Paard loopt me omver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Paard loopt me omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:12

Dan heeft hij idd nog geen respect als leider voor jou. En nogmaals, het gaat niet om groot en sterk, shetlanders kunnen ook de baas zijn in een kudde waarin ook paarden staan, het gaat om respect. Ik kan je wel gaan uitleggen op internet hoe je dat aanpakt, maar dat heeft geen zin. Want het gaat om timing en lichaamshouding.
Waar woon je? Misschien kan ik eens langs komen :)


jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Paard loopt me omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:45

Hoeveel druk heb je nodig om hem achteruit te laten gaan, zijwaarts en voorwaarts? Is dit zeer lichte druk of eerder behoorlijk zware druk? Hoeveel gram of kilogram?
Meestal heeft druk negeren ook te maken met niet echt begrijpen maar reageren op gegeven druk. Of het consistente gebruik van te grote druk. Je kan niet verwachten dat het paard reageert op lichte druk als het paard dit niet echt begrijpt of altijd grote druk krijgt.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com


Monique1963

Berichten: 8624
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard loopt me omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:21

Ts het is goed dat je dit probleem aankaart, ik heb er te lang mee gelopen en dat heeft me veel blauwe tenen en blauwe plekken gekost. Ik heb een tinker, die ook zo drammerig was. En hartstikke lief verder hoor, maar geen respect. Voor mij niet, voor een ander paard niet, en ook voor een struik niet. Het is er eentje die gewoon doordendert. Door struiken en over shetlanders en over mij.

Ik ben begonnen met de Voest methode, maar van dat zwiepen met het touwtje achter mij alsof het mijn staart was en ik haar zoals een ander paard dat doet op afstand hield, daar werd ze al heel snel kopschuw van.

Daarbij wilde ik haar niet achter me hebben omdat ze nogal schrikkerig is en dan op me sprong en veiligheid gaat boven alles.

Dus ben ik het met een stickje of zweepje dus gaan doen. En ik ben begonnen met dat ik achteruit liep en dan haar op afstand houden met het stokje. En boze stem opzetten werkte ook goed.

Dit heb ik aangevuld met grondwerk doen en de joinup vragen. Dat heeft me nog het meeste geholpen.

Verder houd ik de stelling aan dat je vervelend gedrag van je paard voor hem ook vervelend moet maken. Dus als ik met mijn rug naar hem toe sta en hij komt ongevraagd te lomp in mijn persoonlijke ruimte, dan trap ik gewoon naar achteren met mijn been. Ik raak hem bijna nooit, omdat ze daar echt wel op bedacht zijn. Immers in een kudde wordt het ook niet getolereerd dat een ander paard op je hakken loopt. Dan krijgt ie een trap. Met naar achteren trappen heb ik geen kracht uiteraard, maar daar gaat het ook niet om, het gaat om het respect creëren. Dus je paard wil lomp doen, dan doe je lomp terug.

Ook met bijv opstappen en niet willen stil staan. Dan maak je vervelend wat hij kennelijk zo graag wil doen. Hij wil bewegen met opstappen, dan laat je hem bewegen. Cirkelen om je heen, dat vinden ze al heel gauw niet leuk meer en stilstaan is dan de beloning. Een koekje als beloning, als ie dan stilstaat is ook extra fijn natuurlijk. Dit voorbeeld geef ik alleen maar even aan om uit te leggen dat je vervelend gedrag vervelend moet maken...

Succes!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:16

De oplossing van Elliottt's probleem is al gegeven door de vele prachtige en deskundige reacties van de vorige posters. Verschillen in statuur tussen de handler en het paard zijn belangrijk maar niet alles bepalend. Toen ik Elliottt's probleem las moest ik denken aan twee wel erg toepasselijke YT filmpjes van Warwick Schiller die ik onlangs zag. Je moet dit beslist zien. Ze zijn in het Engels, hoop dat dat niet een probleem is...

https://www.youtube.com/watch?v=f1kl2iIpWqg

https://www.youtube.com/watch?v=a3mf8Gq2OW4

josien_m_
Berichten: 2400
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paard loopt me omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:31

Een paard leren dat hij jou moet volgen kan een antwoord zijn. Maar het kan ook anders! Je hoeft niet zelf voorop te lopen, je kunt ook vanuit een andere positie je paard aanwijzingen geven. Sommige paarden lopen graag voorop, daar vind ik niets op tegen en ik volg dan, zeker als het naar een bekende plek gaat. Gewoon samenwerken met je paard kan, je hoeft niet altijd de controlerende partij te zijn. Het is niet zozeer een kwestie van dat het paard dan geen respect voor je heeft, hij voelt zich misschien gewoon verantwoordelijker of wat dan ook. Dat kan, niet ieder mens is een geboren leider en dat hoeft ook niet. net als de meeste paarden geen geboren leider zijn en liever willen volgen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Paard loopt me omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:09

Daar ben ik het zeker mee eens. 1 punt wel, de mens moet wel elk moment in staat zijn de leiding te nemen. Maar dat moet verkregen worden door goede uitleg naar het paard toe en echt respect. Niet het afgedwongen luisteren dat op bokt meestal de naam respect krijgt, maar echt respect. En je kan natuurlijk niet verwachten dat je paard respect voor je heeft zonder respect naar je paard toe. Samenwerking ipv tegenwerken is een eerste stap in de goede richting.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 18:15

Joolien schreef:
Dan heeft hij idd nog geen respect als leider voor jou. En nogmaals, het gaat niet om groot en sterk, shetlanders kunnen ook de baas zijn in een kudde waarin ook paarden staan, het gaat om respect. Ik kan je wel gaan uitleggen op internet hoe je dat aanpakt, maar dat heeft geen zin. Want het gaat om timing en lichaamshouding.
Waar woon je? Misschien kan ik eens langs komen :)


De laatste dagen merk ik dat het steeds erger wordt. Hij trekt me bijna letterlijk mee. Als ik hem in de poetsplaats wil zetten loopt hij al van de poetsplaats af voordat ik de kans heb om hem stil te laten staan om hem vast te zetten. Na heel veel moeite en 10 keer opnieuw geprobeerd hem tussen de 2 balken van te poetsplaats te zetten, kon ik zijn halster aan een kant vastmaken. Maar meteen draaide hij weer uit de poetsplaats en kon ik hem niet aan de andere kant vastmaken. Ik heb gewoon het idee dat ik totaal geen controle over hem heb. Als ik hem longeer luistert hij goed, maar in de omgang ziet hij me niet staan en doet hij alsof ik niet besta. Ik woon in de buurt van Breda en dat volgens mij erg ver voor jou.

My little bandit Zaro

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 18:16

jensvl schreef:
Hoeveel druk heb je nodig om hem achteruit te laten gaan, zijwaarts en voorwaarts? Is dit zeer lichte druk of eerder behoorlijk zware druk? Hoeveel gram of kilogram?
Meestal heeft druk negeren ook te maken met niet echt begrijpen maar reageren op gegeven druk. Of het consistente gebruik van te grote druk. Je kan niet verwachten dat het paard reageert op lichte druk als het paard dit niet echt begrijpt of altijd grote druk krijgt.


Ik moet echt veel druk zetten, bij wijze van mijn volle gewicht. Ook bij het poetsen zit ik soms bijna klem tegen de muur en dan moet ik echt een aantal keer harder en langduriger duwen voordat hij opzij gaat.

My little bandit Zaro

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Paard loopt me omver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 18:23

Een kleine update in dit topic is dat ik de tips allemaal echt wel probeer toe te passen maar het gaat in de kleine dingen al mis waardoor het moeilijk is om het probleem aan te pakken. Hij ziet me niet staan, trekt me overal naartoe. Schud ook met zijn hoofd als ik bijvoorbeeld een halster aan wil doen, of gaat met zijn hoofd omhoog zodat ik er niet bij kan. Ook geeft hij mij soms gewoon bijna een kopstoot als ik hem bijvoorbeeld aan het poetsen ben of met hem ergens naartoe loop. In de bak werkt hij zo goed mee en in de omgang is hij totaal het tegenovergestelde. Ik heb niet het idee dat het met opzet is, of dat hij het slecht bedoelt. Maar hij dendert gewoon over me heen en door zijn kracht lukt het mij moeilijk om hem te corrigeren. Ik ben zelf net 18 en heb wel al verzorgpaarden gehad, maar die waren allemaal braaf in de omgang. Daarom vind ik het ook moeilijk om hiermee om te gaan. Ik ben zelf rustig, ik maak me ook niet boos tegenover hem. Ik word ook niet gefrustreerd, maar eerder een beetje bang vanbinnen omdat hij zich niks van me aantrekt. Ik wil het ook goed aanpakken. Ik wil het paard geen slecht gedrag aanleren of op een andere manier beschadigen. Maar ik vind het ondanks de vele tips erg moeilijk.

My little bandit Zaro

Anoniem

Re: Paard loopt me omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:25

Je mag juist wel boos worden, want dit is gedrag wat je niet wilt zien van hem. Alleen oet je wel weten hoe je dan boos wordt en hoe je moet reageren. Dus ik zou er iemand bij halen die je dat kan leren, dat kan namelijk iedereen. :)

dioni

Berichten: 822
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:27

Mijn merrie was aan de hand ook erg lomp. Niet slecht bedoeld maar ze wist gewoon niet beter.
Het voorbeeld van als je aan het poetsen bent geplet worden komt me bekend voor }>

Ik ben aan de hand gaan werken aan de achterhand omzetten, de voorhand omzetten, achterwaarts enzovoort. Als losse training maar ook bijvoorbeeld na het longeren.

Toen ze eenmaal doorhad wat de bedoeling was, lette ze steeds beter op mij, ook gewoon aan de hand en tijdens het poetsen.
Ze is nu heel fijn en betrouwbaar in de omgang.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Paard loopt me omver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 21:14

Mocht er iemand zijn die mij zou kunnen helpen in dit topic of die iemand weet, dan hoor ik het graag via een pb! Ik sta open om te leren en wil het probleem graag oplossen!

My little bandit Zaro

Sintara

Berichten: 7377
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard loopt me omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:05

Het klinkt alsof je te voorzichtig bent. Bij grote, sterke paarden is het extra belangrijk dat ze leren hoe voorzichtig ze met mensen moeten zijn. En ze kunnen het leren, ik heb kleine kinderen met shires zien lopen zonder een enkel probleem.

Om op te vallen, om het ze te leren, moet je soms iets doen wat buiten je comfortzone ligt.
Durf je het wel, om de tips uit te voeren? Of voelt het een beetje ongemakkelijk.. Voel je je te streng of gemeen als je het doet?
Als dit het is, zou je kunnen uitkijken naar een lesgever. Iemand die je coached en zegt dat je helemaal niet gemeen doet, maar gewoon de leider bent!

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Paard loopt me omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:27

Achteruit zetten. Dit is een hele andere bewegingdingen dan naar voren. Als hij door je heen rent een keer een 'mep' geven. Dit is gevaarlijk. Alleen als hij ook door je heen dramt met achteruit zetten. En natuurlijk goed les nemen.

LoveBodin

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Paard loopt me omver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:03

Misschien handig om je regio te vermelden?

Ik denk ook dat je echt strakker moet worden. Kopstoten mogen écht niet. Net zoals andere dingen die potentiaal gevaarlijk/pijnlijk zijn.
met boos zijn wordt hier niet bedoeld dat jij in een woedeaanval van een half uur moet komen en die op je paard afreageren ofzo. Zo denken paarden namelijk niet. Maar je mag best even 2 seconden boos worden, paard op de plek zetten, en daarna gewoon weer kalm worden (het probleem is immers over dan als het goed is, dus op dat moment geen reden om boos te zijn).
Probeer dus echt in het moment te werken. Is het paard braaf? Dan belonen. Krijg je een kopstoot? Dan 1sec boos, op de plaats zetten en klaar.
En vooral dat klaar is belangrijk. NIet blijven hangen in emotie. (heel lastig, maar heel belangrijk!)

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 52 bezoekers