Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-18 17:26

Hoi allemaal,

Ik zit met een frustrerend probleem dat al een langere tijd aansleept en ik zit echt (bijna letterlijk) met mijn handen in mijn haar.
Ik ervaar een enorme wedstrijd spanning die telkens roet in mijn proef gooit.

Thuis gaan de trainingen super: Mijn gevoel zit goed, oefeningen gaan goed, ik wordt wekelijks begeleid. Natuurlijk blijven er werkpunten en valkuilen. Ik ben me daar ook van bewust en we werken hier ook aan.

Tijdens de voorbereiding (wassen, dotten, alles inladen...) voor de wedstrijd ben op mijn gemak, dan heb ik
weinig tot geen last van spanning. Het inrijden lukt meestal ook nog wel, soms ervaar ik daar ook al spanning maar dan kan ik dit oplossen door op mijn ademhaling te letten en mezelf de ruimte te geven om tot rust te komen. Als ik naar de ring wordt geroepen, stijgt de spanning al. En de spanning loopt eigenlijk helemaal uit de hand als ik halthoud bij de X en mijn proef start. Op dat moment gaat mijn buikademhaling naar de borstademhaling, ik kan niet meer nadenken (in mijn hoofd voelt dit aan als een soort kortsluiting like TUUUUUUUUUUUT). Ik kan wel mijn proef onthouden en rondsturen, benen geven lukt ook wel maar al de rest lukt niet meer. Ingrijpen tijdens de proef is al helemaal niet aan de orde. Dit houdt in dat sommige van mijn oefeningen totaal de mist in gaan (vb: bij de schoudervoor komt mijn paard dan helemaal van de hoefslag ivp van op drie sporen te gaan).
Achteraf, na de proef kan ik me bijzonder weinig herinneren van wat ik heb gereden en ik krijg een enorme energiedip.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd om deze spanning te kunnen onderdrukken:
- benodigdhedenlijst maken
- proef uitpluizen en alle aandachtspunten opschrijven
- ademhalingsoefeningen
- de wedstrijd aanzien als een oefening
- focussen op één oefening en er voor zorgen dat die goed is.

maar niets lijkt echt te werken. Ik zou zo graag eens met een ontspannen gevoel en een helder hoofd een goede proef willen neerzetten.

Weten jullie eventueel nog tips/tricks om me af te helpen van mijn wedstrijd spanning?
Of weet er iemand een goede sportpsycholoog (wie en waar?) in de regio Antwerpen (België)

Liefs,
PerleB -O-


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:47

Ik lees even mee. Heb helaas geen tips want ik heb hetzelfde probleem. Ik neem de volgende keer mijn juf mee zodat zij kan zien waar het fout gaat. Ik klap dicht en stop met rijden.

rien10
Berichten: 14568
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:52

Ik heb wel een tip. Leer relativeren. Ik neem aan dat wedstrijden rijden je beroep niet is?

Als het goed gaat ;
Gaat morgen de zon weer op?
Wordt je paard er slechter of beter van?
Vergaat de wereld?
Als het slecht gaat;
Gaat morgen de zon weer op?
Wordt je paard er slechter of beter van?
Vergaat de wereld?

Het is van geen enkel essentieel belang of het goed gaat, of middelmatig, of slecht.
Het is een zondag middag met je paard op stap. Niets meer dan dat.

Succes.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:53

Heb je al iets van druppels gebruikt/ geprobeerd die je helpen bij je zenuwen?

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-18 18:26

sneeuwpop schreef:
Heb je al iets van druppels gebruikt/ geprobeerd die je helpen bij je zenuwen?


ja, die heb ik ook al geprobeerd (vergeten in het lijstje). Helpt ook niet :(

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:41

Wat is je niveau? Zou het misschien helpen om eens een proef van een laag niveau te rijden, en van daar door te bouwen naar omhoog?

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:22

Bij mij helpt aromatherapie kei goed, flesje Stress Away onder mijn neus en ik krijg het allemaal net beetje beter gerelativeerd allemaal :) Is ook deels gewenning omdat ik weet dat die geur mij rust brengt

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:32

Heb je al eens een oefenwedstrijd gereden?

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:46

Wat ik wel eens heb gehoord om een banaan te eten voor dat je gaat rijden dat het helpt ofzo

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:59

Ik had altijd hetzelfde. Als ik de ring in moest sloeg ik dicht en kon niet meer normaal rijden of ontspannen. Waardoor mijn pony ook niet kon ontspannen..... Nu kon ik ook heel weinig op wedstrijd ivm geen eigen vervoer. Als ik 3 keer in een jaar ging was het veel. Dat helpt natuurlijk ook niet. Ik nam Bach Rescue druppels en die gaf ik dan ook op een boterham aan mijn pony.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get

Kidde
Berichten: 3444
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:12

Misschien een keer kijken of HC starten verschil maakt? Dan heb ik toch wat minder druk ;)

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:18

Ik had het ook en ben gewoon gestopt! Heerlijk!

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:23

DiantaM schreef:
Ik had het ook en ben gewoon gestopt! Heerlijk!


Ik ook! Heerlijk buiten rijden zonder enige vorm van stress, trainen met doelen zonder mezelf zo nodig te hoeven te bewijzen. Wat een verademing! :)

Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:36

Heel veel doen en veel ervaring opdoen. Thuis veel wedstrijdje spelen, dus net doen alsof je wedstrijd gaat rijden. Je houden aan een losrijschema en dan de proef rijden, net zoals op wedstrijd. Als dat goed gaat dan vraag je je moeder of een vriendin om het te filmen. Als dat naar tevredenheid gaat dan vraag je of iemand jou eens wil beoordelen/punten.

Verder helpt visualiseren enorm goed. Rustig in je bed of op de bank in je hoofd je proef doorrijden. Alles in je hoofd echt voelen en je kan het net zo fantastisch maken als je het zelf wilt. Dit helpt ook om de verkeerde gedachten uit te bannen. Wat als het mis gaat, wat als hij schrikt, wat als ik dichtklap. Dat zijn gedachten die je niet helpen. Je moet leren de juiste gedachten in je hoofd toe te laten. Ik kan het, we kunnen het, ik ben goed voorbereid, ik blijf eraan rijden.

En het belangrijkste is dat je niet uitkomt op een niveau wat te hoog gegrepen is voor je. Je moet de stof goed beheersen, dat geeft ook vertrouwen. Ook aan het paard. Wat je van hem vraagt kan hij en kost hem geen enorme moeite of stress. Dat geeft jullie beiden vertrouwen, dat jullie het kunnen. En dan thuis veel proeven rijden zoals ik hierboven aangaf. Succes!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:14

Ik volg ook even heb hetzelfde probleem. Ik vergeet te rijden. Vandaag met de proef oefenen bokte ze nogal met aangalloperen, nu ben ik ontzettend bang dat ze morgen tijdens de wedstrijd het weer doet..

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

MayoNeighs

Berichten: 164
Geregistreerd: 28-07-15

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:30

Sta je op een pensionstal toevallig? Bij mij hielp het erg dat mijn manege zelf wedstrijden geeft en het dus voor mij al helemaal een ‘oefening’ was. Als dit niet tot de mogelijkheid behoort, kan je misschien eens gewoon gaan rijden bij stallen in de buurt die regelmatig wedstrijden geven? Dus dat je gewoon doordeweeks er eens gaat trainen en als je er dan bent, is het een ‘vertrouwde’ omgeving, misschien drukt dat de stress ook een beetje? Is maar een ingeving. :D

rien10
Berichten: 14568
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:23

DiantaM schreef:
Ik had het ook en ben gewoon gestopt! Heerlijk!

Slim. Je rijd tenslotte voor je lol, niet voor je verdriet.

rien10
Berichten: 14568
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:24

Veraaaaah schreef:
Ik volg ook even heb hetzelfde probleem. Ik vergeet te rijden. Vandaag met de proef oefenen bokte ze nogal met aangalloperen, nu ben ik ontzettend bang dat ze morgen tijdens de wedstrijd het weer doet..

En dan doet ze dat ben dan .....?


Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:28

Ben ik bang dat ik ofwel val, of zo schrik dat ik stop met rijden waardoor ik achteraf weer baal :?

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

rien10
Berichten: 14568
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:35

En als je valt. Wat dan?

En als je stopt met rijden. Wat dan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:07

Tip van SuzanneF vind ik tot nog toe de enige echt goede tip. Druppels oid is symptoombestrijding maar lost het probleem niet op. Net als stoppen met wedstrijd rijden.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:30

Nog even een update. Ik had net een wedstrijd, alleen ik sloeg zo dicht, kon niet meer rijden, begon te huilen en heb afgegroet.
Achteraf voel ik me nu echt wel dom want ik weet dat ik gewoon een proefje moet kunnen rijden...

Ik haar stress en spanning |(

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:32

:(:)

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:35

Ik had er zoveel zin in maar ik klapte gewoon dicht... dus ik volg, alle tips zijn welkom

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:37

Ik heb geen wedstrijd ervaring, maar wel ervaring met spanning. Als ik iets spannend vind bij het paardrijden ga ik een simpel liedje zingen/neuriën. Dat helpt je ademhaling weer naar je buik te krijgen.

* Afke * Marleen
/_ /-| /_/ /^ /_\


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers