Droge paddock aanleggen: ervaringen en tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Droge paddock aanleggen: ervaringen en tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 22:18

Hoi,

Wij hebben een hoeve kunnen kopen met een 5000m2 weide bij. Mijn merrie is drachtig dus hier komen 2 paarden op :) .
Nu we klaar zijn met de stallen willen we voor de stallen een uitloop vnl voor in de winter en 's nachts. We hebben vnl zandgrond als ondergrond.

Graag had ik ervaringen en tips over de aanleg van een paddock.
We hebben nu 3 stallen met een oversteek van 2m verhard en zouden daarvoor ongeveer 10x10m zandpaddock aanleggen. Drainagebuizen zijn geen optie.

Afbeelding

Afbeelding

We dachten uitgraven. Hoeveel cm?

Steenpuin erop. Grof, fijn, aantrillen?

Worteldoek? (hoe vastmaken?)

Paddockmatten? Zijn deze duurzaam? Ervaringen op lange termijn?

En dan laag grof zand

Boordstenen? Paddock ophogen tov weide?

Alvast bedankt!


Kirrr

Berichten: 6185
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 07:52

Ik heb ongeveer dezelfde situatie.
Hier is 3 jaar geleden uitgegraven, bielzen als boord, los worteldoek erin en steenpuin erover.
Dit heeft 2 winters heel mooi droog geweest.
Nu ligt er een laagje slijk op, maar je zakt nog steeds niet weg.
Wil nu opnieuw afgraven, opnieuw steenpuin en een laag zand erover.

Goedkoopste manier is dit zeker, met zulke tegels en draineren etc krijg je een veel langer resultaat, maar heeft ook een ander prijskaartje.

Ik huur gewoon een kraantje voor een weekend en met een paar honderd euro ben ik rond.

Edit; zie nog wat andere vragen.
Mijn grond loopt heel schuin en de bielzen zijn overal gelijk van hoogte gelegd met laser.
Op sommige plaatsen was het 25cm diep, in de hoek linksvooraan bv maar ee paar cm.
Beter overal gelijk natuurlijk.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Re: Droge paddock aanleggen: ervaringen en tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 12:48

Bedankt! Interessant om te horen hoe lang het goed blijft! budgetvriendelijke oplossing is altijd handig, maar ik wil vooral dat het goed en droog is! We zullen het ook zelf den en kraantje en trilmachine huren, maar het zand alleen al kost +-1000 euro dus we willen liever extra betalen voor een duurzame oplossing. Want nu hadden we bvb enkel een uitloopstal en ik zal de ene weide volledig moeten opnieuw laten inzaaien en zou dit volgende winter graag vermijden. Ik ben allergisch aan paarden opstallen dus dat is ook geen optie :o
Ik dacht dat het doek tussen de stenen en het zand moest om vermenging te voorkomen en naar boven komen van stenen te vermijden? Maar hoor hier en daar dat dat doek dan naar boven komt...
De Paddocktegels was ik eerst overtuigd van, maar zou hier graag eens ervaringen mee horen omdat ik toch ook lees dat door piekbelasting van paardenhoeven de tegels schuin komen te liggen en kapot gaan etc. Dus die extra investering moet het wel waard zijn.

carika
Berichten: 1571
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Droge paddock aanleggen: ervaringen en tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:54

Als jullie zandgrond hebben kun je de grond dan niet laten keren?

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 07:06

Afbeelding

Wij hebben koeien roosters laten plaatsen, het ligt nu ruim 2 jaar en erg tevreden!
De grond is daar ook opgehoogd en loopt schijn af, vandaar op de foto nog zwart zand maar inmiddels groen.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Droge paddock aanleggen: ervaringen en tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 07:32

Het belangrijkste is eigenlijk; hoe is de situatie nu? Is het erg nat of valt het wel mee. Dan kun je gaan kijken hoeveel en welke maatregelen je zou kunnen treffen.

Ik zou eerlijk gezegd niet zo snel voor steenpuin onder zand gaan.
Je zit nu op zandgrond, en daar is de afwatering over het algemeen niet onaardig. Als je daar nu een laag steenpuin onder stort en aan trilt, dan kan het water alleen maar minder goed weg.

Worteldoek komt inderdaad omhoog als er niet voldoende zand op ligt.

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Droge paddock aanleggen: ervaringen en tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:23

Buiten drainage mág je daar eigenlijk zelfs niks aan doen...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 07:28

Dit is de toestand nu. Dus voor 2 paarden bijna ctu op in winter moet er toch iets gebeuren met de grond :) nu is het wel ook extreem nat geweest en er zijn sleuven van de machines in...
Afbeelding

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Re: Droge paddock aanleggen: ervaringen en tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 07:30

Ik hoor dat steenpuin juist goed water doorlaat en vasthoudt? Misschien enkel vlak maken en niet aantrillen. Sommigen doen geen doek tussen steenpuin en zand, maar komt de puin dan niet bpven?


Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Droge paddock aanleggen: ervaringen en tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 07:34

Als je die foto ziet zou je zeggen dat de bodem flink verdicht en/of dichtgeslagen is. Misschien ben je met diep losmaken, egaliseren en aanrollen al een heel eind. Met een andere soort zand (metselzand?) zal het resultaat nog wat beter worden.
Als je er toch puin onder wilt doen zou ik gaan voor een hele grove variant, 16-31,5 bijvoorbeeld.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Droge paddock aanleggen: ervaringen en tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:39

Steenpuin en van alles is hartstikke leuk maar na een tijd is het zand in de paddocks zo aangestampt door de paarden het water toch gaat blijven staan.
Je moet dus heel diep gaan zodat je een dikke laag los grof zand er op kan leggen die je ook eens kan om spitten of losmaken na een tijd zodat het water weer wat makkelijker weg kan lopen.

Dit moet overigens ook als je drainage buizen hebt liggen. Je krijgt altijd op de plaatsten waar de paarden veel staan dat er na een tijd water blijft staan omdat het plat gelopen is.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

tones

Berichten: 5273
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:57

Hier ook zandgrond, en wel 3 tot 4 meter diep later keren.
Nu een altijd droge paddock terwijl de rest vd buurt in de drek staat.

Af en toe even slepen en thats it.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers