Een zadel kopen, of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 16:06

Ik zit een beetje in een lastige situatie. Ik heb een bijrijdpaard, een Friese ruin.
Toen ik hem begon te rijden vond ik het zadel al echt niet lekker zitten, en de eigenaresse was het daar volledig mee eens en gaf meteen aan dat er spoedig een nieuw zadel zou komen. Nu rijd ik hem inmiddels ruim 2 jaar en dat zadel is er gekomen, alleen de eigenaresse wil niet dat ik er mee rijd. Dus ik rijd nog steeds op het oude zadel en ik kan er gewoon echt niet aan wennen. Nu is het zo dat het zadel echt voor geen meter zit, en het ligt het paard ook niet goed. Maar de eigenaresse vind dit niet zo'n probleem omdat ze er zelf geen last van heeft. Ik heb van een stalgenootje al een zadel gepast, deze lag helaas niet goed (staleigenaar even naar laten kijken).

Op deze manier heb ik echt absoluut geen plezier meer in het rijden. Ik heb iedere keer last van mijn rug, paard wordt er niet blij van.

Maar wat dan? Een eigen dresuurzadel kopen?
Dat kan, alleen ik ben niet bereid om veel geld uit te geven aan een passend zadel voor een paard wat ik misschien nog niet eens meer een jaar rijd (bij wijze van spreken). Om daarna dit zadel niet meer kwijt te raken. Een goedkoper zadel zou misschien wel kunnen, maar ik zie door de bomen het bos niet

Nu heb ik verder echt totaal geen verstand van zadels, wat wel en niet goed ligt.
Ik zie heel veel zadels te koop staan hier, maar ik weet gewoon echt niet wat we nodig hebben. Ik weet wel dat het zadel van de stalgenoot te krap was voor hem.

Hoe werkt dit?
Ik vraag aan de eigenaresse wat voor maat zadel zij nu heeft, ik "leen" een zadel van iemand die deze te koop heeft, laat een zadelmaker komen en die kijkt of het oké ligt? Ik kan me voorstellen dat een verkoper die niet zo ziet zitten.

Of je laat een zadelmaker komen om je precies te vertellen wat je paard nodig heeft en koopt op basis daarvan een zadel? Maar ligt die dan altijd goed?

Het gaat dus echt om een zadel uit de lage prijsklasse (tot 250 euro ongeveer). Mag oud zijn, als het maar comfortabel is.

Kan iemand mij helpen?


tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:12

ik zou persoonlijk nooit investeren in een zadel op maat voor een bijrijdpaard....

een zadel op maat kost meestal enorm veel(om je moet enorm veel geluk hebben dat je een goedkoopje vindt die dan nog perfect past,wat bijna onbestaand is)

dus neen,ik zou het niet doen.

rare gedachtengang van de eigenaresse om je te laten rijden met een zadel die niet past voor het paard...?

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:17

kun je nog in gesprek gaan met de eigenaren?
En rijdt diegene er zelf dan wel op met het goed passend zadel?
Vindt het ook raar inderdaad dat jij op een niet passend zadel (zowel voor jou als voor het paard) moet blijven rijden terwijl er wel een goed passend zadel is?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:18

Ik zit ook een beetje in die situatie, maar dan ligt het zadel wel goed op het paard, en goed voor de eigenaresse. Alleen voor mij is de inch te groot.

Het gaat, maar is niet ideaal voor mij.

Ik zie mezelf ook niet direct een ander zadel kopen, míts ik een goeie deal kan sluiten.

Het is inderdaad vreemd dat ze je door laat rijden met een ‘slecht’ zadel... >;) maar ik gok dat het komt omdat het een ‘nieuw’ zadel is en niet wil dat anderen die gebruiken...

Every accomplishment starts with the decision to try.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:19

Maanlicht schreef:
Ik zit een beetje in een lastige situatie. Ik heb een bijrijdpaard, een Friese ruin.
Toen ik hem begon te rijden vond ik het zadel al echt niet lekker zitten, en de eigenaresse was het daar volledig mee eens en gaf meteen aan dat er spoedig een nieuw zadel zou komen. Nu rijd ik hem inmiddels ruim 2 jaar en dat zadel is er gekomen, alleen de eigenaresse wil niet dat ik er mee rijd. Dus ik rijd nog steeds op het oude zadel en ik kan er gewoon echt niet aan wennen. Nu is het zo dat het zadel echt voor geen meter zit, en het ligt het paard ook niet goed. Maar de eigenaresse vind dit niet zo'n probleem omdat ze er zelf geen last van heeft. Ik heb van een stalgenootje al een zadel gepast, deze lag helaas niet goed (staleigenaar even naar laten kijken).

Op deze manier heb ik echt absoluut geen plezier meer in het rijden. Ik heb iedere keer last van mijn rug, paard wordt er niet blij van.



Vertel dit eens aan de eigenaresse van het paard, en vraag of je toch niet met dat nieuwe zadel mag rijden. Het is toch van de zotte dat je met een niet passend zadel moet rijden waar je zelf ook nog eens last van in je rug krijgt. Kan erg goed begrijpen dat je er op deze manier geen zin meer in hebt. En als ze echt niet wil dat je met dat zadel rijd zou ik een ander bijrijd paard zoeken ipv een zadel aan te schaffen :) succes

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 16:21

Nee, heb ik al gevraagd, het is een WOW zadel en ze heeft gehoord dat het niet goed is voor het zadel als ik er ook op rijd (ivm de opvulling oid). Het schijnt op haar aangepast te zijn. Ik vind het ook een vervelende situatie, maar ja, het is haar zadel.

YB_VD
Berichten: 31
Geregistreerd: 28-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:24

Ik vind het persoonlijk heel raar dat je het zadel van de eigenaresse niet mag gebruiken, al helemaal omdat het andere zadel niet goed ligt op het paard. Lijkt mij dat de gezondheid van je paard toch echt voor gaat? Je laat toch niet iemand op je paard rijden met een zadel wat niet goed ligt?

Ik snap dat een zadel een duur iets is, maar je gaat er toch niet mee door de modder slepen? Kan je geen afspraken met haar maken dat je er voorzichtig mee om gaat en desnoods de kosten van de zadelmaker voor bijvoorbeeld een controle een keer voor jouw rekening neemt? Of dat als jij schade aanricht dit vergoed? Als kan ik me goed voorstellen dat je dit allemaal al hebt geprobeerd.

Ik zou persoonlijk niet een zadel aanschaffen voor een paard wat niet van jezelf is, maar als je dit er voor over hebt is dit dan misschien de beste oplossing. Het is zonde als je het plezier verliest. Ikzelf heb niet zo'n goede ervaring met tweedehands zadels van bijvoorbeeld bokt of marktplaats, maar ik heb wel een relatief goedkoop zadel gehad die bij de zadelmaker zelf vandaan kwam. Succes! Kan me ook goed inbeelden dat het erg frustrerend is om zelf een nieuw zadel te moet kopen voor redelijk veel geld als er gewoon een goed passend zadel is...

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:26

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, een fijn zadel hoeft niet persé heel duur te zijn. Ik zou er wel voor zorgen dat je zeker weet dat het zadel goed ligt op je paard en dat jij er fijn in kunt zitten. Dus als ik jou was zou ik een zadelmaker laten komen die handelt in tweedehands zadels :) maar als je er niet in wilt investeren moet je blijven rijden met het zadel wat je nu hebt.
Ik heb pas ook een zadel gekocht voor een paard die ik voor iemand anders rijdt omdat het andere zadel niet meer lekker op haar lag en dat paard kan ook goed morgen verkocht zijn ;) maargoed dat is altijd een gok. Als het paard van jezelf is kan hij ook plots ziek oid worden dat weet je nooit :) (al is die kans meestal wel wat kleiner haha)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:28

Maanlicht schreef:
Nee, heb ik al gevraagd, het is een WOW zadel en ze heeft gehoord dat het niet goed is voor het zadel als ik er ook op rijd (ivm de opvulling oid). Het schijnt op haar aangepast te zijn. Ik vind het ook een vervelende situatie, maar ja, het is haar zadel.


Dan is het toch aan haar om een ander passend zadel te vinden waar jij dan op kan rijden. Of geeft ze er niks om als haar paard last heeft van háár zadel?! Je zou nog kunnen zeggen van nou prima dan leg ik er nog wat geld bij om haar tegemoet te komen, jij gaat er dan ook gebruik van maken. Maar vind het niet netjes als zei jou voor een zadel gaat laten betalen, die op haar paard komt te liggen..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:29

Als het zadel waar je nu mee rijdt echt niet lekker zit en de eigenaar van je verzorgpaard het goed vindt als je een eigen zadel koopt, dan zou ik dat zeker doen (mits je de middelen hebt). Kijk eens rond naar zadelmakers in de buurt, vaak hebben die meerdere zadels, dus kan je uittesten wat zowel voor jezelf als voor het paard lekker is. Mocht je ooit stoppen met je verzorgpaard, dan kan je het zadel altijd weer verkopen :)

Da Vinci (Van Gogh x Kigali)

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 16:30

Ja, het is een lastige situatie.. Ik heb het een aantal keer gevraagd of ik er niet toch mee mocht rijden als ik heel voorzichtig ben (wat ik natuurlijk sowieso ben), maar het gaat haar echt om de gewichtsverdeling op het zadel.

Het oude zadel ligt zegmaar "redelijk". Ze heeft bij aanschaf van haar nieuwe zadel het oude zadel laten opvullen (voor mij), en daar moet ik het mee doen.

Het is een beetje kiezen of delen.. Met dit zadel wil ik sowieso niet blijven rijden, zonder zadel is voor mij geen optie. Er is nog wel een springzadel, alleen daarvan wil de eigenaresse dat er maar 1 keer per week mee gereden wordt.

Ik kan het super goed met haar vinden trouwens hoor, ik probeer haar absoluut niet neer te zetten als een boeman, maar dit is wat zij heeft gehoord, en ik begrijp heel goed dat je voorzichtig wil zijn met je spullen. Haar ouders hebben het zadel betaald, en die willen het niet hebben dat ik ermee rijd.

Ben ondertussen zelf ook nog aan het sparen voor een eigen paard, dus het voelt lastig om dan in dit paard te gaan investeren, aangezien de kans vrij minimaal is dat het zadel dan ook op het nieuwe paard gaat passen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:31

Heb jij deze vraag niet al eens eerder gesteld of was dat een andere bokker?

Een zadelmaker kan best wel een passend ouder zadel hebben voor niet teveel. Misschien toch eens navragen bij een passer in de buurt.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:32

En daarom hier nooit meer een WOW zadel, heb er zelf 1 gehad vond het persoonlijk net een stuiterbal.
Maar wat gek dat ze je met een niet passens zadel op haar paard laat rijden!

Anoniem

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:35

Wat is de logica achter het maar één keer per week mogen gebruiken van het springzadel?

Persoonlijk zou ik nooit investeren in een zadel voor een paard wat niet van mij is.

Charlotte446

Berichten: 639
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:38

Lastig, ik heb ook een bijrijdpaard waar ik niet fijn in zijn eigen zadel kan zitten. Zijn eigenaresse rijdt hem niet meer, dus heeft er geen last van. Ook aangegeven dat ze niet voor mij een ander zadel gaat regelen, wat ik ook zeker begrijp :)

Dus in overleg zelf op zoek gegaan naar een ander zadel op mijn kosten. Met de verkopers afgesproken dat ik het zadel mocht passen. Ik durfde dit wel aan omdat ik er een beetje verstand van heb. Zo zag ik dat het eerste zadel niet goed lag, die is weer retour gegaan. Zadel nr 2 opgehaald en die lag aardig goed. Twee weken gewacht op een zadelmaker en met een kleine aanpassing lag het zadel helemaal goed.

Op deze manier, zelf kopen en wachten op een zadelmaker neem je wel een risico. De verkoper neemt het zadel na 2 weken niet meer terug.

Mijn keuze om zelf op zoek te gaan was omdat ik ook geen budget had voor een nieuw zadel en via een zadelmaker kom je voor hetzelfde bedrag uit op een kwalitatief iets minder of ouder zadel voor dezelfde prijs. Zij moeten er uiteraard ook iets aan verdienen :)

Ik zou het nog een keer met de eigenaar bespreken, ik kan me indenken dat zij geen zadel van <€250 op haar paard zijn rug wil hebben. Vaak heb je kwalitatief een minder goed zadel.


tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:48

Schoot me gewoon te binnen,geen idee wat je met je bijrijders doet,maar mss kan een boomloos dressuur zadel een oplossing zijn?
Passen vlug,kosten geen fortuin en raak je behoorlijk vlot weer kwijt ook.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:49

Als ik het dus goed begrijp, rijd je al 2 jaar met een zadel dat niet past?
Vind ik niet fair tegenover het paard. Dat jij er niet lekker op zit; à la, dat is jouw keus om er mee te rijden maar het paard heeft er niks over te zeggen.
(Vind dit ook vreemd van de eigenaresse.. ze moest eens weten wat een slecht passend zadel kan aanrichten)

Misschien eens kijken naar een Ascot zadel. Hebben een fijne pasvorm en passen op veel paarden.
Ik weet er toevallig eentje te koop voor €75, heeft wat oppervlakkige schade maar is verder prima in orde. Mag je ook komen passen als dat mogelijk is.. je mag me altijd een pb sturen, dan stuur ik je de adv. door.

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:51

bruintje123 schreef:
Heb jij deze vraag niet al eens eerder gesteld of was dat een andere bokker?

Een zadelmaker kan best wel een passend ouder zadel hebben voor niet teveel. Misschien toch eens navragen bij een passer in de buurt.

Een jaar geleden ongeveer heeft ze dezelfde vraag gesteld inderdaad [VP] Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Alex en Jorie <3

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:51

En vragen of je het oude zadel mag verkopen en voor dat bedrag een ander zadel mag kopen + evt. zelf wat bijleggen indien nodig?
Als ik het goed begrijp gebruikt zij dat zadel verder toch niet meer.
(Mits het zadel natuurlijk verder in orde is)

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:52

Maanlicht schreef:
Het oude zadel ligt zegmaar "redelijk". Ze heeft bij aanschaf van haar nieuwe zadel het oude zadel laten opvullen (voor mij), en daar moet ik het mee doen.


Correct me if i’m wrong...
Maar eigenlijk lees ik dat het probleem vooral is dat jij het zadel niet lekker vindt zitten.

Redelijk liggen is een vaag en rekbaar begrip.
Wat heeft de zadelmaker/vuller over de ligging van het oude zadel gezegd?

Indien het zadel verder wel oke voor het paard is, zit er -als jij oom comfi wilt rijden- niks anders op, dan zelf een zadel aanschaffen.

Winnaars hebben een doel, verliezers slechts een excuus..

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:52

Er zitten luchtkussens in het nieuwe zadel begrijp ik?
Dan is het inderdaad zo dat de hoeveelheid lucht wordt afgestemd aan de ruiter, en dan met name zijn/haar gewicht. Echter maakt een kilo of 10 meer of minder echt niet uit. 20 wordt pas discutabel, en zelfs dat zou ik voor 2x in de week best aandurven.

Ik heb zelf wel gekozen om een eigen zadel voor mijn bijrijdpaard te komen. Eentje waarin ik perfect zit, met verlengde zweetbladen voor mijn bovenbenen, en waarvan de boom dusdanig aanpasbaar is dat het zadel in bijna alle gevallen aan te passen is naar een toekomstig paard voor mij. Voor mij vielen de kosten wel mee.. 150 euro voor een goed 2e hands zadel (Passier GG), en 450 om hem aan te laten passen op mij en paard.

Echter heb ik het geluk dat ik een paar contacten heb die me konden helpen :+ Denk er rustig over na.

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:56

Fennadev schreef:
bruintje123 schreef:
Heb jij deze vraag niet al eens eerder gesteld of was dat een andere bokker?

Een zadelmaker kan best wel een passend ouder zadel hebben voor niet teveel. Misschien toch eens navragen bij een passer in de buurt.

Een jaar geleden ongeveer heeft ze dezelfde vraag gesteld inderdaad [VP] Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Ik had hem ondertussen ook terug gevonden.
Wat ik inderdaad begrijp is dat het zadel passend is gemaakt voor het paard maar ts niet fijn zit.
Heel vervelend maar dat is dikke pech. Risico can bijrijder zijn.
Zo heb ook met eigen zadels gereden vroeger op paarden van andere.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 16:59

Nee, hij past nog steeds niet goed. Met redelijk bedoel ik dat het er op het oog best oke uit ziet, maar alsnog niet goed ligt. Dus nee, het gaat niet alleen om mij.

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:59

Ik vind het echt te gek voor woorden dat je na zo’n lange tijd nog geen normaal zadel hebt voor jezelf EN voor het paard. Daarbij betaal jij haar er ook nog voor om haar paard dressuurmatig bij te rijden. (Op onze stal word je daarvoor zelfs betaald!!) Dus je moet zelf nu voor een zadel zorgen? Ik was al weggeweest.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 17:07

Ik zou graag vanaf nu alleen tips horen over zadels, niet over de eigenaresse en haar zadel. Daar valt nu toch niets aan te veranderen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nummie en 47 bezoekers