D66 wil handhaving coupeerverbod paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

D66 wil handhaving coupeerverbod paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 13:23

Nieuwe Oogst
Overige

Afbeelding
Een Belgisch trekpaard met een gecoupeerde staart. Foto door Amanda.

Het coupeerverbod bij trekpaarden wordt te veel omzeild, doordat paarden zijn gecoupeerd vanwege een medische noodzaak. Hierdoor kunnen tientallen paarden met gecoupeerde staarten toch meedoen aan keuringen en tentoonstellingen. Tjeerd de Groot (D66) wil dat hier een einde aan komt.

Volgens kenners hoeft in ons land maar één paard in de twee jaar om medische redenen te worden gecoupeerd, waarvoor dit attest wordt uitgeschreven. De Groot signaleert dat een Belgische dierenarts veelschrijver is van dergelijke attesten bij Nederlandse paarden.

'Opvallend genoeg is in België deelname van paarden met een gecoupeerde staart, zelfs met een attest, aan tentoonstellingen verboden', zo stelde hij dinsdag in de Tweede Kamer tijdens een algemeen overleg over dierenwelzijn.

Handhaving lastig
Hij vraagt daarom aan minister Schouten van LNV om dergelijke praktijken te stoppen. Zij ontving ook signalen met betrekking tot overtredingen van het coupeerverbod. 'Dit couperen vindt vaak in het buitenland plaats, dat maakt handhaving heel lastig', antwoordde ze.

Volgens Schouten loopt er momenteel een onderzoek van de NVWA naar deze problematiek. 'Ik wil de resultaten daarvan graag afwachten. Op basis van deze resultaten zal ik kijken of er nog vervolgstappen nodig zijn. Ik wil dus eerst goed in kaart krijgen wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Dat gebeurt nu.'

Langer ter discussie
Het couperen van paardenstaarten is al sinds 2001 verboden. Dit werd in 2016 door een uitspraak van de rechter effectief. De uitzondering daarbij is dat paarden met een medische noodzaak tot couperen toch aan keuringen en tentoonstellingen mogen meedoen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: D66 wil handhaving coupeerverbod paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:47

_/-\o_

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:53

Goede zaak. Ik hoop dat het grijze gebied van de wetgeving eens aangepakt kan worden.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:10

Dat is toch helemaal niet lastig :?
Gewoon deelname aan keuringen en wedstrijden verbieden van alle gecoupeerde paarden die na 2001 geboren zijn.
Dan hoef je alleen nog maar een inspecteur naar de keuringen te sturen voor paspoortcontrole.

Klaar, probleem opgelost.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:15

Roodvos schreef:
Dat is toch helemaal niet lastig :?
Gewoon deelname aan keuringen en wedstrijden verbieden van alle gecoupeerde paarden die na 2001 geboren zijn.
Dan hoef je alleen nog maar een inspecteur naar de keuringen te sturen voor paspoortcontrole.

Klaar, probleem opgelost.


Klinkt simpel, maar gingen de voorzitters van de fokvereniging daar niet compleet tegenin?

anjali
Berichten: 15044
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:16

Ik zie ook nog steeds overal gecoupeerde trekpaarden.Wat kan dat dan voor medische noodzaak zijn.waar andere paardenrassen kennelijk geen last van hebben?

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:17

Dan moeten ze het wettelijk strafbaar maken om deel te nemen aan keuringen...dan kunnen al die voorzitters met kortzichtige gedachtes de boom in.


Paard hoort met staart/ geen staart geen deelnames aan keuringen simpel as that

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:18

Joolien schreef:
Roodvos schreef:
Dat is toch helemaal niet lastig :?
Gewoon deelname aan keuringen en wedstrijden verbieden van alle gecoupeerde paarden die na 2001 geboren zijn.
Dan hoef je alleen nog maar een inspecteur naar de keuringen te sturen voor paspoortcontrole.

Klaar, probleem opgelost.


Klinkt simpel, maar gingen de voorzitters van de fokvereniging daar niet compleet tegenin?


Dan moet het maar bij wet verboden worden gecoupeerde dieren op shows, wedstrijden en keuringen voor te stellen.

edit: gelijktijdig! :D

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:20

Joolien schreef:
Roodvos schreef:
Dat is toch helemaal niet lastig :?
Gewoon deelname aan keuringen en wedstrijden verbieden van alle gecoupeerde paarden die na 2001 geboren zijn.
Dan hoef je alleen nog maar een inspecteur naar de keuringen te sturen voor paspoortcontrole.

Klaar, probleem opgelost.


Klinkt simpel, maar gingen de voorzitters van de fokvereniging daar niet compleet tegenin?


Dat is dan jammer voor ze. Als ze werkelijk massaal de handdoek in de ring gooien komt er snel genoeg een verse, nieuwe lichting liefhebbers van trekpaardrassen die wél dierenwelzijn in het oog willen houden. :) Blijkt dat niet zo te zijn, dan is het ras blijkbaar niet populair genoeg om een fokvereniging voor in stand te houden.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:24

julius_juut schreef:
Joolien schreef:


Klinkt simpel, maar gingen de voorzitters van de fokvereniging daar niet compleet tegenin?


Dat is dan jammer voor ze. Als ze werkelijk massaal de handdoek in de ring gooien komt er snel genoeg een verse, nieuwe lichting liefhebbers van trekpaardrassen die wél dierenwelzijn in het oog willen houden. :) Blijkt dat niet zo te zijn, dan is het ras blijkbaar niet populair genoeg om een fokvereniging voor in stand te houden.


_/-\o_
Waarom een ras behouden als dat gepaard gaat met dierenleed?

Dan liever geen trekpaardrassen meer.. Al denk ik dat dat echt niet met zo'n vaart zal gaan!

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:25

Joolien schreef:
Roodvos schreef:
Dat is toch helemaal niet lastig :?
Gewoon deelname aan keuringen en wedstrijden verbieden van alle gecoupeerde paarden die na 2001 geboren zijn.
Dan hoef je alleen nog maar een inspecteur naar de keuringen te sturen voor paspoortcontrole.

Klaar, probleem opgelost.


Klinkt simpel, maar gingen de voorzitters van de fokvereniging daar niet compleet tegenin?

soesita schreef:
Dan moet het maar bij wet verboden worden gecoupeerde dieren op shows, wedstrijden en keuringen voor te stellen.


Dat bedoel ik dus ook met mijn post :j .

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:30

Roodvos schreef:
Dat bedoel ik dus ook met mijn post :j .


Dat begreep ik. :j Mijn reactie was op Joolien maar ik heb je per ongeluk meegequoot. :D

Telpeva

Berichten: 14693
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:52

Belachelijk dat een dierenarts zich hiervoor leent, van mij mogen ze het handelen van zo'n dierenarts ook wel onderzoeken. Ik vind het best wel bijzonder dat zo iemand daarmee weg kan komen, puntje bij paaltje is dat immers gewoon liegen en bedriegen, en dierenleed veroorzaken.
(Claimen dat het medische noodzaak is en aan de hand daarvan amputeren, terwijl het niet zo is)

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: D66 wil handhaving coupeerverbod paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:54

Was het niet zo dat die dierenarts ook toevallig in het bestuur van het stamboek zat? Daar staat me iets van bij.
Belachelijk dat zo'n stelletje boeren met alle macht proberen om de regelgeving op zo'n manier te omzeilen. Daar zou gewoon een flinke straf op moeten staan. Couperen zonder medische noodzaak zou gewoon onder dierenmishandeling moeten vallen en daar zou een flinke geldboete op moeten staan en een verbod voor deelname aan shows en tentoonstellingen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:00

Deelname inderdaad verbieden van alle gecoupeerde paarden, medische noodzaak of niet; een gecoupeerd paard is mismaakt en zou dus eigenlijk niet op een keuring mogen verschijnen.
Een optie is ook om altijd een second opinion verplicht stellen door een DA die wel te vertrouwen is, op kosten van de eigenaar van het paard..........Dan is het ook snel afgelopen met couperen.

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: D66 wil handhaving coupeerverbod paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:22

Snel handhaven dat coupeerverbod en een verbod om gecoupeerde paarden op de keuringen te laten zien. Het roer zal echt om moeten bij de fokkers :j

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:50

Joolien schreef:
Klinkt simpel, maar gingen de voorzitters van de fokvereniging daar niet compleet tegenin?


Die moeten niet zo janken. Gewoon verbieden, simpel genoeg.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:19

Precies gewoon verbieden bij wet en dan is het zo klaar met al die buitenlandse coupeermogelijkheden.
Geen ander ras dat zulke "domme" veulens brengt die om "medische" redenen gecoupeerd dienen te worden. Daarnaast bedenkelijk dat dat dan juist niet in Nederland gebeurt, alsof je eigen VA dat zou weigeren bij serieus letsel <<)

Dus ja, al die jaren alsnog mogelijk geweest door een volhardend groepje binnen het stamboek, maar het wordt dan gewoon tijd dat daar de bezem een flink doorheen gaat.

Paardenwelzijn moet gewoon bovenaan staan en kwaliteit heeft niets te maken met wel of geen staart hebben.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:47

Roodvos schreef:
Dat is toch helemaal niet lastig :?
Gewoon deelname aan keuringen en wedstrijden verbieden van alle gecoupeerde paarden die na 2001 geboren zijn.
Dan hoef je alleen nog maar een inspecteur naar de keuringen te sturen voor paspoortcontrole.

Klaar, probleem opgelost.



idd...niet te moeilijk denken; gewoon niet meer toestaan op keuringen en wedstrijden, ook niet als er zo'n medisch attest bij zit.
Je zal zien dat de trekpaarden in Nederland ineens een stuk handiger worden en niet meer massaal hun staarten flink beschadigen :+
Als ze het direct invoeren hebben de veulens van dit jaar en de daaropvolgende jaren geluk.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: D66 wil handhaving coupeerverbod paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:01

Ik vraag me dan af wat een medische reden is om een staart te couperen?

Een paard hoort met een staart :)

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: D66 wil handhaving coupeerverbod paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:06

Ik vroeg me altijd al af waarom ze dit uberhaupt deden?

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:07

Al die veulen blijven 'tussen de staldeur zitten' met de staart.. of 'tussen de trailerklep' :+
Vervolgens zeggen die zelfde fokkers dat een trekpaard zijn staart niet kan optillen en een staart daardoor lastig te verzorgen is :+
Heel knap, om tussen de deur te blijven als je je staart niet eens kan optillen :=

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:07

staldeur keihard dichtknallen als paard er nog niet doorheen is, zodat de staart tussen de deur komt en breekt?
Of gewoon een kwestie van een da zoeken die het niet zo nauw neemt met ethiek en die wat extra geld toeschuiven?

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:11

SavannahNx schreef:
Ik vroeg me altijd al af waarom ze dit uberhaupt deden?

Vroeger deden ze dat omdat het paard met een enkele lijn voor de ploeg werd gemend. Als die lijn dan tussen de staart klem ging zitten dan was het paard stuurloos. En die paarden waren dag in dag uit aan het werk.
Tegenwoordig is dat natuurlijk nergens meer voor nodig. We hebben beter en betrouwbaarder tuig, en er wordt nauwelijks nog gewerkt met paarden.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 21-02-18 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

BigOne
Berichten: 38192
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:12

Tja en de minister heeft weer tijd nodig en hoelang??? Gaat er zo meteen weer een lichting veulens naar Belgie.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, Bambelien, GoogleAdsense, janderegelaa, Renkle, Room_Soesje, Sasqiua, Setteli en 83 bezoekers