Welsh Hengstenkeuring 2018

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 14:19

Inmiddels is het al weer 2 weken geleden, dat de hengstenkeuring van het Welsh pony en Cob stamboek plaats vond. Echter ben ik door de drukte er nog niet aan toe gekomen om een topic te maken op bokt :+

We begonnen op vrijdag met 110 hengsten voor de eerste bezichtiging, waarvan 25 NWR, 8 WPBR, 2 sectie D, 7 sectie C, 24 sectie B en maar liefst 43 sectie A pony´s. Na een strenge selectie van de juryleden bleven er in totaal 57 hengsten over die naar de tweede bezichtiging mochten op zaterdag. De andere hengsten kregen 'de hoed', en werden gevraagd de baan te verlaten.
Afbeelding


De meeste hengsten zijn 3 jaar oud als ze op vrijdag tijdens de eerste bezichtiging verschijnen, echter is er één uitzondering die in het bijzonder genoemd mag worden.
In de laatste groep sectie A hengsten van de vrijdag verschijnt de 25-jarige Maestir Odyssey in de baan, een hengst die een aardig voetje kan bewegen en een mooie show neer zet.
Afbeelding

Aangezien deze hengst in zijn jongere jaren al een keer is goedgekeurd, maar niet is terug gekomen om dit definitief te maken, moest hij weer instromen bij de 'nieuwe jaargang'. Echter werd op vrijdag bekend gemaakt dat hij definitief goedgekeurd is en op zaterdag geprimeerd zal worden.

Op zaterdag vingen we aan met de oudere, reeds goedgekeurde hengsten. En al snel was de eerste kampioen bekend, namelijk de 6-jarige Jonker's Jayden (foto), die ook zijn sportpredicaat in ontvangst mocht nemen. Als reserve mocht opstellen Heitrak's Marvin, de 14-jarige sport-elite hengst.
Afbeelding

Bij de Welsh Part Bred waren slechts 2 inschrijvingen bij de oudere hengsten, waaronder deze perlino hengst, Cassanova Du Bois, welke later in de dag voor de eerste keer onder het zadel verscheen.
Afbeelding

De sectie C en D waren goed vertegenwoordigd dit jaar, waar er op vrijdag al 9 hengsten in deze sectie aanwezig waren, kwamen er ook 3 oudere C hengsten terug.
Toen de sectie B begon, was er één hengst die al snel op viel. Niet alleen zijn bijzondere kleurtje, maar ook zijn beweging en de mooie ontwikkeling die deze hengst gemaakt heeft. Ik heb het dan over 4-jarige Maarlen's Romeo (foto). Vorig jaar stond hij als 3-jarige stond hij 3e in zijn rubriek, nu mocht hij als eerste opstellen. Vervolgens werd hij ook nog sectie B kampioen. Naast hem mocht de eveneens 4-jarige Spring Star's Kimro opstellen.
Afbeelding

Doordat Maestir Odyssey op vrijdag werd goedgekeurd, kwam het zeldzame moment dat vader en zoon samen in de ring kwamen. En beiden niet onverdienstelijk. Amity's Ocean King (links) werd eerste in zijn rubriek, Maestir Odyssey (rechts) werd 3e.
Afbeelding

In de middag was het tijd voor de tweede bezichtiging van de nieuwe jaargang.
Bij de NWR werden 6 hengsten aangewezen voor het verrichtingsonderzoek
- Speycksbosch Double-U
- Furioso v.h. Enkershof
- Cornetto
- Nijebert's Marc
- De Goede Ree's Elegant
- Liandro
Van deze hengsten werd door het publiek Furioso van het Enkershof verkozen tot hengst met de beste draf.
Afbeelding

In de sectie WPBR zijn twee hengsten goedgekeurd.
- Beukenoord's Arena
- HSH Kingston
Samen met de wpbr hengsten uit de ochtend mochten zij strijden om het kampioenschap. De 3 jarige Beukenoord's Arena ging hier mee aan de haal.
Afbeelding

In de sectie C was er bij de nieuwe jaargang veel deelname, ook zijn er in verhouding veel hengsten goedgekeurd. Bij de 3 jarigen was de uitslag:
- Stud of Diamonds Ray of Light
- Danash Shangri-La
- Shamrocklake Wild Humphrey.
Bij de 4 jaar en oudere hengsten werden er twee goed gekeurd:
- Fronarth Defoe
- Dycott Equiality
Fronarth Defoe werd vervolgens ook sectiekampioen en mocht aan het einde van de dag ook het dagkampioenslint ontvangen.
Afbeelding

In de sectie D was er helaas maar één hengst aanwezig, maar deze is wel van dusdanige kwaliteit dat hij goedgekeurd werd. Shamrocklake Oliver Twist werd dus automatisch sectiekampioen.
Afbeelding

Vervolgens kwamen de sectie B hengsten in de baan. Hier mochten er uiteindelijk 9 van blijven.
De volgende driejarige hengsten werden goedgekeurd:
- Springdreams Go for Gold (foto)
- Stougjeshoeve Charmer
- Beschenhof Action Man
- Ribbon's Sendor
- Lakeway's Kensington
- Wildzang's Sorento
- Wheemhoeve's Bolero
Bij de 4 jaar en oudere hengsten was de uitslag als volgt:
- Waxwing Perrin
- Wildzang's A Dream Dessert.
Afbeelding

En last but not least, ging de sectie A de baan betreden.
Ook hier werd een mooi aantal hengsten goedgekeurd:
- Eindegooi's Pretty Charmer
- Oosterslag's Beallfire
- Heuvelrug Hallmark
- Cannenburg's Dark Prince
- Perlhof Rhys
- Springbourne Coalport
- Colne Tibo
- Blackblaze Honeyhilver.
En bij de 4 jaar en oudere hengsten was de uitslag:
- Pinewell Jeronimo
- Ceulan Masterclass.
En toen kwam voor mij misschien wel het mooiste moment van de dag. De kampioen van de sectie A werd bekend gemaakt. De omroeper riep het nummer 145, eerste maal een beetje gejuich maar geen reactie van de eigenaar/voorbrenger. De omroeper riep het nogmaals, meer gejuich van het publiek, de betreffende eigenaar kijkt nog eens om zich heen. De ringmeester besluit het toch maar uit het lijden te verlossen. Het lijkt zo'n onrealistisch moment, hij had het niet verwacht. Zijn broer komt hem even feliciteren en dan komen de tranen.
Afbeelding
Even genieten van het intiem moment, de pony krijgt een kus en een knuffel. En dan volgt een trotse ereronde.
Afbeelding

Een spannend dagkampioenschap, met allemaal toppers in de baan. Een moeilijke keuze voor de juryleden.
Afbeelding

Toch wordt de keuze gemaakt.
De 3jarige Sectie C Fronarth Defoe wordt dagkampioen, reserve is Jonker's Jayden.

Bedankt voor het lezen, een reactie zou ik leuk vinden.

marjolein88

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:32

gaaf stuk !! en mooie foto's met emotionele momenten ! super vastgelegd

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 14:40

Dank je :) Het was weer fijn om er bij te kunnen zijn!

keresa
Berichten: 2011
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:44

mooie fotos weer Vief
Ik ga voor Ollie (Shamrocklake Oliver Twist)

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 14:56

Dank je. Ik had niet anders van jou verwacht Keresa :P

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:02

Oh ging zelf bijna wenen bij die foto :')
Wat een compleet verschillende paarden zijn dit, dat had ik echt niet gedacht! Heb totaal geen verstand van ponyrassen maar vrienden van mij showen met Belgische Trekpaarden en ik ga overal mee om te helpen klaarmaken en 2 jaar geleden werd hun hengst Kampioen op afstamming en die emoties komen me even helemaal terug :+
Bedankt voor deze herinnering! Mooie reportage :)

edit: oh als we favorieten gaan kiezen doe mij maar die bruine met de witte sokjes, wat een BONK

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27969
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:16

Wat een majestueuze dieren zijn het toch ook! Kan ik als Arabierenliefhebber erg van genieten :)) ;)

Prachtig verslag, geeft een mooi beeld van de dag. +:)+

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:56

Mooi!

Van Maarlen's Romeo krijgen we spoedig een veulentje *\o/* zoveel zin in!
(Deze zal (helaas) verkocht worden omdat we met de oudere bewezen merries verder willen gaan)

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:13

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 16:21

Dank jullie wel voor alle reacties!

@Granoek, het Welsh stamboek is voor best ingewikkeld met 6 verschillende types. Het is altijd gaaf als vrienden kampioen worden, zeker als je erg betrokken bent!

Rije, welshjes zijn soms ook kleine arabiertjes ;) Bij sommigen kun je goed zien dat er Arabierenbloed in zit.

Sneeuwpop, spannend! Wanneer is je merrie uitgeteld?

yorick
Berichten: 1704
Geregistreerd: 29-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:43

:)

Stino1992
Berichten: 36
Geregistreerd: 09-04-12

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:51

Fijn verslag om te lezen met prachtige foto’s! Kan het zijn dat er helemaal op het einde een foutje is ingeslopen?: er staat de 3-jarige Fronarth Defoe.

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 17:00

Dank jullie :)

Klopt, Stijn, Defoe is 12. Ik kan het helaas niet meer aanpassen |o

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:14

Wat heb je er een mooi verslag van gemaakt zeg! Gaaf! En je maakt echt prachtige foto's zo in een binnenbaan.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:21

Super geschreven stukje Vivian. En weer erg mooie foto's en mooi de reactie van de broers tijdens het uitroepen van het sectie a kampioenschap weten vast te leggen.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:31

Mijn kampioen was zeker Defoe, wat een prachtige pony! Echt van genoten.

Mooie foto's Vivian, net als altijd ;)

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 21:36

Dank jullie :)

LinSa, sinds dit jaar hebben ze nieuwe verlichting in de hal in Ermelo, dat helpt wel iets :)

Getup

Berichten: 8267
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:26

Wat n pony's, wow! Leuk verslag om te lezen en bedankt voor de foto's.

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 00:17

Dank je! Met zo veel prachtige pony's is het een voorrecht om als fotograaf aanwezig te zijn!

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:39

Gaaf zeg :) Wat een prachtige pony's, kan haast niet wachten om naar mijn eigen toekomstige welsh mannetje op zoek te gaan!

Maris_

Berichten: 1448
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 02:46

Heel mooi vastgelegd :j

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 03:55

Mooi verslag hoor, heldere beschrijving met een fijne balans tussen feitelijke verslaglegging en sfeerelementen!

En dub dub dub, maar dit paardenmens kan niet kiezen, dus neem de vrijheid er een tweedelige favoriet van te maken; het lichaam van Fronarth Defoe en het hoofd van Beukenoord's Arena. :)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 08:46

Bedankt voor dit verslag. Hartstikke leuk om te lezen en er zo toch een beetje bij te zijn

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:08

Wat een mooi verslag! Je krijgt echt het gevoel dat je erbij was en de emotie /spanning kan zien. Bijna onmogelijk om de mooiste uit te zoeken. Ik vind Shamrocklake Oliver Twist een prachtig dier, maar ik vader en zoon schimmel ook mooi om weer hele andere redenen.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Welsh Hengstenkeuring 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:45

Leuk om de hele dag zo terug te kunnen lezen, met mooie foto's van zowel paarden als de mensen die er dicht bij betrokken zijn. dankjewel!