To be or not to be: Donor.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405


Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 22:29

Er lopen inmiddels diverse topics op Bokt en nog veel meer buiten Bokt bij al de ander vormen van media. Het onderwerp is veelal het "Ik wil zelf de keuze maken." of "Geen keuze is ook een keuze." en zelfs "Baas in eigen lijf." wat allemaal behoorlijk pittige uitspraken zijn.

Zelf heb ik binnen dit onderwerp een duidelijke mening, die hier delen lijkt me niet relevant maar ik ben i.i.g. pro. Ik zie naast bovenstaande meningen een hoop andere zaken, eentje ontbreekt er in mijn optiek: Zelf geen donor zijn maar evt. wél organen willen ontvangen indien nodig.

Hoe denkt Bokt hier over?

Uiteraard heb ik het hier over de doelgroep die zelf volledig in staat in tot deze keuze.

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:33

Er zijn genoeg redenen voor mensen om geen donor te willen zijn, dus van mij mag iedereen die een orgaan nodig heeft er een ontvangen.

Bovendien is het tegen alle regels om mensen die geen donor zijn te verbieden om een donororgaan te ontvangen. Vrijheid van mening, godsdienst en zelfbeschikking over je lichaam.

Dit hele donor gedoe begint uit de hand te lopen, ook op bokt. Hoeveel topics zijn er wel niet over hetzelfde onderwerp?

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:36

Ik ben zeer teleurgesteld dat het recht van lichamelijke integriteit (Art 11 van de grondwet) van 17 miljoen Nederlanders door het gootje is gespoeld.

Ook dat homo's geen bloed mogen geven, maar wél organen...


Belachelijk...ongeloof...frustratie...


Toch ben ik donor sinds 2009...
Maar voor hoelang weet ik niet meer...

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:39

Jolliegirl schreef:
Ik ben zeer teleurgesteld dat het recht van lichamelijke integriteit (Art 11 van de grondwet) van 17 miljoen Nederlanders door het gootje is gespoeld.

Ook dat homo's geen bloed mogen geven, maar wél organen...


Belachelijk...ongeloof...frustratie...


Toch ben ik donor sinds 2009...
Maar voor hoelang weet ik niet meer...


Huh dat heb ik nog nooit gehoord. Mogen homo’s geen bloed geven? :wow:

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:40

Ik ben donor, maar het zou mij eerlijk gezegd tegenstaan om een deel van mijn lijf te geven aan iemand die niet hetzelfde voor mij (of een ander uiteraard!) zou doen.

Niks geven = niks ontvangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:41

Ik wil geen donor zijn en wil ook geen organen ontvangen. Ik heb het al in een ander topic gedeeld, maar wij kennen iemand met een donorhart, en als ik hoor hoe hij leeft zou ik het zelf ook niet willen. Elke dag 57 pillen, mag niet lang van huis en kan nooit op vakantie, is arbeidsongeschikt, etc... Lijkt me niets. :n


Daarbij vind ik het ook nog eens een enorm eng idee om iets in mijn lichaam te hebben wat niet van mij is. Ik zou het niet willen.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:42

Tja, waarom zou je als niet donor niet mogen ontvangen? Iedereen heeft zijn redenen om wel of niet te geven. Dat kan los staan van wel of niet willen ontvangen. En als niet donors niet mogen ontvangen, hoeven niet rokers dan niet meer te betalen voor rokers met longkanker? Niet skiërs voor mensen die met een botbreuk naar huis vervoerd moeten worden? Dan wordt het verdraaid lastig om de verzekeringen uit te pluizen wie waar voor opdraait en wie war geen gebruik van mag maken.

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:43

Geen orgaandonor betekend voor mij ook niks ontvangen. Want waarom zou jij niks geven maar wel mogen ontvangen terwijl er nog weet ik hoeveel mensen wachten die wel willen geven na overlijden.
Ik ben trouwens vanzelfsprekend mening bij mensen die ooit hulpverleners wat aan hebben gedaan dat die geen hulp meer moeten krijgen maar dat is een andere discussie.

Ik ben zelf vanaf mijn 18de gelijk donor geworden.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:43

Ik vind dat als je zelf om welke reden dan ook de keuze maakt om geen donor te zijn, je ook niet kunt verwachten dat een ander die keuze wel maakt. Niet geven = niet ontvangen

Als het geen keuze is maar je bijvoorbeeld door medicijngebruik niet mag geven vind ik het wat anders.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:43

Gevoelsmatig zeg ik absoluut heel stellig: niet doneren is niet ontvangen.
Verstandelijk zeg ik: het moet los van elkaar staan. De keuze om donor te zijn impliceert dat dit onconditioneel is, anders kun je beter kiezen voor een nee. En de keuze om wel te willen ontvangen maar niet willen doneren is in principe een individuele afweging waar een ander niets mee te maken heeft cq. over zeggen heeft.

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:47

SavannahNx schreef:
Jolliegirl schreef:
Ik ben zeer teleurgesteld dat het recht van lichamelijke integriteit (Art 11 van de grondwet) van 17 miljoen Nederlanders door het gootje is gespoeld.

Ook dat homo's geen bloed mogen geven, maar wél organen...


Belachelijk...ongeloof...frustratie...


Toch ben ik donor sinds 2009...
Maar voor hoelang weet ik niet meer...


Huh dat heb ik nog nooit gehoord. Mogen homo’s geen bloed geven? :wow:



Nee.
Die worden geweigerd.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:51

Iedereen heeft het recht niet te geven. Maar ik heb ook het recht dat zéér egoïstisch te vinden.

Een verandering in het systeem is gewoon hard nodig. En hé, dat word niet gedaan om de tegenstanders te pesten. Dat word gedaan om zieke mensen te helpen. ;)

Ik vind oprecht dat iedereen die als niet-donor geregistreerd staat, onderaan alle lijsten mag blijven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:52

Ik vind het donorschap geen ruilhandel. Je bent donor omdat je na je dood graag iemand wil helpen zijn of haar leven te kunnen voortzetten in betere/goede gezondheid.

Of iemand wel of geen donor is en wat de reden van die personen zijn, is voor mij niet relevant. Ik ben donor omdat ik het een fijn idee vind iemand te kunnen helpen. Niet omdat ik omdat ik donor ben ook automatisch zou mogen ontvangen. Zo werkt dat niet.

Daarnaast, is het niet zo dat als je eenmaal een donatie ontvangen hebt, je als donateur uitgesloten bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:52

Jolliegirl schreef:
SavannahNx schreef:


Huh dat heb ik nog nooit gehoord. Mogen homo’s geen bloed geven? :wow:



Nee.
Die worden geweigerd.



Correctie: Homo's mogen alleen bloed doneren als ze het jaar eraan voorafgaand geen sex hebben gehad.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:55

Palmera schreef:
Iedereen heeft het recht niet te geven. Maar ik heb ook het recht dat zéér egoïstisch te vinden.

Een verandering in het systeem is gewoon hard nodig. En hé, dat word niet gedaan om de tegenstanders te pesten. Dat word gedaan om zieke mensen te helpen. ;)

Ik vind oprecht dat iedereen die als niet-donor geregistreerd staat, onderaan alle lijsten mag blijven
.


Dus je wilt zieke mensen helpen, maar alleen als die zich gedragen zoals jij dat wilt? Als je wilt geven moet dat onconditioneel zijn vind ik. Je kunt nu eenmaal geen eisen stellen. Vind je het als ruiter die een cap draagt ook jammer dat mensen met hersenletsel door het niet dragen van een cap hun onkosten vergoed krijgen? Klinkt net zo krom toch maar komt op hetzelfde neer.

E_C
Berichten: 292
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:57

Helemaal geen weefsel en bloed inderdaad als ze een jaar geen gemeenschap gehad hebben. Dit is voor een aantal van mijn vrienden een reden om donorschap te weigeren totdat ze wel altijd bloed/weefsel mogen doneren

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:57

Resistance schreef:
Jolliegirl schreef:

Nee.
Die worden geweigerd.



Correctie: Homo's mogen alleen bloed doneren als ze het jaar eraan voorafgaand geen sex hebben gehad.

Ja en dat komt er dus in de praktijk in bijna alle gevallen gewoon op neer dat homo's niet mogen doneren... Een jaar geen seks, kom op zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:59

Palmera schreef:
Iedereen heeft het recht niet te geven. Maar ik heb ook het recht dat zéér egoïstisch te vinden.

Een verandering in het systeem is gewoon hard nodig. En hé, dat word niet gedaan om de tegenstanders te pesten. Dat word gedaan om zieke mensen te helpen. ;)

Ik vind oprecht dat iedereen die als niet-donor geregistreerd staat, onderaan alle lijsten mag blijven.



Vind je het ook egoïstisch wanneer een vrouw geen seks wil met een man? Want die kant ga je namelijk ietwat op. Het gaat hier niet om zomaar een voorwerp maar om een lichaamsdeel. Als jij het egoïstisch vind dat ik liever niet heb dat mijn organen uit m'n EIGEN lichaam worden gehaald, dan kan je het net zo goed egoïstisch vinden dat ik liever geen seks heb met die vent die me een drankje aanbiedt. Of je nou leeft of dood bent; mensen horen van je af te blijven wanneer je dat liever niet hebt, en ben je niet egoïstisch. Waarom is het dan wel egoïstisch als je liever niet hebt dat je organen uit je lichaam worden gehaald? Ik ben niet op deze wereld gekomen om een ander z'n leven te redden, he. ;) Donorschap bestaat enkel omdat de mensheid "slim" genoeg is om het te bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:59

_San87_ schreef:
Resistance schreef:



Correctie: Homo's mogen alleen bloed doneren als ze het jaar eraan voorafgaand geen sex hebben gehad.

Ja en dat komt er dus in de praktijk in bijna alle gevallen gewoon op neer dat homo's niet mogen doneren... Een jaar geen seks, kom op zeg.


Ik zeg ook absoluut niet dat ik het er mee eens ben! Ik vind het belachelijk.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 23:00

Resistance schreef:
Jolliegirl schreef:
Nee.
Die worden geweigerd.



Correctie: Homo's mogen alleen bloed doneren als ze het jaar eraan voorafgaand geen sex hebben gehad.
Wat overigens ook geldt voor vrouwen die binnen de afgelopen 12 maanden seks hebben gehad met een man die seks heeft gehad met mannen.

De reden waarom ik vrijwel nergens voor in aanmerking kom wat betreft donor, zonde want mijn bloedgroep is AB.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:01

Resistance schreef:
_San87_ schreef:

Ja en dat komt er dus in de praktijk in bijna alle gevallen gewoon op neer dat homo's niet mogen doneren... Een jaar geen seks, kom op zeg.


Ik zeg ook absoluut niet dat ik het er mee eens ben! Ik vind het belachelijk.

Zie het als aanvulling, niet als aanval :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:02

_San87_ schreef:
Resistance schreef:


Ik zeg ook absoluut niet dat ik het er mee eens ben! Ik vind het belachelijk.

Zie het als aanvulling, niet als aanval :D.


Ik snap het! :D Zie het niet als aanval, haha. Maar voor het geval dat het verkeerd begrepen werd.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 23:03

Ceffyl schreef:
Palmera schreef:
Iedereen heeft het recht niet te geven. Maar ik heb ook het recht dat zéér egoïstisch te vinden.

Een verandering in het systeem is gewoon hard nodig. En hé, dat word niet gedaan om de tegenstanders te pesten. Dat word gedaan om zieke mensen te helpen. ;)

Ik vind oprecht dat iedereen die als niet-donor geregistreerd staat, onderaan alle lijsten mag blijven
.


Dus je wilt zieke mensen helpen, maar alleen als die zich gedragen zoals jij dat wilt? Als je wilt geven moet dat onconditioneel zijn vind ik. Je kunt nu eenmaal geen eisen stellen. Vind je het als ruiter die een cap draagt ook jammer dat mensen met hersenletsel door het niet dragen van een cap hun onkosten vergoed krijgen? Klinkt net zo krom toch maar komt op hetzelfde neer.
Ja en nee, persoonlijk zou ik het ook een beetje wrang vinden als mijn longen naar een COPD patiënt gaan die dit is vanwege jarenlang roken.

In de basis heeft iedereen het recht om te beschikken over zijn eigen lichaam, hier ben ik groot voorstander van. Ook van het feit dat de overheid niet alles hoeft te bepalen, de meeste mensen zijn nog altijd prima zelf in staat om keuzes te maken.

Wat mij echter persoonlijk steekt is het feit dat er dus mensen zijn die hun organen niet af willen staan, om de meest uiteenlopende redenen maar zelf, indien nodig, wel graag een orgaan zouden willen ontvangen.

Dan kom je, in mijn optiek, toch ethisch met jezelf in de knoop?

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:09

Nee, ik zie het niet als ruilhandel. Ik zie het als: jij kunt dankzij een orgaan tóch je leven voortzetten. Maar als jij 30 jaar later overlijd gun je dat een ander niet? Zo kijk ik ertegen aan.

Resistance: je vergelijking met seks slaat kant noch wal. Het is nogal een verschil of je bij leven wel/geen seks hebt omdat/terwijl je dat wel/niet wilt, of na je overlijden een lichaamsdeel wat je logischerwijs niet meer gebruikt afstaat aan iemand die nog 20 jaar verder kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:13

Palmera schreef:
Nee, ik zie het niet als ruilhandel. Ik zie het als: jij kunt dankzij een orgaan tóch je leven voortzetten. Maar als jij 30 jaar later overlijd gun je dat een ander niet? Zo kijk ik ertegen aan.

Resistance: je vergelijking met seks slaat kant noch wal. Het is nogal een verschil of je bij leven wel/geen seks hebt omdat/terwijl je dat wel/niet wilt, of na je overlijden een lichaamsdeel wat je logischerwijs niet meer gebruikt afstaat aan iemand die nog 20 jaar verder kan.



Nee, dat jij het egoïstisch vindt om geen donor te zijn slaat kant noch wal. Dat jij wel donor bent vind ik heel knap, respect. Maar ik wil het niet, en daar heb ik mijn eigen redenen voor (nee, geen horrorverhalen). Daar heb jij niets over te vinden; dat zijn jouw zaken niet.