Koopverslaving

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
daantjuhhh

Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:28

Oohh. Zo herkenbaar!!
Ik bedenk ook altijd maar dingen. En als ik het dan heb. Dan denk ik... Mwaoh.

Maar ik ben nu aan het sparen voor een auto.
Dat wil ik super graag. Dus nu denk ik elke keer misschien kan ik dat geld toch beter gebruiken voor de auto.

In mei loopt mijn contract af, dus dikke kans dat ik dan even werkloos ben.
Dan wordt mijn auto spaarpotje mijn nood potje.
Dus het is voor mij maar goed dat ik nu zo fanatiek aan het sparen ben.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com


Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:42

Gwenvd schreef:
Jaaa kopen omdat het nu echt een goede aanbieding is ben ik ook heel goed in!!

Sparen voor iets duurs is een goed idee, maar dan moet t wel iets zijn wat ik echt nodig heb anders houd ik het niet vol haha


Kopen omdat het een goede aanbieding is is geen probleem, mits je het ook echt nodig hebt (bij 2e gratis voor bv waspoeder, flink inslaan! ) Heb je het niet nodig, waarom zou je het dan kopen?

Ik stel me bij een aankoop altijd de volgende vragen:
- heb ik het nodig?
-ga ik het gebruiken?
-heb ik het geld er voor(over)?
Is het antwoord op 1van deze vragen nee? Dan niet kopen.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:55

In ieder geval 1 puntje, TS
Je gaf aan dat je bijvoorbeeld een duur deken koopt omdat die veel minder snel lek wordt

Imo is dat absoluut niet erg. Een duur deken ligt beter op je paard (gaan we vanuit :P ) en gaat idd flink wat jaren mee. In tegenstelling tot een goedkoop deken.
Goedkoop is vaak duurkoop! Dit vind ik dus echt geen enkel probleem.

Wat wel een probleem zou zijn - 4 winterdekens van 0 gram hebben liggen omdat je elke keer een mooiere kleur tegen kwam.

Ik denk wel dat dit iets is wat iedereen in mindere of meerdere mate doet. Zolang je het financieel prima kan hebben, och. Niet te druk over maken. Wat mij wel helpt, is een aantal gebieden uitzoeken waar ik me uit mag leven (kennis in/over paarden, bijv; lessen, clinic, paardenboeken) of een andere hobby wat je tof vind. Of voor je dieren, natuurlijk. Dan koop je in ieder geval dingen waar je wat aan hebt en van geniet!

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Syberdepiep

Berichten: 1599
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:23

Oh wow die link van moedersminimalisme, super wat een goede tips staan daar!
Veel tips die daar gegeven worden was ik al een soort van mee bezig, geeft een hoop rust al het overzicht wat je daarvan krijgt.
Zeker om eens goed naar je spullen te kijken en uit te zoeken wat je hebt doet je vaak al beseffen dat je eigenlijk niets nodig hebt, voorkomt ook datje onnodige uitgaves doet, zeker met bovenstaande tips van Rintah. Zelf zoek ik regelmatig m'n spullen uit, wat ik niet gebruik gaat weg (evt 2e hands verkopen of weggeven). Ik heb bijv in totaal 4 dekjes met bijpassende sets, dat is genoeg en verbied mezelf dan meer te kopen. Spullen die ik koop moeten ook echt duurzaam te gebruiken zijn, liever een product wat wat duurder is maar wel van goede kwaliteit zodat het langer meegaat. Zoals m'n Petrie rijlaarzen van 13 jaar oud.

Kopen geeft ook een voldoening die helaas van korte duur is, probeer eens na te gaan waarom dat is. Verveling, het hebben? Kun je daar anders mee omgaan?

Bedenk eens hoeveel jaar je hebt gewerkt en wat je verdiend hebt. Waar is dat geld gebleven? Heb je er misschien veel onnodige prullaria van gekocht, wat had je anders bij elkaar kunnen sparen? Klinkt hard, maar geeft wel een besef van realiteit. Veel mensen sparen tegenwoordig niet meer, terwijl dat toch wel heel verstandig is. Voor mij zijn m'n paarden m'n grote hobby waar zeker veel geld in gaat zitten, maar probeer het niet te gek te maken met te veel troep waar ik achteraf weinig aan heb en toch geld gekost heeft wat ik beter in m'n zak had kunnen houden.

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:45

Als tiener ging ik vaak shoppen met vriendinnen,
om vervolgens met kleding thuis te komen die ik nooit draag. Toen heb ik voor mezelf ingevoerd: bij twijfel niet kopen. Ik moet van mezelf direct heel enthousiast zijn, in het geval van kleding heb ik het dan ook super vaak aan.
Action prullaria koop ik niet, zonde van het geld en voor het milieu. Hier was ongeveer een half jaar geleden een interessante docu over, ben alleen even de naam kwijt.

Verder kan je SoChicken lezen, die heeft vaak leuke blogs over dit onderwerp: https://sochicken.nl

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:21

Tijd om echt te gaan winkelen heb ik niet, maar daardoor zijn webshops wel gevaarlijk.. als ik dan iets nodig ben zie je nog zoveel andere dingen die ook leuk of handig zijn. Daar zit voor mij echt het risico.

En bijvoorbeeld verkoopgroepen op facebook. Ik ben er lid van om zelf eens wat te kunnen verkopen, wat door tijdgebrek niet gebeurd. Maar elke keer als ik op facebook kijk zie ik weer leuke dekjes voorbij komen..

Wat voor mij helpt is gewoon het aanbod vermijden. Verkoopgroepen op facebook niet voorbij laten komen op mijn tijdlijn. Afmelden voor nieuwsbrieven van leuke webshops. Zelf ook bewust webshops vermijden. En dan gewoon 1x in de zoveel tijd een dagje gaan winkelen en dan kopen wat ik nodig ben.

Anoniem

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:17

Ik heb het niet zo zeer met kleding of grote uitgaven maar ik ben wel echt heel moeilijk in mijn boodschappen beperken. Stukje kaas hier, stukje worst daar. En dan hier ook nog eens 'oh ik kan wel een thermosbeker gebruiken' en 'oh ja dit opbergpotje is echt heel chill'

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:18

Present! Ik heb geen gat in mijn handen maar gewoon geen handen. Sinds ander half jaar woon ik samen, dat scheelt wel. Heb een budget wat ik uit kan geven al wil ik daar ook nog wel eens overheen gaan.

Charaz

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:20

Oeps wat herkenbaar allemaal

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Rienepien_
Berichten: 973
Geregistreerd: 07-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:50

maras schreef:
Waarom zou je minderen als je gelukkig wordt van spullen kopen en het financieel mogelijk is? Je helpt er dan gewoon de economie mee denk ik altijd maar . Ik koop ook veel de laatste jaren, gewoon omdat het kan en ik maak iedereen in mijn omgeving blij met de spulletjes ( kleding, huishoudelijke apparatuur, paarden en honden spullen) waar ik op uitgekeken ben, zij blij, ik blij. Het wordt pas een probleem als je het financieel eigenlijk niet kan verantwoorden, zo nee dan lekker kopen, kopen, kopen :-)


Ik snap wat je zegt (kopen kan jou én anderen gelukkig maken en dat is belangrijk in het leven!), maar ik denk wel dat het belangrijk is om ook een beetje aan de wereld te denken. Overconsumptie is een probleem, we kopen meer dan we nodig hebben... het versterkt de ongelijkheid in de wereld én het milieu wordt er ook niet blij van (plastic van verpakkingen, productiestoffen, etc.).

Daarnaast wordt veel spul door kinderhandjes gemaakt. In plaats van veel te kopen zonder erbij na te denken, is het een goed idee om je te verdiepen in de achtergrond van het product. Wil je het nog steeds zo graag hebben als je plots weet dat het betreffende merk zwaar onder de maat scoort wat betreft de integriteit (ecologisch verantwoord? eerlijke lonen voor de arbeiders?)?

Zelf heb ik niet zo veel te besteden als student, maar ik probeer bijvoorbeeld mijn kleding tweedehands te kopen of wat langer te sparen voor kleding dat helemaal fair is. Eerlijke kleding (of wat voor producten dan ook) zijn nu eenmaal duurder en het is nu eenmaal onmogelijk om op alle vlakken de wereld te verbeteren, maar het kost weinig moeite om er bij stil te staan :) .

Persoonlijk denk ik dat bovenstaande één van de grootste motivaties is (of moet zijn) om wat beter na te denken, voordat je iets koopt. Hopelijk helpt het je iets! Ik kan het soms ook echt niet helpen als ik een prachtig jurkje in de aanbieding zie, maar dan zorg ik in ieder geval dat het met veel liefde gedragen gaat worden en jaren meekan! Door minder te consumeren op alle vlakken hoop ik bij te dragen aan een betere wereld, ook als arme student!

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:08

Ik ben ziek thuis helaas en heb mezelf weer laten gaan in diverse webshops. Vriendlief zal blij zijn als de pakketjes morgen arriveren.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 21:34

Hahaha altijd een goede om te mogen shoppen.

Ik ben daadwerkelijk aan het sparen... heb ook nog maar 1 grotere aankoop gedaan na het openen van dit topic.

Waarom ik ook wil minderen is het hechten van waarde aan nieuwe spullen. Als je teveel hebt heb je die waarde niet meer. Tenminste ik niet.

Strooigoed

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:50

Dat van dat hechten klopt zeker. Ik ben dan ook wel zo dat ik na een tijdje kleding weer verkoop. En elke maand sparen wij een vast bedrag.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:08

Gwenvd schreef:
Hahaha altijd een goede om te mogen shoppen.

Ik ben daadwerkelijk aan het sparen... heb ook nog maar 1 grotere aankoop gedaan na het openen van dit topic.

Waarom ik ook wil minderen is het hechten van waarde aan nieuwe spullen. Als je teveel hebt heb je die waarde niet meer. Tenminste ik niet.

Ik weet niet of je ook vaak prulletjes van de Action of Xenos koopt?
Bij mij heeft de documentaire de Prijsvechter er voor gezorgd dat ik heel anders naar dat soort spullen kijk nu en het niet meer koop.
https://www.vpro.nl/programmas/prijsvechter.html

Jis_

Berichten: 11566
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:22

Daar heb ik geen last van, vind shoppen zelfs niet echt leuk. :D Naar kringloopwinkels en daar rondsnuffelen weer wel.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

vikawiek

Berichten: 1477
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:33

Eerlijk gezegd ben ik hier ook schuldig aan. Geen snoep of kleding maar wel spullen voor m'n paard. Ik kan het best goed bedwingen maar ik heb vaak dat ik iets moois zie in de ruitersportzaak of online en dat ik het HEEL graag wil hebben, ookal is ze al lang met pensioen dus mooie peesjes, bandages, dekjes etc heeft ze niet nodig. Maar die drang om het toch te kopen blijft heel sterk. Ik heb met mezelf de afspraak gemaakt om alleen mijn spaargeld te gebruiken als er ECHT IETS NODIG IS, en dus niet m'n potje te gebruiken.

Cartoonist found dead, details are sketchy

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:00

Rienepien_ schreef:
maras schreef:
Waarom zou je minderen als je gelukkig wordt van spullen kopen en het financieel mogelijk is? Je helpt er dan gewoon de economie mee denk ik altijd maar . Ik koop ook veel de laatste jaren, gewoon omdat het kan en ik maak iedereen in mijn omgeving blij met de spulletjes ( kleding, huishoudelijke apparatuur, paarden en honden spullen) waar ik op uitgekeken ben, zij blij, ik blij. Het wordt pas een probleem als je het financieel eigenlijk niet kan verantwoorden, zo nee dan lekker kopen, kopen, kopen :-)


Ik snap wat je zegt (kopen kan jou én anderen gelukkig maken en dat is belangrijk in het leven!), maar ik denk wel dat het belangrijk is om ook een beetje aan de wereld te denken. Overconsumptie is een probleem, we kopen meer dan we nodig hebben... het versterkt de ongelijkheid in de wereld én het milieu wordt er ook niet blij van (plastic van verpakkingen, productiestoffen, etc.).

Daarnaast wordt veel spul door kinderhandjes gemaakt. In plaats van veel te kopen zonder erbij na te denken, is het een goed idee om je te verdiepen in de achtergrond van het product. Wil je het nog steeds zo graag hebben als je plots weet dat het betreffende merk zwaar onder de maat scoort wat betreft de integriteit (ecologisch verantwoord? eerlijke lonen voor de arbeiders?)?

Zelf heb ik niet zo veel te besteden als student, maar ik probeer bijvoorbeeld mijn kleding tweedehands te kopen of wat langer te sparen voor kleding dat helemaal fair is. Eerlijke kleding (of wat voor producten dan ook) zijn nu eenmaal duurder en het is nu eenmaal onmogelijk om op alle vlakken de wereld te verbeteren, maar het kost weinig moeite om er bij stil te staan :) .

Persoonlijk denk ik dat bovenstaande één van de grootste motivaties is (of moet zijn) om wat beter na te denken, voordat je iets koopt. Hopelijk helpt het je iets! Ik kan het soms ook echt niet helpen als ik een prachtig jurkje in de aanbieding zie, maar dan zorg ik in ieder geval dat het met veel liefde gedragen gaat worden en jaren meekan! Door minder te consumeren op alle vlakken hoop ik bij te dragen aan een betere wereld, ook als arme student!

Ik ben het met je eens hoor Rienepien, over consumptie is een probleem aan het worden en kinderarbeid is afschuwelijk maar ik kan het me veroorloven om duurzame spullen en middelen te kopen en juist omdat ik mee probeer te doen aan een betere wereld geef ik veel aan vrienden weg, die zijn er dolblij mee want het is mooi spul, zij hoeven daardoor niet naar de primark en mijn spullen zijn bezig aan een tweede en soms derde leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Amazonbot, Appeltje00, Drico, EmptyWords, Gee, GoogleAdsense, kimwilliam, Marlou91, MissJeanny, Monrisque, nuevo_mien, Oehlala, Paardennamen, Petunia27, Phonix, Polarize, rocky_1995, Sky_As, Taartje, Urona447, xPabloBokt en 190 bezoekers