Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:33

Mijn vriendin heeft ook een D pony met fijn hoofdje en die heeft bij mijn weten de Cob/small horse van mIcklem hoofdstel. Dat past prima.


Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:47

Ingrid_92 schreef:
Echt? Dat zou balen zijn. ;( Hoe doen andere mensen met koudbloeden dit dan? Ik zie meer fjorden en tinkers voorbij komen met Micklem hoofdstellen. Heeft die van mij dan echt zo'n raar hoofd? :')
Yvank_ schreef:
Er bestaat ook nog een extra full wellicht dat mensen die hebben?


Ik denk dat de Fjord eerder een maatje kleiner dan groter moet hebben. Het bakstuk moet eigenlijk een gat of 2-3 lager om netjes om het jukbeen heen te vallen maar dan komt hij te laag op de neus. Heb hetzelfde probleem met mijn merrie. Ga nu een maatje kleiner proberen kijken of dat past. >;)

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:48

Kasmir schreef:
Yvank_ schreef:
Er bestaat ook nog een extra full wellicht dat mensen die hebben?


Ik denk dat de Fjord eerder een maatje kleiner dan groter moet hebben. Het bakstuk moet eigenlijk een gat of 2-3 lager om netjes om het jukbeen heen te vallen maar dan komt hij te laag op de neus. Heb hetzelfde probleem met mijn merrie. Ga nu een maatje kleiner proberen kijken of dat past. >;)


Heb eerder deze week de maat cob binnen gehad, maar daarvan kreeg ik niet eens de riempjes dicht... :(

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:49

Wel de frontriem van die cob afgehaald? Of paste hij bij de kin ook niet dicht? Vrees dat het lastig wordt met een wat breder hoofd.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 17-02-18 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:52

Ik ben er zelf achter dat de Micklem niet echt is ontwikkeld voor paarden met een brede kaak. Bij mijn lusitano die tussen maat cob en full zit heb ik een Full. Echter kan zijn keelriem ook maar net dicht. De neusriem gelukkig wel iets beter. Maar de pasvorm op de neus is gelukkig wel goed. Bij de fjordjes hier boven lijkt het gewoon geen passend hoofdstel voor het model hoofd.

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:57

Kasmir schreef:
Wel de frontriem van die cob afgehaald? Of paste hij bij de kin ook niet dicht?

Euhm ik rij ook een fjord en die past de full ook écht niet hoor te klein echt niet te groot de riempjes passen amper aan dicht. Is gewoon niet geschikt voor brede kaken.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 08:52

Daphneeeej schreef:
Ik ben er zelf achter dat de Micklem niet echt is ontwikkeld voor paarden met een brede kaak. Bij mijn lusitano die tussen maat cob en full zit heb ik een Full. Echter kan zijn keelriem ook maar net dicht. De neusriem gelukkig wel iets beter. Maar de pasvorm op de neus is gelukkig wel goed. Bij de fjordjes hier boven lijkt het gewoon geen passend hoofdstel voor het model hoofd.

Ik heb bij van Rijs zadelmakerij voor 16€ de achterste riem van de neusriem van de Schockemöhle Equitus Beta Cob laten vervangen. 10 centimeter erbij. Heel mooi gedaan. Je ziet er niks van. Ons paard (KWPN merrie 1.65) heeft van Micklem small Horse, die paste perfect. Maar de Beta full was echt te groot overal en de bij de Cob alles perfect behalve de neusriem. Omdat we het hoofdstel bij Divoza besteld hadden en zij normaal alleen de Alpha hebben, wilden zij het niet terugnemen of omruilen. Vandaar dat we het op deze manier opgelost hebben, zijn er heel blij mee nu. Ik heb er gister voor de eerste keer les mee gereden. Qua ligging en werking is het denk ik vergelijkbaar met de Micklem. Bij normale hoofdstellen is Do wat rommelig/onrustig met haar hoofd, bij de Micklem en Beta dus niet.

Afbeelding

PrizTwir
Berichten: 2396
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:13

DatBenIkNou schreef:
Daphneeeej schreef:
Ik ben er zelf achter dat de Micklem niet echt is ontwikkeld voor paarden met een brede kaak. Bij mijn lusitano die tussen maat cob en full zit heb ik een Full. Echter kan zijn keelriem ook maar net dicht. De neusriem gelukkig wel iets beter. Maar de pasvorm op de neus is gelukkig wel goed. Bij de fjordjes hier boven lijkt het gewoon geen passend hoofdstel voor het model hoofd.

Ik heb bij van Rijs zadelmakerij voor 16€ de achterste riem van de neusriem van de Schockemöhle Equitus Beta Cob laten vervangen. 10 centimeter erbij. Heel mooi gedaan. Je ziet er niks van. Ons paard (KWPN merrie 1.65) heeft van Micklem small Horse, die paste perfect. Maar de Beta full was echt te groot overal en de bij de Cob alles perfect behalve de neusriem. Omdat we het hoofdstel bij Divoza besteld hadden en zij normaal alleen de Alpha hebben, wilden zij het niet terugnemen of omruilen. Vandaar dat we het op deze manier opgelost hebben, zijn er heel blij mee nu. Ik heb er gister voor de eerste keer les mee gereden. Qua ligging en werking is het denk ik vergelijkbaar met de Micklem. Bij normale hoofdstellen is Do wat rommelig/onrustig met haar hoofd, bij de Micklem en Beta dus niet.

[ [url=m/QqLTHA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oké precies. Ik vind het leer van de schockemohle zo fijn aanvoelen.

Ligt het bit ook stiller met de schockemohle net als bij de micklem?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:58

Ja. Tenminste, ze was er niet rommelig mee.

Silver_Bolly
Berichten: 958
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:35

Ingrid_92 schreef:
J0anieke schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat dit hoofdstel niet gaat passen bij je fjord. Hij mag echt nog een heel stuk lager en dan komt de neusriem denk ik op het zwevend neusbot, waar hij ook niet hoort. (Dit is iets wat je alleen moeilijk van een foto kunt zien, dat kun je het beste zelf even voelen..)


Echt? Dat zou balen zijn. ;( Hoe doen andere mensen met koudbloeden dit dan? Ik zie meer fjorden en tinkers voorbij komen met Micklem hoofdstellen. Heeft die van mij dan echt zo'n raar hoofd? :')


Mijn tinker past 'gewoon' in een maat full van de micklem
Heb er alleen wel een andere frontriem op gezet inderdaad want anders zat het hoofdstel nergens naar.
Afbeelding

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:15

Zo, ben even bezig geweest op zoek naar dit plaatje. :+

Afbeelding
Afbeelding

En kwam in de zoektocht ook deze tegen:
Afbeelding
Afbeelding

Qua schofthoogte zou mijn D-pony dus een cob moeten (ze is nu ca 1,45m), ga zo even haar hoofd meten kijken of de cob gaat passen. Weet iemand alleen hoe lang het schuine stuk is?

En heeft iemand ervaring met een kneveltrens en de Micklem? Gaan die knevels niet in de ringetjes haken?

Baal wel dat ik ze niet gewoon ergens kan passen of even uit proberen. Ken hier ook niemand die een Micklem heeft...

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:47

Nouja...mijn KWPN van 165 heeft de small horse.Zegt dus niet zoveel de schofthoogte.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:32

Net weer even gepast op mijn fjord. Nu weer een paar gaatjes langer gedaan. Als ik het zo zie moet hij nog meer zakken he? Alleen dan komt de neusriem misschien weer te laag te zitten?

Zonder frontriem was er wel veel meer ruimte en kon ik de kaakriem wel een paar gaatjes strakker doen.

Afbeelding
Afbeelding

Misschien tòch maar weer cob ook bestellen en die ook zonder frontriem passen? Pff wordt er een beetje simpel van haha.

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:05

Ik denk dat hij zo wel goed zit. Het leer wordt nog wel iets soepelr en dan verschuift het geheel nog wel iets.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

J0anieke

Berichten: 4862
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:09

Ik vind t nu opzich wel meevallen idd. Had het een stuk erger verwacht :+ Heb je gevoeld of de neusriem niet op het zwevend neusbot ligt nu?

    Alana. ♡

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:05

DatBenIkNou schreef:
Nouja...mijn KWPN van 165 heeft de small horse.Zegt dus niet zoveel de schofthoogte.


Nee dat is waar... Heb haar hoofd gemeten en van bit tot bit is ca 90cm, dus vermoed dat pony dan te klein is (maximale lengte volgens dqt plaatje is 94cm, dus dan zal die op ongeveer z'n grootste moeten zijn, cob/small horse is 101 cm, maar neem aan dat je die ruimte dan wel hebt?).

Denk dat ik maar cob ga bestellen. :+

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:20

Quir schreef:
DatBenIkNou schreef:
Nouja...mijn KWPN van 165 heeft de small horse.Zegt dus niet zoveel de schofthoogte.


Nee dat is waar... Heb haar hoofd gemeten en van bit tot bit is ca 90cm, dus vermoed dat pony dan te klein is (maximale lengte volgens dqt plaatje is 94cm, dus dan zal die op ongeveer z'n grootste moeten zijn, cob/small horse is 101 cm, maar neem aan dat je die ruimte dan wel hebt?).

Denk dat ik maar cob ga bestellen. :+



Mijn haf heeft van bitring naar bitring 103, het is dat hij de breedte nodig heeft van de full maar de lengte had niet langer moeten zijn van het hoofdstel, die van mij heeft de full. gok dat jij dan inderdaad de cob dan moet hebben anders zijn de bakstukken te lang

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Sterlyn B+10 ~ L1+10 ~ 0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/

Met de code FLEURXEJ krijg je 5% korting op je gehele bestelling op https://www.ej.nl
(Enkel sale artikelen uitgesloten, werkt dus wel op vaste prijs artikelen etc)

A_nouk

Berichten: 11631
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:26

Quir schreef:
En heeft iemand ervaring met een kneveltrens en de Micklem? Gaan die knevels niet in de ringetjes haken?


Dat ligt heel erg aan de grote van de knevels :j
Heb even gezocht maar helaas geen foto van mijzelf meer.

Ik heb een tijdje met een kneveltrens gereden maar hier haakte de knevels achter de neusriem.. als je er eentje hebt met wat kortere knevels gaat her volgens mij wel. Volgens mij is er ook een bokker in dit topic die er een foto van heeft geplaatst.

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:34

Afbeelding

Zo zit hij bij mij met een kneveltrens en dat bevalt prima. Soms blijft hij zoals ik hem gesp, soms gaat hij iets anders zitten, maar ik merk tijdens het rijden geen verschil.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 07:09

Bij die van mij blijft ie dus soms wel haken, niet vastvast maar schuift er wel onder. Omdat ie er ook weer vanzelf vanonder gaat merk ik, laat ik het voor nu maar zo. De knevels vind ik namelijk nog wel prettig met sturen. Ik rijd mijn merrie nog niet zo vaak, 3x pw is vaak voor ons omdat ze nog geen 4 is.


Afbeelding

[o]

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:17


"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:46

Nee zit voor geen meter met van die knevelriempjes, werkt misschien bij een gewone neusriem maar bij mijn micklem en knevel echt niet.

Het licht er maar net aan hoe het in elkaar zit en hoe groot de knevel is, maar voor mij werkt het zo prima.

[o]

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:20

Nu weer met frontriem er aan gepast bij mijn fjord. Hij ligt wel boven het gevoelige gedeelte van de neus.

Even ter vergelijking:

Zonder frontriem:
Afbeelding

Met frontriem:

Afbeelding
Afbeelding

Toch een grotere frontriem er op zetten?

Verder valt het me op dat het gedeelte naar de neus toe van het hoofd af staat. Vormt zich dat nog?

Afbeelding

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:50

Ja tuurlijk, dat heeft elk nieuw hoofdstel! Zou er wel een (grotere!) frontriem aan doen, anders zakt het erg ver naar achteren.


suikermeisje

Berichten: 8342
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:48

Voor het eerst gesprongen met mn namaak. Voorheen ging ie best vaak hard racen, en dat is nu niet meer gebeurd. Hij kan/wil niet meer op het bit gaan hangen. Met een ophouding remt ie nu gelijk netjes af. Fijn kunnen springen dus :).

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hieperdi, IASCrawler, Julimy, lukka63 en 104 bezoekers