Eigen stal beginnen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 00:47

Heee allemaal :D

Ik woon op een grote boerderij. Ik heb zelf al 2 paarden en we hebben een grote koeienstal(wat ooit een binnenzak wordt als het aan mij ligt :j )
Wij beschikken ook over een grote buitenbak met een goede bodem en verlichting.

Wij hebben een schuur op het erf waar vroeger de kalfjes instonden. In verband met een nieuwe stal is deze niet meer nodig.
De schuur word niet meer gebruikt alleen voor rotzooi en dat vinden we erg zonde.

Nu had ik het met mijn vader over bijv. een pensioen stal.
Er is sowieso ruimte voor 4 grote stallen, 1 ministal(shetlander) een grote was/zadelplaats en er is al een hok met water en ruimte voor kasten.
Wel moeten er veel dingen gebeuren, er zit bijvoorbeeld een kelder onder, wat moet daarmee?
Er zijn nog geen stallen..
Het plafond is te laag.
Het dak bestaat alleen uit dakpannen dus geen isolatie oid.
De ramen zijn stuk dus er moeten daarvoor ook nieuwe komen..

Wij willen geen domme dingen over het hoofd zien en daarom plaats ik het..

Ik vraag jullie dus om tips, eventueel meedenken en antwoorden.

Alvast Bedankt!!!

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:52

Wat je voornamelijk nodig hebt, is geld.
Of een aantal handige mensen die voor weinig geld of zelfs gratis de schuur willen verbouwen tot paardenstallen.


Maar bedoel je een pensioenstal voor oudere paarden, of een pensionstal voor alle soorten paarden?

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 01:46

Droge paddock voor 's winters en weiland voor 's zomers?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 01:50

kelder kun je volstorten met puin, en je kunt ofwel het dak verhogen, of de vloer verlagen.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 01:59

Barlo16 schreef:
(wat ooit een binnenzak wordt als het aan mij ligt :j )

Ik vind het een briljant plan! :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 02:32

HOe is de vloer? Soms heb je dat de urine nog de oude kelder in kan lopen. Kan handig zijn.

Plafond eruit, dak isoleren, goede verlichting en fijne, Grote! stallen. Kun je de paarden ook buiten goed kwijt? Mensen willen gelukkig steeds meer hun paard veel buiten hebben, ook 's winters. Denk ook aan praktische zaken; je krijgt mensen op je erf, die willen ook hun auto of fiets kwijt. Verlichting moet goed zijn. Mensen willen kunnen afspuiten.
En.......ga eens naar contracten kijken.

Op mp kun je ook zien wat anderen bieden en wat mensen soms zoeken. Hier op bokt kom je ook veel gezocht advertenties tegen. Dan kun je daar al rekening mee houden.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 05:10

Wat je als allereerste moet doen, is de bestemming van je grond/erf uitzoeken. Dat er een koeienstal was/is betekent niet automatisch dat je daar dan ook maar een paardenstal van kunt/mag maken. Er is heel veel regelgeving waar je rekening mee moet houden, dus zorg dat je weet wat mag en wat niet!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:27

Qua kosten kan het misschien interessant zijn om te kiezen voor een inloopstal, afhankelijk van je ruimte buiten. Je zou dan de inloopstal hebben met daaraan vast een verharde uitloop en een zandpaddock. Zo kun je 24/7 buiten bieden met in de winter droge voeten. Daarnaast kun je ervoor kiezen om een stuk wei open te stellen of juist weidegang beperkt aan te bieden, afhankelijk van waar vraag naar is in jouw regio.

Voor een loopstal zou ik het dak niet isoleren, wel het plafond verwijderen, de mestput vol storten met puin en dichtmaken met een geschikte vloer zoals beton of rubber matten.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:05

Sowieso een kostenanalyse maken.Want om maar 4 pensionstallen te hebben moet je best veel verbouwen en ik vraag me dan af of je het geld er uit haalt aan pensiongeld.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:08

Bij een pensioenstal heb je m.i geen buitenbak en of binnenbak nodig. Of bedoel je een pensionstal want daar zit toch wel wezenlijk verschil in.

Daarnaast moet je voor jezelf nagaan of je wel al die mensen op je erf wil met daarbij ook het “gezeur”.

Verder even nagaan wat het bestemmingsplan is.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:25

De paarden zijn nooit het probleem, het zijn de baasjes die erbij horen.
En dat is een hoop gemekker en gezeur, wil je wel al die mensen op je erf.
Daarnaast moet je kijken of het kosten technisch wel interessant is.
want het is hard werk voor een paar centen. T lijkt allemaal mooi, maar tis best lastig om een fatsoenlijke boterham te verdienen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:42

Barlo16 schreef:
Ik vraag jullie dus om tips, eventueel meedenken en antwoorden.

Ga naar collega pensionstalhouders en praat met ze. Als je even wat verder rijdt ben je geen directe concurrent en staat men misschien wat meer open voor een gesprek dan net een straat verderop.

En als ze zeggen dat het ploeteren is voor een paar rotcenten komt dat bij een stalhouder van veraf misschien ook geloofwaardiger over dan bij de buurman :+

meggiemeg

Berichten: 12227
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:57

Zet alle plussen en minnen op een rijtje, bekijk dan of je dit nog wilt doen.
Buiten het feit om dat er veel gedaan moet worden wat veel geld zal kosten is het af te wegen of het zin heeft om dan in totaal maar 4 boxen te verhuren. De opbrengsten uit die 4 boxen zijn niet veel dus je zult hard moeten werken voor een habbekrats (als je die er al uit kunt halen). Je hebt het voordeel dat jullie de grond en de schuren al bezitten dus dat voegt geen extra kosten bij het plaatje toe. Bedenk ook of je zin hebt in altijd volk op de dam, het nodige gedoe wat het met zich mee kan brengen.

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 12:29

Bedankt allemaal, erg interessante tips!

Qua grond is het ook geen probleem, we hebben om ons huis 12 bunder grond waar nu 3 weides voor mijn paarden zijn maar dit kan rustig uitgebreid worden naar meer.

Ik bedoel inderdaad pensionstal, T9 hahaha..

Mijn paarden staan iedere dag buiten ook in de winter.
We hebben naast de bak een paddock waar ze ook in kunnen staan.

Ja het is meer dat we het nu gewoon zonde vinden, nu verdienen we er ook niks aan.

Het is gewoon hobby ik heb er een goede baan naast dus geld is niet het probleem.

De bazen en mensen die er rond lopen is inderdaad een ding.
Maar ook voor trailer en auto's is ruimte.
Het gezeur van mensen ben ik nu wel gewend op de manege waar ik rijd.
Mensen hebben altijd een oordeel.

Ik ben ook geen sterruiter, en ik weet echt niet elk kwaaltje.
Maar we hebben wel goede dierenartsen, tandartsen en een goede ostheopaat in de buurt.
Verder rijd ik veel paarden in.

Ik doe het nogmaals gewoon als mn hobby en omdat we het nu ook zonde vinden van de schuur.

Super bedankt voor alle tips en voor de tips die misschien nog komen!
Ik ga alle plussen en minnen op een rijtje zetten en kijken hoe het gaat lopen!

Groetjessssss :D

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:34

Barlo16 schreef:
Bedankt allemaal, erg interessante tips!

Qua grond is het ook geen probleem, we hebben om ons huis 12 bunder grond waar nu 3 weides voor mijn paarden zijn maar dit kan rustig uitgebreid worden naar meer.

Ik bedoel inderdaad pensionstal, T9 hahaha..

Mijn paarden staan iedere dag buiten ook in de winter.
We hebben naast de bak een paddock waar ze ook in kunnen staan.

Ja het is meer dat we het nu gewoon zonde vinden, nu verdienen we er ook niks aan.

Het is gewoon hobby ik heb er een goede baan naast dus geld is niet het probleem.

De bazen en mensen die er rond lopen is inderdaad een ding.
Maar ook voor trailer en auto's is ruimte.
Het gezeur van mensen ben ik nu wel gewend op de manege waar ik rijd.
Mensen hebben altijd een oordeel.

Ik ben ook geen sterruiter, en ik weet echt niet elk kwaaltje.
Maar we hebben wel goede dierenartsen, tandartsen en een goede ostheopaat in de buurt.
Verder rijd ik veel paarden in.

Ik doe het nogmaals gewoon als mn hobby en omdat we het nu ook zonde vinden van de schuur.

Super bedankt voor alle tips en voor de tips die misschien nog komen!
Ik ga alle plussen en minnen op een rijtje zetten en kijken hoe het gaat lopen!

Groetjessssss :D


het word ook meer en hard werken als je een pensionstal wilt opbouwen hoe ga je dit doen en regelen?
onderhoud bak etc komt er allemaal bij kijken

vraag eerst ook eens rond in de omgeving of er animo voor is bij jullie in de omgeving.

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 12:37

Onderhoud van de bak is er nu ook al omdat er nu o ik gewoon in gereden word, niet alleen door mij maar ook door mijn buurmeisjes. We hebben hiervoor een speciale sleep.

De schuur staat er inderdaad al. verder is aan de buitenkant alles prima.

Ik ken ook genoeg mannen die kunnen helpen. Het plafond gaat er waarschijnlijk sowieso uit.
Wij kunnen er niet meer op lopen en het is dus te laag.


Stel het gaat allemaal door, hebben jullie tips voor waar ik stallen, stalramen kan halen.

Eventueel kleuren, ik dacht onderste gedeelte van de muur zwart (is nu donkerrood) en de rest mooi wit.
en plafond en dan met hout?

Wat voor stallen vinden jullie fijn met draaideur of schuifdeur?
Wat vinden jullie dat er in de stal moet liggen?
Wij hebben voor weinig geld goed zaagsel en stro door ons bedrijf.

Wat moet ik verder niet over het hoofd zien?

Bedankt!!!

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:41

schuifdeuren dan houd je gewoon meer ruimte over.

verder zou ik eerst nagaan bij gemeente omdat jullie dak willen verhogen of je wel een (nok?) ofverhoging mag doen? of is het puur alleen het plafond van binnenuit?

ik zou eerste alles qua inhoud dus ophogen van stal/ruimtes/indelen/aanschaf goed op papier zetten voordat je gaat kijken welke kleur etc

leuk plan maar er komt wel echt veel bij kijken. en bak slepen was een voorbeeld. als pensionhouder zit je ook aan regels. wat als paard ziek word ben jij de eerste verantwoordelijke ? kan dat met je huidige baan gecombineerd worden etc etc etc.

verzekeringen ?

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:48

Heb je al goed nagedacht over wie en wanneer het werk gaat doen? En dan bedoel ik niet het verbouwen, dat is tijdelijk maar het dagelijkse stalwerk. Binnen en buiten zetten, voeren en mesten? Trek je dat om dat voor lange periode bijvoorbeeld voor je werk te doen? En wat in uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld zeer slecht weer waarbij ze voor de veiligheid echt binnen moeten blijven. Is er iemand die een extra voorbeurt kan doen? Of stel er is een paard geblesseerd dat niet/beperkt buiten mag, kan dat worden ingepast in het schema. Kortom, uit gaan van de moeilijkste omstandigheden en dan moet het haalbaar zijn, dan lukt het in alle andere gevallen nl ook.

Verder zou ik vooral goed naar je kosten kijken. Bak onderhoud word echt meer als hij meer gebruikt word, slepen kost ook brandstof maar zand slijt ook en de bodem zal dus eerder vervangen moeten worden. Je weiden hebben meer onderhoud nodig, reparaties kosten geld. Nieuwe stallen blijven niet nieuw dus aan het einde van de rit moet je niet alleen je dagelijkse kosten aan stro/hooi eruit gehaald hebben maar ook de afschrijving van je boxen anders moet er geld bij...

Verder moet je ook even reëel kijken naar de implicaties voor jullie bedrijf bij uitbraak van een dierziekte. Zowel voor de koeien als de paardenkant. Die zijn vaak een stuk heftiger op een gemengd bedrijf.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:54

Kun je die schuur niet gebruiken voor caravan/camper/boot stalling oid? Wat een gedoe al die mensen elke dag over de vloer. Zoiets lijkt me een stuk comfortabeler.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:55

Leuk dat je zo enthousiast bent! Let wel op je prioriteiten... kleurtjes zijn in deze fase nog helemaal niet belangrijk ;)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:05

Hou er ook rekening mee dat je een enorme berg kosten gaat maken die je er, zo te lezen, van zijn levensdagen niet uit gaat krijgen zo

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:19

Gracezellaa schreef:
Kun je die schuur niet gebruiken voor caravan/camper/boot stalling oid? Wat een gedoe al die mensen elke dag over de vloer. Zoiets lijkt me een stuk comfortabeler.


Dat is pas een goed idee! Geen gezeur, geen bemoeienis van anderen, geen werk, amper vreemden over de vloer, veel minder zorgen ... en allicht rendabeler!!
Dit idee klinkt niet zo romantisch maar het andere, een deel van je privé openstellen voor vreemden, lijkt mij eerder hel dan hemel.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:40

Gracezellaa schreef:
Wat een gedoe al die mensen elke dag over de vloer.

Als stalhouder is het idd beter als je de mensen leuk vindt en de paarden op de koop toe neemt dan andersom

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:53

Wat inderdaad belangrijk is, is dat je het werk niet over het hoofd ziet. Ik lees alleen maar over verbouwen enzo, maar wie gaat elke dag de stallen mesten, voeren, paarden binnen en buiten zetten? Dat is wat ik op mijn huidige stal ook zie.
Aan veel dingen is gedacht, behalve aan hoeveel werk het allemaal is. Sommige simpele dingen blijven daardoor al ruim een half jaar liggen, en veel dingen gaan niet zoals de stalhouder het eigenlijk zou willen. Maar niemand heeft tijd om het goed te doen, dus het is niet anders.
Maar daar heb je als stalhouder wel een bult last van, want als klant ga je wel jammeren over de kwaliteit van de rijbak, de kwaliteit van het uitmestwerk, hoeveel je paard nou wel of niet te eten krijgt, en ga zo maar door.

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:36

Aaaah lijkt me een droom! Er is echt wel vraag naar goede, ruime en tevens betaalbare stalling. Waar ik zelf tegenaan loop op mijn pensionstal waar mijn paard staat, is dat de binnenbak in de winter soms overbezet is. Net als dat mijn paard er maar 1 u per dag uitkomt tenzij ik zelf kom. Je moet ook rekening houden met kastruimte, die vind ik ook te klein bij ons op stal. Verder denk ik dat alles wel benoemt is. Succes ermee, ik zeg ga ervoor