Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 20:10

Hoi bokkers,

Ik had van de week een discussie met een instructeur over de goede manier van lichtrijden, waardoor ik nieuwsgierig ben erg benieuwd geworden hoe jullie het allemaal aangeleerd hebben.

Ik rijd vaak op gevoelige, jonge paarden waardoor ik ze zo veel mogelijk wil ontlasten en vooral niet in de weg probeer te zitten. Hierdoor heb ik mezelf aangeleerd om te lichtrijden vanuit het 'sta-moment', ik sta dus in de stijgbeugels, raak lichtjes het zadel aan en ga gelijk weer omhoog.

Deze instructeur vertelde echter dat je goed op je kont moet zitten en dat je je door het paard moet laten opgooien. Vervolgens moet je die 'vaart' opvangen en weer rustig gaan zitten. Hierdoor kom je het zadel bijna niet uit. Je rijdt dus eigenlijk meer vanuit het 'zit-moment'.

Nu heb ik uiteraard al even research gedaan op internet en youtube, maar ik kan niet duidelijk zien of andere mensen nou zelf hun spieren aanspannen om omhoog te komen of dat ze het paard op laten gooien, en dan pas spieren gebruiken om in de lucht hun balans te vinden en weer rustig neer te kunnen komen.

Zelf heb ik het gevoel dat ik op de tweede manier het paard erg achterop de rug druk en achterover hang. En als het paard je omhoog moet veren, dan kost dat het paard dus (extra) kracht. Maar tegelijkertijd kom je bij manier 2 wel minder uit het zadel en dat is wat ik bij alle dressuur ruiters zie. Ik merk dat ik vaak wat meer voorover zit om balans te krijgen zodat ik mezelf uit het zadel kan tillen. Al komt dit misschien ook doordat ik altijd met springzadel rijd.

Ik hoop dat iemand mij wat meer duidelijkheid kan geven!


Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:12

Ik rij volgens manier 2 ja op eigenlijk alle paarden.

miccamaaike

Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:14

Ik maak altijd gebruik van de beweging van het paard. Dus niet zo zeer je omhoog laten gooien, maar wel gebruik maken van de beweging die je al mee krijgt. Heb niet het idee dat je daar mee in de weg zit. Als je maar niet achter de beweging aan gaat.

StalNollie

Berichten: 9074
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:15

francci ik doe het op manier 1 maar dat komt omdat ik ook op zeer jonge ponys rijd en veel inrijd. als ponys verder zijn pak ik zachtjes doorzitten erbij en kijk hoe ze daar op reageren en wat hun balans is.

als je trouwens in beweging van paard meegaat, raak je net zadel aan en kom je weer omhoog. of je moet zo'n trage draver hebben. volg de feeling. je ziet bij beginners nog wel vaak dat ze neerploffen en echt door beweging van paard omhoog gewipt worden. maar naarmate je verder gaat moet dit toch wel minderen. zou niet goed zijn voor de rug.
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 15-02-18 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:17

Ik maak gebruik van manier 2. Hoe langer ik blijf zitten in het zadel, hoe beter ik zithulpen kan geven. Ik ga dus niet uit mezelf al staan.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:17

Ik heb altijd geleerd om zelf je spieren te gebruiken en zelf uit het zadel te komen. Lichtrijden dient om je paard te ontlasten, en als je dan je paard moet laten werken om jou uit het zadel te krijgen zou ik dat vreemd vinden. Maar dat is mijn mening natuurlijk ;) . Je kan je wel laten "helpen" door de beweging van het paard, maar om het paard nu alles te laten doen.. Dat weet ik toch zo niet.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:21

Lichtrijden is bedoeld om jezelf licht te maken. En dat doe je niet door zelf te gaan staan. Je helpt jonge paarden zo ook niet, je brengt ze uit balans. Je maakt juist gebruik van de beweging van het paard ipv tegen te werken.

Daarom werkt het spelen met het tempo van lichtrijden ook om het tempo van het paard aan te passen, maar dat doe je niet altijd.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:35

Ik doe het volgens manier 2. Zo zit je altijd in het ritme van je paard. Dus ook als je gaat schakelen in je tempo, zit je nog steeds mee met de beweging van je paard. Wat mij vaak opvalt als mensen uit zichzelf lichtrijden, vaak niet in hetzelfde ritme als het paard zitten. Dus net iets voor of juist net iets achter de beweging van het paard aan. Op die manier zit je een paard dus juist vaak in de weg.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:10

Misschien een gekke gedachte, maar zit je bij manier 2 dan niet achter de beweging of heel zwaar in het zadel? Want als je bij wijze van spreken gaat zitten 'wachten' tot je opgegooid wordt, zit je toch altijd achter de beweging?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:11

Mee met de beweging van het paard idd, en ietwat naar voren in verlichte zit.
Dus met de beweging mee naar voren, niet achter de beweging of recht op het midden.

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 21:11

Wat onwijs leuk om te zien dat hier de meningen ook verschillen! Ik vind het echt interessant om zo de verschillende theorien er achter te horen

Misschien nog voor de duidelijkheid: op manier 1 is het niet zo dat ik in het wilde weg ga staan, dit gaat uiteraard in het ritme van het paard. Net als wanneer je in de verlichte zit draaft, dan ga je ook mee in de beweging van je paard alleen dan sta je wat meer.

Dat is ook precies waar het mij om gaat; sta je meer in je beugels en span je continue je benen aan, of zit je vooral en ga je door je paard omhoog en vang je jezelf vervolgens op in de lucht, om gelijk weer te gaan zitten?
Dus hoe en wanneer gebruik je je spieren?


Annemeik schreef:
Lichtrijden is bedoeld om jezelf licht te maken. En dat doe je niet door zelf te gaan staan. Je helpt jonge paarden zo ook niet, je brengt ze uit balans. Je maakt juist gebruik van de beweging van het paard ipv tegen te werken.


Deze snap ik niet zo goed. Want ik heb het idee dat ik me lichter maak door het zadel maar heel lichtjes aan te raken. Want als ik door de kracht van het paard omhoog kom, dan 'zit' ik dus echt in het zadel en duwt hij me omhoog, dat is dan toch zwaarder voor het paard?

Zoals MoppieFilou zegt heb ik het dus geleerd, alleen heeft ze het wat beter verwoord haha

En ik zit me nu te bedenken dat het misschien ook invloed heeft dat ik een vlugge pony rijdt, dat ik daardoor niet de tijd heb om echt te gaan 'zitten', omdat hij dan alweer omhoog komt. Ik ga er eens op letten als ik weer op een groot paard rijdt, of ik dan het zadel meer aanraak!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:18

Verlichte zit is bedoeld om jezelf licht te maken,
De rug kan zo onder de ruiter meer swingen.
Een rug beweegt ook kantelend links en rechts met iedere pas.
Een paard zal jou dus nooit helemaal recht naar voren opgooien, maar altijd iets naar links of rechts, afhankelijk op welke hand je rijd.
Je hebt nl. ook te maken met wendingen en evenwicht
Daarom ga je ook met lichtrijden op het buitenbeen mee naar voren

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:23

Ik rij ook op manier 1. Is er ingekomen toen ik jonge pony's reed.

Ik ga manier 2 is bewust proberen. Krijg er een beetje zo'n beginners idee bij eingelijk, wachten tot je weer omhoog gegooid word.

I am because you were

Kinke

Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:23


hwn
Berichten: 4649
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:24

Ik denk dat jij met methode 1 een soort "light seat": lichte zit, een variant op de verlichte zit, doet, kan zeker geen kwaad. De correcte manier van het gewone lichtrijden is eigenlijk gewoon je bekken naar voor kantelen, zodat je heel lichtjes uit het zadel komt.

Maar al bij al geloof ik niet dat je met lichtrijden minder druk zet dan met doorzitten. Het moment dat je rechtstaat, hang je niet ergens in het luchtledige te zweven, maar sta je op je stijgbeugels die aan je zadel hangen, waardoor je ook druk op het zadel uitoefent. Sommige jonge paarden hebben juist liever een ruiter die doorzit (als die goed kan doorzitten natuurlijk) omdat de druk dan gelijkmatiger is en de ruiter stiller zit.


Qerty
Berichten: 2007
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:26

Juist op zoek naar het ritme waarin je zo maximaal gebruik maakt van de beweging van je paard en zelf dus nog zo min mogelijk hoeft te doen. Voelt voor mij een beetje als Kip en ei. Soms vindt je die balans bij een paard niet, maar dan heb ik meestal ook niet lekker gereden.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:27

Kinke schreef:
Heather Moffet heeft interessante filmpjes. Zo jammer dat ze al een tijd niet in Nederland is geweest
https://www.youtube.com/watch?v=6WfEjdk0gKs


Dat heeft ze zeker!
Goede vriendin van mijn instructeur, heb al heel veel aan haar gehad via zijn training.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:28

Manier twee, tevens lichtrijden vanuit de bovenbenen en niet vanuit de beugels. En zelfs dan kom ik niet ver uit het zadel en maak geen beweging naar boven maar naar voren. Als je vanuit de beugels lichtrijd steek je de benen af en als je gaat ‘staan’ verlies je voor mijn gevoel het hele contact met het paard. Ik reed eerst op die manier 1 en sinds ik op manier 2 lichtrijd heb ik een veel betere en stabielere zit. Een hele makkelijke manier om te testen of je op ‘de goede manier’ lichtrijd is eens kwartiertje zonder beugels te rijden. (Of als je mijn instructrice hebt een hele les zonder voordat ze tevreden was :') )

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:34

Ik vraag me af waarom staan in de beugels lichter zou zijn dan zitten. Er rust in beide gevallen toch nog evenveel gewicht/beweging op de rug?

Kieck <3

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:46

tennan schreef:
Ik vraag me af waarom staan in de beugels lichter zou zijn dan zitten. Er rust in beide gevallen toch nog evenveel gewicht/beweging op de rug?


Het is niet zozeer het gewicht maar de ruimte voor de rug om te kunnen “swingen”

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:47

Volgens mij verwarren sommige mensen manier twee met de beginnersmanier waarbij je naar voren wordt gelanceerd omdat je bent in de beweging en teveel in het zadel zit.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:49

Festeropre schreef:
tennan schreef:
Ik vraag me af waarom staan in de beugels lichter zou zijn dan zitten. Er rust in beide gevallen toch nog evenveel gewicht/beweging op de rug?


Het is niet zozeer het gewicht maar de ruimte voor de rug om te kunnen “swingen”


Waar komt die ruimte dan vandaan?
Het zadel blijft even strak aangesnoerd tegen de rug zitten.

Kieck <3

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:51

Ik ben benieuwd hoe het voelt om door het paard omhoog ‘gewipt’ te worden, ik mis dit gevoel namelijk? :?

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:56

@Tennan; er is geen druk meer onder de zitbeenknobbels en de knieën van de ruiter vangen verend (scharnierend )de druk op van het ruitergewicht

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:00

Ik doe ook op de 2e manier, kom nauwelijks uit het zadel en gebruik het momentum om dus overeind te komen, even vast te houden en weer te gaan zitten. Ik heb dat eigenlijk altijd zo gedaan, maar nog eens extra ingewreven gekregen toen ik op een nogal heet dressuurpaard ging rijden. Zoals sommigen al zeggen: Je kan je paard zo beter zithulpen geven, je bent zelf beter in balans, en zolang je gewicht wat achter jouw loodlijn zit (je dus goed diep op je kont zit) dan zal je paard automatisch rustiger lopen, zit je erop dan ben je neutraal, zit je voorover dan kan je vaart maken voor een sprintje en 'duw' je het paard ook naar voren.

Ik begrijp je insteek van een jong paard ontlasten, maar ik denk dat je op die manier misschien hulpen net verkeerd aanleert t.o.v. andere ruiters, of dat je zelf gaat krijgen dat het paard onder je vandaan loopt. No offence verder, ik neem aan dat je weet waar je mee bezig bent en zelf heb ik niet echt veel jonge paarden gereden, maar dit is het idee dat ik er bij krijg vanuit mijn perspectief en mijn eigen rijstijl.

@Veraaah, het is niet precies omhoog gewipt worden, het is meer het gebruik maken van opwaartse momentum, dus de opwaartse energie gebruik jij om uit je zadel te komen, het is dus niet echt een duwtje of omhoog gewipt worden.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers