Reisvaccinaties

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horses1990

Berichten: 650
Geregistreerd: 21-01-11
Woonplaats: Leiden

Reisvaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 02:08

Hoi Bokkers,

Hoop dat het hier goed staat, anders mag het uiteraard verplaatst worden.

Ik ga 12 maart 2018 naar Gambia (last minute geboekt). Nu is de GGD helemaal volgeboekt. Iemand goede ervaringen met een andere instantie? Ben eigenlijk alleen bekend met de GGD.

Meer bokkers naar Gambia geweest en welke entingen hebben jullie toen genomen? Hebben jullie ook malariapillen geslikt?

Alvast bedankt voor de reactie! *\o/*

Deeskuh88
Berichten: 289
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 02:18

DTP, Hepatitis A, Gele koorts, Cholera stempel, en malaria pillen. Ik heb toen alles gedaan via het GGD. Gele koorts hoefden wij echter niet, omdat het om een transfer ging in Gambia van minder dan 12 uur. Dan hoefde dat weer niet, maar ik weet wel dat daar toen vanwege Gambia uitgebreid naar gekeken is.
Wat je aan opties hebt: Iemand die je kent die mag vaccineren de inentingen laten zetten. De stoffen zelf kan die persoon dan ook aan komen. Heeft mijn man bijvoorbeeld jaren laten doen via zijn oom, die als anesthesist werkte in een groot ziekenhuis.
Maar ik weet van onze vakantie naar Tunesië dat mijn broertje en zusje het via een andere instantie hebben laten doen. Thuisvaccinatie.nl. Dat is hen ook prima bevallen.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 02:21

Voor Gambia is alleen de cholera stempel verplicht; de rest absoluut niet.
Wel is het aan te raden om te enten.
Malariapillen is niet verplicht, maar ik raad het wel ten zeerste aan.
Mijn zus woont daar en heeft al diverse keren malaria gehad.

https://www.ggdreisvaccinaties.nl/land/gambia

_Christina

Berichten: 1486
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 02:52

'Gewoon' bij de huisarts? Wellicht dat je dat wel even van tevoren moet aanmelden, aangezien ze misschien niet alles op voorraad hebben. Maar een huisarts is daar volgens mij gewoon toe bevoegd en misschien mag zelfs de assistente van jouw huisarts het doen. Dan hoef je niet eens op consult en kan het een keer tussendoor (in overleg uiteraard).

Edit: ik was even online bij mijn huisartsenpraktijk gaan kijken, deze blijkt aangesloten te zijn bij het Landelijk Coördinatiecentrum voor Reizigersadvisering (LCR). Dus misschien is niet elke huisarts bevoegd! Maar wellicht is de jouwe dat wel! En anders kun je als 'passant' naar een praktijk die wel bevoegd is. Dat mocht in ieder geval in het verleden wel, ik zou dat voor de zekerheid even navragen bij jouw zorgverzekering.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Reisvaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 03:22

Ja, ik kreeg ook al mijn entingen voor het reizen bij de huisarts. Nooit voor naar GGD geweest.

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 03:42

Kijk eens op reisprik.nl. Is een landelijke organisatie waar veel huisartsen op aangesloten zitten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 04:25

Ik ben mijn vaccinaties ook gewoon bij de huisarts gaan halen.
Wel even telefonisch overleggen, het moet besteld worden.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Reisvaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 08:06

Ik heb mijn entingen voor Egypte gewoon bij de huisarts gekregen.(DTP & Hep A)
Houd er wel rekening mee dat voor sommige entingen er een bepaalde tijd tussen moet zitten voor ze werkzaam/beschermd zijn, dus informeer daar wel even naar. Dit is natuurlijk wel heel erg kortdag.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Reisvaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 08:26

Misschien zit vaccinatiecentrum.nl bij jou in de buurt?

astriidj

Berichten: 2465
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 08:50

thuisvaccinatie.nl
Lekker makkelijk gewoon thuis :))

perdjes

Berichten: 948
Geregistreerd: 29-10-04
Woonplaats: Venray

Re: Reisvaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:19

thuisvaccinatie.nl

Echt ideaal! Er komt een arts aan huis. Het kan zelfs in de avond uren of in het weekend.
Het gaat allemaal heel netjes en je krijgt ook nog een aantal tips en adviezen.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:21

Ik ben voor Kenia inderdaad ook geënt via thuisvaccinaties.nl en ik was daar erg tevrede over. Ik kreeg de Hep A+B dus moest 3 keer geprikt worden en bij alle drie de keren had ik dezelfde man dus dat was ook heel erg prettig!

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Reisvaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:31

Ik weet niet waar je woont maar de Travel Clinic op Schiphol geeft veel mogelijkheden. Daarnaast hebben ze daar vaak meer op voorraad (buiktyfus was 2 jaar geleden zo’n dingetje, overal niet-betaalde krijgen behalve daar).

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Reisvaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:33

Even nakijken of je niet verzekerd bent voor reisprikken. Als dat zo is zijn er vaak maar een of een paar instanties die volledig vergoed worden.
In principe kan iedere apotheek de vaccinaties in kopen en kun je ze dus bij je gewone huisarts laten zetten als je ze zelf moet betalen.

Votti

Berichten: 269
Geregistreerd: 21-01-12
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Reisvaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:43

Binnen de UMCs zijn er ook vaccinatiepoli's, zoals het Erasmus MC, denk dat het Leids MC er ook wel een heeft. Bij het Erasmus is alles op voorraad en t zit niet heel vol!

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Reisvaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:56

thuisvaccinatie heb ik voor mijn vakantie naar Zanzibar gehad. beviel echt goed!

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Reisvaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:59

Ik heb voor Kaapverdie (hoefde niet, we gedaan, eigen gemoedstoestand wel gedaan) maar via de huisarts gedaan, was goedkoper dan GGD. Wij waren er beide niet voor verzekerend namelijk.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:04

Gracezellaa schreef:
Misschien zit vaccinatiecentrum.nl bij jou in de buurt?

Wij hadden hetzelfde toen we naar Gambia gingen vorige maand en toen ben ik via de huisarts bij Hey vaccinatiecentrum in Den Bosch uitgekomen. Ons werd aangeraden; gele koorts, hepatitis A, DTP en inderdaad malariatabletten. Daarnaast hebben we een cholera not indicated sticker gekregen.

rocky_1995

Berichten: 655
Geregistreerd: 22-12-11

Re: Reisvaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:25

Ik heb wel ervaring met reisprik.nl. Ik ben daar 2 jaar geleden ook geweest, omdat via de GGD het moeilijk was, omdat ze alleen op hele lastige dagen/tijden konden. Reisprik is een organisatie waar gewoon huisartsen bij aan zijn gesloten. Mij is het in ieder geval goed bevallen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:37


Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Reisvaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:49

Ik ben idd naar een vaccinatiecentrum gegaan, er zit er 1 op de campus in Wageningen, vlakbij mij werk.
Was dus voor mij ideaal.

Ik heb geen ervaring met Gambia verder, ik ging toen naar Brazilië.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:59

Hier zowel bij het LUMC geweest als gebruik gemaakt van thuisvaccinatie.nl
Beiden goed bevallen.
Maar geen idee of beiden nog plek hebben op zo'n korte termijn.

Bienotje

Berichten: 10866
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:34

Check eens je verzekering, ik kreeg alles vergoed bij een bepaalde instantie ipv de ggd ofzo.

Anoniem

Re: Reisvaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:06

Ik ben bij vaccinatiesopreis.nl geweest en dat was prima. Gambia is wel een gelekoortsland dus ik zou voor de zekerheid wel een gele koorts inenting halen. DTP zou ik sowieso ook halen en Hep A alleen als je onder relatief primitieve omstandigheden reist. Als je in een luxe hotel/resort verblijft en niet van plan bent om in vieze hostels te slapen of heel veel voedsel van straat te eten is hep a echt niet nodig.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:23

Emmaa_ schreef:
Ik ben bij vaccinatiesopreis.nl geweest en dat was prima. Gambia is wel een gelekoortsland

Gambia is gelukkig geen gele koorts land.
Citaat:
Waar?

Het virus komt uitsluitend voor in Afrika ten zuiden van de Sahara en in Zuid-Amerika. Het risico op besmetting is het grootst in West-Afrika en het Amazonegebied.