Paard breekt de tent af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:38

Sunnda schreef:
Ts, sorry dat ik het zeg, maar wat dacht je toen je naar een stalling ging waar ze maar een half uur buiten mogen? Als ik het maar naar mijn zin heb?

Triest voor het paard weer zeg.
Snap prima dat die dat niet pikt.

Helaas pikken duizenden paarden het wel.
En dan denken die dozen van baasjes dat het paard wel gelukkig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:07

Ik zou even een stapje terugdoen en jouw wensen scheiden van de wensen van je paard. En omdat je paard nu het meeste lijdt onder de situatie gaan haar wensen even voor. Dus nu eerst op zoek gaan naar een stal waar je paard lekker naar buiten kan met vriendjes en een fijne box heeft. De rest is allemaal niet belangrijk. Zodra zij een plekje heeft waar ze gewoon paard kan zijn, kun je gaan zoeken naar een plek die aan jóuw wensen voldoet, dus met die bak en dat bos enz. Dan maakt het ook niet meer uit hoe lang die zoektocht duurt, want tot je die perfecte stal hebt gevonden staat je paard in elk geval ergens gelukkig en veilig te wezen, en dat is het allerbelangrijkst.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:05

TS: Wat een rare reactie.. Waarom zou ik dat tegen iedereen op die stal staat moeten zeggen? Tuurlijk ik vind het van hun net zo egoïstisch om daar te staan. En ja egoïstisch omdat je een paard wil voor jezelf maar schijnbaar niet op een paardvriendelijke manier kunt houden. Maar weetje het is niet dat als er mensen op die manier een paard houden dat jij dat dan ook maar moet doen en het dan maar oké is?

Maargoed zoek maar rustig verder naar een stalling. Doe lekker rustig aan en geniet van pony!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:13

Ik zie een hoop problemen voorbij komen bij jouw paard TS. En in een korte tijd. Vastpakken op het bit, stalondeugden en wat niet meer. Je paard geeft iets aan en ga daar eerst eens goed naar kijken. Ik zag een opmerking voorbij komen van een bokker en sluit me daarbij aan: zet je paard lekker op het land in een kudde en stop voorlopig met rijden. Laat haar doorlichten en behandelen en ga dan rustig op zoek naar een andere stal. Begin dan met grondwerk, vertrouwen opbouwen en ga daarna voorzichtig rijden. Doorgaan op de manier zoals je nu bezig bent is niet de oplossing.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:55

Het vastpakken doet ze niet meer sinds ik daar van een stalgenoot tips tegen heb gehad. Ik deed zelf iets fout.

Rijden van de da max 3 keer per week en de rest iets anders doen. Vandaag bijvoorbeeld heb ik een staprit in het bos gemaakt. En daar genoot ze erg van. Daarna nog lekker 4u naar buiten geweest met een vriendje waar ze dol op is. Ze heeft dat vriendje sinds kort en ze zijn erg schattig samen. :)

Ik ben gister voor iets anders bij de da geweest en heb advies gevraagd. De osteopaat eerbij was verstandig en ze heeft dus verteld dat ik het rijden moet beperken tot 3 keer per week en de rest van de week iedere dag iets anders doen waarbij ze wel haar dagelijkse beweging krijgt. Bijvoorbeeld longeren of extra lang buiten. Of met haar gaan wandelen. :)

En ze zou, toen ik rond ging kijken voor stalling, overdag gewoon naar buiten kunnen en dat hebben ze dus sindskort teruggeschroeft. In de zomer gaat ze zo'n duur landje delen met haar vriendje als ze dan nog hier staat.
Als ik heel langzaam singel gaat het ook beter. Vandaag gaf ze geen kick, dat was fijn!

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:12

Ts, hoe ver zou je willen reizen voor je paard? :)
Ik sta op een best fijne stallig met een aantal mensen die ook uit Amsterdam komen. Maar het is wel een stuk verder weg.

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:18

bartjeminoes schreef:
Eerlijk? Als ik geen geschikte stalling kon vinden voor mn paardje dan ging ie de deur uit.. naar een huisje wat goed is voor je paardje. Kom op, lees dit topic eens over en dan alsof het van iemand anders is. Benieuwd hoe je er dan over denkt

Rare oplossing. Je weet nooit wat een ander met je paard van plan gaat zijn. Wie weet komt het paard dan helemaa niet buiten. Ze heeft het nu zelf in de hand en zoals je leest zoekt ze ook een betere oplossing.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:57

Mies schreef:
bartjeminoes schreef:
Eerlijk? Als ik geen geschikte stalling kon vinden voor mn paardje dan ging ie de deur uit.. naar een huisje wat goed is voor je paardje. Kom op, lees dit topic eens over en dan alsof het van iemand anders is. Benieuwd hoe je er dan over denkt

Rare oplossing. Je weet nooit wat een ander met je paard van plan gaat zijn. Wie weet komt het paard dan helemaa niet buiten. Ze heeft het nu zelf in de hand en zoals je leest zoekt ze ook een betere oplossing.


Sorry hoor dit is echt onzin. Je kan best een goed thuis zoeken hoor. Je weten waar je paardje terecht komt. Ik zeg ook niet dat ie aan de eerste beste verkocht moet worden zonder dat je informatie hebt Hoe het paardje komt te staan ect.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:04

Mies schreef:
bartjeminoes schreef:
Eerlijk? Als ik geen geschikte stalling kon vinden voor mn paardje dan ging ie de deur uit.. naar een huisje wat goed is voor je paardje. Kom op, lees dit topic eens over en dan alsof het van iemand anders is. Benieuwd hoe je er dan over denkt

Rare oplossing. Je weet nooit wat een ander met je paard van plan gaat zijn. Wie weet komt het paard dan helemaa niet buiten. Ze heeft het nu zelf in de hand en zoals je leest zoekt ze ook een betere oplossing.


Ik lees: als je geen geschikte stalling kan vinden zou verkopen naar een geschikt adres beter zijn, zo’n raar advies is dat op zich niet.

Wil niet zeggen dat het nu direct moet wanneer nog niet alle opties bekeken zijn om het dier fijner te huisvesten.

De mogelijkheid dat ooit een toekomstige eigenaar het dier niet fijn kan managen/stallen, zou geen vrijbrief moeten zijn om zelf zeker het dier op een minder fijne plek te houden.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:08

Ik herken hier één van mijn paarden in.
Mijn paard werd rustig toen zij nauwelijks biks kreeg en toen ze in een stal kwam te staan waarbij ze niet veel naar buiten kon kijken. En met gesloten zijwanden. Dus geen contact met buurtpaarden.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:11

En is ze drachtig? ( kan ook gewoon hengstig zijn, sommige paarden krijgen dan een verdikking bij uier)
Ik zou toch ook uitkijken naar een andere stal. hoeveel km van je woonplaats zoek je? ik weet vrij veel stallen in Noord-Holland, misschien is er een tip bij voor je

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:27

Nee gelukkig niet drachtig, in het verleden waarschijnlijk wel meerdere veulens gehad. Ze zal binnenkort ook hengstig worden.
Ik ga mijn paard niet verkopen. Daarvoor koop ik geen paard. Ik vind verkopen grote onzin.
Ik ga binnenkort een weekend bij een particulier staan om te kijken of mijn paard dat accepteerd.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:29

2 nachten is lang genoeg voor een paard om zich ergens helemaal thuis en op zijn gemak te voelen?

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:32

Ik merk dat direct aan haar, ik ken haar het beste. Niemand op bokt kan beweren mijn paard beter te kennen als ikzelf lijkt mij.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:46

Het kan best zijn dat als ze op de goede plek staat ze een stuk rustiger is.
Ook zou ik kijken of ze niet teveel krachtvoer krijgt, als ze teveel energie heeft kan dat ook heel veel uitmaken.
Hopelijk kun je een goede stal vinden.
Er zijn nog best veel mogelijkheden hoor, ik weet niet precies waar je woont maar misschien is Oostzaan voor jou ook goed te bereiken?

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:51

Dat is helaas te ver.
Ze krijgt alleen ponybrok en suikervrije muesli qua krachtvoer. Geen melasse enzo.
Ik heb ook een uitloopbox geprobeerd maar ook dat ging niet. Ze is niet weg te krijgen bij dr buurmannen waarnaar ze staat te hinikken als ze weg zijn, en andersom.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:58

Hopelijk lukt het bij de particulier.
Misschien zijn er ook nog opties om iets rustgevends te geven, bepaalde kruiden ofzo, totdat ze wat meer gesetteld is.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:43

AmyPony schreef:
Ik merk dat direct aan haar, ik ken haar het beste. Niemand op bokt kan beweren mijn paard beter te kennen als ikzelf lijkt mij.


een paard heeft gemiddeld even veel weken nodig om zich ergens helemaal lekker te voelen (waar het goed is), als dat ze oud zijn.

met 2 dagen hebben ze eerder juist wat last van hun darmen en zijn ze eerder stil en teruggetrokken.. gewoon omdat ze veel nieuwe indrukken krijgen plus ander ruwvoer.. gemiddeld hebben paarden al 2 weken nodig om aan nieuw ruwvoer te wennen, omdat de bacteriepopulatie in de dikke darm specifiek ingesteld is op het goed verteren van het soort ruwvoer.. nieuw ruwvoer vergt aanpassing van de bacteriekolonie.

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:21

AmyPony schreef:
Ik merk dat direct aan haar, ik ken haar het beste. Niemand op bokt kan beweren mijn paard beter te kennen als ikzelf lijkt mij.


Ik wil je niet onderuit halen, maar as je zoveel topics moet openen met vragen over problemen met je paard ken j je paard helemaal niet zo goed als je beweert, daarbij durf ik te stellen dat je algemene paarden ervaring niet zo groot is. er worden hier veel goede tips gegeven, verdiep je er eens in.
Ik heb al eerder in je topics gepost dat je een probleem hebt dat alle topics omvat, je paard zit niet goed in d'r vel door huisvesting, management alles bij elkaar.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:06

Monique schreef:
Ik herken hier één van mijn paarden in.
Mijn paard werd rustig toen zij nauwelijks biks kreeg en toen ze in een stal kwam te staan waarbij ze niet veel naar buiten kon kijken. En met gesloten zijwanden. Dus geen contact met buurtpaarden.


Aguttie.... -O- :(:)
Arm dier, als dat de enige manier om haar rustig te krijgen.

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:10

Qua huisvesting ken ik mijn paard inmiddels wel.
Ik ga niets kalmerends geven, ik wil zien hoe ze is zoals ze is op een andere plek.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:48

Dat kalmerende bedoelde ik meer op de langere termijn, geen verdoving maar gewoon iets waardoor ze zich meer relaxed voelt. :)
Als ze zoveel spanning heeft zou dat haar misschien kunnen helpen.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:54

knollentuin schreef:
AmyPony schreef:
Ik merk dat direct aan haar, ik ken haar het beste. Niemand op bokt kan beweren mijn paard beter te kennen als ikzelf lijkt mij.


Ik wil je niet onderuit halen, maar as je zoveel topics moet openen met vragen over problemen met je paard ken j je paard helemaal niet zo goed als je beweert, daarbij durf ik te stellen dat je algemene paarden ervaring niet zo groot is. er worden hier veel goede tips gegeven, verdiep je er eens in.
Ik heb al eerder in je topics gepost dat je een probleem hebt dat alle topics omvat, je paard zit niet goed in d'r vel door huisvesting, management alles bij elkaar.



Ik ga hier ook in mee eerlijk gezegd ... natuurlijk kan je hier raad vragen en ik snap ook dat sommige goed bedoelde adviezen niet zullen matchen maar eigenlijk zie ik alleen steeds een houding van “nee ik weet het beter” als je dat vind waarom open je dan tig topics? Eerst ligt het aan het bit dan ligt het aan de stal dan komt omdat ze drachtig zou zijn ik zie alleen maar excuses en lukrake aannemingen. Niemand kan zien wat er aan de buitenkant met een paard aan de hand is. En een klinische keuring zegt echt heel weinig en ik spreek uit ervaring. Mijn merrie liet ik tegelijk keuren met een kennis d’r paard beide paarden liepen op het moment van de keuring niet lekker mijne werd afgekeurd met het advies haar naar de slacht te sturen want er zat iets in haar voet wat nooit goed zou komen die van mijn kennis werd goedgekeurd met een bemerking dat hij nog jong was en beetje overbelast.
Ik besloot toch röntgenologisch te keuren omdat ik wilde weten hoe erg het was en m’n kennis maakte ook foto’s daaruit bleek dat haar paardje z’n ondervoet gebroken had en de mijne had helemaal niks alleen rostraal en omdat ze een beetje een piepdoos is loopt ze snel gevoelig...
Stal genoot heeft paard ook klinisch laten keuren ook goedgekeurd niks aan de hand ... 2 weken later vond ze dat hij met borstelen en aansingelen wat kribbig deed naar de kliniek foto’s genomen bleek hij kissing spines te hebben ... ik zeg niet dat je altijd foto’s moet maken maar als je paard duidelijk ongemak laat zien om 1 of andere reden dan is het handig om alles eerst uit te sluiten dat geeft zoveel meer rust... en ik heb mijn merrie al 8 jaar en ik leer nog steeds dingen bij waarom ze iets doet en hoe...
het is nooit leuk te horen dat je het mss fout of anders doet maar dat kan je verwachten er zijn hier veel verschillende soorten mensen die overal een andere kijk op hebben als je dan toch advies wil vragen pak de adviezen aan waar je wat mee kan en doe er wat mee wil je dat liever niet open dan geen topics voor advies ...

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:33

En kan je paardje dan wel op die plek meteen blijven staan als ze daar rustiger is? En hoe komt ze daar dan te staan?

Anoniem

Re: Paard breekt de tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:14

Ze zou dan met 4 anderen komen met uitloopstal, weiland en buitenbak. Als ze er chill is kan ze er blijven staan.

Kissing spines zou misschien kunnen. Maar dat is geen reden lijkt mij dat ze zich in de ene stal wel lekker voelt en in de andere niet.
Vandaag had ik haar weer staprit in het bos gereden en daarna in de paddock. (Deze week mag ze dus alleen woensdag nog gereden, dan heb ik ook les)
Wat mij opvalt, als ze gaat rennen in de paddock, is dat ze met haar hoofd gaat gooien. Ik weet niet wat voor singaal dat kan zijn.
In hoeverre kan kissing spines kwaad? Kan ze dan uberhaupt nog bereden als dat blijkt?

Ze liet ook nog prachtige pirouettes zien, wat kleine bokjes en flink wat gesteiger. :')
In de andere grote paddock ernaast stond een hengst en daar was ze mee aan het rennen samen met dr vriendje. Haha. Ze had veel belangstelling in de hengst. _O-