[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:19

MiniMeLona schreef:
Nee jotoma, ik persoonlijk bedoel meer dat het testen in de SR een verkeerd beeld kan geven. Dus als je geen reden hebt om te testen, omdat je geen duidelijke symptomen ziet bij het paard, zou ik niet voor de "gratis" test gaan.
In de SR periode zijn de acth waardes bij elk paard hoger, gezond en ziek, door o.a. de rui.
En dan roepen BI en sommigen anderen "deskundigen" wel dat de acth waarde hierop is aangepast, maar dit verschil in waarde is al die jaren hetzelfde gebleven en dateert nog van de tijd dat het juist afgeraden werd om in de SR te testen, omdat men wist dat de waarde dan afweek, maar niet genoeg informatie had over deze periode mbt testen.

Wat dus zomaar kan inhouden dat als je paard wel in die periode test, er PPID uit komt en dit helemaal niet het geval is. En ik hoor de laatste tijd ook al dat DA's aanraden om in die periode te testen in samenwerking met BI uiteraard, wat dus eigenlijk godsgeklaagd is.
Er zijn dus gevallen geweest van gezonde paarden die ze aan de prascend gooiden, kan mij zo voorstellen dat dit een paard ziek kan maken, want nogmaals een kinderasperine is het in geen geval.


Minimelona, quote je hele post maar ben blond en doe dit op mijn telefoon dus een deel doen gaat me echt niet lukken :o :o?
Ik doel op het stuk vanaf:"en dan roepen bi en sommige anderen.......deze periode mbt testen."
Ergens in de afgelopen 6 jaar (toen is roos overleden) is de waarde aangepast van 15 naar 29 pg/ml buiten de sr en 47 daar binnen. De maximaal toegestane waarden zijn dus echt al fors verruimd. Dat jij ze persoonlijk verder omhoog wil kan een misinterpertatie van mijn kant zijn. Excuus als je dat niet zo bedoeld hebt.
Maar ik blijf wel bij mijn mening dat er imo niet heel veel ruimte voor verdere verhoging is.

Jotoma, sorry. Persoonlijk vind ik deze discussies juist heel fijn. Er zit in dit topic heel veel kennis en ervaring en ondanks dat de meningen over een aantal onderwerpen lijnrecht tegenover elkaar staan vind ik het fijn dat we elkaar aan het nadenken houden. Ppid is heftig voor zowel paard als eigenaar en soms heb je gewoon even de steun en kennis van iemand anders nodig. En stiekem hoop ik dat bi hier ook meeleest en wat met onze info doet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:28

Excuus is niet nodig hoor maar ik heb zeker niet bedoeld dat de waarde aangepast moet worden. Sterker nog: ik ben van mening dat dit geen enkele zin heeft, omdat de waardes zo kunnen verschillen in de SR bij gezond en ziek paard. Ik denk namelijk wel dat gezonde paarden boven die max waarde uit kunnen komen en ik weet van gevallen die dus aan de prascend zijn gegaan terwijl ze geen ppid hadden.

In mijn beleving en zit voor mijn idee toch ook al 6 jaar in dit topic (MiniMe ruim 3 jaar aan de medicijnen en nu al weer bijna 2 jaar dood + de periode voor het testen waarin ik niet geloofd werd door DA). Zijn de waardes geweest zoals ze nu nog zijn. En ik weet heel zeker dat toen ik ging testen het afgeraden werd om in de SR te testen om door mij genoemde reden. Zal ik er een jaar naast zitten, maar dat lijkt mij niet van belang.

En ik bedoelde trouwens met dat de waardes zijn aangepast niet dat ze verhoogd zouden zijn maar dat de die van de SR hoger is als rest van het jaar en dat dit dus ook al zo was toen er nog afgeraden werd in de SR te testen.

Ik hoop dat ik nu duidelijker ben .

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:48

De discussie is op zich niet erg. Maar soms zou een eenduidig antwoord heel fijn zijn, vooral als je er nieuw mee bent ;)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:43

Jotoma schreef:
De discussie is op zich niet erg. Maar soms zou een eenduidig antwoord heel fijn zijn, vooral als je er nieuw mee bent ;)

Als er een eenduidig antwoord was geweest, dan was er ook geen discussie. Het is allemaal niet zo zwart-wit als BI ons wil laten geloven. En dat is precies het probleem.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 00:17

Helaas is het met PPID niet zo eenduidig. Daarom vindt ik het juist zo fijn dat er steeds meer mogelijkheden zijn om ervaringen uit te wisselen met anderen. Dat heeft mij persoonlijk een stukje rust gegeven toen ik erachter kwam dat sommige dingen dus meer voorkomen bij paarden/ pony's met Ppid.

Onze dame had destijds een gemeten waarde van 36, en de referentie waarde toen buiten de SR 29 was. Oke ze had wat snel vieze oogjes, en heel iets een hangbuikje. Maar goed ze stond al een paar jaar vooral vakantie te vieren. Dus tja, zo gek was dat niet. Nooit gedacht aan PPID eigenlijk. Voor de zekerheid laten testen op IR en Ppid na een goed gesprek met een ervaringsdeskundige. Tja, na veel overleg met verschillende Da's en veel rondvragen, bleek dat het geen zwart-wit geval was. En was het advies kijk maar of je wel of geen medicatie wilt starten.

Aangezien betreffende paard altijd wat extreme kantjes gehad heeft. En uit de hand gelopen Cushing veel ellende geeft. En paardlief toch al een wandelend medisch wonder was de gok gewaagd om toch te starten. Rustig opgebouwd, en vanaf dag 3 merkte paardlief zelf blijkbaar al iets verschil. Want ze jatte het stukje brood+pil zowat uit onze handen.
De juiste dosering zoeken was een crime, ze reageert overal best heftig op.

Inmiddels zijn we ruim 3 jaar verder, en doet ze het er goed op. Ik heb mijn oude vertrouwde prettig gestoorde blij ei terug. In de SR verhogen we inmiddels wel iets, dat scheelt toch wel qua uitschieters in gedrag etc. Ze wordt vrij sober gehouden. En merk idd dat naarmate de tijd langzaam vordert de Ppid ook heel langzaam verdergaat. Dit jaar ook echt de halve hals moeten scheren ivm temperatuur regeling. En dat terwijl ze niet zwaar in het werk staat.

Over het algemeen is het net een normaal paard. Alleen als er iets is mag je er wel op bedacht zijn dat haar lijf veel heftiger / extremer reageert.

CarolineCF
Berichten: 702
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:47

Jongens mag ik kort naar jullie advies / ervaring bij het volgende vragen? Mijn haflinger stond vanochtend op drie benen - ws. een zoolkneuzing die heeft hij snel en door de vorst is een deel van de track erg hard en bobbelig. Ik heb nu een deel paddock afgezet voor hem waar rubber tegels liggen. Daarop loopt hij zonder problemen. Maar ik maak me wat zorgen over het feit dat hij nu de komende tijd hierdoor ws. te weinig beweging krijgt - die hij wel echt nodig heeft anders gaat zijn IR weer opspelen.

Normaal gesproken zorg ik dat hij elke dag 30 - 90 minuten loopt. Als ik niet kan rijden of wandelen gaat hij in de stapmolen. Zolang we dat doen lijkt de IR onder controle en is hij ook nooit meer bevangen geweest (hij krijgt ook Prascend). Maar met die zoolkneuzing kan ik natuurlijk niet veel en de stapmolen zal nu ook te hard worden... Iemand hier ervaring met een soortgelijke situatie? Ga jullie dan bijvoorbeeld toch wandelen met hoefschoenen aan oid?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:55

In het hb topic is dit onderwerp nu volop aan de orde. Inderdaad hoefschoenen (met zooltjes) in te wandelen, maar bij de hb worden de hoefschoenen nu 24/7 om gedaan met dit weer. Puur zodat ze niet alleen stil staan wat herstel niet bevordert. Daarmee kunnen ze goed over de verharding en maanlandschap.

Als je hoefschoenen langere tijd om wil doen houd er dan rekening mee dat de voeten zweten waardoor de zool week kan worden. Lucht ze even een periode of doe wandelsokken om die vocht opvangen.

CarolineCF
Berichten: 702
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:35

Jotoma schreef:
In het hb topic is dit onderwerp nu volop aan de orde. Inderdaad hoefschoenen (met zooltjes) in te wandelen, maar bij de hb worden de hoefschoenen nu 24/7 om gedaan met dit weer. Puur zodat ze niet alleen stil staan wat herstel niet bevordert. Daarmee kunnen ze goed over de verharding en maanlandschap.

Als je hoefschoenen langere tijd om wil doen houd er dan rekening mee dat de voeten zweten waardoor de zool week kan worden. Lucht ze even een periode of doe wandelsokken om die vocht opvangen.


Dank je wel voor de tip Jotoma!

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:49

Even brutaal inbreken met een vraag, zien/zagen jullie vaker (kramp)koliek bij paarden met nog niet behandelde PPID? Mijn paard heeft weer wat last van kramp maar verder geen duidelijke symtomenen, dus ik vraag me af of er iets anders ten grondslag ligt. Ze is bijna 23 dus PPID zou een optie kunnen zijn, heb d'r nog eerder niet getest.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:34

Toevallig hier in de buurt ook een paard met krampkoliek. Kan ook door het koude weer van nu komen misschien.

Siers83

Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:38

Mijn merrie heeft sinds woensdag diaree/ natte mest. Is niet waterdun maar wel echt slap. Heb dr nu over op hooi ipv droog kuil/ voordroog. Ze kreeg van dat pak al ruim 2 weken en nu opeens slappe mest dus of t daar aan ligt? Vanavond ff zandweg halen en hoop dat t dan beter word. Maar wat moet ik doen als t niet betet word? Ze heeft t nog nooit gehad bij mij, heb dr 14 jaar.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:16

Misschien ook door het koude weer / koud drinken ???

Siers83

Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:22

Hmm dat zou ook kunnen idd. Ze is verder blij en happy zo op t oog en eet goed. Zie dr niks aan

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:31

Vraag over het verplaatsen van het tijdstip van de medicatie. Mijn pony krijgt nu om half 4 3/4 pil. Dit moet naar half 8 in de ochtend. Laat dit nu precies 2/3 dag later zijn. Zou het een idee zijn om hem dag 1 om half 4 te geven (normale dosering) en dag 2 om half 8 een halve? Of denk ik te simpel nu?

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:37

Ik weet niet in hoeveel dagen je kan aanpassen. Maar anders zou ik hem bv morgen rond 12 uur de gewone dosis geven en dan overmorgen om half 8.
Heb je meer dagen de tijd dan in stappen van 2 á 3 uur.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:25

En ik zou het denk ik zo doen; dag 1 om half 4 een halve dosis, de volgende ochtend om half 8 een halve dosis en dan de dag erna om half 8 een volledige dosis.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:31

Ik moet even kijken op welke dag ze verhuizen en hoeveel dagen ik dan heb voor de aanpassing. Gaat nog wel minstens een maand duren maar ben graag voorbereid :+

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:39

Als je de mogelijkheid hebt zou ik de gift elke dag 2 uur vervroegen. Dus dag 1 13.30, dag 2 11.30, dag 3 9.30.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:53

Ik plan een week thuis te zijn als ze over komen (ze komen aan huis dus ik wil wat toezicht kunnen houden), dan zou iedere keer 2 uur eerder wel kunnen. Bedankt!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:17

Ik kom me ook even melden. Momenteel staat m'n merrie sinds 6 weken flink hoefbevangen. Omdat ze IR is maar hoe strikter mijn dieet werd, hoe gevoeliger ze leek te worden. In juli werd ze voor het eerst hoefbevangen, toen had ik haar gelukkig binnen een week weer pijnvrij lopen, maar half januari werd ze voor de tweede keer hoefbevangen (paar factoren die afzonderlijk geen probleem zouden zijn maar samen toch tot hb leidde vermoed ik). Omdat ze steeds gevoeliger lijkt te worden en ik deze keer de HB ook maar niet onder controle kreeg, besloten om toch maar op PPID te testen omdat ze wel een paar kenmerken heeft waardoor ze 'verdacht' is (steeds dikkere 'kussentjes' boven haar ogen, steeds gevoeliger IR en nu dus HB en ze heeft ook wel de weke rug en bolle hangbuik door slechte bespiering. Nu doe ik ook weinig met haar maar ik heb foto's van een paar jaar terug en toen was dit toch minder).
Omdat ze getest is terwijl ze al hoefbevangen was, hield ik er uiteraard rekening mee dat de uitslag onbetrouwbaar kon zijn. Maar voor zover ik weet, kan 'ie dan juist vals positief zijn toch?
De uitslag bleek nl. 4 'mol' te zijn zoals m'n dierenarts het noemde en dat zou 4 op een schaal van 1 tot 10 zijn (heb nog steeds de uitslag niet per mail ontvangen dus maandag maar weer achteraan).
Nu hier dus maar es even gecheckt wat de normale manier van weergeven is en wat de normen precies zijn en zie dus dat het waarschijnlijk 4 pmol/L is op een schaal van 11 met alles boven 6,5 positief.
Dan zou je toch denken dat ze geen PPID heeft.... of wel?

Omdat op de ECIR-groep geadviseerd wordt een hoefbevangen paard wat verdacht wordt van PPID wél alvast op de prascend te zetten, heb ik dat wel gedaan. M'n dierenarts adviseerde dat ook omdat ze aan gaf dat de test vals negatief kan zijn (waar ik nu dus m'n twijfels bij heb!). Volgens haar moest ik gelijk 1 tablet gaan geven maar omdat ik overal al gelezen had dat dat niet handig is, ben ik met 1/4 begonnen en na 6 dagen naar 1/2 (en ik denk dat ik haar daar voorlopig op laat en helemaal niet naar een hele ga, ookal adviseert m'n dierenarts dat wel.. zakken was makkelijker dan later opbouwen, zei ze). Ze staat nu sinds 14 februari op de prascend en vandaag had ik het idee dat het bolle van haar buik ineens een stuk minder is, maar dat is het vooral sinds ik naast de bute ook omeprazole ben gaan geven, sinds 3 dagen nu. Ik denk dat dat dus eerder aan de omeprazole te danken is dan aan de prascend.
Ik begin nu eigenlijk behoorlijk te twijfelen aan de PPID uitslag en of ze wel prascend nodig heeft. Het bolle boven haar ogen lijkt wat minder te worden, het is nog wel gevuld maar 'weker', minder 'stevig' zeg maar. Maar goed, ze eet momenteel ook wel wat minder en is in z'n geheel wat aan't afvallen, wat ook zeker geen kwaad kon, ze had nog steeds overgewicht (ik heb haar zwaar overvoerd en véél te dik gekocht en sindsdien aan't worstelen om haar weer goed te krijgen, maar haar IR leek alleen maar heftiger te worden).

Mijn vraag is dus eigenlijk of iemand weet of het kan... mét hoefbevangenheid en dus op flinke pijnstilling een uitslag die juist eerder 'laag' dan hoog te noemen is en dan tóch PPID hebben?

Mijn idee was sowieso om haar na deze hb-episode weer van de prascend af te halen en dan nogmaals te testen, maar ik vraag me nu af of ik haar er gewoon maar helemaal van af moet halen, nu al...
Ze is door de HB al aan de depressieve kant, is ook geen 'knokker' en een week geleden was ik haar al bijna kwijt omdat ze zelf aan't opgeven was. Depressiviteit door prascend kan ik er dus eigenlijk helemaal niet bij hebben (maar ik weet ook dat als ze nodig hebben, ze er juist van op kunnen knappen... dat effect heb ik tot nu toe nog niet echt waargenomen... )

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

CarolineCF
Berichten: 702
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:02

Francis - als 1e - het wennen aan de Prascend kost echt even tijd. Ook bij mijn pony duurde het echt wel 2 maanden voordat hij weer een beetje zichzelf was. Ik zou echt even vol houden. IR en PPID gaan vaak samen. Idem bevangenheid en PPID - zeker als je je al aan het dieeten bent. Mag ik een paar dingen andere dingen vragen? Om de IR onder controle te houden is het essentieel dat ze blijft bewegen - liever elke dag 30 / 40 minuten flink stappen dan 2x in de week 2 uur. Maar dan moet natuurlijk eerst die bevangenheid onder controle komen.... Wat zegt je bekapper over de situatie? Je bent homeopaat zie ik, geef je haar Traumeel als ze last heeft van haar voeten? Staat ze al op hoefschoenen met extra zooltjes? Je zou eventueel Jaap Tuininga kunnen bellen - die zit in Hoenderloo niet te ver bij jou vandaan, heeft bij die van ons eerder wonderen verricht. Volgens mij is de kunst haar weer in beweging te krijgen.

CarolineCF
Berichten: 702
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:28

@Francis excuus is ken je niet maar zie dat je al het nodige doet aan de bevangenheid in een ander topic. Alleen is Care for Life wellicht niet het meest optimale voer als je paard echt IR heeft (wel fijne traktatie). Kijk even bij het dieetadvies van de ECIR groep en je kunt dr Kellon via het forum ook persoonlijk om advies vragen. Heb je dat al gedaan? Meestal geeft ze binnen 24 uur antwoord.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:42


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:41

Caroline, dank voor je antwoorden. Wat de C4L betreft, dat zijn een paar handjes om de AbPrazole te geven. Is er een specifieke 'rede' dat je zegt dat het minder geschikt? Uiteraard voer ik zelf liefst zo simpel mogelijk en doe dat normaal ook, dan krijgt ze alleen een gehakseld voer. Eerder luzerne maar daar heb ik haar sinds deze zomer af gehaald om te kijken of dat nog uit maakte, toen kreeg ze esparcette, nu Fetura, maar ik wil naar iets wat droog te voeren is dus stap na deze zak over naar Leichtgenuss. Dit voer is puur om vitaminen (Victorious Secret) mee te mengen. Omdat ik nu Fetura heb wat 'nat' gegeven wordt, had ik vandeweek snel iets nodig wat droog gegeven kon worden. Inmiddels heb ik van Abler antwoord op m'n vraag of het ook in de (suikerarme) appelmoes kan bij de bute en dan kan mits zo snel mogelijk gegeven. Maar C4L heeft een suiker en zetmeel gehalte wat onder de 10% blijft en het helpt haar ook met blijven eten, dus ik zie daar op dit moment niet veel kwaad in. 't Is geen 'blijver' maar nu ze zich zo ellendig voelt moet eten wel lekker blijven. De Fetura alleen eten ze maar ze vallen er niet op aan en ze laat regelmatig wat staan.

Ja, ik ben homeopaat maar werk met andere middelen, ze staat op dit moment zelfs op een behandeling van een collega die volgens een andere methode werkt, daar reageert ze goed op. Ze staat momenteel (zeker nu met de vorst) permanent op hoefschoenen met dubbele vilten inlages, foampads e.d. hebben we gebruikt maar de voeten worden bij permanent dragen te vochtig en dus week, nu met de vilten inlages gaat dat goed, dat neemt het vocht op en is toch zacht genoeg om voldoende demping te geven. Jaap is mijn vaste bekapper en is er nu tijdens de hb inmiddels 2 x bij geweest, dat stuk is ook onder controle voor zover dat nu kan. Lid van de ECIR groep ben ik ook.
De IR ben ik al mee bezig zo lang ik haar heb, ik kocht haar met zwaar overgewicht. Dieet heb ik redelijk 'dicht' maar dat blijkt niet voldoende. Beweging is het stuk waar de grootste winst in zit, door eigen blessures en de locatie waar ze nu staat is daar de klad in gekomen. Daar ga ik zodra ze weer kan lopen dan ook fanatieker mee bezig.

Mijn vraag hier ging echt even over die uitslag van de prascend, ik heb daar ook op het ECIR forum geen antwoord op kunnen vinden (als in of ze PPID kan zijn terwijl ze een mooi lage uitslag laat zien).

Maar dank je voor het reageren, ik overweeg haar op de halve tablet waar ze nu op staat te houden, de dierenarts vond dat ik gelijk naar 1 moest maar dat was me echt te veel en te snel. Ik twijfel nog of ik na 6 dagen een halve tablet omhoog zal gaan maar laat dat denk ik afhangen van hoe ze dan is, vooral mentaal.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:24

Francis, vals negatieve uitslagen komen vaker voor. Weet je zeker dat het bloed op een correcte manier is behandeld na afname? Je zou eventueel ook een TRH stimulatietest kunnen laten doen.