Moet ik een bril? En hoe werkt dat nu allemaal?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Moet ik een bril? En hoe werkt dat nu allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 16:10

Tsja, duidelijker kan ik de titel niet maken.

De laatste tijd heb ik veel hoofdpijn, tijdens die hoofdpijn ook last van slecht zicht. Vandaag even bezig geweest in een word documentje en ook toen viel het me op dat ik het eigenlijk niet goed kon zien. Bizar dat dat je binnen 2 weken ineens zo opvalt.

Voor mijn gevoel een beetje last van tunnelvisie. Waar ik naar kijk is goed te zien, maar verder zie ik eigenlijk niets. Moet zo naar mijn werk dus even snel een pizza naar binnen gewerkt, en waar ik aan het snijden was kon ik prima zien, maar de punt van mijn pizza was gewoon niet te zien.

Ondertiteling op de tv.. de stukjes die ik lees kan ik zien, maar ben ik halverwege de zin, valt de rest weg.

Het zou uiteraard verklaren waar mijn ontzettende hoofdpijn vandaan komt steeds. Soms zie ik ook 'vlekken' gewoon wazige vlekken in mijn zicht. En het is pas sinds een week of 2 dat ik steeds zo veel hoofdpijn heb, en sinds een dag of 2/3 dat de verandering in mijn zicht me opvalt.. Daarvoor nooit last van gehad.

Ik heb nu voor woensdag middag een afspraak gemaakt bij een opticien on even mijn ogen op te laten meten, maar mijn vraag daarna is; hoe gaat het daarna verder? Als er niks uitkomt komt er een bezoekje HA, dat sowieso want dit is niet te doen zo. Komt er wel wat uit, wat zijn dan de stappen erna?

Ben je hiervoor verzekerd of moet je alle kosten die daarna komen zelf betalen? Het meten van mijn ogen is gratis. Ik heb er niet altijd last van, dus pak je die bril dan pas wanneer je er last van hebt of moet je die continue op?

Voor mij is dit allemaal echt 100% nieuw dus ik heb een hoop vragen haha. En wil toch graag vooraf het een en ander zelf weten voor ik direct een dure bril ofzo aangesmeerd krijg..

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!


nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Moet ik een bril? En hoe werkt dat nu allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:13

Als je wel scherp ziet om die vlekken heen, zou het ook kunnen dat je last hebt van oogmigraine. Vooral die hoofdpijn duid er op.


Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:13

Even navragen/ kijken bij je verzekering. Verschilt echt per verzekering of je iets vergoed krijgt. Ben je aanvullend verzekerd? Indien nee, krijg je hoogstwaarschijnlijk geen vergoeding.
Bij de meeste optiek winkels kunnen zij ook voor je nakijken of je iets vergoed krijgt, maar als je direct al zekerheid wil, moet je zelf even zoeken in je polis :D

En als er iets uitkomt is de volgende stap een leuke bril uitzoeken :) Gewoon je goed laten informeren door de opticien over de glazen en dan komt alles vanzelf goed :D
Wij opticiens zijn echt niet zo ingewikkeld als het lijkt :j

Nör frá Gimli
Volg ons op Insta @ noppie_the_icelandic

And she lived happily ever after.

Selina

Berichten: 14218
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:14

Afhankelijk van je verzekering krijg je een deel vergoed. Ik krijg bv 100 euro over 2 jaar vergoed. Dat kan je gewoon nakijken. Ik ben bijziend (dus een - sterkte) en kan niet zonder bril.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:15

Een goede opticien kan vrijwel alle oogafwijkingen wel zien, maar soms moet je door naar de arts voor een diagnose. Dat zeggen ze dan ook.

In principe is het simpel als de opticien gewoon een afwijking vind, jij zoekt een bril uit en hij meet hoe die in elkaar gezet word en met een paar dagen kan je al een bril hebben. Je kan bij je verzekeraar kijken hoeveel je vergoed krijgt (ik geloof dat ik 200 euro vergoed krijg per 2 jaar oid).

De opticien zal je uitleggen wat verstandig is om te doen, maar laat je ook niet haasten. Of je een bril altijd moet dragen en of je makkelijk lenzen kan zal hij je ook vertellen.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:15

Ik zou als ik jou verhaal zo hoor eerst gewoon even de oogmeting af wachten. als daar niet zo veel uitkomt zou ik naar de huisarts anders even gaan.
Maar waar laat je je ogen meten? zelf ben ik niet zo voorstander van hans anders en die andere grote zaak..

Maar moet je bril dan kun je even bij je verzekering kijken hoe je verzekerd bent. het kan zijn dat je deel vergoed krijgt 1x in de 2 jaar. Maar je kunt beter gewoon je bril zelf betalen, is voordeliger..

Of je je bril continu op moet hangt af wat je zelf prettig vind. je moet nooit wat ;)

Creative-Planet voor al uw foto`s
kijk snel verder!!

soloro

Berichten: 2302
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:16

LoveUggs schreef:
Tsja, duidelijker kan ik de titel niet maken.

De laatste tijd heb ik veel hoofdpijn, tijdens die hoofdpijn ook last van slecht zicht. Vandaag even bezig geweest in een word documentje en ook toen viel het me op dat ik het eigenlijk niet goed kon zien. Bizar dat dat je binnen 2 weken ineens zo opvalt.

Voor mijn gevoel een beetje last van tunnelvisie. Waar ik naar kijk is goed te zien, maar verder zie ik eigenlijk niets. Moet zo naar mijn werk dus even snel een pizza naar binnen gewerkt, en waar ik aan het snijden was kon ik prima zien, maar de punt van mijn pizza was gewoon niet te zien.

Ondertiteling op de tv.. de stukjes die ik lees kan ik zien, maar ben ik halverwege de zin, valt de rest weg.

Het zou uiteraard verklaren waar mijn ontzettende hoofdpijn vandaan komt steeds. Soms zie ik ook 'vlekken' gewoon wazige vlekken in mijn zicht. En het is pas sinds een week of 2 dat ik steeds zo veel hoofdpijn heb, en sinds een dag of 2/3 dat de verandering in mijn zicht me opvalt.. Daarvoor nooit last van gehad.

Ik heb nu voor woensdag middag een afspraak gemaakt bij een opticien on even mijn ogen op te laten meten, maar mijn vraag daarna is; hoe gaat het daarna verder? Als er niks uitkomt komt er een bezoekje HA, dat sowieso want dit is niet te doen zo. Komt er wel wat uit, wat zijn dan de stappen erna?

Ben je hiervoor verzekerd of moet je alle kosten die daarna komen zelf betalen? Het meten van mijn ogen is gratis. Ik heb er niet altijd last van, dus pak je die bril dan pas wanneer je er last van hebt of moet je die continue op?

Voor mij is dit allemaal echt 100% nieuw dus ik heb een hoop vragen haha. En wil toch graag vooraf het een en ander zelf weten voor ik direct een dure bril ofzo aangesmeerd krijg..


Of je ervoor verzekerd bent zou je even bij je verzekering moeten navragen. Ik had ook altijd hoofdpijn en heb jaren een "leesbril" gehad. Hoofdpijn was minder, maar niet weg. Afgelopen jaar weer laten meten, nieuwe bril en sterkte gekregen. Ik heb nu een jaar altijd mijn bril op, merk dat mijn ogen dat echt nodig hadden. Geen hoofdpijn meer en ogen zijn niet "moe" meer. Een goede opticien zal je geen dure bril aansmeren, maar zal je adviseren. Uiteraard kan je het zo duur maken als je zelf wil, als jij een duur montuur wil dan ben je al een stuk duurder uit dan wanneer je een goedkoop montuur hebt :) Het kan ook zijn dat de opticien je doorstuurt naar de oogarts wanneer ze twijfelen of niet zeker weten ;) Dat kost je wel je eigen risico.

So far you've survived 100% of your worst days. This Too Shall Pass :(:) [o]

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:18

En ga naar een goede opticien. Niet naar de prutsers van hans anders of specsavers

...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:18

Ik zou eerst naar de huisarts gaan ipv de opticien. Aangezien het alleen van toepassing is als je hoofdpijn hebt, of begrijp ik het verkeerd? Het zien van vlekken ("auras") doet me vermoeden dat er bijvoorbeeld sprake kan zijn van migraine of iets in die richting. Ben je daar bekend mee?

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:18

Je klachten klinken als migraine met aura. Ik heb hetzelfde (naast slechte ogen :+ Maar die twee zijn erg verschillend. Zonder lenzen zie ik gewoon wazig. Voor een migraine aanval "verdwijnen" er dingen uit mijn zicht, ik kan woorden niet goed lezen, sleutel in sleutelgat steken is moeilijk doordat er "wat wegvalt" etc).

Ik denk dat je verder komt bij de huisarts, maar een oogmeting kan natuurlijk nooit kwaad.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 16:20

Zou het even na moeten vragen aan mijn ouders :')
Ik woon dan wel op mijzelf maar vergeet altijd hoe ik nu verzekerd ben :+

Een zonnebril voor mezelf uitkiezen is altijd al iets lastigs, laat staan een gewone bril haha. Vind het idee maar niets maar dit is ook geen doen.. het valt me ook steeds meer op, nu het eenmaal is opgevallen..

Ik heb de afspraak staan bij de specsavers, maar dit is vooral omdat we woensdag ook in dat winkelcentrum boodschappen willen gaan doen en ik dan toch in de buurt ben. Even laten meten kan tenslotte niet kwaad!

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:21

Dit klinkt als migraine met aura’s inderdaad

The more The kerstmuts that we give, the more the kerstmuts that comes back around

Lous

Berichten: 24237
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:32

Meten is gratis, dus altijd handig ;)
En Specsavers is een prima opticien hoor.

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 16:39

Lous schreef:
Meten is gratis, dus altijd handig ;)
En Specsavers is een prima opticien hoor.


Daarom, zit gelukkig niet meteen ergens aan vast en kan daarna altijd nog kijken hoe of wat. Wil sowieso nog langs de HA omdat ik denk ik allergisch ben voor die rubberen pootjes die oa aan een zonnebril zitten (bij je neus) want ik zit daar nu mooi met 2 lelijke plekken aan beiden kanten.

Mijn hoofdpijn is momenteel moeilijk in te schatten waar die vandaan komt. Tijdens die ene maandelijkse periode waar ik denk elke vrouw wel een hekel aan heeft heb ik standaard knallende koppijn namelijk dus is nu sowieso lastig in te schatten pf de hoofdpijn daardoor komt, of door mijn ogen en of het feit dat ik last van mn ogen heb komt door die hoofdpijn of niet. Maargoed laten meten kan nog altijd geen kwaad.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Moet ik een bril? En hoe werkt dat nu allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:00

Als je hoofdpijn hebt na dat slecht zien, is die dan eenzijdig (maw aan een kant van het hoofd)?

Loeky01
Berichten: 7312
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:04

Er zijn genoeg vrouwen die standaard iedere menstruatie migraine hebben. Mij klinkt het ook als migraine, zeker met de aura's en tunnelvisie. Als ik hevige hoofdpijn heb, heb ik ook minimaal zicht. Ik zou persoonlijk ook gewoon een afspraak maken met de huisarts.

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Moet ik een bril? En hoe werkt dat nu allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:08

Zeker met de tunnelvisie die jij beschrijft, zou ik wel snel actie ondernemen. Naast migraine kan het bijvoorbeeld ook bij staar passen. Ga naar een goede opticiën, eentje die niet alleen meet, maar die ook een goed oogonderzoek doet. Dat houdt in echt met een speciale lamp in je oog kijken en alle structuren beoordelen. Daarnaast moet ook je oogdruk gemeten worden.

PowerPoef

Berichten: 1198
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Moet ik een bril? En hoe werkt dat nu allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:17

Bij mijn migraine krijg ik altijd een paar uur van tevoren last van zwarte vlekken voor mijn ogen en ik kan daarna ook heel moeilijk lezen. Ik zou misschien eerder naar de huisarts gaan voor dat je naar de opticien gaat.

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

maliejane

Berichten: 611
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Moet ik een bril? En hoe werkt dat nu allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:26

Ik vind het ook als migraine klinken. Maar mocht je sterkte toch niet goed zijn moet je bij je verzekering ook goed doorvragen naar de voorwaarden van vergoeden. Ik heb lenzen en krijg ook 200 euro per 2 jaar, maar wel pas bij een sterkte vanaf -2.

En als je een bril dus echt niks vind kan je ook kijken naar lenzen natuurlijk ;)

Dorus

Berichten: 13181
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Moet ik een bril? En hoe werkt dat nu allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:41

Gewoon even de opticien afwachten en anders naar de HA. En er bestaat ook zoiets als lenzen ;)

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 21:21

PowerOfZoef schreef:
Bij mijn migraine krijg ik altijd een paar uur van tevoren last van zwarte vlekken voor mijn ogen en ik kan daarna ook heel moeilijk lezen. Ik zou misschien eerder naar de huisarts gaan voor dat je naar de opticien gaat.


Ik krijg alleen geen zwarte vlekken. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar het zijn meer 'wazige vlekken'.

Ik moet het woensdag eerst maar even afwachten want misschien ligt het niet aan mijn ogen maar komt het door de hoofdpijn, en misschien wel andersom en komt het zicht door de hoofdpijn :+

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Moet ik een bril? En hoe werkt dat nu allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:31

Gewoon gaan meten.
Ik had vorig jaar ook zoiets. Op basis van de sterkte was een bril eigenlijk onnodig maar de opticien zei dat het incidenteel voorkomt dat een minimaal verschil tussen links/rechts voor zulke klachten kunnen zorgen.
Ik heb een test bril voor minder dan 50 euro gekocht (niet ontspiegeld e.d.) en het werkte precies goed. Gek genoeg hoefde ik hem na enkele maanden steeds minder vaak en heb hem nu alweer tijden niet gebruikt.
Alsof mijn ogen inmiddels weer op elkaar ingespeeld zijn of zo.

theadora99

Berichten: 3624
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:35

Ik vind het eigenlijk gewoon klinken als een beetje oogafwijking, ik had namelijk hetzelfde haha. Je kan altijd als je denkt dat het niet klopt na de specsavers naar een andere opticien (pearle, hans anders, individuele kleine opticien, noem maar op) en anders idd huisarts. Zoals je zei: oogmeting is gratis dus second opinion ook :)

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Moet ik een bril? En hoe werkt dat nu allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 21:56

Huisarts ga ik sowieso nog naartoe, alleen is wat lastiger plannen ivm met mijn werk (voor niet heel dringende dingen dan). Goed idee om eventueel nog naar een 2e opticien te gaan. Zitten 2 verschillende in hetzelfde winkelcentrum :=

Migraine heb ik ook aan gedacht hoor! Ik ben er eigenlijk niet bekend mee maar de laatste tijd is de hoofdpijn zo heftig dat ik er minder door kan functioneren. Ik heb van de week neurofen gehaald speciaal voor hoofdpijn en migraine. Dus die kon ook geen kwaad om te halen en in te nemen, alleen kreeg ik daar ineens gigantische uitslag van op mijn handen. Hij hielp wel overigens want een normale paracetamol werkte niet, maar mijn handen werden vuurrood, warm en allemaal gekke vlekjes en na een uur was het ineens weer verdwenen.

Hoor ook graag even van de HA wat ik kan innemen mocht ik weer zo'n hoofdpijn hebben. Dit was namelijk nadat ik al 2 dagen met continue hoofdpijn had rondgelopen.

De hoofdpijn zit overigens vooral aan de voorkant, tussen mijn ogen in mijn voorhoofd. Ene keer meer links, andere keer meer rechts maar over het algemeen echt voorin. Het voelt niet als een 'te strakke band om mijn hoofd' maar het dreunt wel lekker door. :+

Ik hoop dat ik zo de vragen een beetje beantwoord heb want heb wat vragen voorbij zien komen.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 06:45

Bij elk werk moet een bezoek naar de ha toch mogelijk zijn? Je hebt recht op kort bijzonder verlof. Mijn werkgever geeft er bv 2 uur per keer voor en als het uitloopt (ivm reistijd) neem ik dat als verlof op. Daar moet de ruimte voor worden gegeven. Gezondheid gaat voor werk.

Vind het wel pittig klinken. Hopelijk kunnen ze set voor je doen. Zelf overigens geen goede ervaringen met specsavers :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, GrapeshotBot, SemrushBot en 11 bezoekers