Eigen stal beginnen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:55

Ga ervoor? ;)
Net als de meeste posters hier bekruipt me een gevoel dat je erg enthousiast bent en van goede wil maar als jullie het "zonde van de schuur" vinden lijkt me dat niet het argument om een pensionstal te beginnen. :+
Je bent idd de details aan het invullen; waar kan ik ramen kopen? welke kleur de deuren? Dat zijn echt zo'n beetje de "laatste" dingen waar je aan moet denken.
Idd eerst eens bij de gemeente informeren over bestemmingsplannen, dat is vaak al de nekkenbreker.
En bezint eer je begint: alleen al door hier op bokt te kijken kun je een beeld krijgen van hoe lastig mensen kunnen zijn..hoeveel keer per dag wordt er gevoerd? mesten jullie de stallen of is het do it yourself? Dat wordt vaak een zooitje waarbij mensen meer stalstrooisel pakken dan dat jullie bij de prijs hebben inbegrepen, willen jullie de paarden de hele dag door zomer en winter buiten of maar een paar uurtjes? wie zet binnen/buiten? Voeropslag, soort voer, hooi of kuil of allebei, mensen slepen zelf vaak allerlei extra's mee die paardlief ook moet krijgen..paarden krijgen koliek op de meest idiote tijden..zondagnacht om 3 uur ofzo..heb je een camerasysteem zodat je alles een beetje in de gaten kan houden of loop je nog extra rondes in de avond? Worden ze afgevoerd in de avond? Als jij er een baan naast hebt lijkt me dat nagenoeg onmogelijk.
En natuurlijk zul je veel hulp hebben maar een pensionstal run je niet op alleen maar hulp, daar moet je zelf 24/7 beschikbaar zijn.
Klinkt misschien negatief maar waren mijn gedachtes..


lisselotje
Berichten: 711
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:00

begin eerst eens met een of twee pensionklanten, en breidt dan uit, kijk of je het wat vind, en of je tegemoet kan komen aan de eisen van de klanten...die kunnen erg varieren....

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 16:01

Bedankt voor alle leuke reacties!!
erg lief , en voor de andere:

Het is enkel een idee.
Natuurlijk denk ik niet aan alles daarom vraag ik jullie ook.
Ik denk echt nog niet aan alles en daarom heb ik het hier geplaatst om mee te denken.

Ik heb het inderdaad over verbouwen maar omdat dat eerst moet gebeuren en daarna pas de zorg van de paarden en wie ze buiten doet.
Ik vroeg naar de kleuren omdat ik de stallen als het allemaal doorgaat moet bestellen omdat dit even duurt voordat ze er zijn.
Misschien komt er eerst wel niemand?!

En daar zeg ik tevens op dat ik al 2 paarden heb, ik ze allebei 5 dagen in de week rij. Ik doe ze zelf elke dag buiten, Ik doe de stallen en zorg dat alles in orde is.
Mijn paarden worden ook gewoon nagekeken door de dierenarts, om de 7 weken een goede opgeleide hoefsmid.
Tevens is er nu al ruimte voor opslag,voer, hooi en stro.
Deze schuur blijft gewoon dus die ruimte blijft er.

Ik hoef niet te horen hoe ik mijn paarden moet verzorgen. Hier krijg ik namelijk privé berichten over.

Het gaat super goed met mijn 2 paarden.
Er is ruimte en geld voor meer stalling.
Waarom niet?

Het zijn ook hoogstwaarschijnlijk maar 4 stallen die er bij zullen komen waar er al 1 bezet is voor 1 van mijn eigen paarden, ik begin geen manege.

Omdat mijn vader en ik er allebei achter staan, hebben we offertes opgevraagd bij verschillende bedrijven. We hebben voor vrijdag een afspraak bij de gemeente.

De Leuke en interessante reacties wel Bedankt!
Ik heb er veel aan, ik heb tevens alles opgeschreven.
Ik vind het alleen irritant dat ik alles wat ik schrijf opnieuw moet gaan uitleggen en als ik iets fout zeg ze er meteen op in gaan.
Ik vraag enkel tips of advies..

tengeltje11
Berichten: 7132
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:02

ik denk dat je je vooral moet realiseren wat het allemaal met zich meebrengt.

pensionklanten veroorzaken vaak een hoop gezeur,iedereen wil iets anders,ziet het anders,wil het anders,....
daar moet je mee omkunnen.
er lopen alle dagen vreemde mensen op je terrein die ook niet altijd handelen en omgaan met jullie spullen en terrein zoals je het zelf zou doen....

vaak worden mensen zo'n dingen na een tijdje echt zat en stoppen ermee omdat de lol eraf is om dit voor een paar stalletjes en het plezier te gaan doen.

je moet echt elke dat stallen mesten,voeren,binnen en buitenzetten,onderhouden,.....
en een stuk beter dan dat je het enkel voor jezelf zou doen,anders komt er sowieso gezeur.

wat ook met bv paarden die omheiningen slopen,je eigen paarden aanvallen,mensen die de bak niet proper achterlaten,.....

denk eerst of je om kan met al zo'n situaties.....

ook mensen die niet of veel te laat betalen zijn een veel voorkomend probleem bij pensions....
hoe ga je daar mee om?

nu hoor je helemaal nog niet te denken over de kleur van muren,dan sla je veel te grote stappen over.

enthousiast zijn is 1 iets,realistisch zijn over wat er allemaal bij komt kijken is iets anders,het is niet enkel leuk en gezellig...

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:05

Let op: pensionklanten kunnen er ook voor zorgen dat je hobby geen hobby meer is. Ik zou het eerlijk gezegd niet doen als je wil dat je hobby een hobby blijft.

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 16:07

Tosadog schreef:
Ga ervoor? ;)
Net als de meeste posters hier bekruipt me een gevoel dat je erg enthousiast bent en van goede wil maar als jullie het "zonde van de schuur" vinden lijkt me dat niet het argument om een pensionstal te beginnen. :+
Je bent idd de details aan het invullen; waar kan ik ramen kopen? welke kleur de deuren? Dat zijn echt zo'n beetje de "laatste" dingen waar je aan moet denken.
Idd eerst eens bij de gemeente informeren over bestemmingsplannen, dat is vaak al de nekkenbreker.
En bezint eer je begint: alleen al door hier op bokt te kijken kun je een beeld krijgen van hoe lastig mensen kunnen zijn..hoeveel keer per dag wordt er gevoerd? mesten jullie de stallen of is het do it yourself? Dat wordt vaak een zooitje waarbij mensen meer stalstrooisel pakken dan dat jullie bij de prijs hebben inbegrepen, willen jullie de paarden de hele dag door zomer en winter buiten of maar een paar uurtjes? wie zet binnen/buiten? Voeropslag, soort voer, hooi of kuil of allebei, mensen slepen zelf vaak allerlei extra's mee die paardlief ook moet krijgen..paarden krijgen koliek op de meest idiote tijden..zondagnacht om 3 uur ofzo..heb je een camerasysteem zodat je alles een beetje in de gaten kan houden of loop je nog extra rondes in de avond? Worden ze afgevoerd in de avond? Als jij er een baan naast hebt lijkt me dat nagenoeg onmogelijk.
En natuurlijk zul je veel hulp hebben maar een pensionstal run je niet op alleen maar hulp, daar moet je zelf 24/7 beschikbaar zijn.
Klinkt misschien negatief maar waren mijn gedachtes..


Bedankt dat je mee denkt!
Wij hebben een camerasysteem thuis met 8 camera's waar er 6 van zijn aangesloten en er dus nog 2 ergens opgehangen kunnen worden.


Natuurlijk doe ik dit niet alleen. zoals ik al vaak zeg is dit een idee van mij en mijn vader.
Mijn buren hebben een zorgboerderij ook zij willen ergens helpen als dat kan, zo helpen we elkaar.
Daarnaast heb ik genoeg vakmensen die het geweldig zullen vinden om te helpen.
Ook met hun heb ik het er al over gehad. En hun stemmen al in.

Het zijn maar 4 stallen, zoals ik al zeg hebben we nu al ruimte voor opslag hooi stro, er is in de nieuwe schuur een grote zadel kamer en achter op ons (erf waar mijn trailer ook al staat)
is een karloods waar minstens 6 trailers/koetsen ect passen.

Hier is dus allemaal al over nagedacht.
Het is alleen de schuur zelf en daar vraag ik advies over.
De juiste indeling, wat ik moet doen met de kelders ect.

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 16:10

Misschien begin ik wel geen pensionstal maar koop ik er zelf 3 paarden bij. Het maakt toch nu niet uit wat ik met die stal ga doen.


Ik heb ook een goede vriendin die graag weg wil bij dr manege.
Ze vind dit ook een gaaf idee en wil zeker helpen.

anjali
Berichten: 15044
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:28

Barlo16 schreef:
Bedankt voor alle leuke reacties!!
erg lief , en voor de andere:

Het is enkel een idee.
Natuurlijk denk ik niet aan alles daarom vraag ik jullie ook.
Ik denk echt nog niet aan alles en daarom heb ik het hier geplaatst om mee te denken.

Ik heb het inderdaad over verbouwen maar omdat dat eerst moet gebeuren en daarna pas de zorg van de paarden en wie ze buiten doet.
Ik vroeg naar de kleuren omdat ik de stallen als het allemaal doorgaat moet bestellen omdat dit even duurt voordat ze er zijn.
Misschien komt er eerst wel niemand?!

En daar zeg ik tevens op dat ik al 2 paarden heb, ik ze allebei 5 dagen in de week rij. Ik doe ze zelf elke dag buiten, Ik doe de stallen en zorg dat alles in orde is.
Mijn paarden worden ook gewoon nagekeken door de dierenarts, om de 7 weken een goede opgeleide hoefsmid.
Tevens is er nu al ruimte voor opslag,voer, hooi en stro.
Deze schuur blijft gewoon dus die ruimte blijft er.

Ik hoef niet te horen hoe ik mijn paarden moet verzorgen. Hier krijg ik namelijk privé berichten over.

Het gaat super goed met mijn 2 paarden.
Er is ruimte en geld voor meer stalling.
Waarom niet?

Het zijn ook hoogstwaarschijnlijk maar 4 stallen die er bij zullen komen waar er al 1 bezet is voor 1 van mijn eigen paarden, ik begin geen manege.

Omdat mijn vader en ik er allebei achter staan, hebben we offertes opgevraagd bij verschillende bedrijven. We hebben voor vrijdag een afspraak bij de gemeente.

De Leuke en interessante reacties wel Bedankt!
Ik heb er veel aan, ik heb tevens alles opgeschreven.
Ik vind het alleen irritant dat ik alles wat ik schrijf opnieuw moet gaan uitleggen en als ik iets fout zeg ze er meteen op in gaan.
Ik vraag enkel tips of advies..

Je moet niet alleen goed met paarden kunnen omgaan maar vooral met mensen,als je een pensionstal wilt beginnen.Wanneer je gauw geirriteerd raakt door gezeur of gebemoei van mensen,dan krijg je snel ruzie en dan is het niet leuk meer.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:32

4 stallen bij lijkt mij nu echt niet onoverkomelijk en dan valt het wel mee wat betreft pension klanten ook. Aangezien ze het niet voor de inkomsten moet doen, kan TS best selectief zijn in de mensen die hun paard bij haar stallen en blijkbaar kunnen het er max 3 zijn. Het is uiteraard extra werk maar het zijn ook geen 20 extra paarden erbij gelukkig :) Als het van de gemeente kan om de schuur te verbouwen dan denk ik dat je best wat prijsopvragen doet bij verschillende firma's om een idee te krijgen van wat het gaat kosten. Beter ineens netjes doen dan is het ook gewoon een meerwaarde voor jullie eigendom!

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:32

Die kelder moet je dicht gooien. Je wilt niet het risico van beton rot en een paard erdoorheen.
Ik weet niet hoeveel te laag het dak nu is maar als dat maar om een 25 cm gaat kun je natuurlijk ook aan je vloer verlagen denken omdat je daar met de put uithalen toch al mee bezig bent.
Zorg verder dat het lekker licht is binnen.

Maar denk nu ook al na hoe je het gaat doen met buiten en binnen zetten en voeren en mesten.
Niet afhankelijk zijn van buren.
Fijn dat ze nu willen helpen met de mond. Dagelijks praktijk is vaak anders.

Het zijn dan maar 4 paarden maar wel die van een ander. Dat geeft andere verantwoordelijkheden.
Denk en bespreek echt alles door.

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 16:36

Izzy19 schreef:
4 stallen bij lijkt mij nu echt niet onoverkomelijk en dan valt het wel mee wat betreft pension klanten ook. Aangezien ze het niet voor de inkomsten moet doen, kan TS best selectief zijn in de mensen die hun paard bij haar stallen en blijkbaar kunnen het er max 3 zijn. Het is uiteraard extra werk maar het zijn ook geen 20 extra paarden erbij gelukkig :) Als het van de gemeente kan om de schuur te verbouwen dan denk ik dat je best wat prijsopvragen doet bij verschillende firma's om een idee te krijgen van wat het gaat kosten. Beter ineens netjes doen dan is het ook gewoon een meerwaarde voor jullie eigendom!


Amen _/-\o_
Dit vind ik nu ook, en dit zijn tips.
Heel erg Bedankt!!!

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 16:40

bruintje123 schreef:
Die kelder moet je dicht gooien. Je wilt niet het risico van beton rot en een paard erdoorheen.
Ik weet niet hoeveel te laag het dak nu is maar als dat maar om een 25 cm gaat kun je natuurlijk ook aan je vloer verlagen denken omdat je daar met de put uithalen toch al mee bezig bent.
Zorg verder dat het lekker licht is binnen.

Maar denk nu ook al na hoe je het gaat doen met buiten en binnen zetten en voeren en mesten.
Niet afhankelijk zijn van buren.
Fijn dat ze nu willen helpen met de mond. Dagelijks praktijk is vaak anders.

Het zijn dan maar 4 paarden maar wel die van een ander. Dat geeft andere verantwoordelijkheden.
Denk en bespreek echt alles door.


Zeker dit vind ik ook erg belangrijk!
Ik ga een plan opstellen voor hoe we dit gaan doen.

Nou het plafond is meter hoog
En de vloer van de stallen is hoger dan de gang zeg maar.
Ja slim dit kan ik inderdaad verlagen en ik wil zeker de kelder dicht gooien!
Maar het plafond is eigenlijk de 1ste verdieping vroeger was dit een hooizolder.
Maar omdat we er niet meer op kunnen lopen wegens doorzakgevaar haha..
en hij dus eigenlijk te laag is is het lijkt mij beter om weg te halen.

Bedankt voor het meedenken!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:59

Waarom sturen mensen pb’s hoe ze haar eigen paarden moet verzorgen :?
Echt weer Bokt op zn smalst 8)7

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:59

Bekijk ook eens de optie om de huidige schuur plat te gooien en een nieuwe te zetten. Moest bv staalbouw mogen, valt dat nog redelijk mee in prijs en je kan het meteen volledig naar je eigen wensen doen. (hoe zotter, hoe duurder uiteraard ;) ) Soms is het prijsverschil met renovatie gewoon echt miniem. Ik zeg niet dat het in jouw geval zo is, maar prijs opvragen kost je nog geen geld, enkel tijd ;)
De kelder zou ik ook zeker dichtgooien!

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 17:09

LadyMadonna schreef:
Waarom sturen mensen pb’s hoe ze haar eigen paarden moet verzorgen :?
Echt weer Bokt op zn smalst 8)7


Hahah echt he...
De dierenarts checkt ze vaak genoeg, de de hoefsmid komt altijd optijd, mest onderzoeken, we maken zelf ons hooi voor de paarden zodat we weten wat erin zit, ze paarden staan elke dag buiten en krijgen zeker genoeg beweging.

Ik weet dat dit bij veel mensen helaas niet allemaal gebeurt, en die mensen reageren het op anderen af denk ik dan maar.

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:19

Ik geef je groot gelijk. Dat eeuwige gedoemdenk en ik weet het allemaal beter op Bokt... ik kijk graag met je mee hoe je alles aanpakt! Ik ga in opleiding tot projectontwikkelaar namelijk en denk graag met je mee. Ik vind dat dit plan haalbaar is en wens je succes!

Ps heb je fotos van de schuur? Misschien kan ik wat voor je bedenken

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:09

Barlo16 schreef:
Tosadog schreef:
Ga ervoor? ;)
Net als de meeste posters hier bekruipt me een gevoel dat je erg enthousiast bent en van goede wil maar als jullie het "zonde van de schuur" vinden lijkt me dat niet het argument om een pensionstal te beginnen. :+
Je bent idd de details aan het invullen; waar kan ik ramen kopen? welke kleur de deuren? Dat zijn echt zo'n beetje de "laatste" dingen waar je aan moet denken.
Idd eerst eens bij de gemeente informeren over bestemmingsplannen, dat is vaak al de nekkenbreker.
En bezint eer je begint: alleen al door hier op bokt te kijken kun je een beeld krijgen van hoe lastig mensen kunnen zijn..hoeveel keer per dag wordt er gevoerd? mesten jullie de stallen of is het do it yourself? Dat wordt vaak een zooitje waarbij mensen meer stalstrooisel pakken dan dat jullie bij de prijs hebben inbegrepen, willen jullie de paarden de hele dag door zomer en winter buiten of maar een paar uurtjes? wie zet binnen/buiten? Voeropslag, soort voer, hooi of kuil of allebei, mensen slepen zelf vaak allerlei extra's mee die paardlief ook moet krijgen..paarden krijgen koliek op de meest idiote tijden..zondagnacht om 3 uur ofzo..heb je een camerasysteem zodat je alles een beetje in de gaten kan houden of loop je nog extra rondes in de avond? Worden ze afgevoerd in de avond? Als jij er een baan naast hebt lijkt me dat nagenoeg onmogelijk.
En natuurlijk zul je veel hulp hebben maar een pensionstal run je niet op alleen maar hulp, daar moet je zelf 24/7 beschikbaar zijn.
Klinkt misschien negatief maar waren mijn gedachtes..


Bedankt dat je mee denkt!
Wij hebben een camerasysteem thuis met 8 camera's waar er 6 van zijn aangesloten en er dus nog 2 ergens opgehangen kunnen worden.


Natuurlijk doe ik dit niet alleen. zoals ik al vaak zeg is dit een idee van mij en mijn vader.
Mijn buren hebben een zorgboerderij ook zij willen ergens helpen als dat kan, zo helpen we elkaar.
Daarnaast heb ik genoeg vakmensen die het geweldig zullen vinden om te helpen.
Ook met hun heb ik het er al over gehad. En hun stemmen al in.

Het zijn maar 4 stallen, zoals ik al zeg hebben we nu al ruimte voor opslag hooi stro, er is in de nieuwe schuur een grote zadel kamer en achter op ons (erf waar mijn trailer ook al staat)
is een karloods waar minstens 6 trailers/koetsen ect passen.

Hier is dus allemaal al over nagedacht.
Het is alleen de schuur zelf en daar vraag ik advies over.
De juiste indeling, wat ik moet doen met de kelders ect.


Weet je, mensen die je willen helpen is super! maar vaak gaat het in de praktijk toch even anders.
Want dan en dan kunnen ze niet of hebben ze geen zin. of ze denken erbij nader inzien toch anders over.
Als je dit wilt doen moet je zelf de drijvende & dragende kracht zijn.

Zorgboerderij klanten ook top. maar vergeet niet dat het een dagbesteding is en dat de productiviteit van ''zulke mensen '' een heel ander verhaal is.
Dat is iets waar je geen verwachtingen van mag hebben en als ze iets doen is het alleen maar mee genomen.
En niet dat ik een azijnpisser wil zijn. maar ik wil je wel een realistisch beeld geven.

Daarbij moet ik zeggen dat het gezeur op een manege of andere pensionstal iets heeeel anders is dan
als je zelf overal verantwoordelijk voor bent.
Jij bent aanspreekpunt en bezemwagen, brandjes blussen tussen mensen.
En ik moet zeggen dat het mijn paardenhobby toendertijd volledig om zeep heeft geholpen.

Had geen tijd mee om m'n eigen paarden te rijden, was van s morgens tot s avonds laat altijd bezig met andermans problemen en andermans paarden er was altijd wel wat. Dan was er een putje verstopt dan deed de stroom het niet, of had iemand een hek gesloopt of was er iets kwijt of kapot.
Tijd om ziek te zijn was er niet. En meestal als ik kon rijden, was ik er te moe voor of ging er iemand aan de bakrand staan met een hoop bla bla.

Kortom mij is het niet bevallen, koste teveel van mezelf en financieel hield ik er weinig aan over.
En zoals je nu al ziet, Jij kunt een idee hebben over hoe je paarden moet houden, en je daar goed en happy bij voelen. maar zo zijn er heel veel meningen en alle mensen denken dat ze het bij het rechte eind hebben. en jij kan denken dat je een goede DA hebt. maar geloof me: alles maar dan ook echt alles kan reden van een twistpunt zijn.

Paardenvolk = K.. volk wat dat betreft. We denken allemaal dat we geweldig zijn en dat we een ander daarvan moeten overtuigen, want wij zijn doen is niet goed.

Dus als je een goede baan hebt, geniet van je paarden en maak er je eigen paradijs van.
En zoek alleen mensen die in je straatje passen.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:28

Mooi plan TS en als je de ruimte en het geld hebt, waarom niet.....

Als het niet bevalt houd je er in ieder geval een binnenbak en extra stallen aan over.

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:54

Ik zou zeggen doen! Je kan het er van af lezen dat jij dit gewoon graag wilt doen, en als het geld en de faciliteiten gerealiseerd kunnen worden.. waarom niet?

Paardenfan25 schreef:
Als het niet bevalt houd je er in ieder geval een binnenbak en extra stallen aan over.


Ook echt :Y)

Iets waar je wel aan moet denken, dit heb ik geleerd als pensionklant. Je moet je eigen regels opstellen en deze aanhouden en ook duidelijk maken bij mogelijke pensionklanten. Jou hobby moet je hobby blijven en dit kun je denk ik met pensionklanten alleen maar bewaren als je duidelijke regels opstelt en als het nodig is deze nogmaals benoemen.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:47

Ik wens je in ieder geval veel succes, misschien als je het heel kleinschalig houdt dat het te overzien is.
Ik denk dat de meeste reakties hier goedbedoeld zijn en ik twijfel absoluut niet aan hoe jullie je paarden zouden verzorgen hoor :+ beetje raar om daar berichten over te gaan sturen..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:36

je moet vooral met mensen om kunnen gaan. Wees kritisch in wie je aanneemt als klant echt, doe jezelf een lol.

Ik heb over het algemeen hele leuke fijn pensionklanten gehad, maar ook een enkele rotte appel.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:42

kleinvosje schreef:
Wat je als allereerste moet doen, is de bestemming van je grond/erf uitzoeken. Dat er een koeienstal was/is betekent niet automatisch dat je daar dan ook maar een paardenstal van kunt/mag maken. Er is heel veel regelgeving waar je rekening mee moet houden, dus zorg dat je weet wat mag en wat niet!


Dit is echt het allerbelangrijkste om eerst uit te (laten) zoeken. Als niet agrariër heb je dus ook geen recht meer op een agrarische bestemming, tenzij......... maar voldoen jullie aan de tenzij van jullie gemeente. Wij hebben vorig jaar ons melkveebedrijf verkocht en de nieuwe eigenaar is nu particulier en heeft de bestemming laten omzetten. Gevolg; 2/3 van de koeienstal moet worden afgebroken. In jouw geval zou zoiets kunnen betekenen dat je je droom niet eens kunt verwezelijken.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:49

Kiekeboefje schreef:
Ik zou zeggen doen! Je kan het er van af lezen dat jij dit gewoon graag wilt doen, en als het geld en de faciliteiten gerealiseerd kunnen worden.. waarom niet?

Paardenfan25 schreef:
Als het niet bevalt houd je er in ieder geval een binnenbak en extra stallen aan over.


Ook echt :Y)

Iets waar je wel aan moet denken, dit heb ik geleerd als pensionklant. Je moet je eigen regels opstellen en deze aanhouden en ook duidelijk maken bij mogelijke pensionklanten. Jou hobby moet je hobby blijven en dit kun je denk ik met pensionklanten alleen maar bewaren als je duidelijke regels opstelt en als het nodig is deze nogmaals benoemen.




Klinkt heel leuk die regels opstellen, Maar zo werkt het dus niet in de praktijk.
Uiteindelijk ben jij de degene die de DA moet helpen bij een ziek paard omdat de eigenaar niet thuis weg kan, wil of geen zin heeft om te komen. Want een beest in nood laat je niet stikken.

Ieder moet z'n eigen rommel opruimen, tuuuurlijk. wie moet er de stront voor de zoveelste keer opruimen. en niet te vergeten de dekjes, borstels en andere zooi wat iedereen laat slingeren.

Paard moet speciaal voer, eigenaar zet het wel klaar, ow ja vandaag vergeten. Wie staat er dan de boel weer klaar te maken.

Eigenaren die niet betalen of afspraken niet nakomen. paarden die verwaarloosd worden of schandalig behandeld worden en ga zoo maar door.

Al zijn je regels nog zo goed er gaan nog zoveel dingen mis. En niets is zoals het lijkt. Mensenkennis is ook heel belangrijk.

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 23:08

riegje schreef:
Weet je, mensen die je willen helpen is super! maar vaak gaat het in de praktijk toch even anders.
Want dan en dan kunnen ze niet of hebben ze geen zin. of ze denken erbij nader inzien toch anders over.
Als je dit wilt doen moet je zelf de drijvende & dragende kracht zijn.

Zorgboerderij klanten ook top. maar vergeet niet dat het een dagbesteding is en dat de productiviteit van ''zulke mensen '' een heel ander verhaal is.
Dat is iets waar je geen verwachtingen van mag hebben en als ze iets doen is het alleen maar mee genomen.
En niet dat ik een azijnpisser wil zijn. maar ik wil je wel een realistisch beeld geven.

Daarbij moet ik zeggen dat het gezeur op een manege of andere pensionstal iets heeeel anders is dan
als je zelf overal verantwoordelijk voor bent.
Jij bent aanspreekpunt en bezemwagen, brandjes blussen tussen mensen.
En ik moet zeggen dat het mijn paardenhobby toendertijd volledig om zeep heeft geholpen.

Had geen tijd mee om m'n eigen paarden te rijden, was van s morgens tot s avonds laat altijd bezig met andermans problemen en andermans paarden er was altijd wel wat. Dan was er een putje verstopt dan deed de stroom het niet, of had iemand een hek gesloopt of was er iets kwijt of kapot.
Tijd om ziek te zijn was er niet. En meestal als ik kon rijden, was ik er te moe voor of ging er iemand aan de bakrand staan met een hoop bla bla.

Kortom mij is het niet bevallen, koste teveel van mezelf en financieel hield ik er weinig aan over.
En zoals je nu al ziet, Jij kunt een idee hebben over hoe je paarden moet houden, en je daar goed en happy bij voelen. maar zo zijn er heel veel meningen en alle mensen denken dat ze het bij het rechte eind hebben. en jij kan denken dat je een goede DA hebt. maar geloof me: alles maar dan ook echt alles kan reden van een twistpunt zijn.

Paardenvolk = K.. volk wat dat betreft. We denken allemaal dat we geweldig zijn en dat we een ander daarvan moeten overtuigen, want wij zijn doen is niet goed.

Dus als je een goede baan hebt, geniet van je paarden en maak er je eigen paradijs van.
En zoek alleen mensen die in je straatje passen.
[/quote]

Ja ik ben het zeker met je eens paarden volk is k..

Ikk wil ook graag van mijn paarden genieten.
Maar het zijn ook maar 4 stallen en wil dit inderdaad alleen aan mensen iin mijn straatje eventueel verhuren en dan gezellig samen rijden.
Je hebt in mijn buurt gigantisch mooie ruiterpaden.

Maar ik moet me zeker bewust zijn van het gezeik wat er zal komen. stel het loopt uit de hand en er komen meer stallen dan komt er zeker gezeik.

Maar het zijn maar 4 stallen het is voor de gezelligheid.
Ik doe nu ook elke dag mijn paarden binnen buiten en dan zijn het er misschien 2 meer?
Ik doe elke dag de stallen en stel ik doe er 6 dan zij de rlkruiwagen vol en loop ik naar de mestvaalt.
Ik ben me hier zeker van bewust, ik hoop natuurlijk dat er geen gezeik komt.

Het spijt me dat het bij u fout ging maar hoop dat het hier goed gaat. Maar bedankt!


Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 23:09

Tosadog schreef:
Ik wens je in ieder geval veel succes, misschien als je het heel kleinschalig houdt dat het te overzien is.
Ik denk dat de meeste reakties hier goedbedoeld zijn en ik twijfel absoluut niet aan hoe jullie je paarden zouden verzorgen hoor :+ beetje raar om daar berichten over te gaan sturen..


Lief dankjewel!
Ja ik wil het zeker ook kleinschalig houden en vroeg alleen maar hoe het het beste kan.
tuurlijk zijn de meeste reacties goed bedoeld, en denken mensen mee.
maar sommige denken dat ikm een manege ga opstarten haha...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 97 bezoekers