Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-18 12:36

RTL Nieuws / Nu.nl
Overige

Afbeelding
Konik paarden, foto door SSDesign.

Bijvoeren van de dieren in het natuurgebied Oostvaardersplassen (tussen Almere en Lelystad) heeft geen zin. "Het helpt ze niet", volgens Staatsbosbeheer.

Op sociale media melden bezorgde mensen de laatste dagen dat de dieren er uitgemergeld zijn en tevergeefs naar voedsel zoeken. Ook is, op Facebook, een actie aangekondigd om de dieren dan maar zelf te gaan voeren. Maar dat is een slecht plan, vindt de organisatie.

Natuurlijk afweermechanisme
Alle diersoorten hebben een eigen overlevingsstrategie, zoals een winterslaap, hamsteren of een dikke speklaag kweken, legt Staatsbosbeheer uit. Bijvoeren verstoort het natuurlijke afweermechanisme tegen kou en winters. Strenge winters horen erbij. Je houdt met bijvoeren verder meer dieren mee in leven, dus komen er meer jongen, die op hun beurt ook weer voedsel nodig hebben."

In kuddes eten de sterke dieren bovendien het eten als eerste op, de zwakkere weten niets te bemachtigen. "Er ontstaat sociale onrust, met stress, ruzies en gevechten in de kudde in een periode waarin ze spaarzaam met hun energie om moeten gaan."

In de Oostvaardersplassen leven onder meer konikpaarden, edelherten en Heckrunderen in het wild.

Update 28-02: [VN] Bijvoeren in Oostvaardersplassen kan boete opleveren
Update 01-03: [VN] Flevoland gaat hongerige dieren tóch bijvoeren




Op pagina 172 staat deze moderatoropmerking:

Onderwerp: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af
Moderatoropmerking:
we begrijpen dat de gemoederen hoog op kunnen lopen over dit onderwerp, maar reacties dienen desondanks respectvol en niet op de man te zijn. We willen jullie vriendelijk maar dringend vragen daarmee rekening te houden

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:41

Misschien een hele domme vraag hoor... Ze zeggen er hier helemaal niets over namelijk...

Maar bijvoeren maakt het probleem de volgende winter toch alleen maar groter? Mij is geleerd dat wanneer dieren voldoende eten tot hun beschikking hebben, ze zich gaan voortplanten...

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:43

Maar als het merendeel van een kudde is uitgemergeld heb je gewoon teveel beesten op teweinig grond. Met onze winters mag het geen barre overlevingstocht zijn voor deze dieren. Als we nou in Siberië zaten was dat een ander verhaal.

JoukjeV

Berichten: 334
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: een prachtig plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:46

Moeilijk extra vetlaag kweken als er te weinig eten is om dat te bereiken. Beetje rare reactie van staatsbos om te zeggen dat bijvoeren het afweermechanisme verstoort.

Tink net oan juster, der feroarest neat mear oan. Hjoed moat it heve, want doe kinst noch neat mei moarn! (denk niet aan gister, want daar verander je niks meer aan, vandaag moet het gebeuren, want je kunt nog niks met morgen)

De bonte droom is over - Bedankt lieve Bas

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:47

Janine1990 schreef:
Misschien een hele domme vraag hoor... Ze zeggen er hier helemaal niets over namelijk...

Maar bijvoeren maakt het probleem de volgende winter toch alleen maar groter? Mij is geleerd dat wanneer dieren voldoende eten tot hun beschikking hebben, ze zich gaan voortplanten...


Daar zeggen ze wel wat over..

Citaat:
Bijvoeren verstoort het natuurlijke afweermechanisme tegen kou en winters. Strenge winters horen erbij. Je houdt met bijvoeren verder meer dieren mee in leven, dus komen er meer jongen, die op hun beurt ook weer voedsel nodig hebben."


Bijvoeren is in mijn ogen ook niet de oplossing. Echter leven er nu veel te veel dieren op een klein stuk waar ze niet uit kunnen. Dieren in het wild zouden verder trekken opzoek naar voedsel, deze dieren hebben die mogelijkheid niet, dus zullen ze opzoek moeten naar een andere oplossing.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:48

Dani199764 schreef:
Janine1990 schreef:
Misschien een hele domme vraag hoor... Ze zeggen er hier helemaal niets over namelijk...

Maar bijvoeren maakt het probleem de volgende winter toch alleen maar groter? Mij is geleerd dat wanneer dieren voldoende eten tot hun beschikking hebben, ze zich gaan voortplanten...


Daar zeggen ze wel wat over..

Citaat:
Bijvoeren verstoort het natuurlijke afweermechanisme tegen kou en winters. Strenge winters horen erbij. Je houdt met bijvoeren verder meer dieren mee in leven, dus komen er meer jongen, die op hun beurt ook weer voedsel nodig hebben."


Bijvoeren is in mijn ogen ook niet de oplossing. Echter leven er nu veel te veel dieren op een klein stuk waar ze niet uit kunnen. Dieren in het wild zouden verder trekken opzoek naar voedsel, deze dieren hebben die mogelijkheid niet, dus zullen ze opzoek moeten naar een andere oplossing.


Ach, helemaal overheen gelezen! Thanks!

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:48

Ze hebben toch net 600 beesten afgeschoten om oa dit te voorkomen? Blijf het een treurige bedoening vinden...

Valse hoop is ook hoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:48

Door bijvoeren overleven er meer dieren, die ook weer stuk voor stuk jongen krijgen die ook weer voedsel nodig hebben. Goede actie dus, van staatsbosbeheer. :j Met bijvoeren verhelp je het probleem niet.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:51

Met bijvoeren wordt het probleem alleen maar groter.
Als ze het gebied nou eens even goed beheren. Het is veel te klein om de natuur zijn gang te laten gaan.
Te klein en teveel grote grazers. Vreselijk gebied.

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:53

belle_boef schreef:
Maar als het merendeel van een kudde is uitgemergeld heb je gewoon teveel beesten op teweinig grond. Met onze winters mag het geen barre overlevingstocht zijn voor deze dieren. Als we nou in Siberië zaten was dat een ander verhaal.



En daarom moet je nu juist heel hard zijn en een aantal dieren laten sterven, zodat het aantal kans krijgt in balans te komen met het beschikbare voedsel. Dat is keihard en triest, en de vraag is of we dat op deze manier moeten willen in ons land. Maar dit is de keuze die gemaakt is door dieren in een gebied als deze te plaatsen. Hoe zuur en schrijnend het ook is, dat is hoe de natuur werkt. Staatsbosbeheer heeft gelijk dat mensen bemoeienis op de lange termijn meer kwaad doet dan goed. Als niemand zich ermee bemoeit zal het aantal dieren op de lange termijn in evenwicht komen, of dierensoorten uitsterven.

Een beter alternatief zou zijn er zwakke dieren weg te vangen, zo blijven de sterken over en krijgen de zwakkere ergens in een warm stalletje wellicht een kans om aan te sterken en te overleven. Doordat er minder mondjes te voeden zijn in het gebied, en de sterkste dieren blijven staan, breek je hiermee niet in op het natuurlijk in balans komen van het aantal dieren. De vraag is alleen of dat vangen te realiseren valt.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:54

Wel bijvoeren en alle hengsten en stieren afmaken.
De nu drachtige merries en koeien krijgen dan wel weer hengsten en stieren maar die zijn nier meteen suxueel rijp. Na een jaar kan je weer de nodige hengsten en stieren afschieten/wegvangen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:56

Caily schreef:
belle_boef schreef:
Maar als het merendeel van een kudde is uitgemergeld heb je gewoon teveel beesten op teweinig grond. Met onze winters mag het geen barre overlevingstocht zijn voor deze dieren. Als we nou in Siberië zaten was dat een ander verhaal.



En daarom moet je nu juist heel hard zijn en een aantal dieren laten sterven, zodat het aantal kans krijgt in balans te komen met het beschikbare voedsel. Dat is keihard en triest, en de vraag is of we dat op deze manier moeten willen in ons land. Maar dit is de keuze die gemaakt is door dieren in een gebied als deze te plaatsen. Hoe zuur en schrijnend het ook is, dat is hoe de natuur werkt. Staatsbosbeheer heeft gelijk dat mensen bemoeienis op de lange termijn meer kwaad doet dan goed. Als niemand zich ermee bemoeit zal het aantal dieren op de lange termijn in evenwicht komen, of dierensoorten uitsterven.

Een beter alternatief zou zijn er zwakke dieren weg te vangen, zo blijven de sterken over en krijgen de zwakkere ergens in een warm stalletje wellicht een kans om aan te sterken en te overleven. Doordat er minder mondjes te voeden zijn in het gebied, en de sterkste dieren blijven staan, breek je hiermee niet in op het natuurlijk in balans komen van het aantal dieren. De vraag is alleen of dat vangen te realiseren valt.

Waarom zou je hard moeten zijn in een gebied door mensen verzonnen, door mensen gemaakt en met hekken er omheen? Schiet ze dood of geef ze te eten.

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:58

Helaas worden ze niet afgeschoten maar moeten ze langzaam dood gaan, Dan kies ik toch liever voor bijvoeren en dat kun je op meerdere plekken doen dan kunnen ze allemaal eten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:59

Bijvoeren is nu inderdaad niet meer te doen.
Dieren staan al uitgemergeld, kost maanden voor die wat spekjes hebben voor de kou.
In alles zijn ze te laat, te laten in schieten, te laat in voeren, te laat in alles.
Ze moeten zorgen dat er maar een kleine groep de winter in gaat en die eventueel bijvoeren.
De rest in het najaar voor de slacht.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:59

Rizette schreef:
Helaas worden ze niet afgeschoten maar moeten ze langzaam dood gaan, Dan kies ik toch liever voor bijvoeren en dat kun je op meerdere plekken doen dan kunnen ze allemaal eten.



Maar dan worden het alleen maar meer dieren, en wordt het probleem steeds groter.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:00

rien10 schreef:
Wel bijvoeren en alle hengsten en stieren afmaken.
De nu drachtige merries en koeien krijgen dan wel weer hengsten en stieren maar die zijn nier meteen suxueel rijp. Na een jaar kan je weer de nodige hengsten en stieren afschieten/wegvangen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?


Ik las (volgens mij op Bokt) juist alle vrouwelijke dieren afschieten. Als je er dan ééntje per ongeluk mist, heb je niet zo'n groot probleem als wanneer je één mannetje mist in een grote groep vrouwen. :+

Plus dat heren in een kudde onderling ook prima de natuur uit kunnen hangen. Mooie natuurlijke selectie.

breggel1982
Berichten: 252
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:00

of het op de lange termijn een goede oplossing is ? nee !
maar voor nu ? is het niet zo dat wij deze dieren zelf in deze positie hebben gebracht ?
zijn we daar dan ook niet verantwoordelijk voor? ze hebben er zelf niet voor gekozen om in een wc hok te staan met zijn allen zonder eten .
staadsbosbeheer moet eens met een plan van aanpak komen en niet elk jaar weer dit gedoe .
ik als dierenliefhebber zou ook ingrijpen als er dieren staan te verhongeren en iedereen staat er bij en kijkt er naar . de helft moet daar weg. ik ben ook voor bijvoeren , hebben ze een hele winter om met een plan te komen wat ze in de zomer gaan doen dat dit niet elk jaar gebeurd .


rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:01

Dus: alle hengsten en stieren afschieten. Dat scheelt in de hoeveelheid dieren en dat scheelt in de voortplanting. En dan de stand bijhouden uiteraard.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:02

breggel1982 schreef:
of het op de lange termijn een goede oplossing is ? nee !
maar voor nu ? is het niet zo dat wij deze dieren zelf in deze positie hebben gebracht ?
zijn we daar dan ook niet verantwoordelijk voor? ze hebben er zelf niet voor gekozen om in een wc hok te staan met zijn allen zonder eten .
staadsbosbeheer moet eens met een plan van aanpak komen en niet elk jaar weer dit gedoe .
ik als dierenliefhebber zou ook ingrijpen als er dieren staan te verhongeren en iedereen staat er bij en kijkt er naar . de helft moet daar weg. ik ben ook voor bijvoeren , hebben ze een hele winter om met een plan te komen wat ze in de zomer gaan doen dat dit niet elk jaar gebeurd .


Maar je vindt het dus geen probleem dat die uitgemergelde dieren met 0 energie met elkaar gaan vechten om die drie plukjes hooi die je brengt? Voel je je dan niet verantwoordelijk voor wat je die dieren aan doet? Ik zie het verschil niet...

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:03

Janine1990 schreef:
rien10 schreef:
Wel bijvoeren en alle hengsten en stieren afmaken.
De nu drachtige merries en koeien krijgen dan wel weer hengsten en stieren maar die zijn nier meteen suxueel rijp. Na een jaar kan je weer de nodige hengsten en stieren afschieten/wegvangen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?


Ik las (volgens mij op Bokt) juist alle vrouwelijke dieren afschieten. Als je er dan ééntje per ongeluk mist, heb je niet zo'n groot probleem als wanneer je één mannetje mist in een grote groep vrouwen. :+

Plus dat heren in een kudde onderling ook prima de natuur uit kunnen hangen. Mooie natuurlijke selectie.

Ik denk dat je het er niet doorkrijgt om drachtige dieren af te schieten.

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:08

Een sterk dier zal zonder eten snel veranderen in een zwak dier. Zet een gezond dik paard in een wei zonder gras of ander voer en het zal ook wegkwijnen.

Ik kan m'n eigen woorden bijna niet geloven, maar ik ben het volledig eens met Bruintje123.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:09

rien10 schreef:
Ik denk dat je het er niet doorkrijgt om drachtige dieren af te schieten.


Oh ja, te hoog 'zielugh' gehalte...

Ach, ze zullen vanzelf wel met een plan komen... Te laat is het toch al wel :+
En wat hun plan ook is, er zullen altijd tig activisten op staan om het plan af te schieten omdat het plan van SBB niet naar hun zin is. Het gebied OVP is finaal verkeerd gelopen, en de oplossing zal niemand naar de zin zijn, wat deze ook zal zijn.

SparklingApp

Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:11

Mijn moeder vertelde mij vroeger al: als je dieren opsluit moet je er goed voor zorgen.
Schandalig dat zo'n organisatie bewust een gruwelijke situatie creëert en nu zijn verantwoording niet neemt.
Ik dacht dat er ook een zorgplicht voor dieren was in ons "ontwikkelde" land?
Ik kan me hier zo kwaad en verdrietig om maken.

Sometimes you win en sometimes you learn.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:13

Dit is echt het meest mislukte natuurproject in Nederland. Met bijvoeren los je het probleem niet op. Het laten verhongeren van de dieren lost het probleem ook niet op. Dat beetje gras wat er was, wordt opgevreten door de vele ganzen. Niks doen vind ik ook geen optie. Bijvoeren en aan geboortebeperking doen (hengsten, stieren castreren) lijkt mij een mooie oplossing. Of laat het extensief beheren door een agrarier (bijvoeren en dieren slachten om de populatie binnen de perken te houden). Maar hoe het er aan nu aan toe gaat, is te schandalig voor woorden.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18670
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:13

Ik kwam er net weer met de trein langs. Tis een treurige kale bedoeling daar. Geen gras meer of iets

Afbeelding
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _mobo_, BDC, BrandWatchBot, fransje23, Googlebot, Miiej, Monique1963, Relserk en 29 bezoekers