[VOLG] Trektocht Utrechtse Heuvelrug te paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

[VOLG] Trektocht Utrechtse Heuvelrug te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 20:05

Eind april ga ik met iemand anders een twee van mijn paarden een trektocht rijden.

Het lijkt mij leuk om de voorbereidingen en de tocht zelf hier te delen. Ik heb al veel info opgezocht over dit onderwerp op bokt en misschien heeft als wij onze tocht delen iemand anders ook nog iets aan onze ervaringen.
En bokkers hebben vast wel tips voor ons. Het wordt de eerste keer dus best spannend!

We willen zonder trailer, dus we vertrekken vanuit stal en keren hier ook weer terug. Hierdoor was het erg lastig om overnachtingslocaties te vinden op de route, maar het was ook een leuke uitdaging om dit uit te zoeken. We reizen zonder al te veel bagage dus zijn afhankelijk van b&b's voor ons met bestaande omheinde locatie voor de paarden.
Inmiddels ligt de route vast. Sommige afstanden zijn langer dan gewenst, maar dit kon dus niet anders en wordt gecompenseerd met een rustdag en kortere afstanden tussendoor.

We zullen 7 nachten gaan en in totaal 150 km rijden. Via google maps hebben we gekeken of bruggen/kruisingen haalbaar waren te paard en op sommige stukken voor een rustigere route gekozen. Via http://www.ruiterenmennen.nl heb ik zoveel mogelijk de route via ruiterpaden opgezocht en deze naar een kaart op mijn telefoon gedownload met de app Locus Map. Voor de route die niet over ruiterpaden gaat moeten we even kijken of dat handig is via google maps of beter via afstandmeten. Ook afhankelijk van wat meer batterij kost.

Afbeelding

Inmiddels hebben we zadeltassen besteld en heb ik een beetje uitgeprobeerd wat hierin kan. Viel me niets tegen! Van het weekend maar eens kijken hoe het gaat met vastmaken aan het tuig.

Verder zijn we bezig met conditie opbouwen bij de paarden. Van de winter hebben ze veel stil gestaan door een te natte bak. En te weinig tijd tijdens de licht uren voor lange buitenritten.

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: [VOLG] Trektocht Utrechtse Heuvelrug te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:53

Veel plezier! Mocht je ergens de weg kwijt zijn dan is de app maps.me ook een aanrader. Heb je een wandelgps? Die pakken de satellieten bij bewolkt weer beter als een app op de mobiel.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Trektocht Utrechtse Heuvelrug te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:58

Grote ronde! Ik had wat meer bos verwacht, geloof ik (lijkt me ook leuker). Of wil je niet over Den Treek ivm penning?

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Trektocht Utrechtse Heuvelrug te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:08

Je lijkt wel om de heuvelrug heen te rijden. Wil je niet meer door de bossen?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [VOLG] Trektocht Utrechtse Heuvelrug te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:29

Zo langs de weg is toch niet veel aan? Van leusden naar Amerongen kan je bv,tenminste vroeger langs het valleikanaal rijden dan hoefde je enkel hier en daar een baan over.Dat deed ik als 11 jarige toch met mijn pony. Je mist met de treek een hele mooie route.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:13

Om te beginnen: zorg dat je kaart kunt lezen en je erop kunt oriënteren. Electronica is leuk zolang die het doet, maar juist daar is de hedendaagse electronica niet zo betrouwbaar! Houdt dus altijd een telefoon achter de hand voor noodgevallen.

Ten tweede: let erop dat je bagage aan het zadel hangt en niet op de rug ligt! Die tassen met zo'n brug die je onder je zadel legt zijn leuk voor een dag maar een trektocht gaat de rug van je paard niet overleven. Je bent na drie dagen uitgereden omdat de bagage de rug open schuurt.

Let erop dat je bagage exact in evenwicht is. Een klein kofferweegschaaltje of unstertje is een prima hulpmiddel. Het komt niet op een gram, maar probeer binnen 500gr verschil te blijven. Hoe beter het evenwicht hoe mooier de bagage blijft liggen.
Oefen met je bagage, bijvoorbeeld door een tweedaagse tocht te rijden met je beoogde bepakking.

Tot slot: bestudeer je route goed en kijk hoe omstandigheden zijn. Ik zie wel enkele stukken in je route die ik eens heel kritisch zou bekijken alvorens op reis te gaan.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Re: [VOLG] Trektocht Utrechtse Heuvelrug te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:40

Ik ken het gebied goed vanaf de fiets en ben het helemaal met een aantal posters eens.

Ik zou de route nog eens rustig bekijken. ipv het Amsterdam Rijn kanaal kan ik je de langbroeker wetering aanbevelen. het valleikanaal is al genoemt.
Ook zou ik eens kijken of je boven de vinkeveense plassen langs kan.
Ik besef dat veel dingen afhangen van waar je kan overnachten.
succes en veel plezier.

Anoniem

Re: [VOLG] Trektocht Utrechtse Heuvelrug te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:51

Leuk dat je dit wil gaan doen. Ik ga volgen, ken niks in de omgeving dus kan je niet helpen, maar ben wel benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken en hoe alles verloopt :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:57

Grappig dat je het een trektocht over de Utrechtse Heuvelrug noemt maar het grootste gedeelte van je tocht rij je niet over/door de Heuvelrug. Ik zou echt veel meer bos meepakken. Rijdt veel relaxter en is zoveel mooier. Het hele stuk bij Doorn, Leersum en Elst/Amerongen laat je nu links liggen. Doe omgeving is vele malen mooier als bijv de omgeving van Culemborg.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [VOLG] Trektocht Utrechtse Heuvelrug te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 13:39

Bedankt voor jullie tips!
Ik zal de route nog eens kritisch bekijken. Maar de overnachtingslocaties staan vast, en de dagafstanden moeten niet te lang worden dus dat beperkt erg. Maar fijn dat de meesten specifieke punten noemen, maakt het zoeken naar alternatieven makkelijker.

We starten vanuit G dus dat we over wegen moeten is niet te voorkomen. We zijn het gewend... er is hier in de buurt niet anders om buiten te rijden.

Ik heb veel opgezocht over zadeltassen. We zorgen idd dat ze niet op de rug liggen.
En we gaan er wat langere ritten mee maken zodat we zeker weten dat we daar geen problemen mee krijgen.
Ik zal een foto posten als we zeker zijn dat het werkt.

Een wandel gps heb ik niet. Het scheelt wel dat we met z'n tweeën zijn dus altijd reserve mobiel. Powerbanken gaan mee.
Een kaart voor de zekerheid kan geen kwaad, maar ik kan iig echt geen kaart lezen. Kan eens bij mijn reisgenoot informeren.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: [VOLG] Trektocht Utrechtse Heuvelrug te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:57

Ik sta zelf in Leersum en het stikt hier echt van de boeren waar je gerust een nacht welkom bent. Helpt wel als je dan niet een type bent dat een 3 sterrencamping verwacht en 4 soorten musli en geknuffeld alpenhooi voor je paard wilt. Wil je gewoon een stal of een stuk paddock zou 'k gewoon met de auto eens de route rijden en aanbellen. De gemiddelde boeren zijn hier enorm droog van karakter, maar heel nuchter en vriendelijk.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 23:00

BMHP schreef:
Ik ken het gebied goed vanaf de fiets en ben het helemaal met een aantal posters eens.

Ik zou de route nog eens rustig bekijken. ipv het Amsterdam Rijn kanaal kan ik je de langbroeker wetering aanbevelen. het valleikanaal is al genoemt.
Ook zou ik eens kijken of je boven de vinkeveense plassen langs kan.
Ik besef dat veel dingen afhangen van waar je kan overnachten.
succes en veel plezier.


Boven de Vinkeveense plassen is inderdaad een stuk mooier. Maar de route wordt er wel minstens 6 km langer door. Komen dan op een totaal van 37 km (als we niet fout rijden..) op 1 dag.
Dagen eromheen zijn wel kort (11km en 19km).
Ik denk dat het er vanaf hangt of onze bagage zo vastgemaakt kan worden dat we ook zonder problemen kunnen draven. Ik zie mezelf niet 37 km stappen op een dag.
Wat denken jullie?

Ik heb de Langbroeker Wetering bekeken ipv het Amsterdam Rijnkanaal. Maar als je hem via die kant rijdt betekent dat ook door meer steden en het lijkt een veel drukkere route dan langs het kanaal. Langs het kanaal is een hele kleine weg langs allemaal weilanden. Lijkt me toch ideaal of mis ik iets?

Ik heb het stuk helemaal rechts uitgezet met ruiterenenmennen.nl. Als het goed is heb ik daar allemaal ruiterpaden gekozen. Ik zal er nog eens naar kijken.
Den Treek en het Valleikanaal kan ik niet beiden nemen toch? Volgensmij liggen ze een beetje parallel aan elkaar.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:08

langbroekerwetering zou ik heel eerlijk niet pakken met een paard... tenzij hij echt echt echt helemaal bomproef is, ze rijden er vrij hard maar is wel een iets bredere weg. Amerongerwetering of de dijk tussen wijk bij duurstede en amerongen zou ik persoonlijk niet eens over peinzen! dat is echt spelen met je leven. op de amerongerwetering staan veel bomen waardoor auto´s je pas laat zien en het is er smal met niet overal tijd of ruimte om uit te wijken, aan beide zijdes sloten en dan word er ook nog absurd hard gereden. Rij dan via Cothen richting doorn dan kan je over de parallelbaan/fietspaden. er zijn eventuele niet helemaal legale sluiproutes richting doorn-leersum dan rij je recht aan op de kasteel sandenburg en vanuit daar kan je doorsteken naar de buurtweg, daar kan je de postbaan opdraaien en zo doorsteken naar het doornsegat en leersum. Ik zou persoonlijk amerongen overslaan en bij leersum doorrijden naar woudenberg en dan naar leusden rijden.

Jindai

Berichten: 1882
Geregistreerd: 11-11-12

Re: [VOLG] Trektocht Utrechtse Heuvelrug te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:31

Helemaal eens met Lillian! De Langbroekenwetering/Amerongenwetering/plus de dijk tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede is sowieso al niet fijn om met paard te rijden, laat staan in eind April, als het net weer wat lekkerder weer begint te worden. In die tijd wordt je gewoon van je sokken gereden door motoren, auto's en de vele fietsers. Is een route via/door Doorn + Leersum en dan naar WBD niks? :)

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 05:51

Persoonlijk zou ik een ander start/ eindpunt.
Bijv Baarn, dan maak je pas echt een trektocht over de UH als je een rondje rond de A12 maakt (boven en onderlangs)

Wat je nu hebt uitgestippeld is een rondje zuid tot midden Utrecht.

Verder ben ik het eens over het stukje Wijk bij Duurstede/ Amerongen.


Zoals je hem nu hebt uitgetekend is de route eigenlijk zonde van je tijd en geld. Leuk voor met de auto, zonde van je paardentrektocht.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 09:11

Dankjewel Lillian duidelijk! Ik ga ernaar kijken.

Een ander startpunt gaan we sowieso niet doen. Ik heb 1 paard wat heel slecht op de trailer kan, in geval van nood is het niet anders maar voor de lol kies ik er niet voor.
We zijn niet anders gewend met buitenrijden hier dan smalle wegen waar hard gereden wordt.

Ik kan de titel helaas niet meer aanpassen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:27

_suus19_ schreef:
Ik heb de Langbroeker Wetering bekeken ipv het Amsterdam Rijnkanaal. Maar als je hem via die kant rijdt betekent dat ook door meer steden en het lijkt een veel drukkere route dan langs het kanaal. Langs het kanaal is een hele kleine weg langs allemaal weilanden. Lijkt me toch ideaal of mis ik iets?

Ik heb het stuk helemaal rechts uitgezet met ruiterenenmennen.nl. Als het goed is heb ik daar allemaal ruiterpaden gekozen. Ik zal er nog eens naar kijken.
Den Treek en het Valleikanaal kan ik niet beiden nemen toch? Volgensmij liggen ze een beetje parallel aan elkaar.

Het Amsterdam Rijnkanaal heeft over grote delen aan beide zijden een weg, vaak is een kant druk bereden en zijn er aan de andere kant fiets/ruiterpaden. Het landschap is daar een beetje eentonig.

Met de langbroekerwetering (veel kasteelstjes) ben ik niet helemaal duidelijk geweest over het verkeer. wat Lilian en Jindai al gezegt hebben klopt. Op delen zijn er parallelwegen die niet voor doorgaand verkeer toegankelijk zijn. Je komt dan vlak onder Doorn uit en hebt een rustige route naar leersum.
Daar liggen mooie bossen om te rijden in plaats van uiterwaarden die je nu hebt gekozen.
Aan de noordzijde van de provinciale weg (Driebergen-Doorn-Rhenen) zit je echt in de voor motorverkeer afgesloten bossen van de heuvelrug (kaapse bossen - doornse gat - leersumse veld-treek-leusderheide)en aan de noordzijde van de heuvelrug op de rand van de gelderse vallei.

Als je het valeikanaal niet tot aan Amersfoort volgt, maar via Leusden-zuid naar de treek doorsteekt en verder via de noordzijde van de leusder hei je route vervolgt zit je in een gebied met bos en heide. Daarna is het afhankelijk van waar je de A28 wil oversteeken.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:27

_suus19_ schreef:
Boven de Vinkeveense plassen is inderdaad een stuk mooier. Maar de route wordt er wel minstens 6 km langer door. Komen dan op een totaal van 37 km (als we niet fout rijden..) op 1 dag.
Dagen eromheen zijn wel kort (11km en 19km).
Ik denk dat het er vanaf hangt of onze bagage zo vastgemaakt kan worden dat we ook zonder problemen kunnen draven. Ik zie mezelf niet 37 km stappen op een dag.
Wat denken jullie?

37km is best pittig maar wel te doen.
Fietelijk heb je al een cruciale fout gemaakt door eerst je overnachtingen te plannen.

Je plant een route (globaal) ga dan kijken welke overnachtingsopties er zijn, kijk dan naar goede routes en dan pas bepaal je waar je uiteindelijk overnacht.

Ik zeg niks over de routes in detail, daarvoor ken ik de omgeving niet goed genoeg, maar denk wel goed na over waar je gaat rijden.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [VOLG] Trektocht Utrechtse Heuvelrug te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 13:36

Je wilt niet weten hoe lang we gezocht hebben naar deze overnachtingslocaties. Er is gewoon weinig in deze buurt als je niet met een tent en paddock paaltjes rond wilt gaan rijden. Ik heb advertenties op bokt geplaatst, op diverse FB groepen gevraagd, allerlei campings/maneges/b&b's gebeld..
Ja we hadden idd rond kunnen gaan rijden en overal vragen of we er konden overnachten. Maar dat gaat me echt te ver.
Is het dan direct een cruciale fout? Beetje overdreven....

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:04

_suus19_ schreef:
Je wilt niet weten hoe lang we gezocht hebben naar deze overnachtingslocaties. Er is gewoon weinig in deze buurt als je niet met een tent en paddock paaltjes rond wilt gaan rijden. Ik heb advertenties op bokt geplaatst, op diverse FB groepen gevraagd, allerlei campings/maneges/b&b's gebeld..
Ja we hadden idd rond kunnen gaan rijden en overal vragen of we er konden overnachten. Maar dat gaat me echt te ver.
Is het dan direct een cruciale fout? Beetje overdreven....

Ja. Er zijn vaak nogal wat meer mogelijkheden dan je denkt, maar het vergt soms wat meer creativiteit dan een beetje googlen.

Wij hebben weleens bij een SVR-camping gestaan die wel een weilandje naast de camping had. Daar konden ze wel in. We konden na twee dagen de paarden gaan zoeken, dat "weilandje" bleek ruim 4ha groot.....
Maar die boer zou je nooit gevonden hebben als je 'm niet gebeld had.

Je moet echt zelf actief op zoek naar overnachtingsplekken, dat is de enige garantie dat je ook iets vindt. Aanbiedingen krijg je vaak alleen op persoonlijke titel, niet op een algemene vraag of advertentie.

Maar juist in de voorpret van dat zoekproces zit een deel van de lol.

Anoniem

Re: [VOLG] Trektocht Utrechtse Heuvelrug te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:24

Je kunt altijd een mod even pben met de vraag of ze je titel aan willen passen, dat scheelt weer een hoop geirriteerde reacties. ;)

Ik heb zelf deze ronde niet te paard afgelegd maar kan je als fietser zeggen dat het gebied Wijk bij Duurstede - Culemborg - Nieuwegein echt verschrikkelijk saai is. Je hebt een dijk en verder polders, en ook niet van het schattige soort (dan moet je verder omlaag de betuwe in waar ze leuke kleine boerderijtjes, landgoederen en appelboomgaarden hebben). Ik hou erg van polders maar dit zijn toch wel de meest oninspirerende polders die ik ken.

@ Ikke: ik ben wel benieuwd naar hoe jij alle aanbiedingen op persoonlijke titel krijgt als je in een voor jou onbekend gebied gaat rijden waar je geen netwerk hebt?

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [VOLG] Trektocht Utrechtse Heuvelrug te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:39

Zoals Ikki zegt, niet alles valt te googlen. Mijn stal biedt vakantieweidegang aan, camping om de hoek kan je overnachten.
Maar geen van beide adverteert hier mee.


Er is een FBgroep over de ruiterpaden Utrechtse Heuvelrug. Hier had je je kunnen aanmelden. Zat mensen die je hadden kunnen helpen met routes en overnachtingen.

Anoniem

Re: [VOLG] Trektocht Utrechtse Heuvelrug te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:46

Volgens mij schrijft de TS dat ze niet alleen naar adressen heeft gebeld die stalling en slaapplek aanboden, maar heeft ze ook gebeld naar stallen die geen slaapplek voor mensen hadden om te vragen of die iets voor haar zelf wisten en naar campings/bed&breakfasts die geen stalling hadden om te vragen of die iets wisten waar het paard terecht kon.

Dus vanwaar dan jullie obsessie met het waanidee dat de TS alleen een beetje gegoogeld heeft?

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:57

xyzutu2 schreef:
Volgens mij schrijft de TS dat ze niet alleen naar adressen heeft gebeld die stalling en slaapplek aanboden, maar heeft ze ook gebeld naar stallen die geen slaapplek voor mensen hadden om te vragen of die iets voor haar zelf wisten en naar campings/bed&breakfasts die geen stalling hadden om te vragen of die iets wisten waar het paard terecht kon.

Dus vanwaar dan jullie obsessie met het waanidee dat de TS alleen een beetje gegoogeld heeft?



Zo lees ik het anders niet ;)
TS moet het uiteraad helemaal zelf weten, maar de route gaat dus in de verste verte niet over de UH, maar er omheen.
Ik probeerde haar enkel te helpen maar dat word door jou blijkbaar niet gewaardeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:45

Ook ik zou er zeker voor kiezen de route te veranderen. Als je begint boven loosdrecht langs en dan via de hei bij huizen/bussem iver de noord/oostkant van de heuvelrug rijdt en dan bij bij het einde van de heuvelrug over het zyid/westen en dan via zeist terugrijdt dan pak je veeeeeel mooiere gebieden en er zijn echt wel overnachtingsplekken daar.