Paard kopen zonder te kijken?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 13:43

Hey iedereen! Dit is mijn eerste keer, dus als het verkeerd staat, Sorry!!

Zoals de titel al zegt, een paard kopen zonder te kijken? Mijn moeder zegt dat dit kan, en vertrouwt op het verhaaltje dat de mensen onder de foto's schrijven. En ze zegt letterlijk. ' Je zeurt nu wel om niks '

Ligt het dan echt aan mij? Kun je een paard kopen gebaseerd op foto's en een verhaal? -O-


Het lijkt me niet, je moet toch weten hoe hij is? Met opzadelen, omgang, poetsen, rijden. Ze zeggen dat dit paardje braaf is enz. Maar, moet je dit aanemen van een vreemde? ( Daarintegen is het een soort handelaar. ) Dus, dat brengt ook twijfels. De reden waarom mam niet wil kijken is omdat het 3,5 uur rijden is. Maargoed, dat geeft ( vind ik ) geen reden om niet te gaan kijken? Ik ben eerlijk, ik vind het paardje geweldig op de foto's. Maar alsnog ligt het niet goed om niet te gaan kijken.

Wat vinden jullie? :?

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:44

Ik zou zelf in jouw geval 10000 procent zeker gaan kijken. Het gebeurt wel vaker dat dit niet wordt gedaan :)

Kinke

Berichten: 20527
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:45

no way!! Jij bent de verstandigste in dit geval.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:46

Ik heb 15jr terug een 4mnd oud veulen gekocht van een foto, geen seconde spijt van gehad.

Maar in jouw geval zou ik het zeker niet doen.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 13:46

Oke, dank jullie ! :D

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:47

Ik heb ook al enkele pony's zonder te bekijken gekocht, gewoon van op foto.
Maar dit ging dan wel over dieren die ik als gezelschap kocht en niet perse om te rijden.

Als je met het dier wil rijden etc en het moet aan bepaalde eisen voldoen, zou ik sowieso langs gaan om te kijken dat geeft meestal een veel beter beeld.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:48

Echt gaan kijken!
Jaren geleden waren wij op zoek naar een nieuwe pony voor onze dochter en dan kom je hele leuke foto's tegen met nog betere verhalen. 1 daarvan bleek meer muilezel te zijn dan paard en een andere moest bijna gedragen worden.
En laten keuren, ook een dingetje, zeker bij een eerste keer.
Wil je moeder hem ook per DPD laten bezorgen en terug kunnen sturen?

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:51

Nooit op de verhalen vertrouwen in de advertentie en altijd zelf gaan kijken en daarna door onafhankelijke dierenarts laten keuren.

Een paard is geen fiets waar je snel kan zien of er wat mis is en een autodealers vertrouw je ook niet op hun blauwe ogen.
En dan nog, als je moeder daar niet heen wil rijden, hoe komt dat paard dan naar huis toe?

Als je afhankelijk bent van vervoer van je ouders dan moet je daar natuurlijk wel rekening mee houden qua afstand. 3,5 uur is wel erg ver weg en kost dus ook aardig wat benzine.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:52

Nooit doen. Nooit.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 13:53

Ik weet ook niet wat ze wilt als het paardje er héél anders uitziet dan op de foto's. En dus niet eens gezond is. Ik heb hier ook gewoon duidelijk nee op gezegt, ik moet er immers elke dag 3 uur naartoe. En dat werkt niet met een paard die mogelijk onhandelbaar is.

Ja, dat weet ik ( qua bezine ) Hier houden we ook rekening mee, alleen hier bleken meer paarden te staan. En ze had zich vergist in de afstand. Waardoor ze een afspraak had gemaakt, maar dit dus afzei. En toen bleek het paardje gewoon gebracht te kunnen worden. En nouja, voor haar handig, maar voor mij teveel twijfels.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 13:54

Dank voor jullie antwoorden! Weet ik dat het niet aan mij ligt ( _-:( )

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:55

Ik zou altijd minimaal 1 keer gaan kijken. Desnoods dat je gelijk de trailer meeneemt. Ik ben voor een anderhalf jarige ook 2 keer naar de andere kant van Nederland gegaan met trein + taxi. Maar als ik kijk wat ik voor die 2 keer langsgaan terug krijg, een beter paard kan ik mij niet wensen! :D

Maar voor hetzelfde geldt was het een rotbok dat iedereen en alles aanvalt. En het zijn ook geen paar schoenen die je weg gooit als ze niet meer leuk zijn. :+

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:55

zeker gaan kijken, fotos zeggen niks

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:56

Het ligt eraan wat voor iets maar doorgaans zeg ik altijd kijken! Zeker als je ermee wilt gaan rijden. En laten keuren door een erkende eigen dierenarts.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:57

Ik zou echt gaan kijken. Straks koop je een paard waar van alles mis mee is en dat kost je toch heel wat meer tijd en geld dan 3,5 uur op en neer rijden. Ik zou hem sowieso laten keuren.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:59

Overigens, zonder dat ik een filmpje heb gezien ga ik niet eens kijken.

Kom je daar na 3’5 uur rijden beweegt het paard als een krant of niet goed, kan je gelijk weer terug.

A_nnee

Berichten: 48
Geregistreerd: 24-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:59

Beter een kwaaie loop, dan een kwaaie koop! :D

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:02

Ik hoop dat jij je moeder kunt overtuigen. Het zou jammer zijn als het dier tegenvalt of niet gezond is.
Het zou nog beter zijn om iemand mee te nemen als adviseur (je instructeur of andere kenner).
Laatst bijgewerkt door senna21 op 24-02-18 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:19

een veulen of jong,onbeleerd paard kopen zonder te zien is iets totaal anders dan een rijpaard kopen.

er moet toch sowieso een klik zijn onder het zadel lijkt me?en daarnaast met rijden kan iemand zeggen wat hij wil,je weet nooit of het klopt(en 'braaf' is bij persoon a ook al iets totaal anders dan bij persoon b)

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:19

Als een handelaar bereid is om 3.5 uur te rijden om jullie paard te brengen, zou ik sowieso waakzaam zijn!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:21

ik heb 16 jaar geleden een Noriker ongezien gekocht. Hij stond in Oostenrijk. Een vriendin van me had hem "wel eens gezien" in de verte.
Ik heb geen seconde spijt gehad van deze aankoop. Hij is nu bejaard en met pensioen, heeft een aantal kwalen, maar is nog even lief als toen ie kwam.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:22

Gewoon wat meer dichterbij gaan zoeken. een heel land vol met paarden.
Dan fijn een keer of 3 gaan rijden. 1e keer de eigenaar voor laten rijden.
De andere keren jij zelf alles doen.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:23

Mocht de afstand een groot probleem zijn, zou ik verder zoeken en kijken of er iets in de omgeving te vinden. Ik zou zelf nooit een paard/pony kopen zonder te kijken en zeker niet als je erop wil gaan rijden. Je kunt mensen nu eenmaal niet op hun mooie blauwe ogen vertrouwen. Overigens zou ik mijn paard ook niet verkopen aan mensen die niet eens de moeite willen nemen om te komen kijken.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:24

Kijken, dierenarts regelen voor de keuring en trailer mee, Dan is het maar 1x een ritje erheen.
Of een paard dichter in de buurt zoeken

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:38

Het wordt gedaan maar dan op een ander "niveau"... Wij kopen ook regelmatig paarden zonder ze te zien MAAR dan wel uit het buitenland, bij gekende/ bevriende fokkers en in een hogere prijsklasse... Da's een heel andere situatie dan de jouwe. In jouw geval zou ik zeker gaan kijken.