Feit of Fabel: Kreupelheid door bandages?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Bandages slecht voor paardenbenen?

Ja!
173 (79%)
Nee?
45 (20%)

Totaal aantal stemmen: 218


kayleeflosje
Berichten: 22
Geregistreerd: 02-02-18
Woonplaats: :P

Feit of Fabel: Kreupelheid door bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-18 12:45

Hallo Bokkers,
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden? Is het een feit of een fabel dat bandages slecht zijn voor de paardenbenen? Ik zelf vind bandages er altijd super netjes uitzien bij paarden! :P
Hopelijk kunnen jullie er wat meer over vertellen! :D
Laatst bijgewerkt door kayleeflosje op 14-02-18 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Two Feet Move Your Body, Four Feet Move Your Soul... ~Flosje~


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Feit of Fabel: Kreupelheid door bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:46

Feit. De temperatuur onder bandages loopt te hoog op, waardoor je weefselschade krijgt. Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe lang de bandages om zitten en de weersomstandigheden (warm / koud, wind / windstil).

Oy with the poodles, already

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Feit of Fabel: Kreupelheid door bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:50

Hoezo alle grand prix ruiters?
Je bedoelt dat kwartiertje tijdens de prijsuitreiking, waarbij ze nauwelijks belast worden?

Bandages kunnen met goed gebruik niet heel veel kwaad. Maar goed gebruik betekent ook vooral niet dagelijks gebruiken.

XladyX

Berichten: 1318
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:53

Hilary schreef:
Feit. De temperatuur onder bandages loopt te hoog op, waardoor je weefselschade krijgt. Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe lang de bandages om zitten en de weersomstandigheden (warm / koud, wind / windstil).


Precies dit. Als het om uiterlijk vertoon gaat zijn er ook voldoende ademende en luchtigere opties.

Voor steun is het niet nodig; Je kunt dat deel van het been niet ondersteunen door middel van een bandage. Dit komt door twee dingen; er lopen alleen pezen door het onderbeen (alleen spieren zijn te ondersteunen), en ondersteunen kan in principe alleen bij een deel wat bewegelijk is (knie, kogel) en deze pak je niet dusdanig in bij bandageren dat het effect heeft.

kayleeflosje
Berichten: 22
Geregistreerd: 02-02-18
Woonplaats: :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-18 12:55

Janine1990 schreef:
Hoezo alle grand prix ruiters?
Je bedoelt dat kwartiertje tijdens de prijsuitreiking, waarbij ze nauwelijks belast worden?

Bandages kunnen met goed gebruik niet heel veel kwaad. Maar goed gebruik betekent ook vooral niet dagelijks gebruiken.


Oke Bedankt! Ja zie het idd nooit met wedstrijden :j
Laatst bijgewerkt door kayleeflosje op 14-02-18 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Two Feet Move Your Body, Four Feet Move Your Soul... ~Flosje~

Macs

Berichten: 7629
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:57

Klasgenoten van mij hebben er onderzoek naar gedaan. De temperatuur steeg flink in korte tijd bij bandages. Maar, als ik het goed onthouden heb, bij neopreen beschermers (die met harde buitenkant) werd de temperatuur net zo hoog alleen duurde het wat langer.
De hoogte van de temperatuur heeft effect of de eiwitten in de pezen waardoor er beschadiging in de cellen kan ontstaan.

Maks :+:

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:59

ik vind bandages te warm wanneer je ze langer omlaat tijdens het werk. en heel vaak wordt er verkeerd gebandageerd. ( veel) te strak of zonder onderbandage. dit zie ik vaak bij jonge(re) ruiters / "kinderen".

zelf gebruik ik nooit bandages of peesbeschermers. niet bij mijn eerdere grote paarden en ook niet bij de pony's.

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Feit of Fabel: Kreupelheid door bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:07

ze zouden toch juist ter bescherming dienen?

Anomien

Berichten: 7370
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:30

anjali schreef:
ze zouden toch juist ter bescherming dienen?


Ja zo zijn er meer dingen ooit bedacht wat achteraf niet bleek te werken.

Zo ook bandages.
Ik gebruikte het alleen bij 1 ouder paard ivm beenvocht... in overleg met DA

Mama van mijn lieve meisjes

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:39

anjali schreef:
ze zouden toch juist ter bescherming dienen?



Op zich kan een bandage best wel een schram of tikje van een andere hoef/been opvangen zoals een peesbeschermer dat ook doet.

Maar het materiaal (zacht/stof) is eigenlijk heel onpraktisch, het is erg warm aan het been en een peesbeschermer met harde schaal kan veel meer opvangen aan klappen van buitenaf.

Dus ja, voor de sier of show een clinic of ereronde ontzettend mooi. Verder, niet heel nuttig.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Feit of Fabel: Kreupelheid door bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:55

Uitspraak van een dierenarts:
Bandages in de kleur van het dekje zijn leuk voor de verkoop foto's. Verder doen ze niets... behalve schadelijk zijn voor de pezen dan... Want dat is een feit..


Iedereen een Connemara!!


.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:33

Ik ben het helemaal met voorgaande reacties eens, het valt mij alleen nog steeds op aan foto's in de paardenbladen dat er nog steeds topruiters zijn die stalbandages gebruiken.
Blijkbaar zijn die nog altijd overtuigd van het nut ervan.

Sometimes you win en sometimes you learn.

Christiene
Berichten: 7714
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Feit of Fabel: Kreupelheid door bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:50

ik zie ze in de omgeving voorbij komen in de stal als ze dikke benen hebben.
verder worden ze hier alleen omgedaan voor verkoop foto's of als er klanten zijn.

er rijden mensen op stal zondr been beschermers bij de paarden. veruit de meesten rijden met pijpkousen. en een enkeling nog met strijklappen en springschoenen.

The end

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:53

20 jaar geleden reed iedereen met bandages. Tegenwoordig zie je het steeds minder. Inderdaad door de warmte ophoping. Beter zijn goede ademende beenbeschermers.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Feit of Fabel: Kreupelheid door bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:20

Ik persoonlijk rijdt niet met bandages omdat ik ook altijd heb meegekregen dat de benen dan veel te warm worden. Het wordt denk ik vooral gebruikt voor foto’s enzo heb ik het idee. Meer een beetje voor de show. Naar mijn mening zijn goede peesbeschermers beter.

My little bandit Zaro

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:24

kayleeflosje schreef:
Janine1990 schreef:
Hoezo alle grand prix ruiters?
Je bedoelt dat kwartiertje tijdens de prijsuitreiking, waarbij ze nauwelijks belast worden?

Bandages kunnen met goed gebruik niet heel veel kwaad. Maar goed gebruik betekent ook vooral niet dagelijks gebruiken.


Oke Bedankt! Ja zie het idd nooit met wedstrijden :j


Dat klopt, dat is ook niet toegestaan op wedstrijden. Omdat mensen er eventueel ‘troep’ onder kunnen stoppen zodat het paard zijn benen hoger optilt.

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

kayleeflosje
Berichten: 22
Geregistreerd: 02-02-18
Woonplaats: :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 22:30

“Dat klopt, dat is ook niet toegestaan op wedstrijden. Omdat mensen er eventueel ‘troep’ onder kunnen stoppen zodat het paard zijn benen hoger optilt.”

Ahh okee! Dankjewel voor je antwoord!!

Two Feet Move Your Body, Four Feet Move Your Soul... ~Flosje~

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:41

Punz schreef:
Uitspraak van een dierenarts:
Bandages in de kleur van het dekje zijn leuk voor de verkoop foto's. Verder doen ze niets... behalve schadelijk zijn voor de pezen dan... Want dat is een feit..


Daar ben ik het mee eens, heb het ooit gedaan met een fotoshoot omdat het zo mooi staat. Verder heb ik er een week mee gereden doordat mijn paard een flinke wond had van kapotte peesbeschermers (toen ik haar kocht) ze moest dit aan omdat anders de wond elke keer openging.

Nu gaat er niks meer om de benen aangezien ze zichzelf niet aantikt o.i.d.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Feit of Fabel: Kreupelheid door bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:00

half mee eens.
ik gebruik momenteel bij "zware" trainingen alleen aan de achterbenen ELASTISCHE bandages. Paard heeft door haar bouw last van de peesschedes, jammer genoeg dus achter moeten komen met een blessure :/ |
De bandages werken als het ware als steunkousen, om het vocht beter door te vloeien.
Bult op haar kogel is merkbaar minder dik met bandages dan zonder.
Natuurlijk wordt het dan wel afgebouwd om straks ook zonder bandages te kunnen rijden.
Verder is het wel van belang voor kwalitatief goede spullen. Zag een heleboel onderlappen die ik niet zou willen gebruiken. heb het liefst mn badstoffen en katoen. Blijft het been heel mooi droog onder.

So is the time, The time will be, Being a human, Humanize ME!!!

[VVDD] Fenja heeft een eigenschap van sneeuw ontdekt

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Feit of Fabel: Kreupelheid door bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:10

Hoe zit dit dan met peesbeschermers, worden die dan niet te heet heel snel. Zeker bij paarden met al sokken. Aangezien ze op dezelfde plek zitten als bandages.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:14

ladypaard schreef:
half mee eens.
ik gebruik momenteel bij "zware" trainingen alleen aan de achterbenen ELASTISCHE bandages. Paard heeft door haar bouw last van de peesschedes, jammer genoeg dus achter moeten komen met een blessure :/ |
De bandages werken als het ware als steunkousen, om het vocht beter door te vloeien.
Bult op haar kogel is merkbaar minder dik met bandages dan zonder.
...



Het gebruik van een (stal)bandage als 'steunkous' werkt wel om het vocht niet op die plaats te laten ophopen.
Maar werkelijk is het een symptoombestrijding, het vocht wordt eigenlijk omhoog geduwd in het been en krijgt geen kans meer te zakken naar de kogel.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:22

Suzanne F. schreef:
20 jaar geleden reed iedereen met bandages. Tegenwoordig zie je het steeds minder. Inderdaad door de warmte ophoping. Beter zijn goede ademende beenbeschermers.

Maar hoeveel kreupele paarden zag je er door?
Ik ken er geen 1.
Net zo min als bij de goedkope neopreen peesbeschermers.

Ik zie wel paarden enorm scheef en op de voorhand gereden worden, ik geloof best dat die wel dikke kans hebben op blessures. Ook zonder beschermers.

Ik denk dat het beschermers verhaal altijd dik opgeblazen word en daarom de profs er nog wel steeds mee durven rijden.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:44

bruintje123 schreef:
Suzanne F. schreef:
20 jaar geleden reed iedereen met bandages. Tegenwoordig zie je het steeds minder. Inderdaad door de warmte ophoping. Beter zijn goede ademende beenbeschermers.

Maar hoeveel kreupele paarden zag je er door?
Ik ken er geen 1.
Net zo min als bij de goedkope neopreen peesbeschermers.

Ik zie wel paarden enorm scheef en op de voorhand gereden worden, ik geloof best dat die wel dikke kans hebben op blessures. Ook zonder beschermers.

Ik denk dat het beschermers verhaal altijd dik opgeblazen word en daarom de profs er nog wel steeds mee durven rijden.


Oh ja, zeker wel. Blessures krijg je eerder door verkeerd trainen dan door bandages.
Maar toch gaf pezen expert Hans van Schie 20 jaar geleden al aan dat bandages slecht zijn voor de pezen. Maar dat was uitstrekken ook. Je moet een paard toch trainen he. Maar niet teveel laten uitstrekken zei hij.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Kabayo

Berichten: 13870
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Feit of Fabel: Kreupelheid door bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:05

Ik gebruik ze alleen in de prijsuitreiking in de baan. Dus hoogstens een kwartiertje.
Vins het vooral te veel werk :Y)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:01

Kelly_ann schreef:
ladypaard schreef:
half mee eens.
ik gebruik momenteel bij "zware" trainingen alleen aan de achterbenen ELASTISCHE bandages. Paard heeft door haar bouw last van de peesschedes, jammer genoeg dus achter moeten komen met een blessure :/ |
De bandages werken als het ware als steunkousen, om het vocht beter door te vloeien.
Bult op haar kogel is merkbaar minder dik met bandages dan zonder.
...



Het gebruik van een (stal)bandage als 'steunkous' werkt wel om het vocht niet op die plaats te laten ophopen.
Maar werkelijk is het een symptoombestrijding, het vocht wordt eigenlijk omhoog geduwd in het been en krijgt geen kans meer te zakken naar de kogel.

En dus werkt het prima :).
Peesschede staan onder druk. Dus dat moet gewoon met training beter worden. ( En na de training witte olie)
Blessure was een scheurtje in het kapsel,waardoor er spul naar buiten is gedrukt. En daar wil je dus geen extra ophoping van vocht.

So is the time, The time will be, Being a human, Humanize ME!!!

[VVDD] Fenja heeft een eigenschap van sneeuw ontdekt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers