kinderfeestje met kindje wat bijna geen Nederlands kent?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

kinderfeestje met kindje wat bijna geen Nederlands kent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 13:52

Bij ons is een klasgenootje in mijn dochters klas gekomen uit Sirie.
Ondanks de taal bariere kunnen de meisjes het goed vinden.Nu is binnenkort mijn dochter jarig en mag haar eerste kinderfeestje geven. Ze wilt graag dat haar vriendinnetje ook komt, natuurlijk is ze welkom!.
Mijn vraag is hebben er Ouders op bokt soort gelijke ervaringen, en hoe pakte jullie dat aan?

Mijn idee is om haar moeder ook mee te uitnodigen, maar die spreekt ook nog bijna geen Nederlands. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden waar je niet meteen aan denken zou?.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: kinderfeestje met kindje wat bijna geen Nederlands kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:54

Ik heb Syrische kinderen in de klas gehad.
Het mooiste aan kinderen is, dat ze elkaar gewoon na doen.
Je kan het meisje gewoon uitnodigen met dezelfde uitnodiging als de andere kinderen en ook haar het hele feestje gewoon mee laten doen, ze gaat vanzelf mee met de andere kids.
Je kunt wel van tevoren even met de moeder spreken over wat jullie gaan doen, hoe laat het is, houd het simpel en eventueel is Google translatie heel handig :)
Kinderfeesten zijn daar namelijk niet standaard dus het is wel handig om de moeder even te informeren :)

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: kinderfeestje met kindje wat bijna geen Nederlands kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:57

Als ze het in de klas goed kunnen vinden,wat zou dan een probleem zijn bij het feestje?
Kinderen leren omgaan met elkaar,kunnen dat prima zelf regelen.

Hier gaan de kids bv naar een Franstalige school,de jongste spreekt nu nog amper Frans,maar die speelt zonder problemen eender waar met vriendjes,die zegt dan iets in het nl tegen de andere kindjes en toch doen ze lekker samen verder.

Wij maken daar vaak een groter probleem van dan wat het is.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:59

Oh wat leuk zeg! Kindje past zich vast gauw aan, kinderen zijn heel creatief als ze elkaars taal niet (goed spreken). Ook wel een leuk idee om de moeder uit te nodigen, heeft die gelijk een idee van hoe dat gaat in Nederland. Hoe oud is het kindje?

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Re: kinderfeestje met kindje wat bijna geen Nederlands kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:03

Gewoon doen :D kinderen kunnen prima communiceren samen, zonder taal.

Het is wel een goede idee om de moeder uitleg te geven wat Nederlands kinderfeestje is etc 8)7 dat heb je niet in alle culturen. En Syriërs zijn bijna altijd christen of moslim (er zijn ook moslims zonder hoofddoek etc) of druzen. Als ze moslim is is het handig geen varkensvlees zoals knakworst te serveren

Verder gewoon lekker doen :+

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: kinderfeestje met kindje wat bijna geen Nederlands kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:05

Wat de rest ook al zegt, kinderen doen elkaar wel na :)
Data en tijden even duidelijk opschrijven voor de ouders, en eventueel een nummer laten opschrijven waar ze te bereiken zijn.
Dan is het denk ik niet nodig hoor om de moeder te laten komen. Tenzij je dat gezellig vindt natuurlijk ;)

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:16

Idd geen varkensvlees maar verder zijn de Syriërs heel modern en ontzettend nieuwsgierig naar onze cultuur.

Tenminste dat is wat ik merk. Ik ben nu 1.5 jaar taalcoach van een Syrisch echtpaar en ze willen zo graag leren. De meesten kunnen ook redelijke Engels dus mocht het met de moeder lastig zijn qua taal is dat ook een optie.

Wat mij opviel is dat ze veel en lang in de keuken staan. En de lekkerste gerechten maken.

Ik weet niet hoe oud de kids zijn maar mss iets doen met cupcakes versieren? Moeders kan dan prima meehelpen.

Hou er wel rekening mee dat veel Syriërs (niet allemaal) bang zijn voor honden. Dat zijn vooral valse waakhinden in hun ogen en geen knuffeldieren.

Als wij afspreken bij ons, zorg ik altijd dat de hond tijdelijk een ander onderkomen heeft.

En verder zijn het hele dankbare mensen die zo graag hun steentje willen bijdragen aan onze samenleving.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: kinderfeestje met kindje wat bijna geen Nederlands kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:49

Syrische mensen zijn zo leuk! Mijn werk geeft ze de kans op te komen werken en we hebben 2 Syrische meiden, soms vragen ze wel eens van wat betekend dit of dat. Zo laatst ook toen iemand naar smink vroeg voor carnaval haha, ja dat kennen ze niet, en ik denk dat ze kinderfeestjes idd ook niet kennen.

Ik denk dat je vooral bij kinderen maar gewoon lekker moet laten gaan, ik denk dat je dochter haar vanzelf wel op haar manier helpt en begeleid dus ik zal haar gewoon uitnodigen en laat het lekker op zn beloop :)

senna21

Berichten: 11839
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:01

Niet alle Syriërs zijn moslim (m.b.t.varkensvlees), maar het is wel verstandig om te vragen of er iets is waar je rekening mee moet houden. Dit geldt natuurlijk voor alle kinderen, maar taal en cultuur vragen wat extra aandacht.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: kinderfeestje met kindje wat bijna geen Nederlands kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:09

geen idee hoe het in nl zit,maar op een verjaardagsfeestje voor kinderen wordt toch helemaal geen vlees geserveerd?
hier is het meer of pannenkoeken,of taart of wafels en mss wat snoep enzo,maar daar blijft het bij?

dus los van geloof of eetgewoontes,denk ik niet dat enig geloof daarover kan vallen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:27

tengeltje11 schreef:
geen idee hoe het in nl zit,maar op een verjaardagsfeestje voor kinderen wordt toch helemaal geen vlees geserveerd?
hier is het meer of pannenkoeken,of taart of wafels en mss wat snoep enzo,maar daar blijft het bij?

dus los van geloof of eetgewoontes,denk ik niet dat enig geloof daarover kan vallen?



Friet met frikadel, broodje knakworst. Het kan dus wel

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Re: kinderfeestje met kindje wat bijna geen Nederlands kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:31

Dat gaat echt wel goed komen, wat bij ons wel heel vaak is gebeurd. (Niet bij kinderen uit Syrië) dat een aantal Turkse kindjes niet mogen komen. Want dat mag niet in het geloof (ben zelf ook moslim) dus dat zou ook nog een optie zijn dat ze niet mag.

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: kinderfeestje met kindje wat bijna geen Nederlands kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:33

Waarom mag het niet volgens het geloof?

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:38

Toen ik jong was, zijn we eens naar Mallorca geweest. Mijn moeder sprak geen woord spaans, maar ze had meteen contact met de kinderen op straat in een mum van tijd deden alle kinderen mee met allerlei spelletjes waarbij gezongen werd in een kringetje enzo. Zakdoekje leggen, witte zwanen zwarte zwanen, Jan Huigen in de ton kan ik me herinneren, maar er was vast meer en tegenwoordig hebben ze wellicht andere spelletjes.
Daarbij gaat het heel erg om meedoen en nadoen. Er is helemaal geen gesproken taal nodig voor communicatie.

Ik weet niet waarom er naast taart, gegeten zou moeten worden op een kinderfeestje?
Geen enkel geloof heeft iets tegen taart naar mijn weten...

Joanne1997Jarig

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: kinderfeestje met kindje wat bijna geen Nederlands kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:42

Vroeger op vakantie had ik vaak vakantie vriendjes en vriendinnetjes die je ook voor geen woord verstond maar waar je wel heel leuk mee kon spelen en als het op school ook klikt dan zal het op een feestje niet anders zijn.
Als je t goed afspreekt met de ouders gaat t zeker goed komen :D

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 20:52

Iedereen hartelijk dank voor alle lieve en praktische antwoorden.

Het meisje is ongv 4,5 en mijn dochter wordt 5 jaar. Het eten is idd slim om het vlees te omzeilen, dus dat wordt pannenkoeken bakken(dat is net zo lekker!!)

Het zou jammer zijn als ze niet komt maar ja daar kunnen we niets aan veranderen dan!. Waarom mag dat niet van het geloof Ilayda?


Ook hier kan ik echt zeggen dat het lieve en leuke mensen zijn, die zo hun best doen dat ze echt alle geluk verdienen. En het is ook zo dat we het gewoon op zijn beloop te laten, maar je wilt ook gewoon je best doen om het echt feest voor iedereen te laten zijn. :D

_Siri
Berichten: 677
Geregistreerd: 14-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:56

ilayda schreef:
Dat gaat echt wel goed komen, wat bij ons wel heel vaak is gebeurd. (Niet bij kinderen uit Syrië) dat een aantal Turkse kindjes niet mogen komen. Want dat mag niet in het geloof (ben zelf ook moslim) dus dat zou ook nog een optie zijn dat ze niet mag.


Zat ik ook aan te denken. Moslims vieren hun verjaardag ook niet toch? Dat merk ik bij mijn leerlingen vaak (meer dan de helft Syrisch).

Verder zou ik je niet te druk maken. Als je moeder graag wil betrekken; vraag of ze iets te eten wil maken :D.. Dat doen ze heel graag.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:56

Anders voor het feest als dat lukt qua tijd nog eerst een speelafspraakje bij jullie thuis? Verder loopt het vast wel los.

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Re: kinderfeestje met kindje wat bijna geen Nederlands kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:43

Hoe het precies Zit weet ik eerlijk gezegd niet, wat ik ooit gelezen heb is dat de profeet heeft gezegd dat je het westen niet mag imiteren. Maar er waren nog meer dingen waardoor het niet mag.

Maar veel houden zich er niet aan zoals wij, maar de ouders van mijn man hebben nooit aan verjaardagen gedaan. Maar die mensen komen natuurlijk net uit Syrië dus dan zou het goed kunnen dat ze het niet vieren omdat het daar minder gedaan word.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:05

Bedenk ook dat ze misschien niet weten dat je een cadeautje mee hoort te brengen voor het jarige kind, dus het zou zomaar kunnen dat ze niks mee hebben. Het is ook weer raar om te zeggen natuurlijk. Komen ze straks met gigantische geschenken aan...

Ik denk eerlijk gezegd dat ik moeder niet mee uit zou nodigen. Waarom zou je dat doen? Dat doe je bij andere moeders toch ook niet?

Kinderen onder elkaar redden zich wel. Wij hebben ook elk jaar een buitenlands meisje te logeren, en die gaat gewoon alleen bij ons buurmeisje spelen, terwijl ze elkaar absoluut niet kunnen verstaan. Als haar moeder mee zou gaan zou ze daar heel erg aan blijven hangen qua taal. Als ze het zelf moeten doen worden ze wel creatief en flexibel met (lichaams)taal. Waarschijnlijk is dit meisje dat al, omdat ze het elke dag op school doet.

Mijn ervaring is dat het niveau van samenspelen wel wat daalt. Er wordt veel gegiecheld en gegild, en er is veel fysiek contact. Elkaar kietelen bijvoorbeeld. Ze kunnen niet zeggen 'zullen we tikkertje doen', dus er wordt gewoon getikt en hard weggerend op een uitdagende manier. Dat komt soms nogal infantiel en wild over.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:34

Toevallig laatst bij een kindje op verjaarsdagsvisite geweest vanuit werk (kinderen die doof zijn, slechthorend, horend of een taalontwikkelingsstoornis hebben, dus niet dezelfde taal). De jarige was een jongen uit Syrië. Er was gewoon taart, snoepjes, lekkers etc. Ik ging vanuit mijn werk mee met één van de genodigden. Heb ook gewerkt met een gezin met dezelfde afkomst, maar verjaardagen van de kinderen werden gewoon gevierd. Van de ouders niet, maar kinderen gaven gewoon een feestje en kregen cadeaus.

De tip om even aan te geven dat een (klein!) cadeautje normaal is, is wel fijn. Vlees is een goede vraag, maar vraag ook even naar gelatine. Dit zit in veel snoepjes en dit mogen sommige kinderen niet door het geloof. Eten maken vind ik ook een goede.. en je hebt echt nog nooit zo lekker gegeten!

Kinderen redden zich prima, met wat gebaren en lichaamstaal komen ze een heel eind.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: kinderfeestje met kindje wat bijna geen Nederlands kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 08:29

Misschien bij intertoys zo'n krat met geschikte kadootjes klaarzetten en daar naar verwijzen?

Anoniem

Re: kinderfeestje met kindje wat bijna geen Nederlands kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 08:46

Mocht het meisje moslim zijn, let dan ook op Haribo snoep etc. Daar zit gelatine in en dat is ook van varken gemaakt. Mocht je echt heel genereus zijn, koop je zelf een cadeautje voor je dochter. Als iedereen dan cadeautjes gaat geven kan jij het (door jou gekochte cadeautje) aan het meisje geven om aan je dochter te geven. Dan ziet ze vanzelf hoe dat gaat voor de volgende keer, maar voelt ze zich niet 'stom' of buitengesloten omdat zij zelf geen cadeautje heeft meegenomen.
Vragen om een cadeautje bij de moeder vind ik vrij... Nederlands := :')

kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:04

tengeltje11 schreef:
geen idee hoe het in nl zit,maar op een verjaardagsfeestje voor kinderen wordt toch helemaal geen vlees geserveerd?
hier is het meer of pannenkoeken,of taart of wafels en mss wat snoep enzo,maar daar blijft het bij?

dus los van geloof of eetgewoontes,denk ik niet dat enig geloof daarover kan vallen?

In veel snoep zit varkensgelatine..!

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:16

Als een moslim per ongeluk varken binnenkrijgt, dus zonder het te weten, zoals in snoep, worden ze daar niet voor gestraft. Je hoeft daar dus niet zó secuur op te letten.
Het is een wat niet weet dat niet deert .

Ik zou er ook niet zomaar vanuit gaan dat ze moslim is, daar ze veel meer geloven hebben in Sirië.
Lijkt mij dat juist anders gelovigen onder de vluchtelingen zitten omdt die het meeste te vrezen hebben?