar ben ik aan begonnen.
Moet wel even duidelijk maken dat ze absoluut niet hard bijt, maar je kan haar 9 van de 10 keer niet normaal aaien voordat ze weer gaat bijten.
Wat moet ik nou doen? Of gaat dit vanzelf over zoals sommige mensen zeggen?

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Chihuahua pup bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:38

Met je wijsvinger tikoo de neus geven en nee zeggen. Ga Op training ( ja ook met zo'n kleintje) dit is wel iets wat je nú moet aanpakken.

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 09:39

girlyggirl schreef:
Met je wijsvinger tikoo de neus geven en nee zeggen. Ga Op training ( ja ook met zo'n kleintje) dit is wel iets wat je nú moet aanpakken.


Ja ga me inderdaad straks even inschrijven, want wil niet zo een verwend chihuahua hondje later.

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Chihuahua pup bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:44

Je zegt als ze dat doet zeg ik auw en zet haar op de grond euh.. waarom is ze daar niet dan zijn pootjes stuk? Hond hoort op de grond later soms op schoot voor een aai maar verder....ze hebben pootjes

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Chihuahua pup bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:46

Zo te horen is het hondje onzeker en bijt het uit verdediging. Tik over de neus is geen goed plan. Zeg nee of au en duw er een flostouwtje in waar ze wel in mag bijten. Waarschijnlijk zal het gedrag uitdoven als ze door heeft dat ze hier wel met rust gelaten wordt...
Cursus is altijd een goed idee, ook met een uk.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Chihuahua pup bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:47

Heel consequent zijn en als ze gromt mag je d’r best even omdraaien op d’r ruggetje en duidelijk nee zeggen ... door hun moeders worden ze ook gecorrigeerd en zeker met een chih moet je echt duidelijk zijn ik werk met moeilijke honden met gedrags problemen en in 10 jaar ben ik ooit 1x gebeten door een chih verder geen ander hond maar als je ze goed opvoed zijn echt wel leuke hondjes !

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 09:48

snorkel1986 schreef:
Je zegt als ze dat doet zeg ik auw en zet haar op de grond euh.. waarom is ze daar niet dan zijn pootjes stuk? Hond hoort op de grond later soms op schoot voor een aai maar verder....ze hebben pootjes



Oke dus niet meer op schoot nemen dan? Het is vaak op schoot of op de bank. Maar het gebeurd ook als ik op de grond zit en met haar ga spelen. En dan negeer ik haar en loop ik weg.

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 09:49

Billy schreef:
Zo te horen is het hondje onzeker en bijt het uit verdediging. Tik over de neus is geen goed plan. Zeg nee of au en duw er een flostouwtje in waar ze wel in mag bijten. Waarschijnlijk zal het gedrag uitdoven als ze door heeft dat ze hier wel met rust gelaten wordt...
Cursus is altijd een goed idee, ook met een uk.



Hoe kan je zien dat ze onzeker is? Want ze komt wel helemaal blij naar me toen en dan met dr oortjes naar achter en gaat ze eerst gekke rondjes draaien. Vaak begint ze ook eerst met likken en dan het bijten

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 09:50

candalisa schreef:
Heel consequent zijn en als ze gromt mag je d’r best even omdraaien op d’r ruggetje en duidelijk nee zeggen ... door hun moeders worden ze ook gecorrigeerd en zeker met een chih moet je echt duidelijk zijn ik werk met moeilijke honden met gedrags problemen en in 10 jaar ben ik ooit 1x gebeten door een chih verder geen ander hond maar als je ze goed opvoed zijn echt wel leuke hondjes !



Maar is het normaal dat een hond zo bijt? Want sommige zeggen tis een pup en dat is normaal. Ik ben zo bang dat ik straks een vals hondje heb

Kabayo

Berichten: 13934
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Chihuahua pup bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:52

Als ze in je hand bijt druk ik altijd op de tong. Dat vinden ze echt geen fijn gevoel. Zo heb ik het mijn rottweiler af geleerd.

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 09:55

Kabayo schreef:
Als ze in je hand bijt druk ik altijd op de tong. Dat vinden ze echt geen fijn gevoel. Zo heb ik het mijn rottweiler af geleerd.



En hoevaak moet je dat dan doen voordat ze het een beetje begrijpen?

Kabayo

Berichten: 13934
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:56

ilayda schreef:
Kabayo schreef:
Als ze in je hand bijt druk ik altijd op de tong. Dat vinden ze echt geen fijn gevoel. Zo heb ik het mijn rottweiler af geleerd.



En hoevaak moet je dat dan doen voordat ze het een beetje begrijpen?

Elke keer als ze bijt? Ja gaat even duren maar neem aan dat je weet dat een pup tijd kost
Heb het eerlijk gezegt niet bij gehouden

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 10:01

ilayda schreef:
Kabayo schreef:
Als ze in je hand bijt druk ik altijd op de tong. Dat vinden ze echt geen fijn gevoel. Zo heb ik het mijn rottweiler af geleerd.



En hoevaak moet je dat dan doen voordat ze het een beetje begrijpen?

Elke keer als ze bijt? Ja gaat even duren maar neem aan dat je weet dat een pup tijd kost
Heb het eerlijk gezegt niet bij gehouden[/quote]


Tijd heb ik genoeg dat is het probleem niet maar wil dr geen pijn doen ofzo

Kabayo

Berichten: 13934
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Chihuahua pup bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:02

Doet ook geen pijn. Is wel vervelend

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:07

even volhouden, even je hand in bekkie houden terwijl ze juist los wil laten, doet geen zeer, maar geeft haar geen fijn gevoel. Altijd een speeltje in de buurt houden, je had afwisselen met het speeltje zodat ze leert hand is niet om in te bijten maar speeltje wel.

niet slaan!!! dan krijg je inderdaad een gifkikkerhappendewandeldehaarbaal van

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:08

candalisa schreef:
Heel consequent zijn en als ze gromt mag je d’r best even omdraaien op d’r ruggetje en duidelijk nee zeggen ... door hun moeders worden ze ook gecorrigeerd en zeker met een chih moet je echt duidelijk zijn ik werk met moeilijke honden met gedrags problemen en in 10 jaar ben ik ooit 1x gebeten door een chih verder geen ander hond maar als je ze goed opvoed zijn echt wel leuke hondjes !



Pardoon?!
Ik mag hopen dat jij geen hond hebt want als je iets NIET moet doen, is het jouw advies opvolgen.

Ik sta met mijn oren te klapperen hier, hoeveel mensen er de meest vreemde adviezen geven. Van een tik op de neus(??) tot aan op de rug leggen(??) Hoe kunnen jullie zo onwetend zijn allemaal?

TS ga alsjeblieft als de donder lezen en leren over honden. En dan niet andermans adviezen, maar literatuur, video's van GERENOMEERDE trainers (Anniek Winters bijvoorbeeld) en ga op cursus. Dat hoor je vooraf te doen, inlezen en kennis vergaren anders loop je inderdaad de kans dat je je eigen hond verpest zoals nu gebeurt.

jonneke1981
Berichten: 443
Geregistreerd: 18-11-10

Re: Chihuahua pup bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:17

Alle pups bijten! Dat hoort bij hun ontdekking van alles. ze hebben nu eenmaal geen handjes waar ze mee kunnen voelen dus doen alles met hun mondje. Het is jou taak als roedelleidster om dit in goed banen te leiden.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Chihuahua pup bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:20

Och, wat heb ik met mijn handen in het haar gezeten door onze piranha pup. De hondenschool zei "negeren", maar dat ging echt niet als hij met zijn super scherpe puppy tandjes mijn kuiten stond te vermalen. _O- Ik heb meer dan eens gezucht "nooit meer een pup".

Ja. Het hoort erbij. Nee. Het maakt je pup geen valse hond. Zodra ze gaan wisselen lijkt het even nog heftiger te worden en daarna zwakt het af.

Wij zeggen nee bij happen en bieden een alternatief aan. Dat hielp redelijk. Het enige dat helemaal hielp was het wisselen en ouder worden, maar een lekker knaag alternatief of een door ons gestart 'stoei/rustig trek' spel was een aardige oplossing voor korte duur.

Als ze hapt of gromt terwijl ze op schoot is of je haar opgetild hebt (en ja, dat mag je zelf bepalen of je dat wel of niet wil) is: op de grond. Verder hoeft daar geen commentaar op naar de pup. Lelijk doen, doe je maar ergens anders... Daar waren we hier erg streng op (pup mag heel soms op schoot en heeft het 1 keer gewaagd naar zoon te grommen toen hij op schoot zat... Toen kon hij dat mooi op de grond gaan overdenken, toedeledokie).

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:23

speurneusc schreef:
even volhouden, even je hand in bekkie houden terwijl ze juist los wil laten, doet geen zeer, maar geeft haar geen fijn gevoel. Altijd een speeltje in de buurt houden, je had afwisselen met het speeltje zodat ze leert hand is niet om in te bijten maar speeltje wel.


Deze manier gebruik ik ook bij bijten en happen van puppy's.

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 10:25

BarbaLala schreef:
candalisa schreef:
Heel consequent zijn en als ze gromt mag je d’r best even omdraaien op d’r ruggetje en duidelijk nee zeggen ... door hun moeders worden ze ook gecorrigeerd en zeker met een chih moet je echt duidelijk zijn ik werk met moeilijke honden met gedrags problemen en in 10 jaar ben ik ooit 1x gebeten door een chih verder geen ander hond maar als je ze goed opvoed zijn echt wel leuke hondjes !



Pardoon?!
Ik mag hopen dat jij geen hond hebt want als je iets NIET moet doen, is het jouw advies opvolgen.

Ik sta met mijn oren te klapperen hier, hoeveel mensen er de meest vreemde adviezen geven. Van een tik op de neus(??) tot aan op de rug leggen(??) Hoe kunnen jullie zo onwetend zijn allemaal?

TS ga alsjeblieft als de donder lezen en leren over honden. En dan niet andermans adviezen, maar literatuur, video's van GERENOMEERDE trainers (Anniek Winters bijvoorbeeld) en ga op cursus. Dat hoor je vooraf te doen, inlezen en kennis vergaren anders loop je inderdaad de kans dat je je eigen hond verpest zoals nu gebeurt.



Dat is het dus ik heb heel veel gelezen en zelfs trainers hebben andere methodes dus ik weet het gewoon niet meer omdat iedereen wat andwrs zegt.

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 10:28

djinnie schreef:
Och, wat heb ik met mijn handen in het haar gezeten door onze piranha pup. De hondenschool zei "negeren", maar dat ging echt niet als hij met zijn super scherpe puppy tandjes mijn kuiten stond te vermalen. _O- Ik heb meer dan eens gezucht "nooit meer een pup".

Ja. Het hoort erbij. Nee. Het maakt je pup geen valse hond. Zodra ze gaan wisselen lijkt het even nog heftiger te worden en daarna zwakt het af.

Wij zeggen nee bij happen en bieden een alternatief aan. Dat hielp redelijk. Het enige dat helemaal hielp was het wisselen en ouder worden, maar een lekker knaag alternatief of een door ons gestart 'stoei/rustig trek' spel was een aardige oplossing voor korte duur.

Als ze hapt of gromt terwijl ze op schoot is of je haar opgetild hebt (en ja, dat mag je zelf bepalen of je dat wel of niet wil) is: op de grond. Verder hoeft daar geen commentaar op naar de pup. Lelijk doen, doe je maar ergens anders... Daar waren we hier erg streng op (pup mag heel soms op schoot en heeft het 1 keer gewaagd naar zoon te grommen toen hij op schoot zat... Toen kon hij dat mooi op de grond gaan overdenken, toedeledokie).



Fijn om te horen dat het dus wel normaal gedrag is en dat ik dus niet een monster pup heb . Het probleem is gewoon dat in te veel lees denk ik, ik wil het allemaal te goed doen en daar door zie ik zoveel verschillende adviezen. Dat ik dus niet meer weet wat de juiste is.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Chihuahua pup bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:29

Ik snap dat je onzeker bent je bent echt niet de enige hoor!
Het is wel iets wat in de ras voorkomt dat snappen echter is het wel iets wat gecreëerd wordt. Een chih wordt meer als een knuffel diertje behandelt dan een hond.
Ook met buiten lopen en bij andere honden worden ze vaak opgepakt en leren ze hierdoor dat ze sterker zijn. Ook op de bank is een teken dat ze hoger staan nu zeg ik dat ze nooit op de bank mogen maar wel als jij ze uitnodigt. Ken veel Chihs die naar de kinderen grommen als die op de bank erbij willen zitten omdat ze deze opeisen en helaas door de huidige trend van opvoeding is wordt het van kwaad tot erger.
Er mag dus wel degelijk gecorrigeerd worden en niet alleen alles maar negeren. Beschouw het als een hond ja is ja en nee is nee. Een goede basis heb je alleen profijt van!
Een pupje van 12 weken is niet vals maar is wel aan het uitproberen zelf niet bang zijn en laten weten wat je wel toelaat en wat niet!

Je mag me altijd Pb sturen voor verdere advies

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Re: Chihuahua pup bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:34

Bij onze hond werkte het prima om gewoon hard te piepen als ze beet. Natuurlijk duurt het even voordat het kwartje valt bij een pup, in eerste instantie liet ze wel los als we gingen piepen maar snapte ze nog niet dat ze niet mocht bijten dat duurde even. Honden zijn van nature naar elkaar veel lomper in hun sociale gedrag dan wat we naar ons zelf willen. Honden happen in het spel naar elkaar en lopen elkaar in het spel ook zo van de sokken, een hond moet leren dat hij dat bij mensen niet mag. Dat een pup bijt is absoluut geen reden om je zorgen te maken dat ie vals is, zolang het gewoon speelsheid is.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Chihuahua pup bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:36

Barbalala
Ik werk voor de gemeente als erkende honden gedragsdeskundige ,geef al 9 jaar puppy cursus en vervolg cursussen dus weet wel waarover ik praat.
Ik ken anniek ook heel goed ;)

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:38

Heb je voldoende speeltjes liggen?