Wat te doen met je pensioen(geld)?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Wat te doen met je pensioen(geld)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 19:19

Hallo allemaal,

Ik bouw pensioen op via mijn werk echter is nu de voorspelling dat ik tot iets van 71,5 jaar moet werken. Ik zou graag sparen om tegen die tijd in ieder geval bijvoorbeeld iets minder te werken of om nog geld te hebben voor een mooie reis want hoe je gezondheid is als je 71,5 bent is een raadsel maar eerlijk vind ik 70 wel echt klinken als bejaard :') mijn man is zzper en ook voor hem moeten we nog iets bedenken.

Natuurlijk leef je nu en dat doe ik ook zeker, maar ik denk niet dat het verkeerd is om vast te sparen. Het huis aflossen is ook een optie, maar wat vinden jullie nou handig?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:24

Volg. Ben nog heel jong, maar als de overheid nu al wil dat ik tot na mijn 70ste ga werken begin ik maar vast met sparen, zie mij zelf al gaan, met de rollator naar het werk :')

atilla

Berichten: 648
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:24

Vooral voor je man is het belangrijk om hier iets mee te doen. Google eens op fiscale jaarruimte, binnen de jaarruimte kun je fiscaal vriendelijk sparen voor aanvullend pensioen in bijvoorbeeld een lijfrenterekening. De inleg hierop is fiscaal aftrekbaar binnen je jaarruimte.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:29

Lekker veel sparen en dan lekker veel inomstenbelasting gaan betalen...ik denk dat je beter kan kijken of je inderdaad goedkoop kan wonen tegen die tijd en ik kan je nu al vergellen dat er geen werkgever ge vinden zal zijn die mensen van 71 in dienst gaan houden...als je nu al als 50+ er tot de senioren behoord, ben je als 70+er zwaar bejaard en krakkemikkig...

Kijk of je een inkomen kan verwerven waar je zelf baas over kan zijn, dus internetwinkel, internetwerk, iets wat je vanuit huis kan blijven doen en voldoende geld op brengt om straks nog wat inkomen te hebben...sparen geeft geen rente, beleggen is risicovol, te veel geld op de bank is belasting betalen..

Mijn visie? Ga gewoon niet werken, blijf thuis en laat papa staat voor je betalen, dan verlies je ook niet je opgebouwde zuur verdiende spaarcentjes. :+ :D of ga in een groepsvoorzienijg wonen die zelfvoorzienend is. :j lijkt mij heel gezellig oud worden, vanaf 50+ want dan ben je in deze maatschappij al oud :+

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:31

Pensioen is iets wat je tot op zekere hoogte zelf bepaalt. Wat jij bedoelt is de leeftijd waarop je AOW krijgt. Iedere pensioenregeling heeft de mogelijkheid meer in te leggen en/of het pensioen vroeger in te laten gaan. Dat staat los van de leeftijd tot wanneer je 'moet' werken. Niets moet. Je kunt ook regelen dat je pensioen met 60 of 62 in gaat. Alleen krijg je pas op je 71st óók een AOW uitkering. Als die dan nog bestaat...

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 19:33

Maar wat je vanuit het werk opbouwt krijg je toch ook pas op de aow leeftijd?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat te doen met je pensioen(geld)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:35

Nope. Je kunt vervroegd pensioen regelen. Moet je even met je pensioenorganisatie praten, die weten precies wat je daarvoor moet doen. Je kunt het ook deels laten ingaan als je bv minder wilt gaan werken na je 55ste of 60 ste.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:37

Ja klopt, maar zie eerst maar eens tot je aow leeftijd te blijven werken, dat alleen al is amper te realiseren..

Nog een inkopper...de aow leeftijd is nu 67, maar wij hebben al de brief binnen van oensioenfonds dat ze oas met 68 gaan uitbetalen, dus we kunnen een jaartje de oude kranten gaan opeten :D en ik verwacht tegen die tijd gekorte aow en nog minder geindexeerde pensioen, dus vanaf 25 pensioenpremie en met 68 straatarm :D

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:39

Geld voor je pensioen wat je weg zit via banksparen, op een geblokkeerde rekening, kun je binnen de jaarruimte aftrekken in box 1.
In box 3 hoeft er ook geen belasting over dat geld betaald te worden. Pas bij het moment van uitkeren wordt er loonheffing op de uitkering ingehouden.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

atilla

Berichten: 648
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:39

Je kan je pensioenuitkering vervroegen, echter betaal je hier dan wel het hoge belastingtarief over van een niet-AOW-gerechtigde totdat je je AOW leeftijd bereikt. Dat wil je als gemiddelde werknemer niet denk ik.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:40

Ibbel, moet je wel een vet pensioen hebbenen dat zijn er niet veel.

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:42

Ibbel schreef:
Nope. Je kunt vervroegd pensioen regelen. Moet je even met je pensioenorganisatie praten, die weten precies wat je daarvoor moet doen. Je kunt het ook deels laten ingaan als je bv minder wilt gaan werken na je 55ste of 60 ste.


Dat kan wel ja, maar dat scheelt je wel heel veel qua wat je op jaarbasis krijgt qua pensioengeld. Mijn moeder is begin zestig en wil er heel graag uit, maar het verschil in maand/jaar inkomen tussen er nu uit gaan en nog drie jaar doorwerken tot haar AOW-leeftijd is zeg maar het verschil tussen brood kopen en brood met beleg kopen.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:49

Ibbel schreef:
Pensioen is iets wat je tot op zekere hoogte zelf bepaalt. Wat jij bedoelt is de leeftijd waarop je AOW krijgt. Iedere pensioenregeling heeft de mogelijkheid meer in te leggen en/of het pensioen vroeger in te laten gaan. Dat staat los van de leeftijd tot wanneer je 'moet' werken. Niets moet. Je kunt ook regelen dat je pensioen met 60 of 62 in gaat. Alleen krijg je pas op je 71st óók een AOW uitkering. Als die dan nog bestaat...


Niet iedere pensioenregeling helaas... ik mocht niet extra sparen op eigen initiatief.

Nu hebben we een vermogensopbouwrekening bij hofhoornemanbank.

[o]

atilla

Berichten: 648
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:50

julius_juut schreef:
Ibbel schreef:
Nope. Je kunt vervroegd pensioen regelen. Moet je even met je pensioenorganisatie praten, die weten precies wat je daarvoor moet doen. Je kunt het ook deels laten ingaan als je bv minder wilt gaan werken na je 55ste of 60 ste.


Dat kan wel ja, maar dat scheelt je wel heel veel qua wat je op jaarbasis krijgt qua pensioengeld. Mijn moeder is begin zestig en wil er heel graag uit, maar het verschil in maand/jaar inkomen tussen er nu uit gaan en nog drie jaar doorwerken tot haar AOW-leeftijd is zeg maar het verschil tussen brood kopen en brood met beleg kopen.


Dat scheelt zeker veel ja. Dat zou betekenen dat ze enerzijds 3 jaar minder lang pensioen opbouwt en anderzijds de pensioenuitvoerder 3 jaar langer pensioen moet uitkeren. Dat heeft een groot effect op je pensioen.


tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:51

Huis aflossen en zo laag mogelijke energiekosten. Dat zijn nl kostenposten die je ongeacht je inkomen zal hebben en ze zijn ook de grootste kosten (op je ziektekostenverzekering na). Die kosten vrijwel kwijt zijn, scheelt zo 50% van wat je aan inkomen nodig hebt per maand. Heb je een tuin bij je huis? Zet er dan wat fruit en notenbomen in, kies soorten die langer meegaan dan jouw levensverwachting en je komt een heel eind kwa minder zorgen over inkomen na werk/pensioen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:52

Indestal schreef:
Mijn visie? Ga gewoon niet werken, blijf thuis en laat papa staat voor je betalen, dan verlies je ook niet je opgebouwde zuur verdiende spaarcentjes. :+ :D of ga in een groepsvoorzienijg wonen die zelfvoorzienend is. :j lijkt mij heel gezellig oud worden, vanaf 50+ want dan ben je in deze maatschappij al oud :+


Pardon?

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:56

Indestal schreef:
Mijn visie? Ga gewoon niet werken, blijf thuis en laat papa staat voor je betalen, dan verlies je ook niet je opgebouwde zuur verdiende spaarcentjes. :+ :D of ga in een groepsvoorzienijg wonen die zelfvoorzienend is. :j lijkt mij heel gezellig oud worden, vanaf 50+ want dan ben je in deze maatschappij al oud :+


Dan heb je in ieder geval geen pensioen en als iedereen dat zou doen ook geen AOW.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Wat te doen met je pensioen(geld)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:59

Precies! Na verschillende pensioenbreuken ivm met steeds nieuw jaarcontract elders, waar we straks massaal naar toe gaan, omdat er nu al gepromoot wordt vanuit lobbyisten dat vaste contracten niet meer van deze tijd is, is je pensioen gewoon kuntUtennissen....al je betaalde pensioenpremies in de 50 jaar werken bijelkaar een vetpot, maar de uitkering ervan armoe....

Je kunt beter afstand doen van pensioen en elke maand dit bedrag zelfstandig sparen...

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:01

Indestal schreef:
Je kunt beter afstand doen van pensioen en elke maand dit bedrag zelfstandig sparen...


Dat mag toch helemaal niet tenzij je eigen baas bent?

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:24

Indestal schreef:
Precies! Na verschillende pensioenbreuken ivm met steeds nieuw jaarcontract elders, waar we straks massaal naar toe gaan, omdat er nu al gepromoot wordt vanuit lobbyisten dat vaste contracten niet meer van deze tijd is, is je pensioen gewoon kuntUtennissen....al je betaalde pensioenpremies in de 50 jaar werken bijelkaar een vetpot, maar de uitkering ervan armoe....

Je kunt beter afstand doen van pensioen en elke maand dit bedrag zelfstandig sparen...

En dan na loonbelasting afgedragen te hebben er ook nog eens vermogensbelasting over te betalen en dan bij gebruik (handigste is dan nl inkopen pensioen van dat bedrag) er weer inkomensbelasting over te betalen. En dan ga je er al van uit dat de banken overeind blijven, want die 100.000 garantie is niet genoeg en bij grote(re) crisis is die pot zo op, inflatie moet je daar ook nog eens bovenop tellen (voor de gewone boodschappen zo 3-3.5% per jaar).

Verlaag je vaste lasten en spreid je inkomsten voor je pensioen. Eigen huis(je) doet voor beide wat, rest is lastiger en hoe dan ook zal je inderdaad een aardig bedrag (begin maar met 300-500 euro) moeten sparen per maand, 40+jaar lang om er ook nut van te hebben. Minder hoeven uitgeven is waar de grootste winst te behalen valt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:38

tamary schreef:
Indestal schreef:
Precies! Na verschillende pensioenbreuken ivm met steeds nieuw jaarcontract elders, waar we straks massaal naar toe gaan, omdat er nu al gepromoot wordt vanuit lobbyisten dat vaste contracten niet meer van deze tijd is, is je pensioen gewoon kuntUtennissen....al je betaalde pensioenpremies in de 50 jaar werken bijelkaar een vetpot, maar de uitkering ervan armoe....

Je kunt beter afstand doen van pensioen en elke maand dit bedrag zelfstandig sparen...

En dan na loonbelasting afgedragen te hebben er ook nog eens vermogensbelasting over te betalen en dan bij gebruik (handigste is dan nl inkopen pensioen van dat bedrag) er weer inkomensbelasting over te betalen. En dan ga je er al van uit dat de banken overeind blijven, want die 100.000 garantie is niet genoeg en bij grote(re) crisis is die pot zo op, inflatie moet je daar ook nog eens bovenop tellen (voor de gewone boodschappen zo 3-3.5% per jaar).

Verlaag je vaste lasten en spreid je inkomsten voor je pensioen. Eigen huis(je) doet voor beide wat, rest is lastiger en hoe dan ook zal je inderdaad een aardig bedrag (begin maar met 300-500 euro) moeten sparen per maand, 40+jaar lang om er ook nut van te hebben. Minder hoeven uitgeven is waar de grootste winst te behalen valt.


Over wat je zelf spaart voor je pensioen betaal je geen vermogensbelasting :n

[o]

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat te doen met je pensioen(geld)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:46

Dan moet dat wel in een speciale pensioenpot en niet op een gewone spaarrekening. Dus lijfrente oid. Laat je dus goed adviseren (onafhankelijke adviseur dus, maar die zal je moeten betalen) en dan nog moet je opletten bij veranderingen in wet en levenssituatie of er dingen anders moeten. Hypotheek aflossen/huis kopen, gewoon pensioen afdragen via werkgever zijn de simpele opties waarbij alles ook wettelijk redelijk geregeld is, ga je andere keuzes maken, laat je dan goed informeren over de haken en ogen die er aan zitten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 21:11

Huis afbetalen vindt ik ook wel een puntje, na een tijd wil je misschien weer een ander huis kopen of je gaat na verloop van tijd gelijk vloers huren waardoor je weer maandlasten hebt. Dan zou je echt moeten afbetalen, paar jaar gratis wonen en dan van het geld van de verkoop genieten van het pensioen en dan gaan huren ofzo. Verhuizen na een andere koopwoning maakt het dan toch alweer nadeliger als je dan bijvoorbeeld weer 30 jaar moet afbetalen?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:47

moonsparkle schreef:
Huis afbetalen vindt ik ook wel een puntje, na een tijd wil je misschien weer een ander huis kopen of je gaat na verloop van tijd gelijk vloers huren waardoor je weer maandlasten hebt. Dan zou je echt moeten afbetalen, paar jaar gratis wonen en dan van het geld van de verkoop genieten van het pensioen en dan gaan huren ofzo. Verhuizen na een andere koopwoning maakt het dan toch alweer nadeliger als je dan bijvoorbeeld weer 30 jaar moet afbetalen?

Hoe ouder je wordt hoe duurder een nieuwe hypotheek, ander huis kopen (bv omdat huidige niet geschikt is voor nieuwe situatie) doe je liefst met de spaarpot die je afgeloste huidige woning oplevert bij verkoop. En aflossingsvrije hypotheken moeten aan het einde van de looptijd wel afgelost worden, dat kan dus op last van je erfgenamen komen ipv jouw als je dat als pensioenvoorziening gebruikt of je wordt op 95 als nog dakloos. Weet wat je afsluit dus, hoe ouder je wordt hoe moeilijker veranderingen zijn, continuiteit en voorspelbaarheid is heel fijn dan.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-18 07:00

Maar de huidige woning is toch zelfs als ik meer afbetaal heel misschien met 20/25 jaar pas afbetaald. Hoe doen al die jongen mensen dat dan als ze eerst een appartement hebben gekocht en daarna groter voor een gezin? Op zich kunnen we hier blijven hoor, maar misschien willen we op termijn toch anders. Maar voor het pensioen zou het dus het gunstigst zijn om niet te verhuizen tot het afbetaald is en dan ben je eigenlijk misschien op zo'n leeftijd dat een nieuwe hypotheek niet handig is.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 7 bezoekers