Paard wordt sterk tijdens springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Paard wordt sterk tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 17:36

Hoi,
Ik heb sinds 3,5maand een nieuwe paard. Super blij mee en kan er alles mee alleen loop ik tegen het feit aan dat hij ontzettend enthousiast en sterk wordt tijdens het springen. Hij heeft in het verleden 1.40m gesprongen maar ik wil met hem gewoon beginnen bij het begin. Ik spring nu alleen tijdens de les met hem vanwege dat ik zelf gewoon niet goed weet hoe ik het sterk zijn op moet lossen. Ik heb gewoon les en we werken er aan maar ik dacht misschien heeft iemand hier nog een goede tip die kan werken. Hij weet dat hij veel meer ervaring in het springen heeft dan ik en neemt zelf de leiding. In draf gaat het super. We kunnen ook gewoon een parcoursje in draf springen maar zodra we gaan galopperen wordt hij opeens zo sterk en nog veel enthousiaster dan hij is in draf. En nu de bak (we hebben alleen een buitenbak) bevroren is en niet te springen is al een paar weken zal hij wanneer we weer kunnen wel extra enthousiast zijn ben ik bang:O



WillemijnW

Berichten: 43
Geregistreerd: 27-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:59

Wat ik vaak deed met een merrie die ook erg fel is op de sprong, was veel in uitjes springen en extra grondbalken neerleggen zodat ze echt moest opletten wat ze deed, dit hielp bij ons heel erg met het op de sprong afrennen. Daarnaast focuste we veel op het dressuurmatig oplossen van het rennen, HO is HO, veel overgangen rijden, stap --> gallop en gallop --> stap, maar ook
binnen de gangen veel schakelen waarbij hulp is reactie heel belangrijk was.

Hopelijk heb je er iets aan, helaas is er geen een speciale tip die het meteen oplost, maar uiteindelijk
komt het wel.

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Re: Paard wordt sterk tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:07

Ik volg mee.. :D

Mijn leasepaard word ook te enthousiast haha.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard wordt sterk tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:11

Veel gymnastiekwerk. In-uitjes zoals al genoemd, sprongetjes op een cirkel of gebroken lijn zetten,... op het internet vind je veel van dat soort oefeningen.
En belangrijk bij een enthousiast paard is om niet de hele tijd te springen. Ga tussendoor gewoon dressuurmatig aan de slag. Een paard dat heet wordt moet de spanning kunnen laten afvloeien en moet leren wachten.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Paard wordt sterk tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:15

Ik spring zelf niet, maar ik ken ook mensen bij ons op stal die ook last hebben van een enthousiast paard tijdens het springen :)

Niemand is perfect. Ik ben niemand. Ik ben dus perfect! ;)

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard wordt sterk tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:24

Ik heb ook een paard dat sterk word met springen.
Ik spring veel in- uitjes, rare figuurtjes en moeilijke bochten. Ook veel balkjes en cavaletti's trainen. Ik ga rustig een dressuur training doen met balkjes erbij. Leuk voor de afwisseling en goed om mee te trainen.

http://www.paarden-blaadjes.nl/springen ... gen-2.html
http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur ... ssuur.html

Ik kijk hier vaak tussen en zoek iets uit wat leuk is. Veel oefenen en blijven doen. Verstandig dat je alleen in de les springt!

I am because you were

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Re: Paard wordt sterk tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 19:09

Bedankt voor de tips! Met de in- uitjes zijn we idd met de les bezig, heb ook wel het idee dat het werkt. Een bijkomend 'probleem' is dat hij als hij iets moeilijk vind op de voorhand gaat lopen en onder mij uit probeert te lopen, dit krijg ik al steeds meer onder controle dus als dat is opgelost kan ik misschien wel beginnen met moeilijkere lijntjes en bochten rijden.
Die site is wel een goede tip! Dankjewel!

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Paard wordt sterk tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:15

Ik heb vroeger ook een paard gereden die zo ontzettend heet werd. Als tip gaven ze mij om haar na een sprong helemaal terug te nemen en haar stil te zetten. Na een keer of 2 merkte ik eigenlijk al verschil

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Paard wordt sterk tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:17

Heb ik vroeger ook gehad met een berijdpaard. Zodra hij te enthousiast werd, ging ik dressuurmatig aan de slag. Dan ging ik 10 minuutjes lekker veel figuurtjes rijden totdat ik hem weer onder controle had en hij zich weer op mij focuste en niet alleen maar op de hindernissen. Want dat is wat er dan vaak gebeurde, hij vergat dat ik er ook nog was en werd dan zo enthousiast dat hij bijna niet meer op mijn hulpen reageerde. Het heeft bij mij echt gewerkt om voor het springen eerst dressuurmatig aan de slag te gaan, te zorgen dat het paard echt op mij gericht was en dan pas te gaan springen. En zodra hij niet meer goed reageerde figuren te gaan rijden. Ik hoop dat je er iets aan hebt en alvast veel succes!

My little bandit Zaro


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 6 bezoekers