"Band" met manegepaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

"Band" met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 18:45

Hoi allemaal

Ik heb kennis gemaakt met een paard dat enorm goed bij mij past volgens mij en de instructrice. Het enige probleem: ze is een manegepaard.
Ik vroeg me af of ik er een soort van "band" mee kan opbouwen aangezien ze meer dan 10 kinderen per week ziet.

Nog een foto van haar.
Afbeelding

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: "Band" met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:49

Wil je dit paard kopen? Dan kun je er zeker een band mee opbouwen.
Als je er 1x in de week mee op de manege rijdt zal dat n heel stuk minder het geval zijn

Anoniem

Re: "Band" met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:51

Als je er een band mee wilt opbouwen dan zul je het dier moeten kopen. Met een manegepaard is het echt lastig een band op te bouwen omdat die paarden teveel verschillende mensen zien.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 18:52

Vjestagirl schreef:
Wil je dit paard kopen? Dan kun je er zeker een band mee opbouwen.
Als je er 1x in de week mee op de manege rijdt zal dat n heel stuk minder het geval zijn

Ik kan het niet kopen maar ben wel 2 keer (4u per keer) op manege.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:54

MorxIowa schreef:
Vjestagirl schreef:
Wil je dit paard kopen? Dan kun je er zeker een band mee opbouwen.
Als je er 1x in de week mee op de manege rijdt zal dat n heel stuk minder het geval zijn

Ik kan het niet kopen maar ben wel 2 keer (4u per keer) op manege.


Dat is waarschijnlijk niet genoeg om écht een band op te bouwen. Zo'n dier ziet 7 dagen per week zo veel mensen dat hij/zij zich niet echt aan jou zal hechten.

Maar je kunt wel zorgen dat je altijd lief bent, hem/haar lekker poetst en misschien een appeltje geeft. Dan ben je in ieder geval een leuk mens wat hij/zij ziet.

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:54

Echt een band opbouwen denk ik niet maar herkennen wel.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:54

Wat versta je onder een band krijgen?

Als je lief en vriendelijk tegen het paardje ben zal hij dat zeker kunnen waarderen. ;)

hildemenna

Berichten: 88
Geregistreerd: 31-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:54

Je kan wel een band opbouwen in de zin van het paard heel leuk vinden. Maar een band opbouwen zoals je dat met een eigen paard kan doen, wordt moeilijk met een manegepaard.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:55

Ik reed ooit iedere week op hetzelfde paard, ruim een half jaar lang. Daar kon ik op een gegeven punt mee rijden wat anderen niet konden (probleem met galop). Hij wist dat hij bij het aansingelen een snoepje kreeg. Dat deed ik als afleiding, omdat hij dat niet fijn vond.

Ik had het idee dat hij me op den duur dus wel echt ging herkennen, maar een band zoals ik met verzorgpaarden had, dat niet.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:56

Een band opbouwen gaat waarschijnlijk niet lukken met een manege paard, maar je kunt het paard uiteraard wel beter leren kennen waardoor de samenwerking leuker/makkelijke wordt.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 18:56

AmyPony schreef:
Als je er een band mee wilt opbouwen dan zul je het dier moeten kopen. Met een manegepaard is het echt lastig een band op te bouwen omdat die paarden teveel verschillende mensen zien.

Bij mij staat ze wel altijd meer voorwaarts dan bij andere mensen. Tijdens het borstelen is ze vaak bij andere mensen erg zuur en bijt ze. Bij mij ook soms maar niet erg snel.

Eefje_Sammy

Berichten: 78
Geregistreerd: 12-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:00

Ik vind dat het wel kan. Ik had een hele goede band met een pony op mijn manege die ik een jaar of 2 lang 1 keer in de week reed en daarna 1 keer in de week poetste en een rondje over het erf ging wandelen. Ik merkte dat we echt wel een band hadden en dat hij mijn voetstappen aan hoorde komen. Dan stond hij meteen met zijn oortjes naar voren te kijken terwijl hij eigenlijk tegen alle anderen boos deed een probeerde te bijten.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 19:01

Ze is echt een plaatje *D

Afbeelding

Er zijn wel veel mensen die zeggen dat ze met mij erop wel heel anders loopt dan met andere mensen.

Anoniem

Re: "Band" met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:03

Je kan zeker een band krijgen!

Heb ik ook ooit gehad met een manegepaard waar ik maar 1x per week mee ging rijden. Er was heel veel chemie tussen ons.

Wat niet wil zeggen dat hij niet ook een band had met andere meiden, dat weet ik niet haha ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:04

MorxIowa schreef:
Hoi allemaal

Ik heb kennis gemaakt met een paard dat enorm goed bij mij past volgens mij en de instructrice. Het enige probleem: ze is een manegepaard.
Ik vroeg me af of ik er een soort van "band" mee kan opbouwen aangezien ze meer dan 10 kinderen per week ziet.

Nog een foto van haar.
[ [url=m/Z6VmTn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is wel lastig met een manegepaard, denk ik. Misschien als je echt jaren meerdere keren per week altijd op hetzelfde paard rijdt. Maar dan nog, ze zien zoveel mensen...

Je kunt wel een klik hebben met een manegepaard natuurlijk en hem door en door kennen als je vaak op hem rijdt.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:04

Ik denk ook niet dat het kan, ook al dacht ik vroeger als manege ruiter van wel. Het is dan vaak meer dat je het zo graag wilt, dat je ook dingen ziet/wil zien. Natuurlijk kan het paardje een soort van klik met je hebben, of het waarderen dat je lief voor hem/haar bent. Maar met alleen 2 x p/w wat rijden, bouw je naar mijns inziens niet echt een band op..

Wel mooi dier TS :)

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:06

Ik denk dat het ook kan. Bij de manege waar ik hiervoor reed. Herkende 2 pony's mij echt wel. Een kwam er echt naar mij toe en wou dan graag aan het werk. Ander keek wel op. Ook bij het rijden merkte je wel verschil. Nu rij ik ook op een pony 2x per week en heb ook het idee dat zij mij ook wel herkend.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:09

Een "band" is ook eigenlijk zo'n overrated iets. Ik heb mijn eigen paard nu 7 jaar, maar ik geloof niet dat ik er bijzondere dingen mee kan die een ander niet kan. Ik ken haar wel heel goed, dus bepaalde dingen krijg ik misschien sneller voor elkaar, maar dat is het dan ook wel.

Hooguit kun je bv hebben dat mijn eenkennige ponietje zich door een vreemde niet laat benaderen, maar dat is dan ook gewoon een stresskip.

Wat je wel kunt doen TS, is precies leren wat dit paard fijn vind en wat niet. Speciale kriebelplekjes onthouden. Je zult merken dat ze dan op den duur wel graag iets voor je gaan doen, en hoe beter je dit paard leert kennen hoe sneller en makkelijker je dingen voor elkaar zult krijgen.

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:10

ik reed 5 jaar lang vrijwel elke week op het zelfde paard en had er ook een band mee gecreëerd, nu is hij geen manegepaard meer en in die 2 jaar is het wel iets sterker geworden maar je kan dus zeker een band krijgen met een manegepaard!

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: "Band" met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:15

Helemaal offtopic gezien maar ik kan me zo voorstellen dat dat dier niet weinig contact/band gaat maken als ze in zo'n slechte conditie is.. Lijkt me niet dat dit diertje zich lekker in haar vel voelt zitten..

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:20

Och arm dier wat ziet ze eruit.

Het kan wel hoor, iets van een band opbouwen met een manegepaard. Toen ik nog bij een manege reed was ik daar een paar keer per week om te helpen. De paarden gaan je echt wel herkennen, en twee ervan, waarvan eentje mijn vaste rijpaardje in de les, vonden het altijd wel leuk om me te zien. Er reden ook meiden in mijn groep die dat met een paard hadden. Wij hadden wel paarden waar we (min of meer) vast op reden. Mijne was een dravertje :D

Maar ik vind "een band opbouwen" eigenlijk meer iets voor mensen. Een manegepaard overleeft. Als hij een brede rug heeft (in figuurlijke zin) zal hij vast wat beter tegen het manegebestaan kunnen. Maar het paard op de foto lijkt me niet happy. Een "band opbouwen" met een manegeruiter lijkt me niet een prioriteit voor dit paard.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 19:21

Flevolander schreef:
Helemaal offtopic gezien maar ik kan me zo voorstellen dat dat dier niet weinig contact/band gaat maken als ze in zo'n slechte conditie is.. Lijkt me niet dat dit diertje zich lekker in haar vel voelt zitten..

Waarom zou ze zich niet lekker in haar vel voelen? Ze krijgt 3 keer per dag eten en heeft constant mogelijkheid om hooi te eten en heeft een automatische drinkbak. Ook heeft ze genoeg contact met andere paarden en een goed verluchte stal. Ten slotte heeft ze meer dan genoeg beweging en word ze vaak genoeg nagekeken door de dierenarts, ostheopaat en hoefsmid. Ik zou niet weten waarom ze zich niet goed zou voelen.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:22

MorxIowa schreef:
Flevolander schreef:
Helemaal offtopic gezien maar ik kan me zo voorstellen dat dat dier niet weinig contact/band gaat maken als ze in zo'n slechte conditie is.. Lijkt me niet dat dit diertje zich lekker in haar vel voelt zitten..

Waarom zou ze zich niet lekker in haar vel voelen? Ze krijgt 3 keer per dag eten en heeft constant mogelijkheid om hooi te eten en heeft een automatische drinkbak. Ook heeft ze genoeg contact met andere paarden en een goed verluchte stal. Ten slotte heeft ze meer dan genoeg beweging en word ze vaak genoeg nagekeken door de dierenarts, ostheopaat en hoefsmid. Ik zou niet weten waarom ze zich niet goed zou voelen.

Omdat je aan het lijf van dit paard kunt zien dat ze pijn heeft. En aan het gezicht ook: pijn of erg moe.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:23

Een paard is een kuddedier en kan daardoor wel met verschillende anderen banden krijgen,en verschillende personen kennen.Waarbij ze dan met de een een leukere band zullen hebben dan met de ander.Het kan dus wel.En ook hebben ze een goed geheugen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:23

MorxIowa schreef:
Flevolander schreef:
Helemaal offtopic gezien maar ik kan me zo voorstellen dat dat dier niet weinig contact/band gaat maken als ze in zo'n slechte conditie is.. Lijkt me niet dat dit diertje zich lekker in haar vel voelt zitten..

Waarom zou ze zich niet lekker in haar vel voelen? Ze krijgt 3 keer per dag eten en heeft constant mogelijkheid om hooi te eten en heeft een automatische drinkbak. Ook heeft ze genoeg contact met andere paarden en een goed verluchte stal. Ten slotte heeft ze meer dan genoeg beweging en word ze vaak genoeg nagekeken door de dierenarts, ostheopaat en hoefsmid. Ik zou niet weten waarom ze zich niet goed zou voelen.

Op je eerste foto lijk je haar ribben te kunnen zien, daarnaast is haar bovenlijn schraal.

Ik gok ook dat het niet een erg jong dier is.