Hoe beleren jullie voor de wagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
leonieb23
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-17

Hoe beleren jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-18 07:47

Zoals de titel als zegt, hoe beleren jullie voor de wagen? Ik wil er aller eerst even bijzeggen dat ik geen penny meisje ben die maar wat aankloot, er is instructie beschikbaar.

Momenteel ben ik bezig mijn pony te beleren volgens onderstaand stappenplan, wat vinden jullie hiervan? Zouden jullie het ook zo doen of hebben jullie het volgens een andere manier gedaan?

- Beginnen met wandelen om hem verkeersmak te krijgen ✔️ Hier ben ik midden December mee begonnen.
- Wandelen met longeersingel ✔️
- Lange lijnen bitloos en met longeersingel✔️
- Lange lijnen/longeren met schoftje en broek (hier zijn we nu mee bezig)
- Lange lijnen/longeren met compleet tuig
- Lange lijnen met de band erachter
- Voor de wagen
Tussen door veel vertrouwen opbouwen, wandelen, grondwerk, longeren etc

Ik lange lijn zowel op de weide als op de weg/in het bos.


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:06

Ik doe het zo;
Longeren
Afbeelding
Lange lijnen (vanaf midden en erachter )
Afbeelding
Afbeelding
Fietsen over straat , blokje om
Afbeelding
Longeren lange lijnen met menhoofdstel
Afbeelding
Longeren met volledig mentuig
Afbeelding
Band slepen
Afbeelding
Band + pallet slepen (extra gewicht. Moet ze echt slepen)
Afbeelding
En dan voor de wagen (laat ik uitbesteden)
(1 maart breng ik haar weg)
Zo heb je een beeld! Denk dat je al goed op weg bent!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Hoe beleren jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:15

Ik zou het echte beleren voor de kar uitbesteden aan een proffesional. Scheelt een hele boel en dan heb je een grotere garantie dat het goed gaat. Op de stal waar ik mijn paard heb staan doet de eigenaar het beleren voor de wagen. Die krijgt heel vaak ‘moeilijke’ paarden omdat mensen het beleren zelf geprobeerd hebben en dat toch mis is gegaan.

_black_rose_

Berichten: 727
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Hoe beleren jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:31

Maar dan kun je de voorbereidingen toch wel zelf al doen?

Ik zou oefenen op verschillende plekken (longeren, lange lijnen, ook buiten) met het menhoofstel omdat dit voor veel paarden toch net even wennen is.

Het slepen van de rijbak (dus al wat gewicht meepakken) is ook geen verkeerd idee.

Ik heb op een plekje gestaan waar de stalbaas regelmatig paarden binnenkreeg om te beleren voor de wagen. Hij deed dit met zijn oude marathonwagen naast zijn eigen ervaren paard. Een andere bekende zweert juist bij enkelspan tweewieler.

Ik snap wel waarom de tip, uitbesteden, gegeven wordt. Je moet zelf echt een goede menner zijn en inzicht hebben in alles dat er goed moet gaan om veilig te beleren. En een goede groom is geen overbodige luxe.

leonieb23
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-18 08:35

_black_rose_ schreef:
Maar dan kun je de voorbereidingen toch wel zelf al doen?

Ik zou oefenen op verschillende plekken (longeren, lange lijnen, ook buiten) met het menhoofstel omdat dit voor veel paarden toch net even wennen is.

Het slepen van de rijbak (dus al wat gewicht meepakken) is ook geen verkeerd idee.

Ik heb op een plekje gestaan waar de stalbaas regelmatig paarden binnenkreeg om te beleren voor de wagen. Hij deed dit met zijn oude marathonwagen naast zijn eigen ervaren paard. Een andere bekende zweert juist bij enkelspan tweewieler.

Ik snap wel waarom de tip, uitbesteden, gegeven wordt. Je moet zelf echt een goede menner zijn en inzicht hebben in alles dat er goed moet gaan om veilig te beleren. En een goede groom is geen overbodige luxe.


Menhoofdstel is overbodig, pony gaat bitloos voor de wagen

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:41

leonieb23 schreef:
_black_rose_ schreef:
Maar dan kun je de voorbereidingen toch wel zelf al doen?

Ik zou oefenen op verschillende plekken (longeren, lange lijnen, ook buiten) met het menhoofstel omdat dit voor veel paarden toch net even wennen is.

Het slepen van de rijbak (dus al wat gewicht meepakken) is ook geen verkeerd idee.

Ik heb op een plekje gestaan waar de stalbaas regelmatig paarden binnenkreeg om te beleren voor de wagen. Hij deed dit met zijn oude marathonwagen naast zijn eigen ervaren paard. Een andere bekende zweert juist bij enkelspan tweewieler.

Ik snap wel waarom de tip, uitbesteden, gegeven wordt. Je moet zelf echt een goede menner zijn en inzicht hebben in alles dat er goed moet gaan om veilig te beleren. En een goede groom is geen overbodige luxe.


Menhoofdstel is overbodig, pony gaat bitloos voor de wagen


Zijn er geen bitloze menhoofdstellen dan?

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Hoe beleren jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:47

Waarom longeer je met dubbele lijnen zo hoog? De uitentenste lijn laat ik tegen zijn achterbeen aankomen. Dan leer je nog meer dat draaien en klieren geen zin heeft. Dan kunnen ze niet wegdraaien of komen klem te zitten. Terwijl je zelf dan alleen de lijnen maar vast hoefd te houden. Het helpt erg om een paard te leren om stil te staan als er iets mis gaat.

Rossfechten, een zoektocht naar iets wat was.

leonieb23
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-18 08:48

_black_rose_ schreef:
Maar dan kun je de voorbereidingen toch wel zelf al doen?

Ik zou oefenen op verschillende plekken (longeren, lange lijnen, ook buiten) met het menhoofstel omdat dit voor veel paarden toch net even wennen is.

Het slepen van de rijbak (dus al wat gewicht meepakken) is ook geen verkeerd idee.

Ik heb op een plekje gestaan waar de stalbaas regelmatig paarden binnenkreeg om te beleren voor de wagen. Hij deed dit met zijn oude marathonwagen naast zijn eigen ervaren paard. Een andere bekende zweert juist bij enkelspan tweewieler.

Ik snap wel waarom de tip, uitbesteden, gegeven wordt. Je moet zelf echt een goede menner zijn en inzicht hebben in alles dat er goed moet gaan om veilig te beleren. En een goede groom is geen overbodige luxe.


Menhoofdstel is overbodig, pony gaat bitloos voor de wagen[/quote]

Zijn er geen bitloze menhoofdstellen dan?[/quote]

Vast wel, maar ik vind oogkleppen overbodig dus dan voldoet een normaal bitloos hoofdstel ook

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:50

leonieb23 schreef:
Vast wel, maar ik vind oogkleppen overbodig dus dan voldoet een normaal bitloos hoofdstel ook


Die kun je er dan toch afhalen? volgens mij zijn menhoofdstellen ook gewoon vaak iets steviger dan een normaal hoofdstel.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:00

Rossfechten schreef:
Waarom longeer je met dubbele lijnen zo hoog? De uitentenste lijn laat ik tegen zijn achterbeen aankomen. Dan leer je nog meer dat draaien en klieren geen zin heeft. Dan kunnen ze niet wegdraaien of komen klem te zitten. Terwijl je zelf dan alleen de lijnen maar vast hoefd te houden. Het helpt erg om een paard te leren om stil te staan als er iets mis gaat.

Heb ik ook gedaan hoor...
Afbeelding
Afbeelding

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

F_inley

Berichten: 6396
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Hoe beleren jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:07

Kabayo jou mentuig is niet compleet want die mist de broek.

Je schema is goed zo :j alleen zou ik het echt voor de wagen zetten laten doen.
Ik heb gewoon elke x wat bijgevoegd qua tuig en toen hij dat allemaal bevestigd en relaxt was heb ik hem uitbesteed op stal en hebben hun hem twee dagen voor de sleep gehad en daarna voor de wagen gezet.

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe beleren jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:12

Ik vind je schema prima in vind persoonlijk alleen bitloos mennen totaal onverantwoord, zeker als je ook over straat gaat.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:23

F_inley schreef:
Kabayo jou mentuig is niet compleet want die mist de broek.

Je schema is goed zo :j alleen zou ik het echt voor de wagen zetten laten doen.
Ik heb gewoon elke x wat bijgevoegd qua tuig en toen hij dat allemaal bevestigd en relaxt was heb ik hem uitbesteed op stal en hebben hun hem twee dagen voor de sleep gehad en daarna voor de wagen gezet.

Broek er met opzet afgelaten. Die gebruik ik niet ;)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:28

Mennen met een 'normaal' hoofdstel, ja dat zou inprincipe kunnen, maar 1x een paard dat boent tegen het lamoen en vast blijft zitten en het hoofdstel is kapot... een menhoofdstel van goede degelijke kwaliteit kan toch meer hebben als een gewoon hoofdstelletje en dat is wel zo veilig voor zowel jou, de pony en andere weg gebruikers.

Oogkleppen kan je eraf snijden of een menhoofdstel kopen zonder oogkleppen. En bitloos mennen? Je zit niet op je pony dus je hebt niks aan je zit, enkel je leidsels om te sturen en remmen. Ohja en je stem natuurlijk :Y)

Ik vind het niet verantwoord, ik heb zelf echt een bomproof pony maar ik ben heel blij met mn menbit, better safe than sorry.

[o]

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:31

Ik ben zelf ook geen voorstander van bitloos mennen maar ik men wel met een normaal hoofdstel en een normaal bustrensje. Ik heb een menbit geprobeerd maar mijn pony vond het vreselijk.

Het beleren heb ik ook zelf gedaan met een vriendin (we zijn bijna 30 geen 12 :D ) en dat ging prima. Ze loopt er nu bijna 2 jaar braaf voor. Moet wel zeggen dat het een Shetlander betreft en geen grote tuiger dat scheelt ook wel denk ik.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:35

Ik zou echt met bit beleren. Kun je later altijd nog op bitloos overgaan.
Verder: iemand bij het hoofd als je gaat slepen. Of liever nog twee mensen, aan iedere kant één.

Mocht je denken in je eentje bitloos voor het eerst te kunnen gaan slepen: good luck :+

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Hoe beleren jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:52

Ik weet niet wat voor pony je hebt, maar ik heb op mijn 14e mijn shetlander beleerd voor de sulky. Hij is enorm koel in zijn kop, dus met enige voorbereiding kon ik hem zo voor de sulky knopen en wegrijden. Ik heb heel veel tijd genomen voor het lange lijnen en slepen. Achteraf gezien zou ik het ook niet anders gedaan hebben nu ik een paar jaar ouder ben. Gewoon goed in de gaten houden dat je niks overhaast. Als je een niet zo nuchtere pony hebt zou ik wel hulp erbij nemen, maar dat heb je zo te lezen al. Ik heb ook met bit beleerd en ben daarna overgegaan op bitloos.

pluisbeer

Berichten: 953
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Hoe beleren jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:16

Zelf ook al die stappen gedaan. 1 stap ertussen nog: langen lijnen werk en dan zelf allerlei spul meetrekken/slepen voordat ik het echt achter het paard vastmaakte. zelfs de wagen eerst meegetrokken(met hulpje) voordat ik het echt vastmaakte.
Het moment dat ik dacht: nu is hij klaar om echt voor de kar te gaan er een ervaren iemand bijgehaald.

Bowiess
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe beleren jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:26

Als ik dit zo lees doen jullie wel heel veel stappen haha
(ieder zijn eigen manier natuurlijk en ik heb hier te maken met boeren die hebben helemaal hun eigen manier haha)

Hier eerst verkeersmak en longeren.
Dan tuig om en langelijnen (en iemand erachter wat druk uit oefenen op de strengen)
Daarna de lichte marathon wagen erachter en blijft er iemand bij met een longeerlijn.
Over straat vaak eerst in 2 span zijn vaak wat rustiger en als dat goed gaat enkelspan.

Is per paard verschillend hoe lang dit duurt hier kennen ze zadel,hoofdstel,stuur al
vorige week zo tuig om gedaan gaf ze niks om toen kar erachter en gelijk rondje over de weg alleen en loopt over 2 weken haar eerste marathon. ze vind het zo enorm leuk dus zijn heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:42

F_inley schreef:
Kabayo jou mentuig is niet compleet want die mist de broek.

Je schema is goed zo :j alleen zou ik het echt voor de wagen zetten laten doen.
Ik heb gewoon elke x wat bijgevoegd qua tuig en toen hij dat allemaal bevestigd en relaxt was heb ik hem uitbesteed op stal en hebben hun hem twee dagen voor de sleep gehad en daarna voor de wagen gezet.

Bij een geremde wagen heb je geen broek nodig.

Hier eerst gewoon longeren met dubbele lijnen daarna longeren met tuig en dubbele lijnen en daarna door een proffesional voor de wagen laten zetten

Grainey

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Hoe beleren jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:53

Op wedstrijden is een broek verplicht, wij hebben geremde wagens maar allemaal broeken, leren ze ook weer van en ze krijgen nooit de wagen op de hakken als je een keer te laat bent met de rem.


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:10

Grainey schreef:
Op wedstrijden is een broek verplicht, wij hebben geremde wagens maar allemaal broeken, leren ze ook weer van en ze krijgen nooit de wagen op de hakken als je een keer te laat bent met de rem.

Ik ga ook nooit op wedstrijd mennen :)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

F_inley

Berichten: 6396
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Hoe beleren jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:48

Idd op wedstrijden verplicht ook met geremde wagen dus mocht je willen starten moet je toch beleren met broek

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

liedje89
Berichten: 7154
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:16

De man die ons paard heeft beleerd heeft volgens mij ongeveer dezelfde stappen aangehouden als in het schema van TS. Ons paard is volgens mij wel goed beleerd. ik zou een evt volgend paard weer naar hem doen. Ik denk dat het er ook vooral in zit dat je heel nuchter bent, niet trut en kan inschatten waar een paard aan toe is. En dat dingen grondig gedaan worden, ik weet niet of het heel veel verschil maakt hoe groot je de stappen per keer precies maakt maar wel gewoon dat alles bevestigd is. We hebben wel eens een paard gehad dat in dubbelspan was beleerd en duidelijk nooit had leren trekken. Daarna een paard geprobeerd wat met broek was beleerd maar nooit met de broek daadwerkelijk in functie, het bungelde er gewoon bij, toen er druk op kwam was ie ineens heel raar. Dat paard kon ook niets hebben kwa losbengelenede tuigdelen, keer een streng tussen de benen ed was volgens mij ook niet geoefend, stilstaan met inspannen ook niet hij was altijd gewoon met zijn neus tegen een muur vastgebonden. Gewoon een beetje half werk imo.

Er zijn trouwens ook bitloze menhoofdstellen en bakstukken voor menhoofdstellen zonder (of bijvoorbeeld met maar halve) kleppen. Ik zou niet direct zeggen dat het onveilig is om zonder bit te mennen. Imo is een menhoofdstel wel gewoon veiliger omdat het steviger zit.
Ik ken praktisch niemand die echt serieus kan mennen die het wel eens geprobeerd heeft om bitloos te mennen. De enige mensen die ik kende die het deden waren mensen die helemaal geen menervaring hadden en ineens gewoon een ander hoofdstel op hun (niet perse makkelijke) aangekochte menpaard mikte. Dat hoofdstel ging in eerste instantie juist wel goed, paard leek er veel minder spanning mee te hebben. Uiteindelijk ging dat mennen toch niet zo goed maar denk dat dat niet door de optoming kwam maar door de onervarenheid. Het paard was onder het zadel ook al wel bitloze optomingen gewend en had een beetje een klein mondje waardoor veel bitten m niet lekker zaten. Met een goede menner was het misschien juist wel een uitkomst geweest voor dat paard :o? .
Het kan trouwens ook best zijn dat je paard kleppen wel prettig vind, echt veel paarden zijn er veel relaxer mee hoor. Wij gebruiken ze meestal wel en maar een paard gehad dat duidelijk de voorkeur had voor geen kleppen, het merendeel was er iets relaxer mee, bij een paar maakt het geen verschil. Net als met de pasvorm van een bit of een hoofdstel kan je vaak nog zo leuk bedenken wat er leuk en vriendelijk is maar is het toch je paard die uiteindelijk laat merken wat ie er van vind die gelijk heeft imo :j

Ironically common sense is not common...

Grainey

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:54

Kabayo schreef:
Grainey schreef:
Op wedstrijden is een broek verplicht, wij hebben geremde wagens maar allemaal broeken, leren ze ook weer van en ze krijgen nooit de wagen op de hakken als je een keer te laat bent met de rem.

Ik ga ook nooit op wedstrijd mennen :)


Zeg nooit nooit :) , voor het koetsiersbewijs is het ook verplicht, als wij een paard/pony willen kopen, willen we alleen een die beleerd is met broek, gewoon omdat ze dan ook druk op de billen hebben leren acepteren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers