paard wordt agressief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kelly2106
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-08-17

paard wordt agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 09:50

hallo allemaal,

ik ben vrij nieuw op het forum maar heb nu toch even wat advies nodig..
heb 21 jaar een draver gehad en nu sinds april vorig jaar een appaloosa..

is weinig mee gedaan voordat ik hem kreeg.. maar kon normaal met hem wandelen, borstelen etc.
vorig jaar een begin gemaakt met zadelmak maken maar omdat hij toch erg gevoelig is en ik te weinig tijd had besloten om het bij een trainer te zetten.

achteraf spijt van, hij heeft een nare tijd gehad denk ik.. ze wilden hem 'breken' omdat hij dominant zou zijn..
ik heb hem na 3 maanden ook opgehaald omdat ik het advies kreeg hem in te laten slapen ivm dat hij niet te vertrouwen zou zijn..
wat er daar gebeurd is krijg ik niet precies boven water helaas..

nu werk ik samen met een gedragskundige (helaas is die maar 1x per maand in NH)
en zat er weer vooruitgang in..
echter van de 1 op andere dag begon hij tijdens borstelen te dreigen (bijten) nooit echt uitgehaald
het bleef bij dreigen.

het borstelen ging langzaamaan beter en kon ook de hoeven weer goed doen..
rustig doorgegaan met shabrakje opleggen en zadel..
vanaf dat moment is het ook dreigen met borstelen weer enorm heftig geworden..
hij begint ook te trappen (achterbeen) en probeerd echt te bijten, continue oren in de nek.

het werken (longeren en loswerken) buiten gaat juist stukken beter.
hij wijkt dan ook niet van mijn zijde als ik in de paddock ben.
hij is dus niet aggressief tov mij maar alleen als ik hem aan wil raken met borstelen..

heeft iemand hier ervaring mee? tips allemaal welkom..
ik heb er alle vertrouwen in dat het goed kan komen omdat er vorig jaar geen enkel
probleem was met hem..
alleen af en toe zie ik het niet meer zitten :-(

Kelly


Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard wordt agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:53

Wanneer vertoond hij dit gedrag, op welk gedeelte van zijn lichaam ben je dan? lijkt me een uiting van pijn/ ongemak.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:56

Wat een vervelend probleem...
Al bloed getrokken? Misschien een tekort aan iets?

Fleur ❤️

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: paard wordt agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:04

ik denk dat Monya Spijkhoven jou goed kan helpen

kelly2106
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 10:05

Elisa2 schreef:
Wanneer vertoond hij dit gedrag, op welk gedeelte van zijn lichaam ben je dan? lijkt me een uiting van pijn/ ongemak.


op zijn hals valt het mee maar zodra ik meer naar achter loop wordt het erger..
het is alleen zo dat het de ene dag redelijk gaat en de andere dag als ik met een borstel aankom hij al zijn oren in zijn nek legt

kelly2106
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 10:06

No_No schreef:
Wat een vervelend probleem...
Al bloed getrokken? Misschien een tekort aan iets?


laatst een pssm1 test laten doen, hoop deze week de uitslag te krijgen

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:07

kelly2106 schreef:
Elisa2 schreef:
Wanneer vertoond hij dit gedrag, op welk gedeelte van zijn lichaam ben je dan? lijkt me een uiting van pijn/ ongemak.


op zijn hals valt het mee maar zodra ik meer naar achter loop wordt het erger..
het is alleen zo dat het de ene dag redelijk gaat en de andere dag als ik met een borstel aankom hij al zijn oren in zijn nek legt


Maagzweer zou heel goed mogelijk kunnen zijn, is zijn mest verder goed?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: paard wordt agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:11

Als het nou een merrie was zou je kunnen zeggen dat het een pismerrie is maar dat is bij een ruin wat lastiger..

Miscchien een osteopaat of craniotherapie mocht er niets uit de onderzoeken komen?

Fleur ❤️

kelly2106
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 10:21

kelly2106 schreef:
Elisa2 schreef:
Wanneer vertoond hij dit gedrag, op welk gedeelte van zijn lichaam ben je dan? lijkt me een uiting van pijn/ ongemak.


op zijn hals valt het mee maar zodra ik meer naar achter loop wordt het erger..
het is alleen zo dat het de ene dag redelijk gaat en de andere dag als ik met een borstel aankom hij al zijn oren in zijn nek legt


Maagzweer zou heel goed mogelijk kunnen zijn, is zijn mest verder goed?[/quote]

mest is goed.. maagzweer niet laten checken..
hij staat wel minimaal 13 uur per dag buiten met onbeperkt hooi en water.. alleen de nacht op stal ook nog met voldoende hooi
maagzweer kan ook door stress komen zeker? denk dat hij dat bij die trainer zeker heeft gehad :-S

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: paard wordt agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:23

Hoe reageer je nu op het dreigen?
Mag je wel zonder borstel op zijn rug kriebelen etc?

StalNollie

Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:27

Hier ook een merrie staan wij denken dat ze in engeland ook gebroken is geweest aaien ging redelijk maar kriebelen etc no way!!

ze is nu 2 x behandeld door een cranio en bij de eerste keer zag je al duidelijk een verandering in lichaam maar ook in gedrag. kon ze ineens ook aan haar rechter kant borstelen. ze bleef in de wei staan ipv rondlopen of wegrennen.

na 2de behandeling kun je ze zo aaien in de wei en lijkt ze wat cm kleiner ( toonde zich er stijf en fors in het lichaam) en ik kan ze nu ook zo goed als overal kriebelen zonder extreem of niet gewenst gedrag. schouderklopjes geven word zachtjes nu ook steeds beter.

paard zat geheel vast en stond strak en had dus pijn. aankomende week krijgt ze haar 3de behandeling en dan ga ik haar pas oppakken verder in het werk ( daarvoor wel wat al gedaan maar was eigenlijk te gevaarlijk).
en verder zeer belangrijk heb je zelf ervaring met dit soort paarden? je moet namelijk stevig in je schoenen staan en je paard goed kunnen uitlezen. (foutjes maken mag maar die moeten heel klein zijn)
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 16-02-18 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: paard wordt agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:32

Ik lees nu een aantal x dat als ze “gebroken “ worden ze agressief worden? Mag ik vragen hoe dit precies Zit. Heb namelijk zelf ook een vrij agressieve merrie. Ene x gaat het beter als de andere keer. Na een goede osteo gaat t steeds iets beter wel! En goed voer. Bij verkeerd voer gaat t ook weer slechter.

Naomie

kelly2106
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 10:33

_black_rose_ schreef:
Hoe reageer je nu op het dreigen?
Mag je wel zonder borstel op zijn rug kriebelen etc?


zolang hij dreigt blijf ik hem aanraken/borstelen en zodra hij ontspant laat ik even los..
dat werkte super, tot we afgelopen weekend weer een stapje verder zijn gegaan en met het zadel zijn gaaf oefenen..
we hebben hem zaterdag nog samen aan 2 kanten tegelijk geborsteld zonder 1 enkele dreiging.

Cowboy55
Berichten: 8481
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:33

Altijd beginnen met een onderzoek door een DA: sluit uit dat het beestje gewoon pijn heeft. Pas als je zeker weet of het paard pijn heeft of niet kun je verder.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias


Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard wordt agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:37

Maagzweer kan zeker door stress komen, vaak in combi met veranderende {voer/ leef} omstandigheden. Wat stalNollie zegt zou ook goed kunnen, cranio kan heel fijn werken..duidelijk is in ieder geval dat je paard pijn/ ongemak heeft.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: paard wordt agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:47

Zou je er eens een filmpje van kunnen maken? Dan is het wat makkelijker te zien wanneer het ontstaat! En waar het door zou kunnen komen ik denk dat wij daar veel meer informatie uit kunnen halen!

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: paard wordt agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:58

Mijn ruin deed dit toen ik m pas had ook. We hebben t met hem precies zo aangepakt als jij ook met jouw paard.

Zo als je nu beschrijft hebben we ook het zadelen gedaan. Zo gauw hij even ontspant met stem belonen en het zadel eraf halen.
Pas als je het zadel rustig erop kunt leggen en hij rustig blijft staan begin je met de singel.

Het heeft bij ons zeker een maand geduurd (3x per week oefenen) maar nu kunnen we hem in alle rust losstaand poetsen en zadelen. We zijn nu ook zover dat we corrigeren als hij een keer zou dreigen (hand opsteken als hij met hoofd dreigt of hand tegen het dreigende been zijn genoeg). Het wil nog wel eens voorkomen als ik een tijd weinig met m heb gedaan.

kelly2106
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 11:17

dresjoepie schreef:
Zou je er eens een filmpje van kunnen maken? Dan is het wat makkelijker te zien wanneer het ontstaat! En waar het door zou kunnen komen ik denk dat wij daar veel meer informatie uit kunnen halen!


hoe zet ik die erop? heb er 1 op mijn telefoon

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: paard wordt agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:04

Je kan hem eerst op You tube uploaden en dan hier delen Verder ben ik er ook niet handig in :o

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:08

kelly2106 schreef:
dresjoepie schreef:
Zou je er eens een filmpje van kunnen maken? Dan is het wat makkelijker te zien wanneer het ontstaat! En waar het door zou kunnen komen ik denk dat wij daar veel meer informatie uit kunnen halen!


hoe zet ik die erop? heb er 1 op mijn telefoon


downloaden op youtube of als je FB hebt openbaar op fb en hier link neerzetten.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Re: paard wordt agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:14

je gedragsdeskundige kan jou ook vertellen dat dit soort problemen echt via een totaalplaatje gediagnosticeerd dienen te worden, we kunnen er wel hier met zijn allen in het wilde weg op los gaan schieten, maar als je al professionele hulp hebt zou ik daar advies vragen, niet hier.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:27

miesnaom schreef:
Ik lees nu een aantal x dat als ze “gebroken “ worden ze agressief worden? Mag ik vragen hoe dit precies Zit. Heb namelijk zelf ook een vrij agressieve merrie. Ene x gaat het beter als de andere keer. Na een goede osteo gaat t steeds iets beter wel! En goed voer. Bij verkeerd voer gaat t ook weer slechter.


"Breaking" is een agressieve 'vorm' van inrijden.
Het schijnt dat de echte cowboys het zo deden en als je keuze hebt uit 10 paarden en het werkt bij eentje 'dan zal het wel nut hebben'.

Ik was niet aanwezig bij het "breken" van dit paard, maar het is de beroemde vraag van de kip en het ei.
Als het dier zich niet braaf 'laat breken', krijgt het dier al gauw het stempel dominant (= luistert niet braaf naar de breker).
(Not to mention de optie dat deze persoon een keer een fout maakte en het dier keurig braaf aanwijzing x opvolgde en klappen kreeg.)

En vanuit het dier gezien was het wellicht een traumatische ervaring en als 'iets' met poetsen oid doet denken aan de rotervaringen, 'dan wordt hij aggressief'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

kelly2106
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 12:31

dianaw33 schreef:
je gedragsdeskundige kan jou ook vertellen dat dit soort problemen echt via een totaalplaatje gediagnosticeerd dienen te worden, we kunnen er wel hier met zijn allen in het wilde weg op los gaan schieten, maar als je al professionele hulp hebt zou ik daar advies vragen, niet hier.


dat klopt.. het is ws ook een optelling van meerdere negatieve ervaringen..
ik ben ook druk met haar bezig hoor..
ik ben ook vooral nieuwsgierig of er ook andere mensen deze problemen ervaren en hoe zij ermee omgaan.
wellicht zit er iets tussen wat ook voor mijn paard werkt.
hoe meer we weten hoe meer we kunnen bereiken.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Re: paard wordt agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:03

Als een normaliter braaf paard ineens gaat dreigen bij poetsen dan is dat omdat hij ergens pijn heeft.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:42

Janneke2 schreef:
miesnaom schreef:
Ik lees nu een aantal x dat als ze “gebroken “ worden ze agressief worden? Mag ik vragen hoe dit precies Zit. Heb namelijk zelf ook een vrij agressieve merrie. Ene x gaat het beter als de andere keer. Na een goede osteo gaat t steeds iets beter wel! En goed voer. Bij verkeerd voer gaat t ook weer slechter.


"Breaking" is een agressieve 'vorm' van inrijden.
Het schijnt dat de echte cowboys het zo deden en als je keuze hebt uit 10 paarden en het werkt bij eentje 'dan zal het wel nut hebben'.

Ik was niet aanwezig bij het "breken" van dit paard, maar het is de beroemde vraag van de kip en het ei.
Als het dier zich niet braaf 'laat breken', krijgt het dier al gauw het stempel dominant (= luistert niet braaf naar de breker).
(Not to mention de optie dat deze persoon een keer een fout maakte en het dier keurig braaf aanwijzing x opvolgde en klappen kreeg.)

En vanuit het dier gezien was het wellicht een traumatische ervaring en als 'iets' met poetsen oid doet denken aan de rotervaringen, 'dan wordt hij aggressief'.


Dankjewel voor de uitleg!

Naomie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers