Statiegeld op kleinverpakingen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Statiegeld op kleinverpakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 22:39

Supermarktbranche wil geen statiegeld op kleinverpakkingen, zoals blikjes en kleine flesjes.

Ik zie dat ook niet zitten.
We hebben van die handige pmd zakken en daar kunnen de kleine flesjes en blikjes in. Hoef je het niet weer terug te slepen naar de supermarkt. Glas en statiegeldflessen moet je ook al meeslepen. Als ik kijk hoeveel ik aan pmd zakken aan straat zet, dan moet ik dus elke week zowat een vuilniszak meeslepen naar de supermarkt.

Voordeel van statiegeld heffen op kleinverpakkingen, zoals petflesjes, zou zijn dat ze weer daarvoor hergebruikt gaan worden, waar ze voor gemaakt werden.
Van afval wat in pmd zakken zit, worden o.a. fleecetruien, plastic paaltjes e.d. gemaakt.
Lijkt me ook prima.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 19-02-18 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt


Goof

Berichten: 28743
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Statiegeld op kleinverpakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:40

En wat is nu je vraag of doel?

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Statiegeld op kleinverpakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 22:41

Wel of geen statiegeld en waarom wel of niet?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Statiegeld op kleinverpakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:43

Net of je een blikje kunt hergebruiken. Nee dus.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:43

Hier in Denemarken doen ze dat al jaren, onder andere om zwerfafval tegen te gaan. Dat werkt blijkbaar goed, want vorig jaar kwamen ze met het idee om ook statiegeld op pizzadozen in te voeren. Dat is (tot op heden) nog niet ingevoerd.

Maar ik breng dus blikjes en kleine flesjes terug naar de supermarkt. Voor ons prima te doen, maar we drinken dan ook niet zoveel frisdrank of bier.

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

Kaka

Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Statiegeld op kleinverpakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:50

Helemaal voor. Statiegeld zorgt voor een hele schone stroom recyclebaar materiaal, die volledig hergebruikt kan worden voor nieuw materiaal. Het zorgt voor veel minder zwerfafval (70 tot 90% minder!), heeft dus een positieve impact op het milieu en is redelijk eenvoudig te realiseren.

Aldus een onderzoek uit augustus 2017: https://www.ce.nl/index.php?/publicatie ... jes__/1987

Wit beyond measure is man's greatest treasure

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:51

Ook hier in Canada heb je statiegeld op blikjes en flesjes, en ook op melkpakken. Toen wij hier net waren wisten we dat nog niet. We konden immers geen retourautomaten vinden in de supermarkten. Wel zagen we op de bonnetjes altijd 10 cent of 25 cent per blikje/fles staan wat statiegeld kosten waren. Op de flessen zagen we staan dat er sdtatiegeld terug gekregen kon worden waar van toepassing, wij dachten dat dat niet in Canada was of zo haha!
Totdat we het Bottle Depot ontdekten. Nu sparen we alle flessen, blikjes, melkpakken en ook wijnflessen op en gaan we eens in de zoveel tijd naar het depot.

Ik ben voor, het scheelt echt wel heel veel vervuiling.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:56

Ik vind het een goed idee!
Wat je mee heen kan slepen kan je ook weer terug brengen lijkt me.
Als ik zie wat hier in de bermen aan blikjes ligt, bijna allemaal energiedrank en bier trouwens, dan zou het fijn zijn als de mensen die dat opruimen er nog wat aan overhouden.

Sometimes you win en sometimes you learn.

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Statiegeld op kleinverpakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:59

Ik vind het een top idee, zoveel frisdrank drink ik niet. In veel landen wordt het al gedaan en ik heb het in mijn buitenlandse ervaringen ook nooit problemen ondervonden, vond het juist makkelijk als ik wat krap zat qua geld om alle flessen te verzamelen en boodschappen te gaan doen.

Sometimes i wonder if all this is happening, because i didn't forward that email to 10 People.
[BM] Spelletjes spelen omgeving Amersfoort/Utrecht
geerte @ [BM] Online pubquiz

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:00

geerte schreef:
Ik vind het een top idee, zoveel frisdrank drink ik niet. In veel landen wordt het al gedaan en ik heb het in mijn buitenlandse ervaringen ook nooit problemen ondervonden, vond het juist makkelijk als ik wat krap zat qua geld om alle flessen te verzamelen en boodschappen te gaan doen.


Hier houden ze vaak een Bottle Drive, een manier van fundraising. Levert altijd veel op!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:09

Nies_ schreef:
Net of je een blikje kunt hergebruiken. Nee dus.


Dat kan prima zelfs.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:18

Nabster schreef:
Nies_ schreef:
Net of je een blikje kunt hergebruiken. Nee dus.


Dat kan prima zelfs.

Maar dat wordt niet gedaan. Alleen grotere flessen worden opnieuw gevuld (Mehrwegpfand), kleine flesjes en blikjes worden vernietigd en er worden nieuwe van gemaakt (Einwegpfand).

Ik kom net terug van een semester in Duitsland en daar kennen ze het ook. Aan de ene kant vind ik het een goed systeem en ik heb flesjes opgespaard in een welbekende blauwe Ikea-tas waardoor ik soms hele goedkope weken had qua boodschappen. Het was alleen wel vervelend wanneer ik een fles water mee had naar college en dan bij de lunch nog een flesje van lets anders kocht, dan moest ik met 2 flesjes rondzeulen. Maar over het algemeen vind ik het een goed systeem en het went echt heel snel :)

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Statiegeld op kleinverpakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 23:22

Dat is toch een wassen neus...dat je dan soms goedkope boodschappenweken hebt. Statiegeld heb je ook eerst moeten betalen.

Ik vind het gesleep onnodig. PMD zakken voldoen hier prima. Ik zou het zelfs prima vinden als het statiegeldsysteem helemaal afgeschaft zou worden en de grote petflessen ook in de pmd zouden gaan.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:27

Isabonny schreef:
Dat is toch een wassen neus...dat je dan soms goedkope boodschappenweken hebt. Statiegeld heb je ook eerst moeten betalen.

Ik vind het gesleep onnodig. PMD zakken voldoen hier prima. Ik zou het zelfs prima vinden als het statiegeldsysteem helemaal afgeschaft zou worden en de grote petflessen ook in de pmd zouden gaan.

Het is alleen gevoelsmatig goedkoop :')
Tegen afschaffen ben ik tegen, als ik zie hoeveel flessen er altijd langs de snelweg in Engeland liggen...
De kleine flesjes kunnen in grote steden in Duitsland in bepaalde rekken naast de vuilnisbakken op straat gezet worden als je ze niet mee naar huis wil nemen. Op die manier hebben de daklozen er ook nog wat aan en hoeven ze niet de hele vuilnisbak om te graven :)

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:30

Isabonny schreef:
Dat is toch een wassen neus...dat je dan soms goedkope boodschappenweken hebt. Statiegeld heb je ook eerst moeten betalen.

Ik vind het gesleep onnodig. PMD zakken voldoen hier prima. Ik zou het zelfs prima vinden als het statiegeldsysteem helemaal afgeschaft zou worden en de grote petflessen ook in de pmd zouden gaan.


Natuurlijk kan het zo zijn dat jij alles netjes in de pmd zak doet, er is alleen een deel wat het normaal vindt om het gewoon op straat te gooien.

Met statiegeld hoop je dat mensen dat dan uiteraard niet meer doen. Wat imo wel werkt, want grote flessen heb ik nog nooit op straat zien liggen. Ik ben dus zeker voor statiegeld :j
Laatst bijgewerkt door Kidde op 19-02-18 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:30

Absoluut voor!
Als je zo veel blikjes en klein verpakkingen gebruikt dat je het een gesleep vindt naar de supermarkt, is het niet een idee om dan daar wat aan te doen?

Ik ben drie weken in Canada geweest, en zoals kleinvosje ook al zegt, Canada is zo mooi schoon als je de bermen vergelijkt. Ik denk dat dat deels komt door het statiegeld en deeld door de enorme boetes daar :o

Ik gebruik/verbruik zelf weinig blikjes maar wel veel flessen, deze breng ik netjes terug en dat scheelt niet aanmerkelijk op mijn boodschappen, maar zeker wel op het afval :j

Wil je kunnen studeren? - > https://NietMijnSchuld.nl

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Statiegeld op kleinverpakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 01:12

In Canada worden de bermen opgeruimd door verenigingen e.d.
Of gewoon door vrijwilligers. Ik hoorde dat het in Spanje door gedetineerden wordt gedaan. Maar goed, weer on-topic.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin


Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 01:16

Ik ben ook wel voor. Het is heus even wennen, maar of je het nou naar de plastic bak brengt of naar de supermarkt. Maakt toch niet zo veel uit. Maar weggooien/dumpen loont dan wel meteen een stuk minder.

Overigens ben ik er ook voor om fabrikanten op te leggen om minder verschillende soorten plastic te gebruiken. Dan wordt hergebruiken ook makkelijker. Maar het zou ook mooi zijn als bedrijven actief navulflesjes zouden promoten.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Statiegeld op kleinverpakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 01:27

Zeker voor. De afvalscheidingsmanier is tegenwoordig nog zó inefficient, door dit soort verpakkingen los in te zamelen draag je allemaal je steentje bij aan de recyclebare wereld.

Elk bad heeft er eendje.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Statiegeld op kleinverpakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 02:01

Hier in zweden is het ook op blikjes, kleine flesjes en grote flessen. Ik mis dat als ik in nederland ben, zo zonde om het weg te gooien :D

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 07:21

Ik ben zeker voor :j
Het gaat niet zo zeer om het recyclen, maar om het zwerfafval en de plastic soep in rivieren en zeeën.
Het zou wel handig zijn als je blikjes ook kan inleveren als ze platgedrukt zijn, dat scheelt een hoop ruimte :D Geen blikjes meer kopen is natuurlijk nog beter, en goedkoper.
Er zou ook een oplossing moeten komen voor al het andere voorverpakte eten. Tegenwoordig vind je zelfs appels en ander fruit verpakt in plastic 8)7 Verpakkingloos eten zou overal moeten worden aangeboden, en overal goedkoper dan mét plastic.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Supervixen

Berichten: 12814
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Statiegeld op kleinverpakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 07:33

Eigenlijk ben ik tegen. Ik heb nu al een prullenbak in mijn keuken voor gft, een voor plastic, een voor rest en een bak voor papier. In mijn schuur ook nog een bak voor glas en eentje voor lege petflessen. Ik word gek van al die prullenbakken.
Alleen als het bij het pmd mag ben ik voor. Blikjes mogen daar bij ons gelukkig wel bij.

Het is toch allemaal wat krom, want een stad verder hoeven ze niet te scheiden en mag alles in een ondergrondse container. Zonder pasje of wat dan ook. En ik mag betalen per keer dat ik een bak restafval aan de weg zet.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 07:45

Supervixen: petje af voor wat je al allemaal doet. Het is echt het sorteren, niet? Anders zou je de zak aan iemand kunnen geven die hem voor je naar de winkel brengt?

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Statiegeld op kleinverpakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 07:57

Wij hebben zelfs aparte containers voor drinkpakken en blik.
Ik heb een bak voor blik, drinkpakken, glas en kleding, die sorteer ik uit als we ze bij de containers wegbrengen.. een bak voor plastic, dat wordt opgehaald, oud papier brengen we weg naar een andere container, en groenafval en restafval komen ze om de week ophalen. En dan houden we metaal apart voor de ijzerboer en batterijen leveren we bij de supermarkt in, apparaten gaan naar het milieupark, en voor verlichting hebben ze bij de gamma een afvalbak. Hoe meer we kunnen recyclen hoe beter toch? Ook al doen andere gemeentes daar niet aan mee.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:11

Eigenlijk heb ik ook al genoeg prullenbakken in huis, gft, rest, plastic, papier en dan nog een tas voor de plastic flessen. Maar toch ben ik wel voor, ik kan me kapot ergeren aan straatvuil en dan zie ik eigenlijk vooral heel veel blikjes van de jeugd. Ik denk niet dat de jeugd het dan inlevert maar misschien zet het andere mensen aan om het te verzamelen voor het geld.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers