Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doubtless

Berichten: 8464
Geregistreerd: 29-12-10

Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 08:29

Op 14 februari ging de versie van 40 dagen al van start, op 1 maart volgt de versie van 30 dagen. Ik Pas is een nationaal initiatief met 10.000+ deelnemers.

Citaat:
Heb je onbewust een patroon ontwikkeld waarbij je vrijwel dagelijks alcohol drinkt? Wil je zien wat er gebeurt als je dat gewoontegedrag doorbreekt? Wil je fris aan de lente beginnen? Je fitter voelen, meer energie hebben, misschien wat afvallen? Dan is IkPas iets voor jou!

IkPas is een uitdaging aangaan met jezelf. Je drinkt een maand geen alcohol om eens te kijken wat het met je doet. Door leerervaringen op te doen in de IkPas-periode word je je bewuster in het maken van een keuze om wel of niet te drinken, doorbreek je vastgeroeste patronen en is alcohol niet meer vanzelfsprekend.

Veel deelnemers van IkPas ervaren ook positieve lichamelijke veranderingen; ze voelen zich fitter en scherper, slapen beter, vallen af en hebben een betere huid.


30 of 40 dagen geen alcohol drinken om je bewuster te worden én je lijf een pauze te geven. Zijn er bokkers die zich ingeschreven hebben? :9k

Reacties als 'ik drink nooit alcohol' kunnen achterwege gelaten worden. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die normaal wél drinken & nu even niet.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Re: Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 08:39

In België hebben we "tournée mineral" tijdens de maand februari als tegenhanger. Veel volk dag daaraan meedoet.

maras

Berichten: 2341
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 08:40

Ik pas voor 90%, telt dat ook een beetje ;-). De komende 40 dagen drink ik alleen op zaterdag avond 2 glaasjes Chardonnee. Geen zalige Irish Coffee meer na het rijden in de kou, geen verrukkelijke warme chocolade melk met rum buiten op het terras met de honden tijdens een lange wandeling maar gewoon kopjes thee. Alleen de 2 glaasjes wijn op zaterdag wil ik niet missen, die horen bij het entertainment van uit eten gaan, het doorspreken van de week en genieten van een hapje eten met dat slokje ijskoude wijn :9 .

Anoniem

Re: Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:05

Maras: Ik ben nu even advocaat van de duivel, maar je kunt dus niet uit eten gaan zonder alcohol? :)

Goof

Berichten: 28769
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:12

Ik vind het heerlijk hoor, een wijntje savonds, maar serieus... 30 dagen geen alcohol moet toch helemaal geen uitdaging zijn :+
Als je dit als uitdaging ziet heb je toch een probleem volgens mij.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:17

Zou inderdaad geen probleem moeten zijn, maar merk ik mn omgeving wel dat een wijntje s avonds er zo'n beetje bij hoort als een kopje koffie in de ochtend.

Ik drink graag een wijntje maar alleen met vrienden want anders staat er een halve fles wijn te verpieteren omdat ik die niet alleen opdrink en dat vindt ik zonde van t geld

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:28

Ik drink helemaal niet, dus kom maar op!

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:31

Ook ik drink nauwelijks, als ik 10 drankjes op een jaar drink is het veel.
Sterkte aan allen die het gaan proberen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:33

Goof schreef:
Ik vind het heerlijk hoor, een wijntje savonds, maar serieus... 30 dagen geen alcohol moet toch helemaal geen uitdaging zijn :+
Als je dit als uitdaging ziet heb je toch een probleem volgens mij.

En dat is precies het punt waar het citaat in de OP om draait...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:34

Als het zo'n opgave is om 30 of 40 dagen geen alcohol te drinken, heb je dan niet al in meer of mindere mate een probleem?
Ik drink nooit, dus kan me die afhankelijkheid niet voorstellen. Net zoveel plezier tijdens een etentje of verjaardag zonder alcohol.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:47

Mijn vriend heeft het een paar jaar terug gedaan. En dan wel een stuk langer dan 30/40 dagen. Hij merkte vooral verschil in gewicht :). Afvallen was die al wel mee bezig maar zonder alcohol ging het sneller.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:06

Cayenne schreef:
Als het zo'n opgave is om 30 of 40 dagen geen alcohol te drinken, heb je dan niet al in meer of mindere mate een probleem?
Ik drink nooit, dus kan me die afhankelijkheid niet voorstellen. Net zoveel plezier tijdens een etentje of verjaardag zonder alcohol.


Ik ben dol op speciaal biertjes en als ik in het zonnetje op een terras zit of met vrienden in het cafe is dat wat ik standaard drink.
Af en toe doe ik een alcoholvrije maand en vind dat soms best moeilijk om vol te houden.
Gewoon omdat ik het veeeeeel lekkerder vind dan een spa rood.
Toch vind ik het wat ver gaan om dat gelijk een (alcohol)probleem te noemen.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:06

Ik drink niet, dus voor mij zou dit een eitje zijn.
Maar ik heb genoeg vrienden in de groep die hier echt wel moeite mee zouden hebben. En ja die hebben volgens mij dan een probleem. Maar niet meer of minder dan rokers die hun sigaret geen 30 of 40 dagen kunnen laten.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:10

Ik heb automatisch, zonder er bij na te denken, regelmatig 30 of 40 dagen zonder. :+
Best ernstig dat er zoveel mensen zijn voor wie het zo'n gewoonte is.. en het 'erbij hoort'.

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:13

Ik zou mezelf toch eens achter de oren krabben als dit een uitdaging voor me zou zijn.
Ik drink graag een wijntje als ik uit eten ga of een lekkere likeur maar ik ga even lief aan de spa rood met een schijfje citroen. := Als mijn plezier moet afhangen van alcohol dan doe ik iets toch niet goed.

Voor mensen die verslaafd zijn aan alcohol is dit natuurlijk wel een goede uitdaging en dit kan ik dan ook alleen maar aanmoedigen.

maras

Berichten: 2341
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:06

DeMolenhoek schreef:
Maras: Ik ben nu even advocaat van de duivel, maar je kunt dus niet uit eten gaan zonder alcohol? :)


Correctie: Ik wil niet uit eten gaan zonder wijntje :). Als het ooit zou moeten om gezondheidsredenen of als mijn echtgenoot niet meer zou kunnen/willen drinken dan zou ik het zonder problemen kunnen laten staan, nu is het onderdeel van een gezellige avond waarbij ik intens geniet van eten, en een slokje wijn.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:18

Geen alcohol is voor mij 0 uitdaging, ik drink graag een glaasje 's avonds maar dat is dan vaak een paar keer en dan weken niet. Ik zit er wel aan te denken mee te doen met een andere insteek.
Een maand alleen water of kruidenthee zou denk ik erg goed zijn voor mijn lichaam, ben al flink geminderd maar toch.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:23

Van de site van het GGZ:
Citaat:
Wanneer is er sprake van alcoholmisbruik? Als je meer dan 1 a 2 glazen alcohol per dag drinkt en minder dan 2 dagen in de week geen alcohol drinkt, drink je al te veel.


Het valt mij op dat dit meer mensen zijn dan je denkt. Ik ken er echt genoeg die elke dag tijdens het koken of tijdens de maaltijd drinken. Dan ben je dus alcoholist.
Maar als 30 dagen niet drinken echt zo'n grote uitdaging is, dan is het denk ik heel erg goed om dit met enige regelmaat te doen en hulp te zoeken indien nodig. Alcohol is een verslaving wat mensen niet als verslaving zien, maar wel grote gevolgen kan hebben.

Maar voor mij is het dus geen probleem. Ik drink sowieso weinig, omdat ik weet wat de gevolgen van alchohol kunnen zijn op je lichaam. Alcohol is voor mij net zoals taart: voor speciale gelegenheden.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:26

Ik dronk al weinig, maar ben inmiddels ruim 25 weken zwanger dus zit al wat langer zonder inmiddels. Ik vind het schrikbarend hoeveel mensen opkijken tegen een maandje zonder alcohol..

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:31

Goof schreef:
Ik vind het heerlijk hoor, een wijntje savonds, maar serieus... 30 dagen geen alcohol moet toch helemaal geen uitdaging zijn :+
Als je dit als uitdaging ziet heb je toch een probleem volgens mij.

Inderdaad. Echt iets voor beginnende alcoholisten om te bewijzen dat ze echt wel zonder kunnen. Ik hoef dat niet te bewijzen hoor. :')

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:33

Oh dat is hier totaal geen probleem. 40 dagen zonder koffie zou ik problematischer vinden. Dat is echt mijn start van de dag.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:34

Goed initiatief. Ik drink heel weinig alcohol, maar vind het vreemd om me daar regelmatig voor te moeten 'verantwoorden'. Bv. liever een glas fruitsap dan cava. Veel mensen vinden dat raar, zelfs ooit iemand die vroeg of ik antibiotica aan het nemen was 8)7 . Terwijl ik het gewoon echt niet lekker vind, zo eenvoudig kan de verklaring zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:34

Cayenne schreef:
Als het zo'n opgave is om 30 of 40 dagen geen alcohol te drinken, heb je dan niet al in meer of mindere mate een probleem?
Ik drink nooit, dus kan me die afhankelijkheid niet voorstellen. Net zoveel plezier tijdens een etentje of verjaardag zonder alcohol.


Officieel is alcoholgebruik pas een probleem als het je leven zodanig beïnvloedt, dat je eronder leidt. Dat je problemen hebt met werken, afspraken niet meer na kunt komen, geldproblemen krijgt, lichamelijke problemen krijgt.
Maar wat wel zo is, is dat alcohol (teveel) een gewoonte is. Als ik tegen vrienden zeg, ach dan drink je toch niet vanavond en pak je de auto, dan word ik raar aan gekeken. Het is zo normaal en gebruikelijk om te drinken met feestjes oid, daar ben ik wel achter gekomen nadat ik de laatste 1,5 jaar niet heb gedronken. Mensen kijken me soms raar aan als ik in de kroeg sta en zeg dat ik cola wil maar wel op de fiets ben ofzo :')

Anoniem

Re: Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:11

Ik denk dat het niet bedoeld is om te bewijzen dat je geen alcoholprobleem hebt, maar enkel om je bewust te maken van bij hoeveel gelegenheden je de gewoonte hebt om alcohol te drinken.

Verslaving is heus niet de enige reden waarom mensen minderen met alcohol. Sommige mensen willen minder of geen alcohol drinken omdat het veel calorieën bevat, omdat ze zwanger willen worden, omdat alcohol kankerverwekkend is, omdat ze een lichamelijke conditie hebben waar het niet goed bij is (hart- en vaatziekten, diabetes), omdat ze eens 'nee' wilt zeggen tegen de sociale druk, omdat ze fitter willen zijn etc etc.

Prima toch?

En vind je het voor jezelf niet interessant om te ontdekken of je een maandje zonder kan en hoe dat is, dan doe je het lekker niet.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:33

Oh dat red ik, ik ben zwanger. :+

Anders had ik 't ook wel volgehouden hoor, terwijl ik toch graag een speciaalbiertje of soms whisky drink. Ik drink niet echt vanwege de alcohol, ik vind het effect vooral vervelend. :D Maar van een goed speciaalbier kan ik wel genieten en ik word intens blij van een bezoekje aan ons favoriete restaurant met 1000 whisky's.

Ik had denk ik niet vrijwillig meegedaan aan zo'n actie. Ik dronk 1-3 dagen in de week en nooit veel, ben ook nooit dronken. Dus ik zou geen zin hebben om een maand niet te drinken om iets (aan mezelf) te bewijzen. Soms kook ik extra uitgebreid, soms haal ik m'n favoriete chipjes, en soms wil ik iets extra lekkers drinken. :j

Maar ik ken zeker mensen die nogal makkelijk drinken, die het 'erbij vinden horen' op feestjes, en in het weekend, en 's avonds na het sporten ... dan is het wel goed om eens een maandje te stoppen, denk ik. Inderdaad vanwege bewustwording en eens merken welk effect het heeft op je lichaam en je slaap, en zo.