[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:09

Als de vacht in de weg zit... scheren

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.


Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:04

Amy schreef:
Wat zouden jullie doen? Ik heb een winterstop gehad met m'n paard. Nu wil ik haar weer oppakken om te rijden en meenemen naar de vereniging. Maar ze zit heel dik in de vacht. Kan ik nu nog (een deel) laten scheren? Of ben ik daar echt te laat mee?

Ik zou het even in het centrale topic over scheren vragen. Dit topic gaat over dekens.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:43

Nu het wat minder koud is wilde ik mijn ongeschoren paard gisteren weer onder 100 gram zetten in plaats van 250 gram. Maar ze voelde nog helemaal niet te warm dus ik heb de 250 toch maar erop gelaten :)
Ook vandaag was ze nog niet te warm.

This is my design

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:45

Op zich kan mijn ongeschoren bloot staan, maar ivm koude nachten toch maar de ongevoerde deken op.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:01

Ongeschoren overdag bloot snachts 150 grams. Dag en nacht buiten..

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:08

Temeraire schreef:
Nu het wat minder koud is wilde ik mijn ongeschoren paard gisteren weer onder 100 gram zetten in plaats van 250 gram. Maar ze voelde nog helemaal niet te warm dus ik heb de 250 toch maar erop gelaten :)
Ook vandaag was ze nog niet te warm.

Wat minder koud? Het vriest een paar graden en door de hoge luchtvochtigheid voelt het kouder aan.

Gisteravond had ik het verkeerd gedaan. Mijn ruin had ik onder de Smartex Rain en mijn merrie onder regendeken plus 100 grams liner. Dat was op dat moment (uurtje of negen) wel goed, maar blijkbaar is het daarna zo koud geworden dat ze er niet genoeg aan hadden. Vanochtend (uurtje of acht) was het echt koud, ze voelden ook niet warm genoeg onder de dekens en ze waren erg moe. Kennelijk een zware nacht geweest. Dus nu vanavond heb ik mijn merrie onder 200 grams gezet en mijn ruin onder de Nika 100 grams. Dat is de dikste deken die hij heeft en deze winter heeft hij 'm nog niet gedragen. In z'n hele leven heb ik dat ding denk ik een keer of 8 gebruikt :=

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 01:01

Nou ja voor mijn idee minder koud. Ze hadden het over 7 graden overdag en laatst was het overdag ook rond het vriespunt.
Maar goed het is inderdaad nog koud zat en daarom houdt ze de warmere deken nog lekker om :)
Jammer dat je pony's het vannacht te koud hadden maar fijn dat ze nu weer lekker warm staan.

Op de andere reacties: mijn paard staat 24/7 buiten en is op leeftijd, ik merk dat ze meer nodig heeft dan vroeger :) Vandaar dat ze dit wel kan hebben.

This is my design

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 08:13

Overdag is het lekker, mijn zwarte voelde vrijdag zonder deken in de zon zelfs warm aan. Maar zodra de zon weg is koelt het flink af en dan is het toch goed koud. Hier dus nog gewoon de dikke deken op en even zonder deken tijdens de warme zonuurtjes.

"Een draver, is gaver" :D

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:46

Morgen wordt het bewolkt dus dan zal het minder koud zijn. Wel weinig wind dus mogelijk hoge luchtvochtigheid.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Chevaloe

Berichten: 73
Geregistreerd: 26-12-16

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 01:08

Hoi!
Hebben jullie toevallig ervaringen met de rambo optimo dekens?
Ik zie op internet en bokt alleen wat oude topics en ben dus benieuwd hoe mensen het nu vinden.
Hoe zit het bvb met de druk op de schoft?
Ik hoop dat iemand mij een beetje kan bijpraten.. :)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:16

Ik heb gister maar weer de onderdeken er vanaf gehaald. Paard staat nu alleen met een smartex rain op buiten. Heb het idee dat ze nu haar zomervacht al voor een deel heeft aangemaakt onder haar wintervacht, is dat mogelijk? Ze verhaard alleen nog niet extreem. Met rijden is ze bij lichte inspanning al zweterig terwijl het hartstikke koud was en ze normaal niet tot nauwelijks zweet... Ze voelt warm aan onder de deken, voor als het snachts weer gaat vriezen doe ik de onderdeken er wel weer onder.

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:58

Ik vind het niet gek dat ze warm wordt en zweet, dat is vrij normaal bij deze hoge luchtvochtigheid.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:20

Koper, als de temperatuur rond het vriespunt schommelt met overdag zon, dan is de luchtvochtigheid toch juist heel laag?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:23

Hier nog steeds hetzelfde als 2 weken terug. Hoop dat de temperatuur snel stijgt naar graadje of 10 en 5 snachts.. kan er een deken onder weg. Maar zolang ze nog staat te bibberen onder 1 deken laat ik er mooi 2 op :)

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:37

Ondanks dat het misschien nog een beetje vroeg er voor is..

Iemand ervaring met de Nika vliegendekens met de losse buikflap.

Had hiervoor die met vaste buikflap maar vraag me af of zo'n losse buikflap niet gaat schuiven ?

Sjimmy & Goldy :+:
★ Binky&Rocky first you were the best on earth, now you're the best in heaven.★

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:32

Die buikflap van Nika zit met zoveel klitteband dus die schoof hier nier weg. Vond alleen de hals veel te kort.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:20

oef volgende week snachts -11

Ik heb er 2 buiten staan met deken

1x trekpaard met regendeken maar die staat snachts vaak in schuilstal

1x rijpaard in engels model geschoren (hals en streep over buik) staat nu 250 grams met hals
wil nooit binnen

Zal ik bij een van de paarden er een onderdeken onder moeten leggen?

Ties 3/6/2015 <3

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:25

-11..nouja eerst zien dan geloven, vaak word het wel weer bijgesteld. Maar anders gaat er nog even een dekentje bij onder voor de nacht als nodig is.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

xSannee

Berichten: 4341
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:26

Hier is de 300gr deken nu echt gesneuveld. Staat nu noodgedwongen even onder zijn 100gr, de nieuwe deken komt vanmiddag. Omdat hij eigenlijk prima onder de 100gr staat heb ik een 200gr er bij gehaald, zodat die voor volgende week bij het vriezen lekker op kan.

Pony is niet zo'n koukleum gelukkig, en hij was wel geschoren maar heeft ook veel vacht weer terug. Hij staat 's nachts ook binnen dus dat scheelt al veel.

Hij zag er erg tevreden uit met zijn 100gr :+:
Afbeelding


Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:11

Ik twijfel om een 100 grams eronder te leggen voor dit weekend gezien het -12 zal worden. Ze staat binnen en ongeschoren onder de 200.. Of zo laten?

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:34

Voelen en kijken is weten :) Op stal als er geen tocht is dan kan het best warm blijven zodra alles binnen staat. Mogelijk is een portie extra voer genoeg. Maar als het tocht of je voelt een koude rug aan het einde van de dag, dan is bijleggen niet onverstandig.

Ik heb niets extra bijgelegd de afgelopen periode. Ze voelde telkens goed warm onder de deken, valt niet af, is allert en blij. Voor de zekerheid wel een hals erbij gedaan, maar denk dat ze ook de komende kou wel redt met deze deken. Dat is 220grams bij 24/7 buiten, met onbeperkt voer en schuilstal.

"Een draver, is gaver" :D

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:43

Weidebloem schreef:
Koper, als de temperatuur rond het vriespunt schommelt met overdag zon, dan is de luchtvochtigheid toch juist heel laag?

Ik heb alleen maar mijn eigen waarnemingen om mij op te baseren. En die waarnemingen zijn dat de luchtvochtigheid lager is bij wind (zo hadden we vorig jaar erg veel mistige dagen en dit jaar veel meer storm, maar ook minder mist). Daarnaast fiets ik 2x per dag van en naar mijn paardjes en dan ben ik ruim een half uur onderweg. Genoeg gelegenheid dus om te merken hoe nattig je wordt in bij voorbeeld je gezicht op sommige avonden en ochtenden.

Die van mij zijn het zat. Zijn de kou meer dan beu en verlangen naar de lente. Afgelopen weekend heb ik mijn merrie 's nachts onder 200 grams gehad en mijn ruin onder 100 grams. Dat is toen goed bevallen en zo ga ik het de komende nachten ook weer doen. Overdag bloot als het zonnig genoeg is en anders mijn merrie onder 100 grams en mijn ruin eventueel onder de Smartex Rain. Hij verhaart als een malle dus de voering is momenteel voor hem niet optimaal :=

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:45

MelanieB schreef:
Die buikflap van Nika zit met zoveel klitteband dus die schoof hier nier weg. Vond alleen de hals veel te kort.

De hals is geen probleem die haal ik er toch af.

Heb er nu één van hun met vaste buikflap maar die is inmiddels wel aan vervanging toe.

Sjimmy & Goldy :+:
★ Binky&Rocky first you were the best on earth, now you're the best in heaven.★

Happy_Hippie

Berichten: 863
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:15

Hoihoi, mijn paardje staat nu op der een bucas freedom turnout 150gram highneck, maar wil voor de zekerheid nog een deken aanschaffen die lichter is zal ik dan een 50gram pakken of een 0gram?

Vokgende week temperaturen hier tot - 10 :brr:

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

ellepel

Berichten: 47319
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:23

Even hier vragen,misschien komt er een goede tip.
Heb een oudje nu zonder deken staan omdat ze een schoftwond heeft.
Vorige deken trok dus wel wat...baal me rot dat ik het niet op tijd heb gezien -O-

Maar nu..het word nou toch wel steeds kouder en al staan ze erg beschut, paddock met inloopstallen.
Ik vind het te koud worden
Maar hoe kan ik dat nou het beste met die schoftwond oplossen?

Ik heb een iets ruime winterdeken liggen,die er dan maar op doen?
Wond is wel dicht,maar wel erg gevoelig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Lara_ en 64 bezoekers