Vocht in knie -> koelen of warm houden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Vocht in knie -> koelen of warm houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 22:55

Even een gekke vraag hoor.

Ik heb al een tijdje last van regelmatig vocht in mijn knie. Iets met te korte spieren in mijn bovenbeen en kuit, volgens de fysio een aantal jaar geleden. Nu heb ik er de laatste tijd weer vaker last van en op dit moment is het zo'n rot gevoel dat lopen niet zo fijn meer is.

Nu wil ik graag weten of ik dit beter kan koelen of beter warm kan houden.. Een ice pack kan je dacht ik ook opwarmen namelijk dus het is beiden mogelijk.. Waar doe ik goed aan? Heb net paard gereden en ben bang dat het van koelen op het moment alleen maar meer stijf word..

Iemand een tip hiervoor?

kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Re: Vocht in knie -> koelen of warm houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:23

Vocht in de knie schijnt best afgevoerd te worden met bijvoorbeeld fietsen of lopen. Bewegen dus.
Maar wat is de oorzaak ervan?? Afhankelijk daarvan koelen of verwarmen.
Koelen kan nooit kwaad lijkt me, maar komt t door n ontsteking bv dan lijkt opwarmen niet de juiste manier. Maar miss ook doen wat het prettigst voor jezelf aanvoelt..?

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Vocht in knie -> koelen of warm houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 23:27

Het komt er op neer dat het eigenlijk overbelast is waardoor er vocht in komt. Maargoed, dat heb ik al snel hoor, en voor mij helpt het juist om wat rust te nemen, gaat helaas niet altijd..

Net een uur intensief paard gereden dus beweging is er zeker geweest. Nu had ik helaas ook last tijdens het rijden en dat heb ik normaal dan weer niet..

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Vocht in knie -> koelen of warm houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:35

Ik verwarm mijn knieën altijd, van kou worden ze nog dikker en pijnlijk. Koelen alleen bij zwelling en dan alleen de eerste paar uur dacht ik. Daarna altijd verwarmen.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:50

Waar in je knie heb je last?
Ik had altijd last van mijn knieschijven qua vastzitten, en dan werkte supersimpel er rechte strook fysiotape met een gat erin perfect.
Dus twee stroken om beide kanten van de knieschijf heen, dat gaf enorm veel rust in mijn knie. :)
Met mijn meniscus vond ik een drukverband niet te strak met flink watten eronder erg fijn, werd wel warm maar dat hielp enorm fijn. :j
Wie weet is dat iets waar je baat bij hebt?
Ik deed het vooral als ik weer teveel gedaan had en die knie wat rust nodig had, s'avonds dus vooral.

Wat bij mij voor mijn knieën enorm goed geholpen heeft is testosteron, misschien onwijs out of the box, maar bij mij werkt het fan tas tish. :+
Klinkt misschien stom, maar deze was bij mij wat laag en ik smeer nu gel.
Ik was binnen 4 weken van mijn knieklachten af. :wow:
Bij mij bleek het dus grotendeels door slappe spieren te zijn, hoe zit dat bij jou?
Ik kreeg dat er ook niet aan getraind zonder testosteron.
Als ik het eerder geweten had... Ik heb zóveel tape versleten, en zo lang getobt met telkens weer kloppende knieën.
En dan is het dus in no time weg, met enkele milligrammen aan testosterongel.
Man wat had dat gekloot gescheeld al die jaren, mijn waarde was te laag om overbelasting van normaal belasten te kunnen voorkomen.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Vocht in knie -> koelen of warm houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 00:12

Het zit zegmaar aan de bovenkant van mijn knie. Ik zit nu toevallig op een stoel en kan het het makkelijkste uitleggen als de plek waar je je handen of ellebogen op zet/legt om er op te steunen :+

Een aantal jaar geleden ben ik voor beide knieën naar de fysio geweest en de spier in mijn bovenbeen was te kort vertelde ze. Ik moest op mijn buik liggen en mijn hak naar mijn bil doen zegmaar, en links ging dat makkelijker dan rechts.

Ook nu heb ik last van mijn rechter knie. Heel lang geen last gehad en nu sinds een tijdje komt het weer steeds meer opzetten. De pijn trekt door naar mijn heup.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 01:16

Klinkt qua pijnplek bij je knie wel bekend.
Doortrekken heb ik weinig last, maar ik hou alles wel zo los mogelijk dmv massage ed.
Helpt het niet om je bovenbeen wat extra te trainen met oefeningen?
Of wordt het dan nog erger in jou geval?
Hier bleek spieren opbouwen de oplossing, met name die die jij noemt waar je je ellebogen op zet was bij mij te slap.
Ik kijk nu soms in de spiegel, en ik zie met het blote oog waarom ik zo lang last heb gehad.
Wat een enorm verschil.
Tipje trouwens waar ik veel aan gehad heb om mijn knie zo goed mogelijk te houden, het boek triggerpoint therapie.
Iedereen kan het, pijnplek opzoeken in het boek.
Vervolgens verwijst het boek je naar de betreffende spieren die het kunnen veroorzaken toe.
Daar staat dan uitleg over hoe je de spier kunt masseren en klachtenpatroon etc.
Ik heb als ik er niks aan doe best rare knieklachten.
Lijkt op meniscus ook nog soms, maar zolang ik het 2x per week masseer enzo gaat het verrassend goed.
Door jou korte spieren is echt oplossen misschien lastig, maar waar kan je been en mogelijk rug loshouden kan helpen?
Met dit boek kan je dat thuis zelf leren, ik heb er veel plezier van.
Een luxe als je een knie hebt die gauw zeer doet of overbelast is vind ik het. :P
Het boek heet Handboek triggerpointtherapie, van Clair Davies.