Pony correct leren nagefelijk te laten rijden (hoe?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

horsesxme
Berichten: 67
Geregistreerd: 06-04-17
Woonplaats: Rotterdam

Pony correct leren nagefelijk te laten rijden (hoe?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 23:15

Hallo allemaal,
Ik heb nu een aantal maanden een verzorgpony die een erg druk en schrikkerig beestje was.
Nu heb ik het schrikkerige en het drukke er al zo goed als uit en wil hem wat meer dressuur aanleren.

Ik ben bezig om hem nu de schouder binnenwaarts, buitenwaarts, wijken beiden kanten aan te leren. Dit pakt hij al heel goed op.

Voltes worden ook steeds mooier rond.

Het punt is nu, dat ik hem wel eens nagefelijk heb zien lopen en ik dat veel te streng er uit vind zien. Zijn hoofd zit dan echt op zijn borst en hij is helemaal niet ontspannen.

Hoe leer ik hem nu het best nagefelijk lopen?

!!!Ik rijd bitloos!!!

(Natuurlijk pas zodra hij zijn huidige projecten zoals schouder binnenwaarts etc helemaal onder de knie heeft)

Esmee: voor altijd in mijn hart
Kyara: mijn kleine prinsesje


MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:18

Ik zou bij nagefelijkheid beginnen.Krijg je les?
Hoe rijdt je schouderbinnenwaarts?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

horsesxme
Berichten: 67
Geregistreerd: 06-04-17
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 23:35

Gillbo schreef:
Ik zou bij nagefelijkheid beginnen.Krijg je les?
Hoe rijdt je schouderbinnenwaarts?


Ik heb jaren les gehad maar ben gestopt (ben nu 17 stopte met jaar of 13) aangezien ze me verder niks wouden/konden leren. Heb de rest mezelf aangeleerd.

Ik rijd de schouder binnenwaarts met licht been aandrukken en een beetje wending in 1 hand. Niet te ver van de hals en kneepjes.

Esmee: voor altijd in mijn hart
Kyara: mijn kleine prinsesje

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Pony correct leren nagefelijk te laten rijden (hoe?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:52

Dan is het misschien een leuk idee om weer les te nemen.
Daar leer je, met de juiste instructeur, heel veel.
Meer dan van een pc af lezen hoe het zou moeten

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

YB_VD
Berichten: 31
Geregistreerd: 28-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:58

Citaat:
Ik rijd de schouder binnenwaarts met licht been aandrukken en een beetje wending in 1 hand. Niet te ver van de hals en kneepjes.


Wat bedoel je precies? Welk been leg je aan (binnen of buiten) en wat doe je precies met welke teugel (binnen of buiten)? Bij het rijden van schouderbinnenwaarts hebben namelijk beide handen en beide benen een functie.

Ik denk inderdaad dat een goede instructrice erg belangrijk is. Nagefelijkheid en andere dressuurmatige oefeningen zijn geen dingen die je kunt leren uit een boekje of door naar andere mensen te kijken (dit kan althans wel helpen als extra kennis, maar niet hoe je het leert), maar dit moet je meer 'voelen'. Het is belangrijk dat deze oefeningen correct worden uitgevoerd en ook daadwerkelijk iets toevoegen aan de training inplaats van 'het ziet er zo mooi uit'. En als het paard te diep loopt, vanuit achteren goed voorwaards rijden (klinkt een beetje gek :') , een actieve achterhand zodat hij niet achter het bit gaat lopen of juist hangen)
Laatst bijgewerkt door YB_VD op 19-02-18 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Seventeen
Berichten: 1199
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:05

horsesxme schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb nu een aantal maanden een verzorgpony die een erg druk en schrikkerig beestje was.
Nu heb ik het schrikkerige en het drukke er al zo goed als uit en wil hem wat meer dressuur aanleren.

Ik ben bezig om hem nu de schouder binnenwaarts, buitenwaarts, wijken beiden kanten aan te leren. Dit pakt hij al heel goed op.

Voltes worden ook steeds mooier rond.

Het punt is nu, dat ik hem wel eens nagefelijk heb zien lopen en ik dat veel te streng er uit vind zien. Zijn hoofd zit dan echt op zijn borst en hij is helemaal niet ontspannen.

Hoe leer ik hem nu het best nagefelijk lopen?

!!!Ik rijd bitloos!!!

(Natuurlijk pas zodra hij zijn huidige projecten zoals schouder binnenwaarts etc helemaal onder de knie heeft)


Dan is die allesbehalve nagevelijk!! Dan is achter de hand en waarschijnlijk ook nog eens achter het been. Nagevelijkheid is niet iets wat je jezelf of je paard in 1 dag aanleert. Als ik je hier zo zie typen over nagevelijkheid kan ik concluderen dat je het zelf ook nog nooit echt gezien en gevoeld hebt, mijn tip is dan ook; neem een goede lesgever buiten de manege om! Want het is echt gevoel!

Schouderbinnenwaarts is een goede oefening, net zoals wijken, om het (binnen)achterbeen te activeren en om het paard los te krijgen en voor het been, indien het op de juiste manier gebeurt. Wat gebeurt er met het hoofd van het paard en de aanleuning als je de oefening in gaat? Op hoeveel sporen loopt 'ie?

Echt, neem les want dit kan je niet alleen. :)

horsesxme
Berichten: 67
Geregistreerd: 06-04-17
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 00:06

Gillbo schreef:
Dan is het misschien een leuk idee om weer les te nemen.
Daar leer je, met de juiste instructeur, heel veel.
Meer dan van een pc af lezen hoe het zou moeten


Dat is natuurlijk zeker waar. Het punt is alleen dat ik daar geen geld voor heb. (Nooit gehad ook)
Vandaar dat ik mezelf dingen ben gaan aanleren. Maneges en leraren in de buurt zijn er, alleen kosten belachelijk veel geld en geven niet les op het niveau waar ik op zit. Naar mijn mening is het: trekken!! Hardere tik!! Nog een keer!! Been been been!!!
En dit is gebeurd bij elke leraar of manege waar ik ben geweest...
Vandaar

Esmee: voor altijd in mijn hart
Kyara: mijn kleine prinsesje

YB_VD
Berichten: 31
Geregistreerd: 28-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:12

Citaat:
Dat is natuurlijk zeker waar. Het punt is alleen dat ik daar geen geld voor heb. (Nooit gehad ook)
Vandaar dat ik mezelf dingen ben gaan aanleren. Maneges en leraren in de buurt zijn er, alleen kosten belachelijk veel geld en geven niet les op het niveau waar ik op zit. Naar mijn mening is het: trekken!! Hardere tik!! Nog een keer!! Been been been!!!
En dit is gebeurd bij elke leraar of manege waar ik ben geweest...
Vandaar


Ik snap dat geld een issue kan zijn, maar het is uiterst belangrijk bij dit soort oefeningen dat ze correct uit worden gevoerd. Is er niemand op stal die jou kan begeleiden of in ieder geval even kan meekijken?

xPabloBokt

Berichten: 9303
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:15

Als je je paard alleen gespannen met kin op de borst getrokken hebt zien lopen, heb je hem niet nageeflijk zien lopen.

Nagefelijkheid is imo niet iets wat je per definitie aanleert. Dat komt vanzelf als je je paard correct van voor naar achter rijdt. Als je paard in zijn lijf ontspant, zal hij zijn hoofd vanzelf laten zakken en over de rug gaan lopen. Dat heet nageeflijkheid. Wat jij hebt gezien is gewoon dwang en "geen gelul, in de krul". Heeft niks met die ontspanning te maken jammer genoeg -O-

Beste advies wat ik je kan geven is les te nemen bij een goede instructeur die je de correcte begeleiding kan bieden.

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Seventeen
Berichten: 1199
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:19

horsesxme schreef:
Gillbo schreef:
Dan is het misschien een leuk idee om weer les te nemen.
Daar leer je, met de juiste instructeur, heel veel.
Meer dan van een pc af lezen hoe het zou moeten


Dat is natuurlijk zeker waar. Het punt is alleen dat ik daar geen geld voor heb. (Nooit gehad ook)
Vandaar dat ik mezelf dingen ben gaan aanleren. Maneges en leraren in de buurt zijn er, alleen kosten belachelijk veel geld en geven niet les op het niveau waar ik op zit. Naar mijn mening is het: trekken!! Hardere tik!! Nog een keer!! Been been been!!!
En dit is gebeurd bij elke leraar of manege waar ik ben geweest...
Vandaar


Je bent 17, bijbaantje een optie? Vergeet niet dat dingen afleren moeilijker is dan aanleren. Naar mijn mening ben je dan ook niet bij een goede instructeur geweest. Zoek een goede, externe instructeur, dat is echt de enige tip want als ik je reacties zo lees heb je echt zo veel te leren en te voelen(!)

horsesxme
Berichten: 67
Geregistreerd: 06-04-17
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 00:53

Je bent 17, bijbaantje een optie? Vergeet niet dat dingen afleren moeilijker is dan aanleren. Naar mijn mening ben je dan ook niet bij een goede instructeur geweest. Zoek een goede, externe instructeur, dat is echt de enige tip want als ik je reacties zo lees heb je echt zo veel te leren en te voelen(!)[/quote]

Ik heb een bijbaan. 12,5 uur in de week maar daar moet ik alles van betalen. Sport kleren openbaar vervoer school vakanties ga zo maar door. Mijn ouders betalen niks. Maar daar gaat het nu niet over

Esmee: voor altijd in mijn hart
Kyara: mijn kleine prinsesje

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Pony correct leren nagefelijk te laten rijden (hoe?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 02:00

Je bent op je 13e gestopt met lessen, dus na wat, 5/6 jaar les? Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar goede instructie, want je hebt nog zoveel te leren! Ik rijd nu zo'n 24 jaar paard en les (en leer!) nog steeds.
Lessen zijn inderdaad niet echt goedkoop, maar je hoeft natuurlijk niet meteen elke week te lessen.

Wat iedereen boven mij ook zegt, het is leuk om oefeningen te doen met je paard, maar dan moet je ze wel goed uitvoeren. Anders wordt je paard er niet beter van, maar rijd je hem juist stuk.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Re: Pony correct leren nagefelijk te laten rijden (hoe?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 07:00

Zoals TinGu benoemd, hoef je niet iedere week les te nemen. Is het geen optie om te kijken op bokt markt of marktplaats of er geen instructeur/instructrice is, die bereid is wat verder te reizen? Betaal je wel reiskosten waarschijnlijk. Maar hopelijk dat je dan zo wel bij iemand uitkomt die jou kan helpen, misschien zelfs nog goedkoper ook.

Kom je hier vaker? <<)

horsesxme
Berichten: 67
Geregistreerd: 06-04-17
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 07:46

Calixae schreef:
Zoals TinGu benoemd, hoef je niet iedere week les te nemen. Is het geen optie om te kijken op bokt markt of marktplaats of er geen instructeur/instructrice is, die bereid is wat verder te reizen? Betaal je wel reiskosten waarschijnlijk. Maar hopelijk dat je dan zo wel bij iemand uitkomt die jou kan helpen, misschien zelfs nog goedkoper ook.


Dat is wel een goed idee. Hoe weet je of een lesgever een goede dan is?

Esmee: voor altijd in mijn hart
Kyara: mijn kleine prinsesje

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 07:59

horsesxme schreef:
Calixae schreef:
Zoals TinGu benoemd, hoef je niet iedere week les te nemen. Is het geen optie om te kijken op bokt markt of marktplaats of er geen instructeur/instructrice is, die bereid is wat verder te reizen? Betaal je wel reiskosten waarschijnlijk. Maar hopelijk dat je dan zo wel bij iemand uitkomt die jou kan helpen, misschien zelfs nog goedkoper ook.


Dat is wel een goed idee. Hoe weet je of een lesgever een goede dan is?


In welke regio zit je? Misschien kunnen wij je helpen aan goede instructie.
Ik heb weleens gewoon iemand laten komen waar ik goede verhalen over heb gelezen en dan Kun je zelf bepalen of het bij je past of niet.

Volg de avonturen van Ami, Lookie en mij op instagram: http://www.instagram.com/trotter_amidepapion

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pony correct leren nagefelijk te laten rijden (hoe?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:29

Niemand is ooit uitgeleerd! Op welk niveau dan ook. Ik zou er voor kiezen om dan minder vaak les te hebben en de dingen op een goede manier te leren (voor allebei is dat beter) dan zelf vanalles te gaan proberen en te kijken hoe dat uitpakt. Eenmaal iets fout aangeleerd is lastiger af te leren dan het in 1x goed te doen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:36

horsesxme schreef:
Gillbo schreef:
Dan is het misschien een leuk idee om weer les te nemen.
Daar leer je, met de juiste instructeur, heel veel.
Meer dan van een pc af lezen hoe het zou moeten


Dat is natuurlijk zeker waar. Het punt is alleen dat ik daar geen geld voor heb. (Nooit gehad ook)
Vandaar dat ik mezelf dingen ben gaan aanleren. Maneges en leraren in de buurt zijn er, alleen kosten belachelijk veel geld en geven niet les op het niveau waar ik op zit. Naar mijn mening is het: trekken!! Hardere tik!! Nog een keer!! Been been been!!!
En dit is gebeurd bij elke leraar of manege waar ik ben geweest...
Vandaar


Op welk niveau zit je dan zelf? Ik denk dat ze hun diploma wel hebben en ietsjes verder zijn dan jij.
Is er niemand op stal bij wie je af en toe kunt lessen?

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:39

horsesxme schreef:
Gillbo schreef:
Ik zou bij nagefelijkheid beginnen.Krijg je les?
Hoe rijdt je schouderbinnenwaarts?


Ik heb jaren les gehad maar ben gestopt (ben nu 17 stopte met jaar of 13) aangezien ze me verder niks wouden/konden leren. Heb de rest mezelf aangeleerd.

Ik rijd de schouder binnenwaarts met licht been aandrukken en een beetje wending in 1 hand. Niet te ver van de hals en kneepjes.

:') ik ben bijna 51,rij vanaf m'n 6e en ben instructeur en heb nog steeds elke week les, en weet je? Ik leer nog steeds..
Alles wat ik jou hier zie posten doet m'n tenen krommen, je vind jezelf een hoger nivo hebben dan anderen, maar je hebt geen idee wat je aan het doen bent.
Nagevelijk met kin op de borst, kneepjes en de schouderbinnenwaarts zoals jij hem uitlegd, niet echt zoals het hoort. Ga investeren in les, en belangrijke daarbij, luister naar wat diegene je te vertellen heeft, en sta ervoor open. Succes

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Pony correct leren nagefelijk te laten rijden (hoe?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:29

Uitgeleerd ben je idd nooit. Je geeft aan tot je 13e les te hebben gehad en dat ze je nu niks meer kunnen leren? Op welk niveau heb jij dan les gehad, vraag ik me af?
Zoek een goede instructeur die bij jouw manier van rijden past. Die zijn er echt genoeg.
Ook al kan je niet wekelijks.
Want nu ga je de pony op een verkeerde manier dingen aanleren. En afleren is een stuk lastiger.
Waar een wil is, is een weg!

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Pony correct leren nagefelijk te laten rijden (hoe?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:39

Leuk dat je bitloos rijdt.

Dressuur begint volgens mij met dingen zoals ontspanning en vertrouwen. (Dat vergeten veel mensen en jouw opmerking over 'dat je de schrikkerigheid er uit hebt eb dressuur wil gaan doen' vind ik dus raar klinken.)

Verder sluiit ik mij aan bij: neem les bij een goede instructeur, houd op met die huidige 'schouderbinnenwaarts' en bedenk dat nagefelijkheid geen 'projectje' is, net zo min als SB dat is.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Pony correct leren nagefelijk te laten rijden (hoe?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:44

Nageeflijk rijden is niet iets wat je aanleert. Het is geen oefening.
Nageeflijkheid komt als een paard correct, (!!) van achter naar voren, in balans over de rug kan en gaat lopen. Nageeflijk zijn is het gevolg van goed rijden. Het lijf en de benen moeten goed zijn, dan komt dehals en de nek vanzelf.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:46

knollentuin schreef:
horsesxme schreef:


Ik heb jaren les gehad maar ben gestopt (ben nu 17 stopte met jaar of 13) aangezien ze me verder niks wouden/konden leren. Heb de rest mezelf aangeleerd.

Ik rijd de schouder binnenwaarts met licht been aandrukken en een beetje wending in 1 hand. Niet te ver van de hals en kneepjes.

:') ik ben bijna 51,rij vanaf m'n 6e en ben instructeur en heb nog steeds elke week les, en weet je? Ik leer nog steeds..
Alles wat ik jou hier zie posten doet m'n tenen krommen, je vind jezelf een hoger nivo hebben dan anderen, maar je hebt geen idee wat je aan het doen bent.
Nagevelijk met kin op de borst, kneepjes en de schouderbinnenwaarts zoals jij hem uitlegd, niet echt zoals het hoort. Ga investeren in les, en belangrijke daarbij, luister naar wat diegene je te vertellen heeft, en sta ervoor open. Succes


Ik gok dat TS het over manege(groeps)les heeft. Dan is het zeker mogelijk dat je op een gegeven moment niet veel meer bijleert.. Dat betekent zeker niet dat je bent uitgeleerd, maar het kan wel betekenen dat je op de manege niet veel meer bijleert. Dan is het tijd om naar andere opties te kijken, zoals een bijrijdpaard waar je privéles mee kan krijgen. Wat TS nu dus (hopelijk) heeft.

TS, kin op de borst (en niet ontspannen) is geen nageeflijkheid maar puur in de krul trekken. Nageeflijkheid leer je in meerdere stappen.. Allereerst moet je paard zacht zijn voor de hulpen, dus ook het bit/ neus/ hoofd (ik noem het nu maar even het bit ook al rijdt je bitloos, praat wat makkelijker). In principe zou het geen verschil moeten maken of je nou met bit of zonder bit rijdt. Het zacht maken voor het hoofd kan je ze zelfs op de grond al aanleren.. Dus pas als je paard zonder enige vorm van staken naar je hand luistert (lateral flex, vertical flex, remmen, achteruit etc), dan kan je pas naar de nageeflijkheid toe werken. Eerst leer je ze dus aan zacht te zijn voor je hand. Je begint klein; stilstaand, dan stap, draf, galop. Als hij helemaal fijn is voor het hoofd, maar ook voor elk ander lichaamsdeel, pas dan kan je de beruchte van achter naar voren rijden doen. Als je eerst al van achter naar voren gaat rijden, heb je een paard die nog super hard in de mond is en heb je alsnog geen goed ontspannen paard. Als je bij het zacht maken van het hoofd blijft, krijg je een paard die z'n achterhand niet gebruikt.
En dat zachtmaken voor de mond/ hoofd gebeurt in rust.. Ga absoluut niet lopen trekken, zagen, kneepjes etc. Soms een keer een kneepje van 'hé ga eens van dat bit af' is natuurlijk oke, dat doe ik ook wel eens. Maar je releast de druk dan ook direct wanneer je paard van het bit af gaat.
Zoals je ziet is het niet iets wat je 123 aanleert.. Het is iets wat je aan moet leren en dat gaat niet zomaar. Kortom, zoek gewoon een goede instructeur :)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Pony correct leren nagefelijk te laten rijden (hoe?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:42

Wat ook erg leuk is is om een clinic te volgen, hier op Bokt komt er nog weleens wat voorbij.
Of noem je regio en misschien zit er een fijne instructrice in de buurt

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

horsesxme
Berichten: 67
Geregistreerd: 06-04-17
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 20:04

Calixae schreef:
Zoals TinGu benoemd, hoef je niet iedere week les te nemen. Is het geen optie om te kijken op bokt markt of marktplaats of er geen instructeur/instructrice is, die bereid is wat verder te reizen? Betaal je wel reiskosten waarschijnlijk. Maar hopelijk dat je dan zo wel bij iemand uitkomt die jou kan helpen, misschien zelfs nog goedkoper ook.


Ik zit in regio zuid-holland

Dat is wel een goed idee. Hoe weet je of een lesgever een goede dan is?[/quote]

In welke regio zit je? Misschien kunnen wij je helpen aan goede instructie.
Ik heb weleens gewoon iemand laten komen waar ik goede verhalen over heb gelezen en dan Kun je zelf bepalen of het bij je past of niet.[/quote]

Esmee: voor altijd in mijn hart
Kyara: mijn kleine prinsesje

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Pony correct leren nagefelijk te laten rijden (hoe?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:33

Waar in zuid-Holland?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sinnekinne en 12 bezoekers