Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-18 23:01

14 januari is er iemand bij ons geweest voor een fotoshoot van onze 4 paarden.
Het was gratis omdat ze haar portfolio wilde uitbreiden.
Ik ben 2 volle dagen bezig geweest met de paarden super netjes maken en we zijn uren bezig geweest met foto's maken.
Ze wilde graag in de wei foto's maken, dus ik heb m'n weiland opgeofferd en kapot laten trappen voor mooie foto's.
Allemaal niet erg, als er dan ook een leuk resultaat uit zou komen.

Die dag gaf ze aan dat ze iig 1 foto die avond zou sturen en de rest zo snel mogelijk. Inmiddels zijn we 6 weken verder en heb ik nog geen foto gezien. Meerdere keren gevraagd maar krijg amper reactie. Weken geleden gaf ze aan ziek te zijn en zsm iets van zich te laten horen. Sindsdien niets meer gehoord.

Wat is een normale tijd om foto's te ontvangen na een shoot?
Kan ik hier iets mee of moet ik gewoon accepteren dat alle moeite voor niets was?
Ik vind het banketstaaf dat ik al die moeite doe (zelfs een paard helemaal geschoren omdat ze te vies was om schoon te krijgen) en dat zij nu mooie foto's heeft voor haar portfolio en ik met lege handen sta..


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:14

Heb je geen telefoonnummer van de fotograaf? Heeft zij de foto’s ook al zichtbaar in haar portfolio zitten (staan ze op internet/ social media/ instagram)?
Heeft ze 100% zeker het juiste mailadres van jullie? Staat er niet toevallig een mail van haar bij je ongewenste email (wegens onbekende afzender en bijlage)?

Wel onwijs vervelend dat de communicatie zo stroef verloopt. Qua levertijd is er geen richtlijn. De ene fotograaf levert binnen 2 uur, de andere 2 dagen/ weken/ maanden. Dat ligt er net aan hoeveel foto’s het zijn, wat er mee moet gebeuren, wanneer de fotograaf er zin en tijd voor heeft.

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:25

Foto's bewerken kan veel werk zijn.
Maar als ze er helemaal geen tijd voor heeft, kun je misschien vragen of je ze onbewerkt kunt krijgen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:26

Tsja..... normaal gesproken spreek je dat van te voren af. Fotografen hebben vaak wel veel werk met nabewerking e.d.
Het daadwerkelijk foto's schieten is 1 ding, het uitselecteren en nabewerken is 2. En dan kan er inderdaad ook nog overmacht/ziekte in het spel zijn.

Maar netjes is het absoluut niet nee. Ook al betreft het een gratis portfolio-shoot. Maar dan mag je je als "klant" ook wel íetsjes losser opstellen dan een (goed)betaalde fotoshoot vind ik.

Het land kapot laten lopen en een paard speciaal geschoren hebben.... tsja, snap dat je dat wat vervelend vind nu je nog steeds geen foto's hebt ontvangen, maar dat is uiteindelijk natuurlijk wel helemaal je eigen keuze geweest.

Persoonlijk zou ik nooit zomaar voor ff een fotoshoot mijn paard speciaal gaan scheren als ik dat anders niet had gedaan, maar goed dat is persoonlijk.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-18 23:34

Ik ben ook wel coulant geweest. Ik heb haar beterschap gewenst en gezegd dat het geen haast had. Maar als er dan 6 weken voorbij zijn en ik krijg helemaal geen contact meer, begin ik te vrezen dat de foto's niet meer komen.

Contact is via FB gegaan. Er was altijd direct reactie, dus heb alleen mijn telefoon nummer gegeven voor het geval ze de locatie niet kon vinden en niet naar die van haar gevraagd.

Tuurlijk heb ik zelf bepaalde keuzes gemaakt maar ik heb er geen moment bij nagedacht dat het voor niets zou zijn. Ben te naïef om van te voren te bedenken dat iemand zn afspraken niet nakomt.

Foto's zijn ook verder nog nergens gedeeld. Aan de ene kant stelt me dat gerust dat ze ze tenminste niet enkel voor eigen gebruik heeft. Aan de andere kant ben ik steeds banger dat het geheugenkaartje misschien wel zoek is geraakt oid en ze dat niet durft te zeggen.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:37

Mag ik vragen over wie het gaat, eventueel via pb? (Misschien kan ik van daaruit helpen want ik ken redelijk wat fotografen) Heb het zelf ook meegemaakt en alhoewel het niet echt een fijn gevoel geeft, is aandringen vaak wel de methode. Natuurlijk wel beleefd en respectvol.

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:47

Maar krijg je nu geen contact meer met haar ondanks pogingen van jouw kant?

koeien op de weg...

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:13

Ik heb totaal geen verstand van hoelang zoiets duurt en hoeveel tijd bewerken kost..

Maar kan vooral opmaken uit je verhaal dat je de moeite en wat je op geofferd hebt (weiland en paard geschoren) dat dat zwaarder weegt. Dus dat als je er veel makkelijker over dacht paardjes gewoon netjes maar niet op en top weiland heel was gebleven je er niet zn punt van maakte. Ergens snap ik dat als het niet positief afloopt je baalt maar persoonlijk zou ik nooit mn weiland aan gort laten trappen voor een middagje fotoshoot of mn paard speciaal voor scheren.. Dus dat zijn de keuzes die je zelf hebt gemaakt. Niet aanvallend bedoel trouwen;) hopelijk krijg je snel duidelijkheid!

heidiLOVER

Berichten: 9184
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:35

Ik ben zelf fotografe en lever mijn foto's normaal binnen 1 tot 3 weken. Dit gaat dan wel om betaalde shoots. Ik doe nog maar zelden shoots voor mijn portfolio, maar die duren bij mij door de betaalde shoots ook wel eens wat langer, al probeer ik ook gewoon mijn normale levertijd aan te houden. Scheren en je weiland laten vertrappen is misschien niet het handigst geweest, maar daar gaat het in deze natuurlijk niet perse om.

Ik vind het vooral vreemd dat ze niets meer laat horen? Als ze er niet blij mee was of gewoon even geen tijd heeft moet ze dat wel laten weten. Ik zou het toch nog een paar keer navragen mocht ze niet reageren en zeggen dat je het begrijpt als ze het druk heeft, maar je toch graag zou willen weten hoe het er voor staat en wanneer je iets kunt verwachten. :)

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:42

Fotografen .... pff echt hoor.. ik heb al zo vaak maanden gewacht op fotos. Ik wacht nu nog op de laatste fotos van juni 2017.... en in 2016 ooit geshoot en fotos nooit gekregen.

En je kan er niks mee behalve anderen waarschuwen en/of veel geduld hebben...

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje

Tazzey
Berichten: 9480
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:49

Lienek schreef:
Fotografen .... pff echt hoor.. ik heb al zo vaak maanden gewacht op fotos. Ik wacht nu nog op de laatste fotos van juni 2017.... en in 2016 ooit geshoot en fotos nooit gekregen.

En je kan er niks mee behalve anderen waarschuwen en/of veel geduld hebben...


Hier wil ik als vakfotograaf toch wel even op inhaken. Wij als vakfotografen zijn ook niet blij met de beunhazen die ons vak een slechte naam geven. Scheer ons alsjeblieft niet over een kam met de beunhazen. Wij hebben veel geld en tijd geïnvesteerd in onze ondernemingen.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:02

Tazzey schreef:
Lienek schreef:
Fotografen .... pff echt hoor.. ik heb al zo vaak maanden gewacht op fotos. Ik wacht nu nog op de laatste fotos van juni 2017.... en in 2016 ooit geshoot en fotos nooit gekregen.

En je kan er niks mee behalve anderen waarschuwen en/of veel geduld hebben...


Hier wil ik als vakfotograaf toch wel even op inhaken. Wij als vakfotografen zijn ook niet blij met de beunhazen die ons vak een slechte naam geven. Scheer ons alsjeblieft niet over een kam met de beunhazen. Wij hebben veel geld en tijd geïnvesteerd in onze ondernemingen.


Veel fotografen... ik ken maar een select kringetje dat wel netjes op tijd levert..

En dan praat ik dus ook over professionele fotografen waar bij het hun werk is. Niet de HTK fotografen.
Het is echt schrikwekkend dat er vele zo laks zijn.

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101361
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:10

Ik lever altijd zo snel mogelijk. Ik vind het leuk om de foto's te bewerken en het eindresultaat te laten zien. Ik lever altijd binnen een week maar meestal al dezelfde dag. Portfolio of betaald maakt bij mij niet uit.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:10

Hier op bokt hetzelfde meegemaakt al hoor. Lijkt erop dat er geen foto's meer komen als ik het zo hoor :o

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:28

Bellatrix schreef:
Ik lever altijd zo snel mogelijk. Ik vind het leuk om de foto's te bewerken en het eindresultaat te laten zien. Ik lever altijd binnen een week maar meestal al dezelfde dag. Portfolio of betaald maakt bij mij niet uit.


Hier ook. Had wel voor mijzelf max 2 weken, maar meestal dezelfde dag of dag erna waren de foto's al klaar en geleverd met shoots. Ondertussen fotografeer ik niet meer in opdracht/voor anderen.

Maar hoor het wel vaker dat er foto's niet geleverd worden, erg vervelend. -O-

kayleeflosje
Berichten: 22
Geregistreerd: 02-02-18
Woonplaats: :P

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:53

Meestal als ik zelf foto's maak en daarna bewerk heb ik ze wel altijd snel klaar! Wel vervelend, Hopelijk krijg je alsnog de foto's binnen.. ;(

Two Feet Move Your Body, Four Feet Move Your Soul... ~Flosje~

Keell94

Berichten: 4044
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:13

je hebt er niks voor betaald dus eigenlijk niet zo heel veel rechten dan.

ondanks dat het voor het portfolio is neem ik aan dat je als fotograaf zo snel mogelijk de foto's levert, ziek zijn kan natuurlijk maar 6 weken is wel erg lang.
ikzelf streef altijd uit naar MAXIMAAL 4 weken en dat vind ik al vrij lang, en idd 1 voorproefje binnen 2 dagen.

jammer dat ze niks meer laat horen, zou gewoon beleefd nog een berichtje sturen dat het nu al 6 weken verder is en je graag zou willen weten wanneer ze ze af verwacht.
De nabewerking kost onwijs veel tijd (als je het netjes en goed doet) dus ze binnen een dag af hebben is niet reeel. Hebben jullie niet besproken wat ongeveer haar levertijd is, aantal foto's etc?
Laatst bijgewerkt door Keell94 op 24-02-18 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

_Charlot
Berichten: 1264
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:13

Ik heb afgelopen jaar eind maart een fotoshoot gehad en ik kreeg half juni pas de foto’s (6 stuks totaal) . Dit duurde dus bijna 3 maand.

Het komt vast wel!

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:18

Ik heb 2 jaar geleden een shoot gedaan met mijn hond, was ook portfolio. Van 2 fotografen heb ik maar 1 foto gekregen. Bij de ene fotograaf achter gevraagd maar die zei dat ze er niet meer mee bezig is geweest. Van de andere fotograaf nooit meer iets vernomen. Ik moest toen vrij ver rijden dus vond dat wel jammer. :+

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

Keell94

Berichten: 4044
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:25

xAnthea schreef:
Ik heb 2 jaar geleden een shoot gedaan met mijn hond, was ook portfolio. Van 2 fotografen heb ik maar 1 foto gekregen. Bij de ene fotograaf achter gevraagd maar die zei dat ze er niet meer mee bezig is geweest. Van de andere fotograaf nooit meer iets vernomen. Ik moest toen vrij ver rijden dus vond dat wel jammer. :+


was dit met een meeting?
Ik organiseer veel meetings via bokt en maak het ook regelmatig mee dat deelnemende fotografen gewoon niks toe sturen.
die mensen laat ik een volgende keer ook niet meer deelenemen tenzij van te voren verteld dat ze bv op vakantie gaan of examens hebben etc, dat is wat anders maar dan zijn ze van te voren al op de hoogte.

erg jammer altijd idd.

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

MallyBelly

Berichten: 3522
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:42

Ik moet nog fotos krijgen van oktober 2016...... Paard is zelfs inmiddels al overleden..
Toch blijven vragen denk ik.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Anoniem

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:46

Van een boktmeetibg verwacht ik ook nog foto's van mei 2017 van 1 fotograaf :o

Verder krijg ik ze meestal, breed genomen, binnen een maand :) Gratis of betaald.

6 weken en bijna geen contact mee te krijgen, ik vrees ook het "ergste"...

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:03

Keell94 schreef:
xAnthea schreef:
Ik heb 2 jaar geleden een shoot gedaan met mijn hond, was ook portfolio. Van 2 fotografen heb ik maar 1 foto gekregen. Bij de ene fotograaf achter gevraagd maar die zei dat ze er niet meer mee bezig is geweest. Van de andere fotograaf nooit meer iets vernomen. Ik moest toen vrij ver rijden dus vond dat wel jammer. :+


was dit met een meeting?
Ik organiseer veel meetings via bokt en maak het ook regelmatig mee dat deelnemende fotografen gewoon niks toe sturen.
die mensen laat ik een volgende keer ook niet meer deelenemen tenzij van te voren verteld dat ze bv op vakantie gaan of examens hebben etc, dat is wat anders maar dan zijn ze van te voren al op de hoogte.

erg jammer altijd idd.

Nee dat was geen meeting. Had met een fotograaf afgesproken maar uiteindelijk kwamen er nog 3 anderen mee :)

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:06

Uit ervaring met redelijk veel fotoshoots krijg ik ze tussen de 1 week en 1 maand. Maar er zitten ook fotografen tussen die 1 voorproefje sturen en daarna hoor je er niks meer van...

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:16

Hier afgelopen zomer ook een drama gehad met en stalshoot die ik had georganiseerd. Het contact was van te voren was prima, we waren met 12 combinaties dus een strakke planning gemaakt en de dag zelf verliep op rolletjes. Totdat de foto's moesten komen... afspraken werden niet nagekomen en idd excuusjes als ziekte, WiFi problemen, geen tijd en dergelijke kwamen voorbij. Ik heb haar zo lang berichten gestuurd tot het eindelijk geregeld was. Nog nooit zo iets onprofessioneels meegemaakt. Mensen kregen verkeerde foto's of zelfs foto's van anderen, mailadressen die niet zouden werken terwijl elke andere mail wel binnen kwam. Pfff nooit meer bij deze fotografe, dat weet ik wel. Hoop dat je uiteindelijk je foto's krijgt. Blijf iig berichten sturen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker