Hoe behalen KWPN-merries het keurpredicaat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Hoe behalen KWPN-merries het keurpredicaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 16:42

*Bokt.nl / KWPN
Fokkerij, KWPN

Afbeelding
Foto: Marjoow


Wordt je merrie dit jaar drie? Dan kun je haar opgeven voor de EPTM of IBOP. Aansluitend aan de EPTM-test is het mogelijk om je merrie op te laten nemen in het stamboek en deel te laten nemen aan de Centrale Keuring. Hierdoor kan de jonge veulenboekmerrie na het EPTM-examen zo maar als keur- of elitemerrie naar huis gaan! Maar ook met het IBOP-predicaat op zak kan een merrie keur worden. In het Woensdag Weetje van deze week duiken wij in de keurmerries, hoe komen de merries aan dit predicaat, op welke leeftijd behalen zij dit predicaat en om hoe veel merries gaat het?

Sinds de splitsing in 2006 van de fokrichting rijpaard naar springen en dressuur zijn er bijna 6.000 merries die het keurpredicaat in ontvangst mochten nemen. Van deze merries is vervolgens ruim driekwart gepromoveerd naar elite, het hoogst haalbare exterieurpredicaat voor merries! De verdeling tussen de spring- en dressuurpaarden is nagenoeg gelijk.

Wanneer ontvangt een merrie het keurpredicaat?
Voor het keurpredicaat dient een merrie eerst opgenomen te worden in het stamboek, vervolgens het sterpredicaat te behalen en op de Centrale Keuring voorlopig keur te worden. Daarnaast moet de merrie een IBOP of EPTM met goed gevolg hebben afgelegd of te zijn geklasseerd in het M + 5 winstpunten (springen), M + 5 winstpunten (SGW) of Z1 + 5 winstpunten (dressuur). Maakt een merrie haar sportdebuut in een hogere klasse dan is één winstpunt in deze klasse voldoende.

IBOP, EPTM of sportstand
Van deze 6.000 merries hebben de meeste merries het keurpredicaat ontvangen door het slagen voor de IBOP, namelijk 56%. Iets meer dan een kwart van de merries deed dit via de benodigde sportstand en de overige merries namen deel aan de EPTM-test. Bij de springpaarden valt op dat zij vaker keur worden via de EPTM-test dan dressuurpaarden en bij de IBOP is dit precies andersom. Dit komt doordat aan de EPTM meer springpaarden mee doen dan dressuurpaarden en voor de IBOP geldt het omgekeerde.

Leeftijden keurmerries
Vanaf 32 maanden kan een merrie deelnemen aan een IBOP of EPTM, eerder kan een merrie dus ook geen keur worden. De gemiddelde leeftijd waarop merries dit predicaat behalen is 6 jaar. Maar ook op latere leeftijd wordt dit predicaat nog met regelmaat toegekend.

Aanvragen keurpredicaat
Sinds twee jaar is het mogelijk om na het EPTM-examen je spring- of dressuurmerrie aan te bieden voor stamboekopname én, indien ze hiervoor wordt uitgenodigd, de Centrale Keuring. Dit gebeurt allemaal op één dag. Dus als je merrie is geslaagd voor de EPTM kan ze direct worden opgenomen in het stamboek, het sterpredicaat ontvangen en worden aangeboden op de Centrale Keuring voor het voorlopig keurschap. Uiteraard dient de merrie wel te voldoen aan de eisen voor stamboek- en stermerries. Wat die eisen zijn lees je in de reglementen. Heeft je merrie een IBOP-predicaat dan dien je met de merrie naar een stamboek- of thuiskeuring en indien de Centrale Keuring. Indien dit allemaal is gebeurd wordt je merrie automatisch keur verklaard, hiervoor hoef je als KWPN-lid niets te doen. Het maakt hierbij niet uit in welke volgorde aan bovenstaande wordt voldaan. Mocht de merrie in het buitenland een sportstand hebben behaald, dan dient wel even contact opgenomen te worden met het KWPN. Deze sportstanden worden namelijk niet automatisch ingelezen in de KWPN Database.

Van keur- naar elite
Om je merrie vervolgens van keur naar elite te laten promoveren is het PROK-predicaat of het D-OC-predicaat benodigd. Het D-OC-predicaat kun je aanvragen via Mijn KWPN en voor het PROK-predicaat zijn röntgenfoto’s nodig. Ook hiervoor geldt, als deze predicaten bij het KWPN zijn geregistreerd en de merrie is al keur, dan wordt deze merrie automatisch elite verklaard.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Hoe behalen KWPN-merries het keurpredicaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:55

Met 32 maand al ibop lopen... pfoe...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:59

Peelie schreef:
Met 32 maand al ibop lopen... pfoe...


Komt in de praktijk vrijwel niet voor. Meeste paarden gaan met 3 jaar eerst het keuringstraject in en zijn de meeste IBOP proeven in het najaar. Meestal wacht men een jaartje omde merrie zo goed mogelijk voor te bereiden.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Hoe behalen KWPN-merries het keurpredicaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:02

Dat snap ik ook. Maar dat het uberhaubt mag... ik verbaas me daar wel over.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:06

Ik denk dat het voor de eptm-test is. Dat is vanaf 3 jaar. Merries worden daar zadelmak gemaakt in ik dacht een week of 6. Dan hebben die paarden dus nog helemaal niks gedaan.

Want een IBOP proef op een bijna 3(ruim 2,5) jarig paard rijden kan echt niet.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:46

Ja leuk om te weten ,maar de leeftijd is vroeg hoor!. overgens verbaasde ik me dat ze dan alleen op basis van de foto's elite worden....wie controleert of de foto's echt van dat paard zijn...best fraude gevoelig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:56

kwita schreef:
Ja leuk om te weten ,maar de leeftijd is vroeg hoor!. overgens verbaasde ik me dat ze dan alleen op basis van de foto's elite worden....wie controleert of de foto's echt van dat paard zijn...best fraude gevoelig!


Er worden haren getrokken en door de database gehaald. :)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:04

kwita schreef:
Ja leuk om te weten ,maar de leeftijd is vroeg hoor!. overgens verbaasde ik me dat ze dan alleen op basis van de foto's elite worden....wie controleert of de foto's echt van dat paard zijn...best fraude gevoelig!


Niet elke dierenarts mag ook die foto's maken voor het PROK certificaat.