Hoe hou jij je benen warm tijdens het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe hou jij je benen warm tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:46

Ik ben erg tevreden met mijn rijbroeken, maar met dit weer worden mijn bovenbenen tijdens het rijden erg koud en worden mijn beenspieren stram. Dit heeft een nadelig effect op mijn zit en het geven van beenhulpen.
Voor het rijden draag ik wel een thermobroek over mijn rijbroek, maar tijdens het rijden is deze broek gewoon te dik om er fatsoenlijk mee te kunnen rijden. Vorig jaar heb ik een softshell gekocht en deze draag ik met een thermolegging er onder. Dit gaat opzich redelijk, maar niet helemaal naar wens zoals ik het graag zou willen.
Ik ben vast niet de enige met dit probleem en vroeg mij af hoe lotgenoten dit oplossen en wat zij doen tegen koude bovenbenen.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hoe hou jij je benen warm tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:48

Ik draag de lange neopreen chaps van kitt als het flink koud is

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:48

Als er van die ijzige wind staat doe ik meestal een panty onder mijn broek, maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen dat fijn vind zitten. Moet ook wel zeggen dat ik een redelijk dikke rijbroek heb die voor mij gevoel ook een beetje wind tegenhoudt.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe hou jij je benen warm tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:50

Thermo ondergoed. Dus lange broek onder Mn rijbroek en rijlaarzen met bont. Anders leg ik het af. Verder laagjes laagjes en laagjes.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:51

Oei... dat is een hele lastige...
Ik krijg ook altijd vreselijk koude bovenbenen, maar nog nooit last gehad van stijve spieren... Althans, niet zoals jij beschrijft tijdens het rijden... Kan het zijn dat je je lichaam door de kou wat stijf houdt, waardoor de spieren meer afkoelen en de kans krijgen om stijf te worden?

Iets wat in mij opkomt omdat ik mijn lichaam altijd span aan alle kanten als ik het koud krijg.

Heb je ook koude voeten? Ik heb eigenlijk nooit koude voeten met rijden, maar ik kan me voorstellen dat wanneer de doorbloeding niet helemaal lekker is door de kou, je ook koude voeten krijgt. Misschien zijn warme zooltjes dan een oplossing?

Na het rijden ging ik vaak even op de vloerverwarming liggen :+: En vooral NIET meteen onder de douche, dat was één keer en nooit weer. Daarbij schijn je het daarmee erger te maken...

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe hou jij je benen warm tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:51

Lange leren chaps.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:56

Qimm schreef:
Ik draag de lange neopreen chaps van kitt als het flink koud is


Hier ook. En als het heel koud is thermo ondergoed onder mijn rijbroek en dan de chaps er over heen.

Angelkisssss

Berichten: 516
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Hillegom

Re: Hoe hou jij je benen warm tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:59

Zelf heb ik eigenlijk niet snel last van de kou, maar ken mensen die van die rainlegs aandoen in de winter. Schijnt best warm te zijn en de wind ook tegen te houden.

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:05

Sizzle schreef:
Lange leren chaps.

Dit dus :))

deniseqn

Berichten: 905
Geregistreerd: 15-01-12
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:09

Ik doe een panty, (sport)legging of thermo-ondergoed onder m'n rijbroek. Dat is voor als ik in de bak ga rijden (buitenbak).
Ga ik op buitenrit, doe ik een oude skibroek eroverheen. Zit echt heerlijk warm :D.
En sowieso thermolaarzen aan, al helpt dat ook niet altijd even goed om m'n voeten warm te houden. Echte koukleum..

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:09

TinGu schreef:
Qimm schreef:
Ik draag de lange neopreen chaps van kitt als het flink koud is


Hier ook. En als het heel koud is thermo ondergoed onder mijn rijbroek en dan de chaps er over heen.


Ik ook! :j

deniseqn

Berichten: 905
Geregistreerd: 15-01-12
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:12

TinGu schreef:
Qimm schreef:
Ik draag de lange neopreen chaps van kitt als het flink koud is


Hier ook. En als het heel koud is thermo ondergoed onder mijn rijbroek en dan de chaps er over heen.


Zijn dat deze chaps :)?
https://bluebalance.nl/product/kitt-hug-full-chaps/
Laatst bijgewerkt door deniseqn op 25-02-18 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:13

Angelkisssss schreef:
Zelf heb ik eigenlijk niet snel last van de kou, maar ken mensen die van die rainlegs aandoen in de winter. Schijnt best warm te zijn en de wind ook tegen te houden.


Hier dacht ik ook direct aan. Als ik het op scooter wat koud heb, kan ik vaak ook af met een regenbroek! Dus rainlegs zou wellicht kunnen helpen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:16


san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:17

Alleen een panty er onder is voor mijn bovenbenen eigenlijk ook niet echt genoeg. Ik krijg vooral knalrode en brandende bovenbenen. Nu ik dit lees bedenk ik me dat ik jaren geleden rainlegs heb gekocht. Is officieel ontworpen voor fietsers, een soort regenbroek die je over je bovenbenen heen doet met een elastiekje. Houdt de koude wind en regen tegen. Een echte aanrader!

Edit, ook al eerder genoemd zie ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:19

Janine1990 schreef:
Oei... dat is een hele lastige...
Ik krijg ook altijd vreselijk koude bovenbenen, maar nog nooit last gehad van stijve spieren... Althans, niet zoals jij beschrijft tijdens het rijden... Kan het zijn dat je je lichaam door de kou wat stijf houdt, waardoor de spieren meer afkoelen en de kans krijgen om stijf te worden?

Iets wat in mij opkomt omdat ik mijn lichaam altijd span aan alle kanten als ik het koud krijg.

Heb je ook koude voeten? Ik heb eigenlijk nooit koude voeten met rijden, maar ik kan me voorstellen dat wanneer de doorbloeding niet helemaal lekker is door de kou, je ook koude voeten krijgt. Misschien zijn warme zooltjes dan een oplossing?

Na het rijden ging ik vaak even op de vloerverwarming liggen :+: En vooral NIET meteen onder de douche, dat was één keer en nooit weer. Daarbij schijn je het daarmee erger te maken...

Mijn lijf zelf blijft wel warm, ik gebruik het laagjes systeem en dat werkt verder prima. Dus koud heb ik het niet, ook mijn voeten zijn niet koud en heb ook geen koude handen. Het gaat echt alleen om mijn bovenbenen welke stram worden van de kou.

Er werd al verschillende keren lange lederen chaps genoemd, daar heb ik zelf ook aan gedacht, maar hoe zit dat tijdens het rijden? Zit het niet in de weg? Ik heb ook het idee in me om laten gaan om een windstopper onder mijn rijbroek te gaan dragen. Ik heb namelijk wel het idee dat de wind ook voor veel afkoeling zorgt op mijn bovenbenen.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:20

Bij aliexpress kan je leggings kopen met een hele dikke voering. Soort harig fleece. Dit is mijn redding onder de 5 graden, anders kom ik niet buiten :') die draag ik onder mijn rijbroek.
Heb er ooit ook een bij de primark gekocht maar dit jaar niet te vinden. Verder van alles geprobeerd maar dit is het enige wat werkt. Ik heb het echt niet meer koud, en ik was iemand die het altijd koud had! Zorg trouwens ook voor warme voeten!

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: Hoe hou jij je benen warm tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:24

Ik zweer bij mijn skibroek! Ik doe hem echt enkel aan als de temperatuur tegen het vriespunt zakt, anders zweet ik me te pletter.

karin30
Berichten: 162
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Hoe hou jij je benen warm tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:40

Ik heb altijd een thermoonderbroek onder mijn rijbroek en dan ook de rainlegs

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Hoe hou jij je benen warm tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:49

Ik heb een fleecegevoerde Softshell die erg prettig is, maar ook een keer gereden met gewone rijbroek en daarover nog een snowboardbroek (schijnt verschil in te zitten qua pasvorm, houding op snowboard komt meer overeen met rijhouding dus minder risico op uitscheuren oid) dat was nog wel een stukje warmer

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Re: Hoe hou jij je benen warm tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 01:01

Ik heb op het moment twee (hele synthetische) termoleggings onder m'n rijbroek aan, en dan nog m'n winter rijlaarzen (epplejeck janouk). Ook heb ik het idee dat het ook veel scheelt om je bovenlichaam heel warm aan te kleden, dat gaat met rijden toch net iets makkelijker dan je benen.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Hoe hou jij je benen warm tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 01:05

Thermoleggings, rijbroek en dan een lange jas aan die van onder open kan ritsen.

Als ik die jas niet aan heb doe ik mijn uitrijdeken over m'n benen heen :+

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 07:38

Legging onder je rijbroek. Lekker warm!
En voor en na het rijden even goed over je bovenbenen wrijven/masseren.
Herkenbaar hoor, mijn bovenbeenspieren verkrampen ook snel door kou. Maar bovenstaande helpt mij goed.

Anoniem

Re: Hoe hou jij je benen warm tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 08:22

Ik zweer bij de neoprene chaps van Kitt!! Je krijgt er alleen wel een koude kont in :+ als je dat ook niet wilt zou ik inderdaad voor een skibroek gaan, alleen die staan wijd uit omdat ze zo dik zijn natuurlijk en dat vind ik persoonlijk in de weg zitten als ik met een paard bezig ben, op welke manier dan ook.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 08:22

Ik had er als het heel koud was een dunne thermo legging onder. Moest wel dun zijn anders paste ik niet in mijn laarzen. Op zich als ik reed waren mijn benen nog niet zo koud. Maar als ik stalwerk deed moest ik echt een lange jas aan die over mijn bovenbenen viel anders kreeg ik hele jeukende rode met blauwe plekken op mijn bovenbenen. Dat was echt mega pijnlijk en vervelend.